Mun mielestä te kaikki ootte tehnyt virheitä ja projektit on mennyt vituiks!!!
Mutta loppupeleissä meillä kellään ei ole optimaalista taloa, ei edes näillä, jotka teettää talot "ammattilaisilla"(näillä jopa voi olla huonompia, koska ei palkallista rakentajaa kiinnosta paljon muu kuin raha).
Mutta VITUIKS tää mullakin menee, ei mahda mitään. (ei edes uskalla täällä mainita kaikkia menetlmiä, kun ne haukutaan samoin tein).
Jatketaan...
Kaikilla menee, kysymyshän on vain siitä että kuinka paljon ja mitkä niistä oikeasti vaikuttaa johonkin. Enkä siis tarkoita pakkisraatia
Rakentamisessa on yleensä useampi oikea tapa ja vielä enemmän vääriä tapoja tehdä jotain. Hyvin tehtynä huonompikin ratkaisu voi olla parempi kuin "hyvä" huonosti tehtynä. Mielipiteitä on sitten sitäkin enemmän (as we know here ;) ). Suurimmat ongelmat lienee:
- ei ammattiylpeyttä, ahneutta sitäkin enemmän
- nuukuus (usein myös rakennuttaja itse)
- osaamattomuus (rakennuttaja tekee itse tai teettää halvalla)
- valvonta rakennusviranomaisten avittamana on usein pellen touhua (hyvä veli yms. sydeemit)
- hintakilpailu, paitsi että hyvää ei saa halvalla ja sama pätee laatuun
- tuotteita ja ratkaisuja kehitetään omista lähtökohdista ja myyntimiehet myy suu vaahdossa, kukaan ei vaan ole ajatellut palikoiden yhteensopivuutta (sehän on asiakkaan murhe)
Omassa tönössä on monta asiaa mitkä meni VITUIKS, mutta nuo on oikeasti niitä juttuja jotka olisi jälkeenpäin ajatellen voinut tehdä fiksummin, yksinkertaisemmin jne. Vitutus tulee siis siitä kun yritti tehdä täydellistä eikä onnistunut :D
Extravitutus samoihin asioihin tulee siitä kun palkattu ammattilainen ei osaa/viitsi/välitä neuvoa yksinkertaisia asioita jotka luulisi olevan päivänselviä kun kertarakentajakin osaa ne projektin jälkeen.
Oman ymmärryksen ja käyttökokemuksen perusteella mitään oikeasti olennaista ei siis mennyt vituiks. Yleiseen tasoon verrattuna väitän että on keskimääräistä paremmin (itse)tehty talo itselle ja pidämme siitä koska se on juuri kuten ajateltiin. Niin ja ne Novartin kalusteet on edelleen priimaa vaikka halvalla sai :hyvä:
Että varmaan menee enemmän vituiks jos koko ajan pelkää että menee vituiks...