Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meillä on kanssa yläkaappeja vähän ja tuota kivitasoa jotain päälle 10 metriä ja siis alakaappeja reilusti.
 
Meillä on kanssa yläkaappeja vähän ja tuota kivitasoa jotain päälle 10 metriä ja siis alakaappeja reilusti.

Meille tulee aika samanmallinen keittiö. Erotuksena, että vesipiste on teidän uunin kohdalla ja astiapesukone eri paikassa (meille tulee integroituna). Meille induktioliesi ja uuni tulee niemekkeeseen sekä tietty "saarekkeellinen" liesituuletin. Jääkaappi ja pakastin samassa kohtaa kun teillä. Yläkaappeja tulee ihan vähän vielä vähemmän kuin teillä, eli yläkaapit loppuu tuonne takaseinälle.

Aika arvalla on menty tuon keittiön kanssa ja meinaa mieli muuttua vähän väliä. :)

Karkeesti selostettuna, korkeakiilto valkoiset vetimettömät kalusteet (ainakin suunnitteilla tällä hetkellä), mustaa kivitasoa (20mm tai 30mm), kodinkoneet aeg tai siemens (rosteria), Jääkaappiin tulee vesiautom. ja pakastimeen jääpalakone.

E: Falmec mirabilia joku malli ehkä kiinnostaisi liesituulettimeksi.
 
Meillä tuo keittiö on 99% vaimon käsialaa. Se on alan ihmisiä, vaikkakaan ei alan töitä teekkään. Mutta leipoo paljon jne. Eli se mietti omalta kohdaltaan järkeville paikoille nuot palikat ja ainakin itse en voi moittia. Mutta nää on aika pitkälle mieltymysjuttuja ja minä tottuisin ehkä siihen jääpuikkoonkin perseessä jos se ei sulaisi ensin, eli ehkä mun tottumukset ei ole mikään mittari.

Toimiva tuo on silti.

Pajos ne muuten tänäpäivänä ryöstää kivitasoista?
 
300€/m plus reiät yms. Meillä nousi valmiin tason hinta päälle 400€/m koska keittiöön tulee 1 iso (70cm) huullettu allas, 1 pienempi huullettu allas, 1 pilkontajätereikä, induktion as.aukko ja kahden hanan (päähana ja toinen kosketusvapaa pienemmälle altaalle) asennusreiät. Olishan noi halvemmalla saanu vaikka Eestistä, mutta hain helppoa kokonaisuutta ja meillä on kyllä pelannut kalustehommat kiitettävästi ja meidän asiat on hoitanut 15v kokemuksella tekevä suunnittelija eli oikea ammattilainen (kirosana täällä) eikä mikään jouluna alottanut keittiömyyjä. Palvelusta mielellään maksaa.
 
Sieltä juuri, kokemusta on. Edullinen ja hyvä palvelu. Muistakaa, että jos tulee reklamaatioasioita ja tarvetta kuluttajasuojalle, em. yritys on virolainen ja ei siten kuulu kotimaisen kuluttajasuojan piiriin ts. kuluttaja-asiamies mikälie, mentävä EU:n kuluttaja-asiamies tasolle. Meillä meni kotvasen ennenkuin sain vaatimukseni läpi ja taso vaihtui toisenlaiseen kustannuksetta. Eipä näytä olevan enään edes esillä/tarjolla Honed ja leather pintaisena Absolute Black graniittia.
 
Treen lvi-tarkastusinsinööri sanoi että ei kannata laittaa laitteita häviöiden takia talliin ja kaveri jätti laittamatta. Samalla tavalla tein minä.

Itsellä tuli uponor quatro putkea tallin ja talon väliin tallin lattialämmityksen takia. Laitoin neliputkisen varmuuden vuoksi. Taloon comissa 75€/m, putkarin kautta lienee noin 50€/m

Lämpöhäviö on nopeasti katsottuna käyttövedelle sekä käyttöveden kiertovedelle noin 15w/m joka tekee tuossa 25m putkessa 375w -> 9kWh/24h -> *365 = 3300Kwh/vuosi

Jos hyvää kanaaliputkea haluaa niin laittaa sitten uretaanilla eristettyä. Uponorin putket ovat eristetty solukumilla.

- - - Updated - - -

No kyllähän tuo sitten on jo merkittävä ero. Hahmottelin juuri asemakaavapiirustusta ja näyttäisi olevan n.15 metriä teknisestä tilasta talon sokkeliin. Ero voi tuosta vielä kaventua. Eikö talon tuulettuvassa alapohjassa saa helposti lisäeristykset putken ympärille joka parantaisi häviötä. Menee kyllä hankalaksi, yhtä vaikeaa kuin lämmitysjärjestelmän valinta.:jahas:
 
Noissa voi säästää laadusta tinkimättä jos viitsii tehtaalla poiketa... katselemassa vaihtoehtoja. Joissain kivissä on hienoja värivikoja ja ne hyljätään rakennuskiveksi sen vuoksi.

Silloin kun tehtiin päätöksiä, oli Puustellilla kampanja että siihen ja siihen mennessä kun päätät niin on kivitasot laminaattien hintaan. Meillä noita on oikeasti baaritaso mukaan luettuna varmana lähemmäs 15 metriä kuin 10 metriä ja tuo on sitä 30 mm pakusta Reikiäkin kaksi isoa, toinen induktiolle ja toinen altaalle.

EDIT: Ja joo, nyt joku huutaa että ne otti ne muussa hinnassa huomioon, varmasti näin. Mutta eipä tuo nyt ollut kokonaisuudessaan paljoakaan kaliimpi kun nämä halvemmat valmistajat ja laatu on kuitenkin pikkusen eri luokissa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyllähän tuo sitten on jo merkittävä ero. Hahmottelin juuri asemakaavapiirustusta ja näyttäisi olevan n.15 metriä teknisestä tilasta talon sokkeliin. Ero voi tuosta vielä kaventua. Eikö talon tuulettuvassa alapohjassa saa helposti lisäeristykset putken ympärille joka parantaisi häviötä. Menee kyllä hankalaksi, yhtä vaikeaa kuin lämmitysjärjestelmän valinta.:jahas:

Onhan nuita muitakin kanaaliputkia kuin uponorin, meillä on Rauheatin putket:
http://www.rauheat.fi/weboost.php?sivu=tiedosto&t=1&url=rauheat_pexflex_plusdngu&type=pdf
 
Mites muuten käytännössä menee se, että pesuhuone on "ulkoseinällä" ja pesuhuoneen väliseinät on muurattu. Eli miten on toteutettu ulkoseinärakenteen ja muuratun harkkoseinän "yhdistyminen" (puurunkoisessa talossa), tuskin se "väliseinän" tiili/harkko kuitenkaan kiinni on tuossa ulkoseinässä/höyrynsulussa vai...?
 
Mites muuten käytännössä menee se, että pesuhuone on "ulkoseinällä" ja pesuhuoneen väliseinät on muurattu. Eli miten on toteutettu ulkoseinärakenteen ja muuratun harkkoseinän "yhdistyminen" (puurunkoisessa talossa), tuskin se "väliseinän" tiili/harkko kuitenkaan kiinni on tuossa ulkoseinässä/höyrynsulussa vai...?

Vaihtoehdot on jättää rako joka joko tuulettuu tai ei, tai jättää ulkoseinästä höyrynsulku pois ja tiivistää harkkoseinän ja ulkoseinän väli ilmanpitäväksi. Jälkimmäistä kai ainakin joskus suositeltiin ja näin tein mutta ihan perseelläänhän se on eikä taatusti pidä mitään ilmaa. :lol2:
 
Mites muuten käytännössä menee se, että pesuhuone on "ulkoseinällä" ja pesuhuoneen väliseinät on muurattu. Eli miten on toteutettu ulkoseinärakenteen ja muuratun harkkoseinän "yhdistyminen" (puurunkoisessa talossa), tuskin se "väliseinän" tiili/harkko kuitenkaan kiinni on tuossa ulkoseinässä/höyrynsulussa vai...?

Muovi limitetään vesieristyksen kanssa kohdassa missä harkkoseinä alkaa, ulkoseinän kohdalla muuratussa seinässä ei saa olla muovia. Katossa ylhäältä tuleva muovi limitetään vesieristyksen kanssa. Itse jätin ilmaraon ulkoseinän villan ja harkon väliin. Näin mulle oli piirretty ja näin tein.

- - - Updated - - -

Kivi/kvartsi-tasoja tuli meille n.7metriä ja makso muistaakseni vajaa 3te. Meillä ei ole ollenkaan yläkaappeja, "välitila":ssa meillä ainoastaan kulutusta kestävä maali ja ainakin hyvin tähän asti kestänyt ja toiminut.
 
Mites muuten käytännössä menee se, että pesuhuone on "ulkoseinällä" ja pesuhuoneen väliseinät on muurattu. Eli miten on toteutettu ulkoseinärakenteen ja muuratun harkkoseinän "yhdistyminen" (puurunkoisessa talossa), tuskin se "väliseinän" tiili/harkko kuitenkaan kiinni on tuossa ulkoseinässä/höyrynsulussa vai...?

Itse tein näin ja mielestäni paras ja turvallisin vaihtoehto. Eli tausta tuulettuvaksi. Laitoin kuvaan myös saunan yms... Saunasta ja ph tulee "pussi" jonka ainot poisto on iv-kanavan kautta. Muurauksen ja seinän väliin 3cm ilmarako joka on ph yläpuolella olevaan tilaan yhteydessä. Se täytyy myös sitten tuulettaa joko poraamalla pieni reikä ph poistoon tai sitten viereisiin tiloihin...
QT3530n.png
 
No kyllähän tuo sitten on jo merkittävä ero. Hahmottelin juuri asemakaavapiirustusta ja näyttäisi olevan n.15 metriä teknisestä tilasta talon sokkeliin. Ero voi tuosta vielä kaventua. Eikö talon tuulettuvassa alapohjassa saa helposti lisäeristykset putken ympärille joka parantaisi häviötä. Menee kyllä hankalaksi, yhtä vaikeaa kuin lämmitysjärjestelmän valinta.:jahas:

Kun arvotaan teknisen tilan sijaintia tallirakennuksen ja talon välillä pitää ottaa monia asioita huomioon. Alkaen mm. mistä vesi tulee ja menee tontilla vs. rakennukset, kulkuväylät, lämmitysjärjestelmä, tontin maaperä (maanvaihto/eristys), onko tallissa vesikiertoinen lattialämmitys + käyttövesi, haluaako hallitus kuuma vettä heti eikä 10 sek. päästä jne. Näillä on sitten omat vaikutuksensa kustannusarvioon, joissain tapauksissa jopa isoja sekä tietysti sitten käyttökustannuksia.

Muutama huomioitava juttu...
- tuleva kylmä vesi ja viemäröinti pitää joka tapauksessa eristää...
- nykyisin käytettävät muoviputket eivät itsessään varaa lämpöä eli seisovan veden lämpötila häviää eristeen läpi juurikin niin nopeasti kuin ympäröivän tilan ja putken lämpötilaero dT ynnä eriste antaa myöden
- ettei tule ajatusylläreitä, ero lämmön "säilyvyyden" suhteen paremmista eristeistä huolimatta on siis yleensä pienempi verrattuna vanhempaan taloon jossa kupariputket
- kiertovesipumppu ratkaisee kuuman veden saatavuuden ajassa ja litroissa mitattuna, mutta vastaavasti lisää kulutusta vaikka ajastuksella sitäkin voi järkeistää, joskin kaikki käyttämätön kuuma vesi putkessa on hukkaa kuten myös läpi laskettu kylmä vesikin

- lattialämmityksessä taasen veden lämpötila on alhainen ja hyvin eristettyssä siirtolinjassa hukka on hyvin pientä koska jatkuvan kierron myötä myös putken ympäristön (kanaali, eristeet yms.) lämpötila nousee eli em. lämpötilaero pienenee ja siten myös johtuminen (lämpöhäviö)

IMO jos tallissa on hyvät tilat tekniikalle (sekä lattialämmitys + vesi) ja talossa noille neliöille on parempaa käyttöä niin suosittelen kyllä Timban ratkaisua joka näyttää kulutuksienkin puolesta toimivan erittäin hyvin. Tekninen tila talliin, väliin hyvin eristetty siirtolinja ja taloon pieni puskurivarjaaja. Todistetusti menee suunniteltuna pieneen tilaan ja muutenkin pakollinen LV-tekniikka pitää sijoittaa johonkin jos tekninen tila on tallissa.

Vaikka meillä kaikki on "saman katon alla yhdessä tasossa" niin putkilinjat kulkee xps/uretaani-kotelossa muutaman metrin ulkokautta teknisestä tilasta taloon. Lämmitykseen tuolla ei ole mitään vaikutusta, mutta hanasta tulee eristemäärästä huolimatta aina pätkä (=ulkolinjan osuus) "maalämpöistä" vettä kun se on ollut riittävän pitkään käyttämättä. Aamulla saa valuttaa sen 10s täysillä kun lämmin pitää tuoda kattilalta saakka, sinänsä ei ongelma kun viileämpääkin on oppinut "hyödyntämään" ja toisaalta ei ole mikään "must" saada kuumaa heti.
Yhtäältä kuitenkin harmittaa kun kukaan ei tuollaista Timban ratkaisua neuvonnut, kielsi vain laittamasta kiertoa. Näin jälkikäteen pikkuvaraaja talossa olisi ollut hyvä (lisääminen järkevästi ei enää onnistu) ja varmaan tuonut loppupelissä säästöä kun perherakenteesta johtuen käyttö on "harvakseltaan" eli hukan osuus on suuri.
 
Silloin kun tehtiin päätöksiä, oli Puustellilla kampanja että siihen ja siihen mennessä kun päätät niin on kivitasot laminaattien hintaan. Meillä noita on oikeasti baaritaso mukaan luettuna varmana lähemmäs 15 metriä kuin 10 metriä ja tuo on sitä 30 mm pakusta Reikiäkin kaksi isoa, toinen induktiolle ja toinen altaalle.

EDIT: Ja joo, nyt joku huutaa että ne otti ne muussa hinnassa huomioon, varmasti näin. Mutta eipä tuo nyt ollut kokonaisuudessaan paljoakaan kaliimpi kun nämä halvemmat valmistajat ja laatu on kuitenkin pikkusen eri luokissa.

Minkä valmistajan kivitasoa teillä on?

Itse katson ensiksi tarjoukset eriteltynä (kaapistot/kivitaso/kodinkoneet). Jos joku tarjous kokonaisuudessaan tuntuu reiluhintaiselta, saatan ottaa suoraan kaikki yhdeltä keittiötoimittajalta. Säästyy aika, hermo ja säätäminen. Jos jonkun osa-alueen pystyn kohtuullisella vaivalla hommaamaan jostain selvästi halvemmalla, niin sitten kikkaillaan.
Mulla kuitenkin on koko taloprojekti lähes 99% omalla vastuulla, kun vaimo ei ehdi paljon muuta kuin vähän suunnitella sisustusta/materiaaleja/ulkonäköä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom