Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
EDIT: Ja joo, nyt joku huutaa että ne otti ne muussa hinnassa huomioon, varmasti näin. Mutta eipä tuo nyt ollut kokonaisuudessaan paljoakaan kaliimpi kun nämä halvemmat valmistajat ja laatu on kuitenkin pikkusen eri luokissa.

Miten se laatu mielestäsi näkyy?
Ymmärtääkseni lähes kaikki käyttävät samoja mekanismeja saranoissa/vaimentimissa yms. Rungot melliä ja ovet Mdf:ää maalattuna tai viilulla..

Isoilla valmistajilla valikoimaa on enemmän ja palvelu toimii, mutta tavara on kaikissa aika samaa. Esim. Novartin joka on suomen suurin toimittaja (keittiömaailma/nettokettiöt) keittiöistä / komeroista 80% menee valkoisella maalatulla ovella ja se löytyy takuulla pienemmiltäkin pajoilta.

Minkä valmistajan kivitasoa teillä on?

Itse katson ensiksi tarjoukset eriteltynä (kaapistot/kivitaso/kodinkoneet). Jos joku tarjous kokonaisuudessaan tuntuu reiluhintaiselta, saatan ottaa suoraan kaikki yhdeltä keittiötoimittajalta. Säästyy aika, hermo ja säätäminen. Jos jonkun osa-alueen pystyn kohtuullisella vaivalla hommaamaan jostain selvästi halvemmalla, niin sitten kikkaillaan.
Mulla kuitenkin on koko taloprojekti lähes 99% omalla vastuulla, kun vaimo ei ehdi paljon muuta kuin vähän suunnitella sisustusta/materiaaleja/ulkonäköä.

En muista kyllä yhtään. Joku mitä Puustelli käyttää.

Louhi kivitasot näyttäisi olevan puustellilla.

Kuulostaa tutulle, en tosin mene vannomaan mitään kun voihan olla että ovat vaihtaneetkin. Ei noissa ole moittimista ollut. Isoimmassa levyssä oli kuljetusvauria ja siihen tuli uusi levy parissa viikossa. Painaa muuten vähän saatanasti tuollainen lähes neljä metriä pitkä levy. Siinä piti olla neljä ukkoa siirtämässä niitä. Kolme kantaa ja yksi hoitaa reitit auki. Tuollainen kun tippuu tai osuu jonnekin niin se on sitten paskana se kohta. Tietty keskivertopakkislainen kantaa tuollaisen yksin. ;)

69T: asiallista pohdintaa, olen päätymässä tuohon puskurivaraajaratkaisuun.

Jaaps, onkos kenelläkään suositella arkkitehtia/pääsuunnittelijaa tai vastaavaa mestaria Espoon suunnalta ?

Miten se laatu mielestäsi näkyy?
Ymmärtääkseni lähes kaikki käyttävät samoja mekanismeja saranoissa/vaimentimissa yms. Rungot melliä ja ovet Mdf:ää maalattuna tai viilulla..

Isoilla valmistajilla valikoimaa on enemmän ja palvelu toimii, mutta tavara on kaikissa aika samaa. Esim. Novartin joka on suomen suurin toimittaja (keittiömaailma/nettokettiöt) keittiöistä / komeroista 80% menee valkoisella maalatulla ovella ja se löytyy takuulla pienemmiltäkin pajoilta.

Ei varmasti missään, olin tyhmä ja maksoin liikaa. Vituiksi meni. ;)

Eli siis en ala vääntämään tästä mikä on laatua ja mikä ei ole. En tunne kaikki valmistajia. Olen vain nähnyt vuoden vanhoja keittiöitä jossa rungon turvoilleet miten sattuu. Ei ne kaikki voi johtua "väärästä" käytöstä.

Olemme olleet valitaamme erittäin tyytyväisiä. Juu, on kalliimpi, mutta mitä nyt ihmisten juttuja kuuntelaa ja luke niin yksi maksaa jostain ja toinen taas ihan jostain muusta. Paljon olen lukenut valinnoista joita itse pidän täysin turhina, yksi niistä on joku kallis parketti jne jne.

- - - Updated - - -

69T: asiallista pohdintaa, olen päätymässä tuohon puskurivaraajaratkaisuun.

Jaaps, onkos kenelläkään suositella arkkitehtia/pääsuunnittelijaa tai vastaavaa mestaria Espoon suunnalta ?

Luin kanssa tuon 69T:n kirjoituksen. Tuo oli ihan puhtaasti pitkään alalla olleen LVI asentajan (appiukko) käsialaa. Ei siis ollut kuvissa tuollaista, vaan oli kierto. Laitettiin siis valmius kierrolle jos tuosta olisi tullut ongelmia tai se ei olisi toiminut. Mutta toimii hyvin, eikä kuluta paljon. Ja sitä kuumaa vettä tulee per heti, no mitä nyt talon omassa putkistossa on vettä jäähtyneenä, mutta tuolle nyt ei voi mitään ellei se suihku ole siinä varaajassa kiinni. ;)

kylhän nää melli puheet voi työntää samaan koriin missä on mielikuva, että teräs on harmaata ja autonrenkaat mustia ja pyöreitä. Kai joku väittää et haponkestävä ja ruostumaton teräskin on ihan samaa kun ne näyttää ihan samalta ja hitto tuleekin samasta tehtaasta. Ei se sama tehdas mitään sano mitä se tavara on. Puusta mitään tietämätön luulee että lastulevy on lastulevyä ja kyllästetty puu on kyllästettyä. Eihän niissä eroja voi olla. Siellä metsässä se puu kasvaa. Hemmetti pelkässä laudassakin voi olla iso ero jo pelkästää siinä miten se on sahattu. Toinen lastulevy imee ku sieni vettä sisään ja toinen kestää kun tauti. Ehkä se näkyy myös siellä keittiössä jokusen vuoden kuluttua mitä sinne tuli valittua.

kylhän nää melli puheet voi työntää samaan koriin missä on mielikuva, että teräs on harmaata ja autonrenkaat mustia ja pyöreitä. Kai joku väittää et haponkestävä ja ruostumaton teräskin on ihan samaa kun ne näyttää ihan samalta ja hitto tuleekin samasta tehtaasta. Ei se sama tehdas mitään sano mitä se tavara on. Puusta mitään tietämätön luulee että lastulevy on lastulevyä ja kyllästetty puu on kyllästettyä. Eihän niissä eroja voi olla. Siellä metsässä se puu kasvaa. Hemmetti pelkässä laudassakin voi olla iso ero jo pelkästää siinä miten se on sahattu. Toinen lastulevy imee ku sieni vettä sisään ja toinen kestää kun tauti. Ehkä se näkyy myös siellä keittiössä jokusen vuoden kuluttua mitä sinne tuli valittua.

Lastulevy | Puuinfo Tuossa on lastulevyn laatuluokat, niin voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä mitä levyä kalustetehtaille menee.

Mun mielestä te kaikki ootte tehnyt virheitä ja projektit on mennyt vituiks!!!

Mutta loppupeleissä meillä kellään ei ole optimaalista taloa, ei edes näillä, jotka teettää talot "ammattilaisilla"(näillä jopa voi olla huonompia, koska ei palkallista rakentajaa kiinnosta paljon muu kuin raha).

Mutta VITUIKS tää mullakin menee, ei mahda mitään. (ei edes uskalla täällä mainita kaikkia menetlmiä, kun ne haukutaan samoin tein).

Jatketaan... :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä te kaikki ootte tehnyt virheitä ja projektit on mennyt vituiks!!!

Mutta loppupeleissä meillä kellään ei ole optimaalista taloa, ei edes näillä, jotka teettää talot "ammattilaisilla"(näillä jopa voi olla huonompia, koska ei palkallista rakentajaa kiinnosta paljon muu kuin raha).

Mutta VITUIKS tää mullakin menee, ei mahda mitään. (ei edes uskalla täällä mainita kaikkia menetlmiä, kun ne haukutaan samoin tein).

Jatketaan... :)

Kaikilla menee, kysymyshän on vain siitä että kuinka paljon ja mitkä niistä oikeasti vaikuttaa johonkin. Enkä siis tarkoita pakkisraatia :)
Rakentamisessa on yleensä useampi oikea tapa ja vielä enemmän vääriä tapoja tehdä jotain. Hyvin tehtynä huonompikin ratkaisu voi olla parempi kuin "hyvä" huonosti tehtynä. Mielipiteitä on sitten sitäkin enemmän (as we know here ;) ). Suurimmat ongelmat lienee:
- ei ammattiylpeyttä, ahneutta sitäkin enemmän
- nuukuus (usein myös rakennuttaja itse)
- osaamattomuus (rakennuttaja tekee itse tai teettää halvalla)
- valvonta rakennusviranomaisten avittamana on usein pellen touhua (hyvä veli yms. sydeemit)
- hintakilpailu, paitsi että hyvää ei saa halvalla ja sama pätee laatuun
- tuotteita ja ratkaisuja kehitetään omista lähtökohdista ja myyntimiehet myy suu vaahdossa, kukaan ei vaan ole ajatellut palikoiden yhteensopivuutta (sehän on asiakkaan murhe)

Omassa tönössä on monta asiaa mitkä meni VITUIKS, mutta nuo on oikeasti niitä juttuja jotka olisi jälkeenpäin ajatellen voinut tehdä fiksummin, yksinkertaisemmin jne. Vitutus tulee siis siitä kun yritti tehdä täydellistä eikä onnistunut :D
Extravitutus samoihin asioihin tulee siitä kun palkattu ammattilainen ei osaa/viitsi/välitä neuvoa yksinkertaisia asioita jotka luulisi olevan päivänselviä kun kertarakentajakin osaa ne projektin jälkeen.
Oman ymmärryksen ja käyttökokemuksen perusteella mitään oikeasti olennaista ei siis mennyt vituiks. Yleiseen tasoon verrattuna väitän että on keskimääräistä paremmin (itse)tehty talo itselle ja pidämme siitä koska se on juuri kuten ajateltiin. Niin ja ne Novartin kalusteet on edelleen priimaa vaikka halvalla sai :hyvä:

Että varmaan menee enemmän vituiks jos koko ajan pelkää että menee vituiks...

Olikoha tämä minulle suunnattu? Mun kokemus keittiöistä ja toimittajista on se että paljon tärkeämpää on se että miten se suunnitellaan ja ennenkaikkea, miten se asennetaan.

Vai onko sulla tarkempaa faktaa siitä että mikä kalustevalmistaja ja käyttää parasta lastulevyä ja kuka huonointa? Se mitä mä olen monia nähnyt ja jonkun asentanut niin erot materiaaleissa on aika marginaalisia, eikä hintaerot ole missään tapauksessa selitettävissä sillä. Turvonneita kaapinrunkoja on tullut vastaan sekä laatuvalmistajien että halpis valmistajien kyhäelmistä.

Muutenkin olen vähän sitä mieltä että lastulevykaapit on aika ylihintaisia ylipäätäänkin. Meidänkin projektin lastulevykaapit maksoi pienen uuden henkilöauton verran vaikka sainkin VIP-alennukset ja suunnittelun puoleen hintaan. Eikä laitettu edes mtään kalleinta mahdollista vaan ihan perus siistiä keskitasoa.

Silloin kun tehtiin päätöksiä, oli Puustellilla kampanja että siihen ja siihen mennessä kun päätät niin on kivitasot laminaattien hintaan. Meillä noita on oikeasti baaritaso mukaan luettuna varmana lähemmäs 15 metriä kuin 10 metriä ja tuo on sitä 30 mm pakusta Reikiäkin kaksi isoa, toinen induktiolle ja toinen altaalle.

EDIT: Ja joo, nyt joku huutaa että ne otti ne muussa hinnassa huomioon, varmasti näin. Mutta eipä tuo nyt ollut kokonaisuudessaan paljoakaan kaliimpi kun nämä halvemmat valmistajat ja laatu on kuitenkin pikkusen eri luokissa.

Olisi kanssa haluttu kivitaso, mutta ei vaan ollut rahaa. Halvin mahdollinen keittiä otettiin (suoraan pieneltä toimittajalta) halvin kaupallinen jäi kymmeniä prosentteja. Tiskikoneen alta taso vähän hilseilee jä yksi valkoiseksi kalvotettu ovi on muuttunut vähän kellertäväksi (tekijä varmaan vetänyt röökiä tota tehdessään :))

No hankitaan se kivitaso sitten jokusen vuoden päästä kun muutetaan talon moodia vähän laadukkaammaksi, kun ei ole enää leikki-ikäisiä. Muutenkin varaman köökin malli muuttuu jne.

Betonisokkeli pitäisi pinnoittaa ja ajatuksena on ollut käyttää jotain rouhepinnoitetta, kuten Tikkurilan Yki rouhepinnoitetta.
Ilmeisesti sokkeli kannattaisi ensin hioa, vaikka siihen vielä laastit laittaisikin ennen varsinaista pinnoitetta? Kuinka tarkkaa hommaa tuo hionta on? Mietin menisikö ihan käsipelillä esim. Rahina -hiomakivellä?

Olisi kanssa haluttu kivitaso, mutta ei vaan ollut rahaa. Halvin mahdollinen keittiä otettiin (suoraan pieneltä toimittajalta) halvin kaupallinen jäi kymmeniä prosentteja. Tiskikoneen alta taso vähän hilseilee jä yksi valkoiseksi kalvotettu ovi on muuttunut vähän kellertäväksi (tekijä varmaan vetänyt röökiä tota tehdessään :))

No hankitaan se kivitaso sitten jokusen vuoden päästä kun muutetaan talon moodia vähän laadukkaammaksi, kun ei ole enää leikki-ikäisiä. Muutenkin varaman köökin malli muuttuu jne.

No ei oltas otettu jos ei ois ollut tuota kampanjaa. Joskus osuu jotain kampanjoita olemaan oikeaan aikaan.

Betonisokkeli pitäisi pinnoittaa ja ajatuksena on ollut käyttää jotain rouhepinnoitetta, kuten Tikkurilan Yki rouhepinnoitetta.
Ilmeisesti sokkeli kannattaisi ensin hioa, vaikka siihen vielä laastit laittaisikin ennen varsinaista pinnoitetta? Kuinka tarkkaa hommaa tuo hionta on? Mietin menisikö ihan käsipelillä esim. Rahina -hiomakivellä?

Pinnoitin itse slammatun herkkosokkelin tuolla ykillä. Ostin ruiskun bauhausista hommaa varten ja sillä tuo onnistui helposti. Pinnotettavaan oli 100m joten ei kiitos käsin levittämiselle. Pinta hierrettiin sitten sen jälkeen kun yki oli saatu ruiskutettua pintaan. Kaikenkaikkiaan helppohomma. Sieltä täältä jäi vielä paistamaan harmaa sokkeli läpi ja nuo paikkasin yki sokkelimaalilla.

Sanoisin että tuolla kivellä et saa mitään aikaiseksi betoni sokkeliin. Karkein mahdollinen laikka epäkesko hiomakoneeseen saattaisi tuottaa jotain tulosta...

Tällä viikolla saatu aikaiseksi:
- Piipun pellit paikoillaan
- Makkareiden katot paneloitu
- Tuulikaapin lattia laatoitettu
- Kylppäri/saunan laatat saumattu
- Kodinhoitohuoneen lattia saumattu
- Kodinhoitohuoneen kalusteista osa asennettu
- WC:N kalusteet asennettu lähes kaikki. Ovet puuttuu

Ensi viikolla katon tekoa eteiseen ja tupaan. Ja makkareiden lattiat. Ilmeisesti ensi viikonlopusta myös makkareiden kalusteet saapuvat/laitetaan paikoilleen.
Myös LVI-miehen hommat jatkuvat. Eli ainakin IV-koneen/lämminvesivaraajan asennusta. Aion sanoa nykyisen kämpän myös irti. Tavoite olisi muuttaa jopa ennen lokakuun puolta väliä, jos ei tule yllätyksiä eteen. Talo tehdään kuitenkin viimeistä listaa myöten valmiiksi ennen sitä. Pihat jää väkisin ensi kesään/autokatoksen sisäpuolinen maalaus. Ulkoapäin kaikki tallissakin/varastossa valmista.

Mitäs teillä on maksanut neliöhinnaltaan talon rakennus, jos ei oteta huomioon märkätiloja? Mietiskelen hinta-arviota uudis-, laajennusosan rakentamisesta olemassa olevaan taloon. Laajennus olisi vain lämmitettyä tilaa ilman vesiä.

Pinnoitin itse slammatun herkkosokkelin tuolla ykillä. Ostin ruiskun bauhausista hommaa varten ja sillä tuo onnistui helposti. Pinnotettavaan oli 100m joten ei kiitos käsin levittämiselle. Pinta hierrettiin sitten sen jälkeen kun yki oli saatu ruiskutettua pintaan. Kaikenkaikkiaan helppohomma. Sieltä täältä jäi vielä paistamaan harmaa sokkeli läpi ja nuo paikkasin yki sokkelimaalilla.

Sanoisin että tuolla kivellä et saa mitään aikaiseksi betoni sokkeliin. Karkein mahdollinen laikka epäkesko hiomakoneeseen saattaisi tuottaa jotain tulosta...

Kiitos ruiskuvinkistä.
Tuo valettu sokkeli on pinnaltaan tasainen, joten sen puoleen siinä ei juuri hiottavaa ole.
Monessa paikassa kuitenkin puhutaan betoniliima poistamisesta hiomalla, ja mietin josko tuota jaksaisi parikymmentä neliötä käsin käsitellä.

Mitäs teillä on maksanut neliöhinnaltaan talon rakennus, jos ei oteta huomioon märkätiloja? Mietiskelen hinta-arviota uudis-, laajennusosan rakentamisesta olemassa olevaan taloon. Laajennus olisi vain lämmitettyä tilaa ilman vesiä.

Riippuu todella monesta seikasta ja täysin mahdoton arvioida tarkasti ilman mitään ennakkotietoja. 1000-3000€/m2 lienee sellanen turvallinen haarukka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom