Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä se ite kannattaa maalata. Haet vaan nosturin lainaan ja paat sutien. Säästyneillä rahoilla voit sitten hakea vuoden kaljat varastoon.

Olikos tuo jonkun firman paketti kun en muista? Arvataan Jukkatalo. Puzerin laatikkokin näyttäisi pihalla pilkottavan. Meillä on Aino ja ollaan oltu siihen ihan tyytyväisiä. Lumiesteitäkin näyttäisi julkisivulla olevan ihan riittävästi.
Pohjapiirrustus olisi kiva nähdä. Olisko tuosta ovisyvennyksestä saanut suojaisamman jos tuo yläosa olisi ollut yhtenäinen tai syvännyksen yläosassa ollut parveke.

Toisten taloprojektikuvia on kyllä aina mukava katsella.

Joo, voi olla että maalaakin itse :)

Jetta-talon paketti tuo oli vesikattoon. Muunnelma eräästä jetan talosta.

Puzer tosiaan, muistaakseni Aino meilläkin.

Ei pitäisi ihan ainakaan näin ulkoapäin löytää vikoja kauheesti.

Ei ole hartiapankin fiilistä jos työmiehillä teettää eikä ite väännä iltaisin ja viikonloppuisin burn-outin partaalla. ;)

Nättihän siitä tulee.

Ei ole hartiapankin fiilistä jos työmiehillä teettää eikä ite väännä iltaisin ja viikonloppuisin burn-outin partaalla. ;)

Nättihän siitä tulee.
Hah, tarkoitus on ollut teettää "pahat" hommat ammattilaisella ja en ookaan paljoo vielä itse tehnyt. Kaikki tulee eristyksiin asti ammattilaisilla, nopeuttaa homma ja tulee oikein. Itse teen lähinnä vaan väliseiniä (klik) ym,. kirvesmiehen kaa ja pintoja (lattiat/katot) ym. Seinät tulee tasoitettuna ja maalattuna. Mutta edelleen kuka prkl maalaa luukun? :) No ehkä itse si. Mun tämän hetkinen kirvesmies (ei kirves ja mies, on kuulemma oikeitaki kirvesmiehiä) tekeee mun kokoisia taloja perustuksista lähtien muuttovalmiiksi 5kk:ssa 2 miehellä!!! Ei ihan turha ukko.
Myöhemmin pitäisi rakentaa talolle askellmat alas alapihalle. Tyyliin asklelmat, tasapiha ja taas asklelmat.Terasseja ym. rakennam UPM Profilla koska saan sitä iha sika halpaan hintaan, n. -70%. :) ja niin paljon kuin vaan haluan (suhteet)

Tänään tuli lisää ajateltavaa ja ratkaistavaa ihan vitusti

lisää. Ei tää kokoajan mee lennossa. Ylättävän pajon tulee ylimääräistä mietittävää.

Tuossa meijän luukussa on pohjapinta-ala siis n. 104 neliöö ja kahdessa tasossa. Olohuone korkeaa tilaa eli "syö" lattianeliötä. Kai tossa mahtu asuun ku nyt ollaan vuokraluukussa 55 neliöö.

O5y6O6j.jpg

Siinä omasta kuva. Kronotexin laminaattia on tullut nakattua kolmeen makkariin ja se täytyy todeta ettei helpompaa asennettavaa voi enää edes olla. Eilen meni ilta laskiessa ja pohtiessa sähkökalusteita. Tänään kävin hakemassa sitten satsin ja kerkesin herkuttelemaan jo ~20 pistorasian/valokytkimen kanssa. Ei makeeta mahan täydeltä ja löin sitten illan päätteeks laminaatin vielä yhteen huoneeseen. Lattian laatoitus söi jo sen verran himoja päästä laatoittamaan vaikka 2x vessaa, khh, sauna, ja ph odottaisi että jaksais käydä niiden kimppuun - vesieristää ja laatoittaa. Laatat tuli haettua pe & la. Sauma-aineet täytys tilata kun hybridisauma tuntui niin pätevälle.

Keittiö on puoliks kasattu. Tuli vääriä saranoita jotka tarvis vaihtaa ja muutama luukku meni jälkitoimitukseen. Erässä luukussa 2mm mittaheitto joka näkyy rumasti raoissa joten sekin vaihtoon. Kodinkoneet tulee varmaan välipäivinä. Täytys tilata sakemanneista tasoon allas ja tasosta nouseva pistorasia. Ja sitten tilata kivitasot virosta. Lasikaiteet pitäs tilata kanssa jostain tuohon ala- ja ylätason väliin. Rännikaivot pitäs laittaa joka nurkkaan paikoilleen mutta ku ei kiinnosta tehdä pihalle enää mitään. Väliovet pitäs päättää ja tilata jostain. Yhdestä huoneesta myös puuttu laminaatti vielä. Kattokonvektori pitäis kytkeä. Hana ja allas pitäs asentaa talliin ettei tarvi rampata teknisestä tilasta hakemassa vettä. Ainiin huippari pitäs käydä yläpohjassa kytkemässä kun ei sattunut olemaan sopivaa jakorasiaa silloin hollilla.. Seinä wc:n malli pitäs lyödä lukkoon ja tilata. Ulos tarvisi tilata ja asentaa seinävalot kun eivät varmaan tykkää muuttotarkastuksessa seinästä sojottavista johdoista...

Olisihan tuota tuossa.... ja jatkoa olisi vaikka kuinka.. ;D

Saa valita mitä tekee kun tietää että kaiken tekee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin...

Noin 1,5 vuotta on yritetty nakerrella sieltä täältä. Mökkiä tulee noin 170m2 ja talli/autokatos 14*9m josta jotakuinkin 70m2 tallia 10m2 varastoa ja loput kahden auton katosta. Sen verran täytyy todeta että tuli otettua enskertalaiseks melkonen pala. Tallissa kun oli jo miltei vastaava työ kuin 130m2 okt:ssa, lukuunottamatta osaa sisätöistä. Palkoilla ei paljon kaivinkonekuskia ja tasote miestä kummempaa ole ollut. Pitkästä tehdään ja kruunuks päälle tulee se että tämä rakennetaan töiden lomassa ja en ole rakennusalalla tai saanut koulutusta.. :wall:

Niin ja talo on omasta päästä suunniteltu..

Noin vuosi sitten oltiin tässä tilanteessa. ja teksti kuului näin "Iv-putkia pitäisi vielä hiukan asennella tuonne katolle niin saisi laittaa katon umpeen ja lämmöt päälle. Hiukan viileitä kelejä ollu ja meinaa vähän olla motivaatio pulaa välillä.." (21.1) ;D Sama imurinäyttää olevan pääosassa vieläkin :D
DHlVROW.jpg

h0aC8KO.jpg

TQRiIZ4.jpg

- - - Updated - - -

Ja tuossa kuva tallista kun se "valmistui" ehkä noin 1kk sitten. Ovi 2,7x5,5m.
JIfR4JR.jpg

Fraatti. Kumarrus ja kunnioitus. Iso työn

Itse en tuohon pysty ekan talon kohdalla.
Ym
Teen niin helpolla ku se budjetin rajoissa on mahd.
Ja aikaa mennyt 2kk. Tavoite oli alkuun12-16kk. Nyt n 9-11kk. Vielä ehkä kiristyy ku alan painaan about 12-16 tuntisia päiviä, ainaki välillä.

Tavoite nyt siis alittaa 10kk. Suunnitteilla uusia projekteja. Lähinnä myyntiin. Töiden ohella. Mökkiä järvenrantaan. Tekijät jo on. Siivu välistä mulle.

8kk 11pv meni aloituksesta muuttopäivään. Talo 183m2 ja lämmin talli+varasto 66m2+katos kahdelle autolle +kylmä varasto 6m2. Muuten kaikki on valmista, mutta tallista ja varastosta puuttuu lattiapinnoite.

Ilman suurempia kommelluksia selvittiin. Se vaan tuli yllätyksena, että kaiken viimeisien nippelien,listojen ja kalusteiden hieromiseen meni melkein pari viikkoa aikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä Dino!

Meillä olis muuttotarkastus maanantaina, aika kivaa sanoisin. Enpä ole minäkään kuvia tänne tainnut laittaa, vois kyllä pistää niin sais tuomion kans :)

Jassoo, se olis sitten talo muuttotarkastettu ja huomautettavaa tuli vain (rännifirman toimittamatta vielä olevista) hätäpoistumistikkaista yhdestä makkarista/lasten leikkihuoneesta. Talosta puuttuu enää yksi ulkokaiteen "koristelu", vartiointijärjestelmän laajentaminen nykyisestä perussetistä ohjaamaan talon valaistusta yms., räystäisiin tulevat 20 led-valaisinta (tulossa Suomea kohti, kaapeloinnit tehty ja reiätkin valtaosin). Jokaikinen lista yms. tilpehööri on paikallaan joten sinänsä hommat on aika vähissä. Pihatyöt alkavat keväällä, ensilumen tullessa sovittiin näin maaurakoitsijan kanssa. Saa sitten sekin kuivemmalla kelillä (toivottavasti) möyriä koneella pihoja.

Kiitos vielä Fraatti jelpistäsi maalämpöpumpun säädöissä, vähän kyllä silti ihmetytti että teet lähes kaiken itse mutta ilmeisesti aiempaa kokemusta ei ole ja et ole edes alan ihminen? Miksi olet valinnut näin? Onko sulla joku tuttu ja eritoten oikeasti osaava mestarina joka tuplavarmistaa esim. sähkökytkennät yms?

Eihän raksahommat sinänsä mitään vaikeita ole mutta harvemmin näistä hartiapankkirakentajien hommista ihan huippua tulee (vaikka jokainen onkin sitä mieltä että itse tehty on aina paras ehdottomasti ja sokeudutaan omalle työn jäljelle). Tuttavapiirissä on erittäin paljon välittäjiä sekä "oikeita" kiinteistöarvioitsijoita ja kyllä ne jutut niistä itse tehdyistä kämpistä on aika hurjia ja aina alkutiedot on ne perinteiset "ite oon kato tehny ja on muute viimesen päälle kaikki. Ja on ainakin alueen laadukkain ja parhain talo"

Tarkoitan tuota nyt siis ihan yleisellä tasolla, en kohdistettuna Sinuun.

Ja joo, olen minäkin yhden talon pitkästä kavereitten kanssa puuhastellut mutta nyt voin kyllä rehdisti sanoa että hyvät ammattilaiset tekevät aivan eri tason hommaa mitä nämä kokemus 0, itseluottamus 100-hartiapankkirakentajat. Rakennusala on aina huvittanut siinä että kaikilla mahdollisilla muilla aloilla on olevinaan erityisosaavia ammattilaisia mutta rakennusalan hommat voi tehdä kuka tahansa OKT-rakentaja ja aina paremmin kuin nurkkiin kuseksivat paskat timpurit joita kaikki siis ovat.

Tulis jo kevät! Pitäs päästä pihoja tekemään ja autokatos loppuun. Onko kenelläkään ideoita mistä kannattas hankkia valmis pihavarasto 6m2?
Tulis ruohonleikkurille ja muille piha kamoille.

Meillä kustansi lämmitysvalmiiksi tehnyt taho, teettävät aina jo sisäisen valvonnankin vuoksi jotta timpurit (paikalla mittauksessa) muistavat ehkä eristäessään. Luulisin, että kustantaa 250-300€. Tämä firma teki meille, oli tarkka, mukava ja selkokielinen ukkeli joten itsekkin sain selkoa hyvin mittauksesta.

WiseHouse Oy - Muut palvelut - Tiiviysmittaus

Oikeassa vaiheessa kun tuon teettää, niin saa kyllä halvalla oikeat luvut energiatodistukseen sekä selkoa siitä että vuotaako vai ei. Meillä oli 0,64/0,67 jos en väärin muista noita ykkösiä.

Kiitos vielä Fraatti jelpistäsi maalämpöpumpun säädöissä, vähän kyllä silti ihmetytti että teet lähes kaiken itse mutta ilmeisesti aiempaa kokemusta ei ole ja et ole edes alan ihminen? Miksi olet valinnut näin? Onko sulla joku tuttu ja eritoten oikeasti osaava mestarina joka tuplavarmistaa esim. sähkökytkennät yms?

Eihän raksahommat sinänsä mitään vaikeita ole mutta harvemmin näistä hartiapankkirakentajien hommista ihan huippua tulee (vaikka jokainen onkin sitä mieltä että itse tehty on aina paras ehdottomasti ja sokeudutaan omalle työn jäljelle). Tuttavapiirissä on erittäin paljon välittäjiä sekä "oikeita" kiinteistöarvioitsijoita ja kyllä ne jutut niistä itse tehdyistä kämpistä on aika hurjia ja aina alkutiedot on ne perinteiset "ite oon kato tehny ja on muute viimesen päälle kaikki. Ja on ainakin alueen laadukkain ja parhain talo"

Tarkoitan tuota nyt siis ihan yleisellä tasolla, en kohdistettuna Sinuun.

Ja joo, olen minäkin yhden talon pitkästä kavereitten kanssa puuhastellut mutta nyt voin kyllä rehdisti sanoa että hyvät ammattilaiset tekevät aivan eri tason hommaa mitä nämä kokemus 0, itseluottamus 100-hartiapankkirakentajat. Rakennusala on aina huvittanut siinä että kaikilla mahdollisilla muilla aloilla on olevinaan erityisosaavia ammattilaisia mutta rakennusalan hommat voi tehdä kuka tahansa OKT-rakentaja ja aina paremmin kuin nurkkiin kuseksivat paskat timpurit joita kaikki siis ovat.

Raha. Raha. Raha.

Jonkun verran on remppaa tullut aikojen saatossa kämppiin tehtyä ja kaveri rakensi/rakennutti itselleen talon pitkästä sateelta suojaan saakka ja loput tehtiin itse. Kun timpurit laittoivat talon runkoa pystyyn teimme sillävälin ~60m2 tallin runkoa. Tuossa vaiheessa tuli nähtyä laatua ja "laatua" kahdelta eri porukalta. Tuossa voimistui ajatus siitä että kyllä tuosta selviäisi itsekin ja voisi jopa sanoa että paremmalla menestyksellä kuin mitä nuo kaksi eri porukkaa onnituivat tekemään. Hartmanin toimittavat kuvat olivat huippuluokkaa ja niistä ei oikeastaan jäänyt minkäänlaista epäselvyyttää kuinka mikäkin kohta tehdään. Kaksi päätä kun tuossa oli niin joka asialle saatiin keksittyä ratkaisu että miksi joku ratkaisu on tehty niin kuin se on tehty. Mielestäni täytyy ymmärtää mitä tekee ja miksi että homma voi onnistua. Olen tarkka joka asiassa ja kaikki pitää tehdä millilleen. Tuosta olenkin saanut vittuilua kun tein kantavia räystäitä ja lovesin runkotolppia sirkkellillä. "ei katolla moottorisahaa tarkempaa tarvita". Voi olla että tarvittavaan tarkuuteen pääsee ammattitaitoinen timpuri, mutta se ei tarkoita että se onnistuisi moottorisahalla minulta. Vituttaa katsoa työn jälkeä mikä on vähän sinneppäin ja olen sitä mieltä että jos hyvään lopputulokseen ei ole itsellä edellytyksiä niin sitten se pitää antaa jonkun muun tehtäväksi. Ja talonrakentamisessa suurin osa tehdyistä virheistä tulee eteen sitten myöhemmin. Talon runko kun on kuin ihmisen luuranko. Varsinkin räystäällä helposti näkyy jos jossain on heittoa. (lautarivit eivät ole suoria tai lautojen väleissä olevat raot erikokoisia.)

Omaan projektiin haastetta tuli melko tavalla lisää. Talon alla on tontilla olevan kallion korkein kohta joten ongelmia pintavesistä ei ole ikinä. Kun alla on kallio oli vaihtoehtona räjäyttää koko helahoito 1m syvemmäksi, viedä louheet pois, tuoda mursketta tilalle, hoitaa ettei noista montuista tule vesipesiä ja salaojitus hoitaisi vedet tuolta pois. Ei kovin kustannustehokasta. Rakennesuunnittelijan kanssa puhuttuani päädyin ratkaisuun että koko mökki tehdään suoraan kallioon kiinni. Tämä tuottikin sitten harmaita hiuksia koska tuollaiseen perustusten tekeminen on varsin työläs homma. Mittojen ottaminen on varsin mielenkiintoista koska alustassa on korkeusheittoja. Ja jotta homma olisi vielä ollut mahdollisimman vittumainen tuli kämppä vielä kahteen tasoon(kallion muoto oli kuin luotu tätä varten joten talosta piirrettiin siksi tuollainen) ja se hankaloitti entisestään. Kalliioon tuli porattua useita satoja reikiä koossa 20 - 10mm jotta kaiken sai kiinni. Muotti tehtiin laserin avulla ottamalla mittoja laserin avulla 10cm välein kalliosta. Vesi, viemärit ja jäteveden puhdistamon sain suunniteltua tontille niin ettei kallioo tarvinnut räjäyttää ollenkaan. Talon alta kaikki pienet painaumat kalliossa betonoitiin jottei vettä pääsisi mistään makaamaan tuonne talon alle.
WeFVfOb.jpg

Runkotöissä oman haasteensa aiheuttivat kantavat räystäät, talon eri lattia korot, kantavat seinät sekä monessa eri tasossa oleva katto. Yhden kerran on mennyt luukurkkuun tuon aikana ettei tiennyt mitä tehdä kun hommat ei menneetkään, "lapaan". Kattotuoleja asenneltiin paikalleen ja huomattiin että ristikkotehtaan toleranssit olivat sen verran suuret että kaksi kattoristikkoa peräkkäin mahdollistavat sen että ristikot tulivat talon rungosta yli 2cm toiselta puolelta. Tuossa sitten tuli ravattua kyrpä ottassa taloo ympäri tehden tarkitusmittauksia ja todeten että talon runko oli millilleen ja heitto oli kattotuoleissa. Jossain kohtaa sai rauhottuttua sen verran että kykeni miettimään tilannetta järkevästi ja ymmärsi ettei tuolla ollut mitään merkitystä ja tuo 2cm häviäisi ulkovuoren tuuletusväleihin yms... Onneksi oli tuttu nostelemassa nosturilla kattotuoleja kun huusin ja melttosin pitkin pihaa useamman tunnin hätäpäissäni....

No jokatapauksessa ton kokoisen töllin rakentaminen ei onnistuisi mitenkään rahallisesti jos ei tekisi itse, ainakaan mun tapauksessa. Tähän ikään mennessä malmia ei ollut kertynyt niin paljoa tilille että aloittaessa sitä aivan älyttömiä olisi voinut tilillä olla. Ja tuollainen kompleksi teetettynä maksaa jo melkoisesti. Ja kun on toisaalla säästänyt on voinut sitten ottaa pintamateriaaleina hiukan parempaa (190mm ulkovuori, seinälaattaa 30*60@65€/m2, mosaiikkia 123€/m2, 10x10 45€/m2, seinävessat, kivitasot, laadukasta laminaattia, jäähdystyskonvektori kattoon jne... )

Jos jollain on tarpeeksi halua, mitä tahansa voi oppia. Oppia saa kysymällä, lukemalla, tekemällä ja ajattelemalla. Ihmisiä ne muutkin ovat jotka näitä tekevät. Erään kaksion kaikki seinät tasoittelin itse ja näin ummikkona siinä oli niin kova homma että tasoite hommat annoin ilomielin jonkun muun tehtäväksi. Olisi onnistunut mutta ei välttämättä yhtä hyvin ja aikaa siinä olisi mennyt varmaan vuosi. Siihen kuitenkin pyritään että jälki olisi sen tasoista että talo voisi olla vaikka yksi asuntomessukohteista(yksi niistä hyvin tehdyistä, koska täysin luokattomiakin tuolla näki)

Juu ja on mulla vastaavamestari mutta eipä sitä ole tarvinnut häiritä kun runkokatselmuksessa ja seuraavaksi muuttotarkastuksessa.. ;D

Jonkun verran on remppaa....

Iso peukku fraatille tehdystä työstä ja tsemppiä vielä loppuprojektiin. Itse olen luonteeltani hyvin samanlainen ja ihan mikä tahansa työnjälki ei kelpaa. Kohtuullisesti kompromisseja piti kuitenkin projektin edetessä tehdä, mutta niinhän niitä tulee kaikilla. Jos ei olisi ollut ulkopuolisia paineita(avovaimo, vuokrakämppä, muutto) ja palkattuja ammattilaisia hommissa, niin olisin käyttänyt rakentamiseen enemmän aikaa ja miettinyt päätöksiä vieläkin tarkemmin. Toisaalta ihan hyvä, että taustalla oli paineita saada talo suht järkevällä aikataululla valmiiksi, koska muuten itse hieroisin yksityiskohtia viimeiseen asti.

Itse tein siis aika paljon ja "säästyneet" rahat käytettiin sitten vähän parempiin matskuihin. Kaverin kanssa vedettiin sähköt ja isäukon kans sitten muita hommia, mutta kyllä siinä tuli vietettyä aika monta kuukautta ihan yksikseen taloa naputellessa. Hyvinhän sitä yksinkin viihtyy kun radio pauhaa kuulokkeissa, mutta pitemmän päälle alkaa olla henkisesti hieman raskasta. Hetkellisestihän ihminen jaksaa mitä tahansa jos vain on pakko ja jatkaa hommia vastoinkäymisistä huolimatta.

Vaikka periaatteessa osaisin tehdä talon valmiiksi rungosta lähtien, niin en kyllä siihen itse lähtisi. Jos ja kun seuraavan talon rakennan, niin palkkaisin pari osaavaa timpuria naputtelemaan talon sateelta suojaan ja sitten siitä itse jatkaisin. Ylivoimaisesti vittumaisin homma oli edelleenkin iv-kanavien eristys yläpohjassa, alkaa vituttamaan pelkkä ajatuskin.

Muutama nurkkalista ja smyygilauta vielä puuttuu + terassit ja pihatyöt keväällä. Maatöiden aloituksesta muuttoon noin 9kk, vajaa 140m2 yhdessä tasossa. Ei ole ihme suoritus, mutta voin myöntää antaneeni kaikkeni tuona aikana.

edit. Oletin että avovaimo olisi osallistunut projektiin hieman intohimoisemmin tekemisen suhteen, mutta itsehän sitä piti otsalaudat, avoräystäät ja sun muut maalata. Välillä korpesi ihan tosissaan, kun olisi ollut vähän parempaakin tekemistä ja emäntä olisi tuosta maalausurakasta yksinkin selvinnyt. Niin sitä vaan oppii kaikkea uutta kumppanista, vaikka luulee jo tuntevansa toisen kohtuullisen hyvin.

Itse tein kans niin paljon kuin mahdollista, mutta vaativimpia hommia teetätin suosiolla ammattilaisilla. Koko taloa kun ei saanut tehtyä suoraan lompsasta, niin lainan korot+ väliaikaisen kämpän vuokra juoksi kokoajan. Noilla rahoilla melkein maksoi ulkopuolisen tunnit, mitä "säästyi" aikataulun nopeutumisella. Lisäksi kuluja tulee työmaasähköstä ja lämmittämisestä jos aikataulu venyy.

Rahahan se näköjään yleensä ratkaisee ja onhan se ymmärrettävää jos vaikka haluaa alle kolmella sataa parisataa neliöisen mökin talleineen (plus tontti). Itselläni on tosiaan kokemusta vastaavasti tehdystä hankkeesta kuin Fraatilla ja nyt ajattelin kokeilla toisin. Meillä kävi siten että löysimme tontin joka on täydellinen (maa-aineksia myöten) ja loistavalla keskeisellä sijainnilla. Sen saadaksemme jouduimme ostamaan vanhan okt:n myös joten hanketta aloitellessamme meillä oli yksi parivuotta sitten valmistunut okt siellä Fraatin talon suunnalla, toinen vanha okt tässä pirkkalassa ja sitten elämäni (tähän mennessä) kallein ja isoin hanke alkamassa.

Päätimme tehdä taloudellisen itsemurhan tarkoituksella ja rakennuttaa juuri sellaisen talon kuten haluamme ja tinkimään emme lähde missään valinnassa. Joku voisi pitää sitä typeränä mutta koimme että paikka on juuri sellainen että tässä haluamme asua ja nyt panostamme kaiken mitä vaan voimme. Tälläiseen kokoemuksella lähtiessä, metsästin aktiivisesti vuoden urakoitsijoita ja niin monta kertaa on asiat tehty että jälki on tyydyttänyt, aiemmin kun pitkästä ite tehtiin niin huomasi että viimeistelytöissä oli vähän sellaista turnausväsymystä päällänsä että jotenkin sitä ajatteli homman olevan ihan ok, ja nyt siihen ei haluttu törmätä hankkeen ollessa tätä luokkaa (233m2,2krs,52m2 talli, talossa kolme erkkeriä yms kulmia riittävästi).

Liiottelematta voin sanoa että rahaa on mennyt melko paljon, missään ei ole säästelty ja oikeastaan kaikki on valittu sen mukaan mitä halutaan ja hinta on ollut sivuseikka. Kuulostaa hemmetin typerältä ja leuhkalta (lynkkausta odotellessa) mutta en nyt todellakaan tarkoita levennellä vaan avata sitä logiikkaa mitä olemme tässä noudattaneet vaikka rahaa on mennyt hurjasti ja valittavasti lainaakin on pelkästään tästä uudesta talosta useamman vuoden bruttotulojeni verran (vaimo kotona lasten kanssa vielä). Just tossa mietin että saan kyllä painaa ainakin seuraavat pari vuotta vähän perkeleesti töitä, että saadaan jo pelkästään lainatilille puskuria reilusti. En siis väitä että tämä fiksumpaa olisi mutta tämä tyyli nyt vaan sopi meille tässä vaiheessa paremmin ja siitä maksetaan seuraavat vuodet kyllä.

Elämä on valintoja, tälläistä tällä kertaa:)

[video=youtube_share;s9DbxSiZK-s]http://youtu.be/s9DbxSiZK-s[/video]

Minkä firman kiuasta kannattaisi miettiä? Nyt olen katsellut helo, harvia ja mondex. Sellainen pystymalli (pipe) lauteista läpi on harkinnassa. Sauna aika pieni n. 7,5 kuutiota. Ehdotelkaa jotain mulle (muttei mielellään kalleinta).

Suositut

Back
Ylös Bottom