Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
...Eli sitten kun ilmoitatte asunnosta maksullisessa palvelussa, niin hoitakaa kuvat kuntoon ennen sitä. IMO isoin turnoff myynti-ilmoituksissa on puutteelliset kuvat, varsinkin nämä joissa on pohjakuva, kuva keittiön yläkaapista ja kuva olohuoneen seinästä.

Totaalinen turn-off on kyllä pokkarilla salaman kanssa otettu kuvat saunasta. Lauteiden etuosa palaa puhki ja muuten on pimeää. Tulee jotenkin heti sellainen olo, että sauna on pimeä ja homeinen. Toinen paha moka on ottaa samaisella pokkarilla salaman kanssa kuva saunasta lasioven läpi jolloin jokainen töhnäkikkare näkyy vaikka ovi olisi 99% puhdas.

Itteä ketutti nuo välittäjän ottamat kuvat viimeksi kämppää myydessä joten otin itse paremmat järkkärillä ja välittäjäkin oli sitä mieltä, että mun ottamilla kuvilla mennään. Välittäjä vaan ei tiennyt mitään kuvien siirtämisestä niin nettiin päätyi kuvat postimerkin kokoisina. Välittäjän mielestä tämä oli vaan hyvä juttu koska herättävät mielenkiintoa. Vaimon kanssa oltiin, että WTF?!? Muutaman puhelun jälkeen saatiin homma selvitettyä ja kuvat oikean kokoisena nettiin ja viikon sisään riittävän korkea tarjous sisään. Yritin kyllä tarjota palvelua kuvien ottamisesta mutta eipä nuo pienet välittäjät ole mitään valmiita maksamaan.

Onko teillä lapsia?

Miten tämä liittyy aiheeseen?? Ei ole ipanoita. Yläaste ja lukio löytyy parin sadan metrin päästä, lähimmälle ala-asteelle ja päiväkotiin on alle kilometrin matka.

Kaikki ei halua rakentaa tai edes rakennuttaa uutta, tiedän, mutta tuolla 290t eurolla voi tällä suunnalla Suomea hyvinkin rakentaa uuden halutessaan, koska tonttien hinnat ovat paljon inhimillisemmät verrattuna vaikka Tampereesen tai Helsinkiin. Ja onhan sitten niitä vuokratonttejakin.

Ihan ok aikataululla mennään nyt. n. 1,5 kk aloituksesta ja seuraavana tulossa ensi vkolla yläpohjan eristystä (yläpohjan eristyksen jälkeen puhallusvillat), kakkoskerrokseen lattiaa, jotain muuta pikku hommaa. Lattiavalu oli paripvää sitten, nyt kuivuu lämppäreiden loisteessa. IV tulee kanssa ens vko.

n. kk päästä vuorottelulle 6kk plus kesäloma, niin eiköhän oo aika hyvällä malilla tönö sen jälkeen.

Ajattelin käydä kohta viron puolella neuvottelemassa. Lattiat (esim korkki) saa sieltä melki puoleen hintaan. Keittiöt halvemmalla ja rahdit ilmaisia. Tulee vielä asentaakin. Mun mestari/valvoja oli sieltä hakkkinu keittiön kivitasoineen ja halvalla. Olen keittiön nähnyt ja todella hieno oli. Ajattelin nyt tietyn osan ostaa/tilata virosta tai saksasta. Aika suuren säästön tekee, jos ei sitten saa jotain tutun tai muita muita älyttömiä alennuksia. Ja samasta tuotteesta kyse.

Sähköpuoli muutettiin tuntihinnalle, koska näin saadaan tuntuvat säästöt verrattuna urakkaan.

Muutamia juttuja kilpailutan 10-15 vastaavalla yrityksellä (samalla s-postilla copy/paste) ja kun samoista tuotteista kyse, niin halvimmat valitaan.

Tähän asti ei ole kauheesti tarvinnut itse tehdä. Lähinnä siivonnut, kasannut, putsannut, imuroinut, kantanut, hankkinut, auttanut, valvonut, soitellu, tilannu jne. Sellaisena yleisheebona pyörinyt.

Kohta sisähommissa alkaa enemmän, kun tutun kirvesmiehen kanssa aloitellaan väliseinien teko ym. ja kaverin apuna laatoitus/muuraushommissa.

Takka tulee suitsait sukkelaan paikalleen, kun sekin on jo aikaa si jo maksettu. Ja maksoin siitä sen verran paljon, näin jälkikäteen ajateltuna, että se on sitten just eikä melkein paikoillaan, siis just millilleen!!!

Tähän asti raksa ja töiden ohella on ollut melko helppoa. Pieniä mietinnän ja epäselvyyksien paikkoja on ollut, mutta niistäkin on päästy yli pirauttamalla mestarille/ tai hän käynyt paikalla.

Tähän astisella kokemuksella tämä homma etenee jopa totaaliselta amatööriltä (vaatii hyvän valvojan), ikinä en ole tehnyt kun linnunpöntön ala-asteella koulussa. :)

Kiitokset vaan näille muutamalle pakkiksen rakentajalle "6kk:ssa luvasta muuttolupaan", niin antaa uskoa mulle, jolla on tavoite alunperin ollut n. 12-16kk. Nyt tuntuu että homma hoituu jopa tavoitetta aikaisemmin.

Ihan ok aikataululla mennään nyt. n. 1,5 kk aloituksesta ja seuraavana tulossa ensi vkolla yläpohjan eristystä (yläpohjan eristyksen jälkeen puhallusvillat), kakkoskerrokseen lattiaa, jotain muuta pikku hommaa. Lattiavalu oli paripvää sitten, nyt kuivuu lämppäreiden loisteessa. IV tulee kanssa ens vko.

n. kk päästä vuorottelulle 6kk plus kesäloma, niin eiköhän oo aika hyvällä malilla tönö sen jälkeen.

Ajattelin käydä kohta viron puolella neuvottelemassa. Lattiat (esim korkki) saa sieltä melki puoleen hintaan. Keittiöt halvemmalla ja rahdit ilmaisia. Tulee vielä asentaakin. Mun mestari/valvoja oli sieltä hakkkinu keittiön kivitasoineen ja halvalla. Olen keittiön nähnyt ja todella hieno oli. Ajattelin nyt tietyn osan ostaa/tilata virosta tai saksasta. Aika suuren säästön tekee, jos ei sitten saa jotain tutun tai muita muita älyttömiä alennuksia. Ja samasta tuotteesta kyse.

Sähköpuoli muutettiin tuntihinnalle, koska näin saadaan tuntuvat säästöt verrattuna urakkaan.

Muutamia juttuja kilpailutan 10-15 vastaavalla yrityksellä (samalla s-postilla copy/paste) ja kun samoista tuotteista kyse, niin halvimmat valitaan.

Tähän asti ei ole kauheesti tarvinnut itse tehdä. Lähinnä siivonnut, kasannut, putsannut, imuroinut, kantanut, hankkinut, auttanut, valvonut, soitellu, tilannu jne. Sellaisena yleisheebona pyörinyt.

Kohta sisähommissa alkaa enemmän, kun tutun kirvesmiehen kanssa aloitellaan väliseinien teko ym. ja kaverin apuna laatoitus/muuraushommissa.

Takka tulee suitsait sukkelaan paikalleen, kun sekin on jo aikaa si jo maksettu. Ja maksoin siitä sen verran paljon, näin jälkikäteen ajateltuna, että se on sitten just eikä melkein paikoillaan, siis just millilleen!!!

Tähän asti raksa ja töiden ohella on ollut melko helppoa. Pieniä mietinnän ja epäselvyyksien paikkoja on ollut, mutta niistäkin on päästy yli pirauttamalla mestarille/ tai hän käynyt paikalla.

Tähän astisella kokemuksella tämä homma etenee jopa totaaliselta amatööriltä (vaatii hyvän valvojan), ikinä en ole tehnyt kun linnunpöntön ala-asteella koulussa. :)

Kiitokset vaan näille muutamalle pakkiksen rakentajalle "6kk:ssa luvasta muuttolupaan", niin antaa uskoa mulle, jolla on tavoite alunperin ollut n. 12-16kk. Nyt tuntuu että homma hoituu jopa tavoitetta aikaisemmin.

Sehän on mukava kuulla että jollain menee tuubiin. Oikeat ammattilaiset kun onnistuu saamaan projektiin mukaan, niin stressitasokin varmaan saadaan pysymään siedettävänä.

Oletko muuten laskenut budjettia, elikkäs mitä tulee talolle hintaa? Olen nimittäin ollut huomaavinani että pelimerkeillä on iso vaikutus siihen, miten helpolla rakennuttaja kokee pääsevänsä. Tämä siis ihan oma huomio. Niin ja kyllähän jossa 69T:nkin viestissä tuli sellainen huomio että asiakkaan maksukykyisyys saattaa vaikuttaa myös kumppanien työn laatuun ja luotettavuuteen :).

Hyvä kuulla että edistyy ja pidät vaan aikataulutuksen ja vauhdin napakkana niin homma on pulkassa juhannuksena. Meillä olis tarkotus pidellä muuttotarkastus ens viikon loppupuolella. Pihoja ei ehditty saamaan ennen talvea kondikseen kuin karkeasti, mutta 54m2 talli/katos saatiin pintamaaleja vaille valmiiksi. Kaiken a&o on mielestäni se onnistunut aikataulutus jotta kokoajan tapahtuu ja tyhjiä päiviä ei työmaalla ole. Meidän aloituksesta (21.5) alkaen työmaa on ollut maksetusta työvoimasta tyhjänä kaikkiaan ehkä 5-7 arkipäivää.

sedataza.jpg
http://img.tapatalk.com/d/
13/12/15/a2a4uta8.jpg Välitilojen ledinauhat paikoillaan. Talo olis nyt sisälyä täysin valmis. Ulkoa puuttuu vielä piipunhattu, ilpin suojakotelo ja autokatoksen maalaus sisäpuolelta. Ja tietenkin pihat tekemättä :) Paljonko porukka on saanut uppoamaan rahaa pihoihin? Vaimon kanssa mietittiin et aluks vaan pihojen tasotukset + nurmikko. Ajoväylään sepelit ja pensaat naapurin rajoille..

sedataza.jpg
http://img.tapatalk.com/d/
13/12/15/a2a4uta8.jpg Välitilojen ledinauhat paikoillaan. Talo olis nyt sisälyä täysin valmis. Ulkoa puuttuu vielä piipunhattu, ilpin suojakotelo ja autokatoksen maalaus sisäpuolelta. Ja tietenkin pihat tekemättä :) Paljonko porukka on saanut uppoamaan rahaa pihoihin? Vaimon kanssa mietittiin et aluks vaan pihojen tasotukset + nurmikko. Ajoväylään sepelit ja pensaat naapurin rajoille..
IMG_1867.webp

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sehän on mukava kuulla että jollain menee tuubiin. Oikeat ammattilaiset kun onnistuu saamaan projektiin mukaan, niin stressitasokin varmaan saadaan pysymään siedettävänä.

Oletko muuten laskenut budjettia, elikkäs mitä tulee talolle hintaa? Olen nimittäin ollut huomaavinani että pelimerkeillä on iso vaikutus siihen, miten helpolla rakennuttaja kokee pääsevänsä. Tämä siis ihan oma huomio. Niin ja kyllähän jossa 69T:nkin viestissä tuli sellainen huomio että asiakkaan maksukykyisyys saattaa vaikuttaa myös kumppanien työn laatuun ja luotettavuuteen :).

Hintaa n. 300-320, riippuen valinnoista.

Aikataulutus on mennyt aika hyvin eli lähes päivittäin tehty jotain ainakin itse.

Onkos täällä ketään jolla on tietoa että onko kukaan tehnyt mitään lattiavaluun tulleille halkeamille?

Lähinnä ärsyttää se että muutama niistä on märkätiloissa johon kuitenkin tarvisi laittaa vesieriste ja laatat päälle. Itse valuhan ei enää todennäköisesti tule mihinkään liikkumaan koska on ollut valettuna jo yli vuoden.

Yksi mitä noille voisi tehdä olisi lorauttaa kolot täyteen Sika Sikadur 52 injektointi hartsia. Pytyn ovh on vain melko suolanen 90€/kg joten ei viitisi huvikseen tuollaista ostaa... äkkiiseltään voisi veikata että pahimmasta kohdasta halkeama saattoi olla millin puoltoista...

Mä tykkään että Luxit injektointiepoksi olisi melkolailla halvempaa kuin tuo Sika... Luxiittia on ainakin paikalliset Starkit myyneet.

Siis toki jos vähänkin epäilyttää niin ei ole syytä jättää piiloon halkeamia. Ihan mielenrauhan takia, satanen siitä on vähän.

Mä tykkään että Luxit injektointiepoksi olisi melkolailla halvempaa kuin tuo Sika... Luxiittia on ainakin paikalliset Starkit myyneet.

Siis toki jos vähänkin epäilyttää niin ei ole syytä jättää piiloon halkeamia. Ihan mielenrauhan takia, satanen siitä on vähän.
Todennäköisestinuo ovat ainoastaan kosmeettinen haitta mutta kun itselle tekee ja kaikki pitää olla just eikä melkeen. Täytyykin käydä vilkasemassa löytyykö tuota mistään..

Useimmitenhän se laatta halkeilee/säröilee pinnasta mutta toi kuulostaa jo yllättävän isolta. Onko kuvia mahd.saada?

Ei tuossa mitään normalista poikkeavaa ole. Nykyään rakentamisen tahti on sen verran kova että harvoin lattia on niin kuiva kun matskuja on jo vedetty päälle että kaikki halkeamat olisisvat jo näkyvissä. Kuten itsellä tuo on vielä toista vuotta vanhana näkyvissä. Laatta valettiin ennen talon rungon tekemistä. Eräs tuttava kävi juuri tekemässä jonkun rakennusyhtiön rakentamiin taloihin vuosihuoltoja ja totesi että menee pesutilojen kahiseiniä purkuun koska on muurattu liian märän päälle ja koko pesuhuoneen seinästä on mennyt kaikki laatat halki elämisen takia. Juurikin tästä syystä on keksitty näitä laakerikerroksia muurauksien alle (bitumikaista).

Kun suomessa puhutaan huonosta rakentamisen laadusta usein yksi asioista on betonin kuivuminen. Nopealla tahdilla on kääntöpuolensa.

Muutenkin betonilla onmielenkiintoisia ominaisuuksia. Esim lattiavaluilla on taipimusta nousta nurkista ylös. Ja usein ajan saatossa se nurkkaa sitten laskee takaisin alas. Esim kaverilla puolivuotta - vuosi muuton jälkeen ihmetystä herätti talon nurkissa olevien makuuhuoneiden lattialistojen välissä olevat yli sentin raot. Otin asiasta selvää ja päädyimme juurikin tuohon ratkaisuun että laatta oli nurkasta pystyssä ja myöhemmin sitten laskeutui paikoilleen.

Luxit ovh 86€ sika ovh 90€ /1 kg

Ikea laatua :)

Jaa, meil rouva osti K-Raudasta. Varmaan makso siis liikaa...pitää haukkua pystyyn. Siis rouva.

- - - Updated - - -

Muutenkin betonilla onmielenkiintoisia ominaisuuksia. Esim lattiavaluilla on taipimusta nousta nurkista ylös. Ja usein ajan saatossa se nurkkaa sitten laskee takaisin alas. Esim kaverilla puolivuotta - vuosi muuton jälkeen ihmetystä herätti talon nurkissa olevien makuuhuoneiden lattialistojen välissä olevat yli sentin raot. Otin asiasta selvää ja päädyimme juurikin tuohon ratkaisuun että laatta oli nurkasta pystyssä ja myöhemmin sitten laskeutui paikoilleen.

Omituista... en sano muuta . Oitäis nähdä niin vois tehdä diagnoosin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom