Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siinä vaiheessa kun pääsee pintoihin asti, niin vitut jaksa enää kilpailuttaa yhtään mitään. :D

Tää on kyllä jokseenkin totta, varsinkin jos oman työn osuus on korkea. Mitä pitemmäksi projekti venyy, sitä vittumaisempaa se rautakauppajumppa on.

Vaimo hoiti meillä kaikkien pintamatskujen kilpailutuksen, ei ois tossissaan varmasti enää jaksanut ravat hintoja säätämässä.

Vaimo ei siis ole mikään niin raksahenkinen että kovin vasarakädessä viihtyisi, mutta hoiti todella paljon näitä juoksevia asioita ja kilpailutuksia ja kävii siivoilemassa raksalla ja teki meille eväitä jne. Selkeä työnjako tässä ja ainakin meillä toimi.

Siinä vaiheessa kun pääsee pintoihin asti, niin vitut jaksa enää kilpailuttaa yhtään mitään. :D

Jaa no joo jos siihen asti tulee kaikki valmiina niin ehkä paukkuja riittää vielä.

Rautakaupakin tietää tämän ja ottavat paremmat katteet, kun luottavat ettei se enään jaksa muualta kysellä :D Oman projektin kohdalla oon hakenut tavarat aika tasan kolmen kaupan kesken. Viimeiset hilut (listat ym) haen varmaan samasta mistä hain alkuun paljon tavaraa, kun taas alkaa hinnat olemaan kohdallaan.

Rautakaupakin tietää tämän ja ottavat paremmat katteet, kun luottavat ettei se enään jaksa muualta kysellä :D Oman projektin kohdalla oon hakenut tavarat aika tasan kolmen kaupan kesken. Viimeiset hilut (listat ym) haen varmaan samasta mistä hain alkuun paljon tavaraa, kun taas alkaa hinnat olemaan kohdallaan.

Minkälaisia aleprosentteja esim k-ryhmän rautakaupoista rakentajakorteilla tms nykyään saa? Siis ihan yksityishenkilönä asioidessa.

Tää on kyllä jokseenkin totta, varsinkin jos oman työn osuus on korkea. Mitä pitemmäksi projekti venyy, sitä vittumaisempaa se rautakauppajumppa on.

Tämä on totta. Varsinkin, kun näkyviä osia talossa tehtäessä menekit on pieniä, niin se nyt on ihan se ja sama, maksaako pohjamaali 327€ vai 396€. No järkikinhän sen sanoo, että joka asia pitäisi hintavertailla, mutta kun ei sillä tunnu olevan väliä, kun rahaa on jo palanut 300k€. Pienistä puroista joo... Mutta itse en tänä päivänäkään tiedä, mitä tämä talo maksoi. Sadan tonnin tarkkuudella tiedän. Eikä kyllä kiinnostakaan tietää sen kummemmin.

Minkälaisia aleprosentteja esim k-ryhmän rautakaupoista rakentajakorteilla tms nykyään saa? Siis ihan yksityishenkilönä asioidessa.
K-ryhmästä ei kokemuksia, mutta ainakin pienestä paikallisesta alet 20-40% riippuen tuotteesta. Suurempi riippumaton ketju ja RTV on sitten firman %:lla, niin alet 20-70%. Varsinkin maaleissa tapeteissa ja laatoissa RTV:llä hinnat omaa luokkaansa. Siis positiivisessa mielessä.

En tiedä mikä ainakin täällä vaivaa Starkkia ja Puukeskusta, kun ei saa tarjouspyyntöihin vastausta. Tämä todettu niin yksityis, kuin firmapuolella ja tilit on molemmissa. Myymälöissäkin palvelu vähän tympeää ja suunnilleen anteeksi pitäisi pyytää, kun tulee häiritsemään. Paras oli Puukeskuksella, kun kyselin sisustusvaneria. Kuulemma, niin kallista ettei mulla ole siihen rahaa :D Ostin ne sitten paikallisesta, kun oli halua ja kiinnostusta hommata.

Andy sanoi:
Tämä on totta. Varsinkin, kun näkyviä osia talossa tehtäessä menekit on pieniä, niin se nyt on ihan se ja sama, maksaako pohjamaali 327€ vai 396€. No järkikinhän sen sanoo, että joka asia pitäisi hintavertailla, mutta kun ei sillä tunnu olevan väliä, kun rahaa on jo palanut 300k€. Pienistä puroista joo... Mutta itse en tänä päivänäkään tiedä, mitä tämä talo maksoi. Sadan tonnin tarkkuudella tiedän. Eikä kyllä kiinnostakaan tietää sen kummemmin.

Komppaan tätä. Kaikki pitäisi budjetoida ja säästää hankinnoissa, mutta kun pääasiassa yksin suunnittelee, rakentaa, kilpailuttaa ja tekee materiaalihankinnat, niin ei sitä vaan pitemmän päälle jaksa keskittyä hommaan täysillä. Itse olen luonteeltaan sellainen, että kaikki täytyy tehdä itse jotta saa juuri sellaista mitä haluaa(niin hyvässä kuin pahassa). Ammattimiehiä ei yksityiskohdat kiinnosta. Raksamenoista ei tullut pidettyä tarkkaa kirjaa, joten talon suurpiirteisen hinnan näkee raksatilin viivan alta.

K-ryhmästä ei kokemuksia, mutta ainakin pienestä paikallisesta alet 20-40% riippuen tuotteesta. Suurempi riippumaton ketju ja RTV on sitten firman %:lla, niin alet 20-70%. Varsinkin maaleissa tapeteissa ja laatoissa RTV:llä hinnat omaa luokkaansa. Siis positiivisessa mielessä.

En tiedä mikä ainakin täällä vaivaa Starkkia ja Puukeskusta, kun ei saa tarjouspyyntöihin vastausta. Tämä todettu niin yksityis, kuin firmapuolella ja tilit on molemmissa. Myymälöissäkin palvelu vähän tympeää ja suunnilleen anteeksi pitäisi pyytää, kun tulee häiritsemään. Paras oli Puukeskuksella, kun kyselin sisustusvaneria. Kuulemma, niin kallista ettei mulla ole siihen rahaa :D Ostin ne sitten paikallisesta, kun oli halua ja kiinnostusta hommata.

Oulussa K-ryhmän rautakaupoissa perusalennus oli varmaan siellä 10-30%, ei siis mitenkään erikoinen. Puukeskuksesta vähän samoja fiiliksiä, tosin asiakaspalvelu on toiminut useimmiten suht ok. Mulla on semmonen käsitys, että Puukeskus keskittyy enemmän jo olemassa olevien yritysasiakkaiden palveluun ja yksittäisten kuluttajien palvelu on aikalailla nappikauppaa siihen verrattuna.

Palokan K raudan kauppiaan kanssa joskus keskustelin yritystileistä. Se sanoi että he keskittyvät kuluttajiin koska yrittäjät osaa jo valmiiksi vaatia maksimialet. Eli varmasti on kuluttajalla varaan tinkiä alennuksia, mutta mitä sitten noista saa, siitä ei ole kokemusta. Eli tinkivätkö perusjutuista mitään jos ei ole suhteita?

Itse ostin pienemmästä paikallisesta melkein kaiken, alet sain sen mukaan mitä saa isommat raksafirmatkin, eli varsin hyvin lähti hyllyhinnoista aina suoraan kun tilin kautta osti niin ei tarvinnut niitä maalipurkkien hintoja tinkiä vaan kävi hakemassa vaan mitä tartti. Näin sen pitää mennä, ei siitä tule kuin sanomista jos joka ostos pitäisi jossain erikseen tinkiä. Perus bulkkikamasta pitää saada neuvoteltua kunnon alet ja keskittää sitten ostoksia jonnekin jos hinnat on kohillaan keskimäärin. Isommat kokonaisuudet sitten kilpailuttaa.

Ihan raksan alussa olisi syytä ostaa ruuveja, nauloja jne tarvikkeita iso määrä heti kerralla ja yrittää saada näistä kunnon alet. Pelkästään ruuveja menee käsittämätön määrä ja niitä pitää olla monenkokoisia eri tarpeisiin.

Itse ostin melkein kaikki Starkista, mutta täällä rupesi juurikin vituttamaan se, että jokaisesta nyssäkästä piti käydä vinkumassa alennusta. No arvatkaa jaksatko / viitsitkö mennä jostain 50e tuotteesta vinkumaan... Et ja sitten kun näitä on yhtäkkiä sen 5000e arvosta niin olisi varmaan kannattanut.

Itse ostin melkein kaikki Starkista, mutta täällä rupesi juurikin vituttamaan se, että jokaisesta nyssäkästä piti käydä vinkumassa alennusta. No arvatkaa jaksatko / viitsitkö mennä jostain 50e tuotteesta vinkumaan... Et ja sitten kun näitä on yhtäkkiä sen 5000e arvosta niin olisi varmaan kannattanut.

Ja usein just noissa "mitättömissä kikkareissa" on se suurin kate ja isoimmat aleprosentit. Just vaikka joku maalipytty tai laatikko tetramassaa jne jne jne. Helposti 30-40% hyllyhinnoista pois jos on järkevät aleprofiilit tilissä. Selvää on ettei jostain lämpöpumpusta saa 40% alennusta mutta just jostain 50 euron kikkareesta todennäköisemmin saa. Näistä sitä säästöä syntyy mutta oikeati kuka jaksaa joka nippelistä etsiä jonkun "tutun myyjän" joka hyvää hyvyyttään antaa sen alennuksen.

Kun tehdään pintoja niin on kaikista eniten asiaa rautakauppaan. Itse muistan että päivän päätteeksi tehtiin lista mitä tarvitaan ja seuraavana aamuna aina Oron kautta heti seiskalta. Kamat hyllystä kyytiin ja menoksi. Vei vajaa 10 minuuttia ja ehti vielä hörpätä aamukahvitkin tiskillä. Hulluksi tuossa olisi tullut jos olisi pitänyt vielä hintojen kanssa veivailla, joka ikinen aamu. Aina nimittäin oli jotain pientä mitä piti hakea ja kun se tuossa vaiheessa on sitä pientä niin se on järkevin hakea eikä tilailla rahdilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja usein just noissa "mitättömissä kikkareissa" on se suurin kate ja isoimmat aleprosentit. Just vaikka joku maalipytty tai laatikko tetramassaa jne jne jne. Helposti 30-40% hyllyhinnoista pois jos on järkevät aleprofiilit tilissä. Selvää on ettei jostain lämpöpumpusta saa 40% alennusta mutta just jostain 50 euron kikkareesta todennäköisemmin saa. Näistä sitä säästöä syntyy mutta oikeati kuka jaksaa joka nippelistä etsiä jonkun "tutun myyjän" joka hyvää hyvyyttään antaa sen alennuksen.

Kun tehdään pintoja niin on kaikista eniten asiaa rautakauppaan. Itse muistan että päivän päätteeksi tehtiin lista mitä tarvitaan ja seuraavana aamuna aina Oron kautta heti seiskalta. Kamat hyllystä kyytiin ja menoksi. Vei vajaa 10 minuuttia ja ehti vielä hörpätä aamukahvitkin tiskillä. Hulluksi tuossa olisi tullut jos olisi pitänyt vielä hintojen kanssa veivailla, joka ikinen aamu. Aina nimittäin oli jotain pientä mitä piti hakea ja kun se tuossa vaiheessa on sitä pientä niin se on järkevin hakea eikä tilailla rahdilla.

Itse olin sen verran röyhkeä (ja väsynyt) että soitin starkkiin rakennuspalvelun kaverille ja kerroin kauppalistan. Sitten kävin varastolta hakemassa valmiin kasan ja lasku tuli perästä kotiin, alennusten kanssa.

Itse olin sen verran röyhkeä (ja väsynyt) että soitin starkkiin rakennuspalvelun kaverille ja kerroin kauppalistan. Sitten kävin varastolta hakemassa valmiin kasan ja lasku tuli perästä kotiin, alennusten kanssa.

Tämäkin on vaihtoehto. Minä en tosin pysty ymmärtämään tuosta Starkin systeemiä. Mainostetaan rakentajakorttia ja silti sillä ei saa alennuksia vai?

Ite oon laskenut jo aiemmin määriä eri materiaaleista ym kun tein budjettia. Sen perusteella sitten kysellyt hintoja ja hakenut sieltä mistä saanut halvimmalla. Oon kerännyt toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia ja kilpailuttanut ne aina kimppana. Tuo määrien laskenta jo aiemmmin auttanut paljon kun nyt ei ole ollut, niin paljon aikaa niitä miettiä ja hyvin on määrät osunut kohdilleen.

Timban vinkki tuosta nauloista ja ruuveista on hyvä. Tosiaan hommaa kerralla kiinnitystarvikkeita reilusti, ettei niitä tarvi olla kokoajan hakemassa. Nimimerkillä kolme laatikko konenauloja ylimääräisenä :D

Ja ylimääräiset kiinnitystarvikkeet saa myytyä eteenpäin mutta niitä myös tarvitsee omakotitalossa aina. Niitä vaan saisi olla heti raksan alussa jossain hyllyssä eri kokoja niin ruuveista kuin nauloistakin.

On mullakin konenauloja, mutta ne on eri kokoja ja avattuja laatikoita. En mä niitä enää kovin loppuvaiheissa ostanut paljon. Mutta aika hiton monta kertaa sai eri ruuvipakettia hakea kun ei tajunnut heti alussa ostaa lootaa kaikki kokoja. Se on oikeasti raivostuttavaa kun pitäisi tehdä joku vaihe ja sitten ei ole niitä ruuveja.

Ja varsinkin jos pitkästä tekee, niin jo pelkkiä konenauloja menee todella paljon, kuten myös kipsilevyruuveja, niitä tais joku 5000-6000 kpl mennä meilläkin vaikka alakerran seinät oli levytetty jo elementteihin ja yläkerrassakin päätyseinät.

Varmasti on paljon muitakin tarvikkeita joita kannattaisi ostaa HETI raksan alussa ja yrittäen saada jo kunnon aletkin, eli olisi järkevää taloudellisesti mutta ennenkaikkea säästää aikaa ja hermoja sitten työn edetessä. Nää on niitä juttuja mitä tajuaa vasta kun on rakentanut.

Samoin toimin myös minä. Sain/saan samalla hinnalla romut kuin rakennusliikkeet. Hyllyjen päässä hinnat ovat jotain aivan järkyttävää... rakonor höyrynsulkuteippi 22,xx€ -> 9,80€ alennettuna, höyrynsulkumuovi 9X€ -> 6X€...

Starkilla ei ole myöskään laskutuslisää.... Kortilla saa kyllä alennuksia mutta myyjältä saa paremmat rosentiti...

Ja varsinkin jos pitkästä tekee, niin jo pelkkiä konenauloja menee todella paljon, kuten myös kipsilevyruuveja, niitä tais joku 5000-6000 kpl mennä meilläkin vaikka alakerran seinät oli levytetty jo elementteihin ja yläkerrassakin päätyseinät.

Karkasti meni 9 lavallista erilaisia gyprokeja. Tuulensuojaa, EKta ja äNnää... (+450kpl)

Ja eilen meni viimeinen gyprokin palanen tallin seinään kiinni. Luojan kiitos,.... :fuckyeah:

Joskus hiukan arvion kiinnikkeiden määrää niin nauloja +20 000kpl, ruuveja +20 000kpl myöskin. Pelkästää rivipeltikaton asennuksessa ruoteisiin upposi +4000 ruuvia... ruoteet k200 ja jokatoiseen kiinni.. :eek:

nämä romppeet ovat menneet 14*15m taloon ja 9 * 14m talli/autokatokseen...

Ja ylimääräiset kiinnitystarvikkeet saa myytyä eteenpäin mutta niitä myös tarvitsee omakotitalossa aina. Niitä vaan saisi olla heti raksan alussa jossain hyllyssä eri kokoja niin ruuveista kuin nauloistakin.

On mullakin konenauloja, mutta ne on eri kokoja ja avattuja laatikoita. En mä niitä enää kovin loppuvaiheissa ostanut paljon. Mutta aika hiton monta kertaa sai eri ruuvipakettia hakea kun ei tajunnut heti alussa ostaa lootaa kaikki kokoja. Se on oikeasti raivostuttavaa kun pitäisi tehdä joku vaihe ja sitten ei ole niitä ruuveja.

Varmasti on paljon muitakin tarvikkeita joita kannattaisi ostaa HETI raksan alussa ja yrittäen saada jo kunnon aletkin, eli olisi järkevää taloudellisesti mutta ennenkaikkea säästää aikaa ja hermoja sitten työn edetessä. Nää on niitä juttuja mitä tajuaa vasta kun on rakentanut.

Riippuuhan se tietty siitäkin, mistä asti joutuu hakemaan tavaraa. Ehkä kannattaakin ostaa kaikkea etukäteen, itse kun en tiedä vielä mitä kaikkea tämä rakentaminen tuokaan eteen. Mulla on kuitenkin, esim. starkki ja k-rauta alle 5 min. ajomatkan päässä, niin äkkiä hakeekin jotain mitä tarvii.

Mulla on starkin rakentaja (tai jokin muka yrityskortti), sillä saan alet, kun soitan mitä tarvitsen ja käyn noutamassa. Kuitenkin tavaraa tulee varmaan ostettua sieltä sun täältä.

Mulla on kuitenkin, esim. starkki ja k-rauta alle 5 min. ajomatkan päässä, niin äkkiä hakeekin jotain mitä tarvii.
Vaikka kaupat olisi lähellä niin aina siihen reissuun se tunti tahtoo mennä, laskien siitä kun työ keskeytyy ja työ jatkuu. Työn keskeytyminen on raivostuttavaa. Puhumattakaan jos on palkattua työvoimaa ja homma pysähtyy. Näin kun käy muutaman kerran niin alkaa tulla ruuvipaketin noudoille hintaa.

Kiinnikkeille voisi harkita jonkun pienemmän ruuvikauppiaan kanssa sopimusta että toimittaa ison kasan erilaisia kiinnikkeitä ja myyntikuntoiset paketit voi palauttaa. Ainakin yritysasiakkaille erikoistuneet ruuvikaupat myy kiinnikkeet halvemmalla kuin rautakauppaketjut ja miksei sama pätisi myös kertarakentajiin.

Vaikka kaupat olisi lähellä niin aina siihen reissuun se tunti tahtoo mennä, laskien siitä kun työ keskeytyy ja työ jatkuu. Työn keskeytyminen on raivostuttavaa. Puhumattakaan jos on palkattua työvoimaa ja homma pysähtyy. Näin kun käy muutaman kerran niin alkaa tulla ruuvipaketin noudoille hintaa.

Kiinnikkeille voisi harkita jonkun pienemmän ruuvikauppiaan kanssa sopimusta että toimittaa ison kasan erilaisia kiinnikkeitä ja myyntikuntoiset paketit voi palauttaa. Ainakin yritysasiakkaille erikoistuneet ruuvikaupat myy kiinnikkeet halvemmalla kuin rautakauppaketjut ja miksei sama pätisi myös kertarakentajiin.

Mulla on veli muuten ruuvikaupassa töissä :) Mä voin soittaa sille, että tuo muutama tuhatta ruuvia mulle...

Tuo työn keskeytys on kyllä totta siinä tilanteessa varsinkin, kun on joku palkollinen töissä.

Perustukset, täytöt ja kaikki kilkkeet valmiit. Sunnuntaina hiukka hakitelinettä pystyyn. Maanantaina tulee pakettia tontille ja pellitkin katossa jo ensi vkolla.

Onko porukalla ollut ongelmia tuon verotodistuksen kanssa loppukatselmuksessa? Lähinnä talkootyöstä.. Tai onko sitä edes kysytty?
Muuttotarkastuksessa lokakuussa kaupungin rakennustarkajasta ei edes maininnut tästä asiasta.. Sanoi vain, että muutama tekninen juttu on korjattava loppukatselmusta varten, sekä pihat laitettava kuntoon..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom