Harvia Cilindro PC70 (tai PC70Hmalli jos suojaetäisyydet pitää saada pieniksi) on kohtuuhintainen ja täysin pätevä pieneen saunaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Rahahan se näköjään yleensä ratkaisee ja onhan se ymmärrettävää jos vaikka haluaa alle kolmella sataa parisataa neliöisen mökin talleineen (plus tontti). Itselläni on tosiaan kokemusta vastaavasti tehdystä hankkeesta kuin Fraatilla ja nyt ajattelin kokeilla toisin. Meillä kävi siten että löysimme tontin joka on täydellinen (maa-aineksia myöten) ja loistavalla keskeisellä sijainnilla. Sen saadaksemme jouduimme ostamaan vanhan okt:n myös joten hanketta aloitellessamme meillä oli yksi parivuotta sitten valmistunut okt siellä Fraatin talon suunnalla, toinen vanha okt tässä pirkkalassa ja sitten elämäni (tähän mennessä) kallein ja isoin hanke alkamassa.
Toisaalta ihan hyvä, että taustalla oli paineita saada talo suht järkevällä aikataululla valmiiksi, koska muuten itse hieroisin yksityiskohtia viimeiseen asti.
Itse tein siis aika paljon ja "säästyneet" rahat käytettiin sitten vähän parempiin matskuihin. Kaverin kanssa vedettiin sähköt ja isäukon kans sitten muita hommia, mutta kyllä siinä tuli vietettyä aika monta kuukautta ihan yksikseen taloa naputellessa. Hyvinhän sitä yksinkin viihtyy kun radio pauhaa kuulokkeissa, mutta pitemmän päälle alkaa olla henkisesti hieman raskasta.
Vaikka periaatteessa osaisin tehdä talon valmiiksi rungosta lähtien, niin en kyllä siihen itse lähtisi. Jos ja kun seuraavan talon rakennan, niin palkkaisin pari osaavaa timpuria naputtelemaan talon sateelta suojaan ja sitten siitä itse jatkaisin. Ylivoimaisesti vittumaisin homma oli edelleenkin iv-kanavien eristys yläpohjassa, alkaa vituttamaan pelkkä ajatuskin.
edit. Oletin että avovaimo olisi osallistunut projektiin hieman intohimoisemmin tekemisen suhteen, mutta itsehän sitä piti otsalaudat, avoräystäät ja sun muut maalata. Välillä korpesi ihan tosissaan, kun olisi ollut vähän parempaakin tekemistä ja emäntä olisi tuosta maalausurakasta yksinkin selvinnyt. Niin sitä vaan oppii kaikkea uutta kumppanista, vaikka luulee jo tuntevansa toisen kohtuullisen hyvin.
Itsellä töiden ohessa rakentaminen on ollut melko perseestä. Ennen tein sellaista vuorosysteemiä että vapaata oli reilusti ja näin kuvittelin myös asioiden jatkuva rakentamisen aikana. Nyt juuri kun talon rakentamista aloittelin vuorojärjestelmä muuttui, viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä. Prkl. Kaikista huonoin ja raskain vaihtoehto. Pelkkä jatkuva rytmin vaihtuminen vie mehut. Koska lähtökohdat ovat mitkä ovat en ole mitään tavoitetta ottanut. Tulee valmiiksi sitten kun tulee. Kovia ovat kaikki kyselemään muuttopäivää vaikka moneen kertaan sanoo että sitten kuin se on valmis. Jos on vituttanut oon jäänyt kotiin makaan sohvalle suosiolla. Turha raksalle on kyrpä ottassa lähteä tupakkia polttaan kun töiden teosta ei tule mitään.
Meillä mamma on ollut raksalla aina kun mahdollista. Oon opettanut sille kuinka sokkeli slammataan ja antanut sen tehdä itse kurasta lähtien :D. Ulkovuorta kun tehtiin niin mamma sahaili lautoja. Kun laatoitin niin mamma leikkasi laattoja ja teki laastia. Pohjanmaalta kotosin, niin ei pelkää työtä vaikka kosmetologi ja tradenomi onkin Ja on muuten tarkka kun on itse opettanut, millilleen ;D Jos sattuu isäukko käymään raksalla samalla kerralla mamman kanssa, ei tarvi isäukon sahaan koskea kun tuppaa oleen aina vähän sinneppäin... Meillä hommat olis kussut totaalisesti jos olisin yksin joutunut rakentamaan. Asia oli kylläkin esillä ennen rakentamisen áloittamista koska kaverilla juurikin samasta asiasta meinasi syttyä sota rakentamisen aikana.
....
Ilmanvaihtoputkien eristys oli kieltämättä yksi vittumaisimpia hommia. Tein sen vielä +5 - -15 lämpötiloissa niin se ei varmasti yhtään lämmittänyt kokemusta. Tosin ei se sen mukavempaa ollut kaverillekaan niitä laittaa +25 asteessa. Harkitsin kaikkea muuta kuin villaa mutta kun aika koitti ja laskin että mitä maksaa milläkin eri vaihtoehdolla maksaa niin taas oltiin hetkenpäästä villarulla ja -veitsi kourassa. Tosin tein kanavat ennenkuin laitoin höyrynsulkua kiinni. Tein ne valmiiksi pätkiksi alhaalla (2-6m ja eristin). Ylhäällä ei sitten tarvinnut kuin liittää ja laittaa pieni kaistale villaa, teipata ja laittaa lankaa ympärille. Muutama viikko sitten kuuntelin kauhun sekaisin ilmein kun eräs puolituttu selosti naputtelevansa juuri yläpohjaan höyrynsulkumuovia että saa lämmöt päälle sekä villat katolle. Meinas laittaa ens keväänä/kesänä iv-putket... :wall: Onnistunee varmasti todella hyvin puhallusvillojen seassa....
Josko se puolituttus laittaa vain se 100mm levyvillan sinne yläpohjaan? Sillä pysyy lämmöt mutta ei estä IV-kanavien asentamista mitenkään. Meillä tehtiin siten ja parisuhteen varmistamiseksi putkitus tuli Fläktin DoubleDuct-kanavasta eli rullatavaralla eristettäväksi jäi vain katolle menevät putket. Onhan tuo tietysti kalliimpaa mutta onko se halvempi parempi jos toinen kuristaa toisen kesken villoituksen :( Muutenkin tuntuu että massiivisena putkena on hiljaisempaa sorttia ja lämpötilojen perusteella voin todeta että kanaviston tiiveydessä tai eristyksessä ei ole valittamista ... johtuu tietysti myös jo rakenteesta eli vähemmän vuoto- tms. paikkoja.
Kuka vittu asuu ilman jalkalistoja. Ja vuoden tai pari. Kyllä ne lyödään ennen muuttoa kiinni ja ne on siinä. Jos menee vituiksi, se on sitten mennyt jo aikaa si.
Me on asuttu jo kohta kolme vuotta ;)
Ei ole, eikä tule :D
Meillä kun ei ole yhtään listaa koko talossa, vaan silikoni parketin ja seinän välissä ja parketti liimattuna lattiaan. Minimalistista siis.
Juu enpä häntä ole kuin pariin kertaan nähnyt ja totesin että mietis nyt pariin kertaan ennenkuin ryhdyt moiseen. Nykyään monet eivät edes laita 100mm palavillaa kun puhallusvillalla pääsee helpommalla (ja saa huonomman lopputuloksen). Itse kylläkin laitoin ja laittaisin jatkossakin tuonpalavillan.
Katsoin tuota fläktwoodsin esitettä tuosta double ductista. Varmasti ihan toimiva systeemin. Kuten uponorin eristetyt muoviosatkin. Huvitti kuitenkin se mitä siinä luki että "Pelkkä puhallusvilla yläpohjassa riittää! DoubleDuctia käytettäessä kouruvillan asennustyö jää kokonaan pois.
Tavanomaisessa omakotiurakassa tämä merkitsee eristeratkaisusta riippuen 2–3 työpäivän työpanosta."
Ja senvoi todellakin todeta että rullasta leikkaamalla ei todellakaan tarvi kuvitella että tuota saa tehtyä 2-3 päivässä. Ehkä jos työmaalla on 10 paria käsiä. Tai sitten olin vain liian huolellinen ja hidas.
Se kuitenkin päätin että enää ikinä en noita eristeitä rullasta laita. Joko sitten muovia, double ductia, tms... Toi oli kyllä väärä paikka säästää koska työ on vaan yksinkertaisesti niin perseestä.
Onko teillä rapppaus asennettu lattiaan asti ja rappauksesta teillä on 0-10mm rakoa parkettiin?
Laitoin itse myös levyvillan muovin päälle jo ihan siitä syystä että pysyy puhallusvillakin paremmin saksiristikoiden päällä, ainakin on mielenrauha tuon suhteen.
Meillä tulee nyt kohta 2,5v täyteen rakentamista ja kyllä ennen 3-v synttäreitä pitäisi muuttamaan päästä. Talossa kokonaisalaa ~400m2 ja rahassa tuo tekee ~350k€ kaikkineen(myös tontti ja liittymät).
Ja joo, tuo ala vaikuttaa hirveältä, mutta tuosta asuinpintaa on n.250m2, loput tallia, varastoa ja verstasta.
Ite tehty muutoin paitsi ylä(eli 1. kerros)kerran seinät tuli elementteinä, rännit ja muita pieniä peltejä teki tutuntuttu (ihan kuitilla, mutta kylläkin etullisesti) ja katolle laittoivat konesauman peltisepät. Sähkäri tekee kytkennät ja pari putkaria on käväissyt, näistä toinen ei ehdi ikinä kun tarvisi ja toista en päästä enää työmaalle vaikka kirveellä uhkais. Lattialämmityksen otin asennettuna kun sain tosi hyvän tarjouksen ja liipparit tehneet lattiat(toinen oli mukava ja toinen hyvä)
Isä ja emännän veli olivat suht aktiivisesti mukana ekana syksynä, mutta sen koommin on saanut olla aika rauhassa, onneksi on peltorit kaverina.
Emäntä hoitaa 3 tenavaa illat kotona ja kuskaa harrastuksiin. Päivisin käy kuntonsa mukaan(Ms) raksalla, hoitaa maalaukset, siivouksen yms., ongelma on vain että tahtoo olla liian tarkka ja palautetta tulee het jos jokin ei miellytä.. ja sit välillä huudetaan hetki, mutta puhdistaa ilmaa aina kummasti .
Nyt menossa asuinkerroksen seinien ja kattojen tasoitus, tästäkin olen kuullut monta kertaa että ammattimies tekee parissa päivässä. Noh, tämä on vähän myös periaatteellista myös. Aloittelin tuota joulukuun alussa ja toki muutakin on välissä tehty mutta vielä on kesken. Tosin nyt pitää vaihtaa haalarit hetkeksi ja putkittaa loput sähköt ja levyttää vielä vähän kattoa, onneksi voi itse valita missä järjestyksessä hommat tekee niin ei pääse kyllästymään.
Toki joskus vähän väsyttää, esim viime yönä 02.00 kotona ja aamulla töihin, toki olin vasta puol ysi kustannuspaikalla.
Varmasti ammattimies tekisi paljon nopeammin ja jotku asiat paremminkin. Mutta itse voin myös purkaa/tehdä uudestaan kunnes tulos miellyttää. Esim. maatöissä tulee tehtyä paljon ylimääräistä kun ei kerralla saa oikein. Tuo toisaalta se ei maksa kuin polttoaineen verran, eikä yhdelläkään kaivukonekuskilla olisi pitänyt hermo emännän kanssa käännellä noita luonnonkivi pengerryksiä kun aina kun saat kiven oikeaan kohtaan niin se on tietysti väärin päin..Itellä siis puolikas osuus 15t telakoneesta ja appiukolla 4,5 kumitela poppari. Raktori ja kärryt tietty löytyy.
Ei, minulla ei ole alan koulutusta(DI, konetekniikka) toki olen harrastanut puutöitä mutta en tätä ennen ole varsinaisesti rakentanut mitään. Silti uskallan tämän pistää myyntiin ja ryhtyä seuraavaa tekemään, mutta vasta kun tenavat on vähän isompia ja tietty asuntokauppa piristynyt että tämän saa edes kaupaksi.
Eihän tässä nyt mitään sisältöä ollut, mutta tulipahan avauduttua.
Haukkukaa vain, ei haittaa
En ikinä tajunnut, miksi puhallusvillan sisään jäävät iv-putket kannattaa eristää. En eristänyt. Siellä ne lepää keskellä villoja eikä villa ole liikkunut minnekään eikä painunut. Puhallettu 9kk sitten.
Kondenssioriskihän siinä on jos lämmin poistoilma virtaa kanavissa ja kylmä ulkoilma jossain kohtaa.En ikinä tajunnut, miksi puhallusvillan sisään jäävät iv-putket kannattaa eristää. En eristänyt. Siellä ne lepää keskellä villoja eikä villa ole liikkunut minnekään eikä painunut. Puhallettu 9kk sitten.