Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mekin oltiin päätymässä Oraksen sadesuihkuihin, mutta otettiin sittenkin Hansgrohen raindancet. Toistaiseksi ei mitään pahaa sanottavaa suihkuista. Kokoa noilla lautasilla ainakin on.

Itse en hirveästi diggaa Oraksen suppeasta valikoimasta ja sen takia tilasimmekin enimmäkseen Grohen hanoja saksasta. Vessasta löytyy Grohe Lineare ja keittiöstä Grohe Minta. Hinnat Amazonin kautta oli noin puolet Suomen tukkurin hinnoista.

Juttelin päivällä putkimiehen kanssa puhelimessa ja loppujen lopuks päädyttiinkin tohon Hansgrohen. Sekoittajan kanssa saatiin hyvään hintaan.
Oras ois ollu muutaman satasen kalliimpi.

^^ Aijaa, oletko löytänyt putkimiehen, joka osaa vastata puhelimeen? Seuraavaksi varmaan väität, että timpuri vastasi sähköpostiin ;)

Kaikki keittiötarjoukset tulleet. Aika samoissa hinnoissa mennään jokaisella toimittajalla. Nyt aletaan käymään tarjouksia läpi tarkemmin.

Oras vai hansgrohe? Jos Oras on suomalainen ja takuu/varaosa puoli toimii hyvin (kuten täälläkin joku asian esitti), niin mitkä on hansgrohen edut?

Uh, olen tätä threadia lukenut nyt sivulle 173. Tonttia etsitään tai oikeastaan mieleinen löytyi, nyt alkaa hintaneuvottelut.

Koska täällä on viisaita talonrakentajia, kertokaa keltanokalle perustustavoista, hintaeroja (aboutsuunnilleensinnepäin) rossipohjalle ja maanvaraiselle laatalle, jossa massaa joudutaan vaihtamaan pari metriä. Ensinnäkin onko tuo noin iso massanvaihto järkevää? Paalutuksiakin joku oli täällä joutunut tekemään, mitä hyvää/huonoa niissä? Löytyykö tilastoa mikä on nykyajan rakentamisessa yleisin perustus? Tiedän toki maaperän vaikuttavan, mutta perstuntuma on, että rossipohja alkaa olla pienemmässä osassa.

Pari metriä on sen verran paljon että miettisin jo kellarin tekoa.

Onko vinkkejä mistä kannattaisi hankki kellarin ikkuna ja ovi? Kellari on kylmä, joten mitään kummoisia ei tarvita, mutta saishan ne edes etäisesti sopia noihin talon ikkunoihin. Ne on Tiiviltä, mutta sieltä en periaatteesta mitään enää osta.

Mulla ei ole aavistustakaan, mikä on Lync. Olen kuin nuo kuvaamani timpurit.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uh, olen tätä threadia lukenut nyt sivulle 173. Tonttia etsitään tai oikeastaan mieleinen löytyi, nyt alkaa hintaneuvottelut.

Koska täällä on viisaita talonrakentajia, kertokaa keltanokalle perustustavoista, hintaeroja (aboutsuunnilleensinnepäin) rossipohjalle ja maanvaraiselle laatalle, jossa massaa joudutaan vaihtamaan pari metriä. Ensinnäkin onko tuo noin iso massanvaihto järkevää? Paalutuksiakin joku oli täällä joutunut tekemään, mitä hyvää/huonoa niissä? Löytyykö tilastoa mikä on nykyajan rakentamisessa yleisin perustus? Tiedän toki maaperän vaikuttavan, mutta perstuntuma on, että rossipohja alkaa olla pienemmässä osassa.

Kärjistän ehkä vähän, mut jos maalle gryndaillaan 5 tonnin tonteille niin tuntuuhan se 5-10 tonnin hintaero pohjissa ja tehdään sitä sun tätä. Täälläpäin jokainen talo on käytännössä ontelolaatta ratkaisu, et ihmettelen syvästi kommenttia etteikö näitä tehtäisi tai pienenevässä osassa. Sitä mukaa kun tontit huononee tulee ontelolaatta perustus aina isompaan rooliin juuri massanvaihtojen ym. vuoksi. Mä tein massanvaihtoja kans melkein pari metriä ja siinä yksi syy miksi ontelolaatat tuli. Eli ei su tarvii niitä massoja vaihtaa ku lyöt ontelolaatat. Riittää ku kaivat syvemmän montun vaan. Jos tontti antaa yhtään periksi niin tuo kellariehdotus on todella hyvä. Suosittelen itse kanssa lämpimästi. Autotalli ja varastotilat ainakin sinne, jos ei asuintilaa tee. Se on helppoa tilaa myös jättää puoliksi tekemättä ja sinne sitten varaus lisätilalle kun sitähän tunnetusti tulee tarvitsemaan parin vuoden kuluttua.

Eli suomenkielellä. Ei eri perustustavoilla välttämättä ole edes hintaeroa. Maanvarainen laatta tulee jopa kalliimmaksi 2 metrin täytöillä kun ontelolaatat. Tontti määrittää sen mikä on halvin ratkaisu monesti. Jos rakennat johonkin soraharjulle tasaiselle maalle niin maanavarainen on taatusti halvin. Mitä sitten vanha mäkinen pelto tontti. Siinä saakin pelailla mitä sinne työntää 50 metrisiä paaluja ja ontelolaatat ja orgaanisen aineen kaivuu pois. Mä kaivasin oman lammen ja ostasin veneen siihen ja asusin siinä. Se ois halvin perustustapa tuollaseen paikkaan:D.

Tullut tässä tutkittua routa/lattiaeriste asiaa. Ei sitten oo paljon vaihtoehtoja. Joko soklexia tai kovalla rahalla finnfoamia!! Soklex ainoa vaihtoehto näköjään noista EPS-eristeistä. XPS-eristeistä löytyykin jo laatua. Tästä ollut juttua jo täältäkin.

Tullut tässä tutkittua routa/lattiaeriste asiaa. Ei sitten oo paljon vaihtoehtoja. Joko soklexia tai kovalla rahalla finnfoamia!! Soklex ainoa vaihtoehto näköjään noista EPS-eristeistä. XPS-eristeistä löytyykin jo laatua. Tästä ollut juttua jo täältäkin.

Jos järkevällä etäisyydellä Salosta niin hakee finnfoamin tehtaalta suoraan kakkoslaatua. 5 Eur /m2 vissin normi hinta 50mm levylle tällä hetkellä. Vähän tuurista kiinni kummoista on tosin. Kaikkia kokoja ei aina ole. Taloon kun hain liki 600m2 satsin niin kakkonen ei juuri paljoa ykköslaadusta eronnut (tosin reilu 3v sitten). Nyt kun hain autotalli/varaston eristeet niin pikkusen enempi oli paksuusvaihtelua mutta ihan käypää yhä vaikka lattian allekin.

Mikäs vika perusstyroksissa?

Höpsis. Esson baarin rakentaja-asiantuntija täällä huutelee. Mutta mutta... aivan pelleilyä on laittaa jotain finnfoamia lattian alle. Tai ei silloin, jos laittaa sitten ohuemman kerroksen sitä, jos on esim täytöt jäänyt liian ylös. Ei se lämpö haihdu sen 20cm EPSin läpikään LATTIASTA mihinkään. Yläpohjasta se hukka tulee. 20cm tiivis kerros (mikä usein maanalaisissa laatoissa ainakin on perustussuunnitelmissa), eristää kyllä.

Mua suoraan sanottuna vituttaa kuluttajien kusetus typerillä asioilla. Ajatellaan nyt vaikka nämä passiivitalot, joihin vaaditaan alapohjaan joku puoli metriä vai paljonko sinne nykyään laitetaan eristettä? Ihan kuin se lämpöhukan pieneneminen tapahtuisi prosentteina eksponentiaalisesti ihan loputtomiin. Eli nyt järki käteen. Häviö on rahallisessa mielessä sama oli sitä eristettä 50metriä tai 200 metriä. Paitsi eristeen hinnan osalta. Se nääs maksaa.

Avaudutaan nyt vielä lisää eristeasiasta. Minunkin talo ja tontti on ihan vituiksi mennyt. Keskustelufoorumien rakentajat lukevat jotain Thermisolin "Rakennushankkeen eristysopasta" käsi raamatulla. "Aijjaa, koko piha-alue, kaikki pihatiet ja polut pitää olla täynnänsä routaeristettä, muuten ne vajoo ja routii. Joo ja tuo 47kg painava grillikota, sen SOKKELIN yli pitää ulottua 3metriä suuntaansa routaeristettä, sillä se on kylmärakennus". Vittu ihmiset. Ne haluaa myydä niitä niiden eristeitä, totta perkeleessä hanke menee heidän mielestä pilalle, jos ei noudata heidän suosituksiaan ja vielä vähän ylikin. En laittanut pihatien sorapetin alle routastyroksia. Sitä olisikin mennyt siihen varmaan sellaiset 900m2. Ja joo, pystyy edelleen ajamaan autolla siinä.

Ps. Mulla oli perustussuunnittelija piirtänyt kuviin Finnfoamia 25cm alapohjaan. Soitin sille, että tuo tulee maksamaan melkein kymppitonnin. Että viitsitkö selittää, miksi juuri Finnfoamia. Vastaus oli, että ei sitä tarvi ja kannata laittaa. Ei ikinä kuoleta hankintahintaansa. Hän nyt vain jonkun eristeen siihen laittoi.
Just joo, tyhmempi olisi saattanut noudattaa perustussuunnittelijan VIRALLISEKSI KATSOMAANSA suunnitelmaa pilkuntarkasti.

Ei muuta. Esson baari hiljenee. Jatkakaa.

Otti pataan aika huolella siinä taannoisessa TM-Rakennusmaailman testissä. Että vituiksi meni jos tavallista paskaa laittoi. ;)

Nyt piti hörähtää ääneen! :D TM:n rakennusmaailma... annas kun veikkaan, perusstyroksia haukuttiin jostain mittatarkkuudesta tai vastaavasta erittäin oleellisesta ominaisuudesta?

e: tuo routaeristeiden testi ilmeisesti kyseessä? Ja haukku oli eristyskyky märkänä. Ei ole talo routinut vaikka paskimmalla kamalla eristin. Lattiassa yks ja sama, siellä ne styroksit ei toivottavasti muutenkaan ui vedessä ja eristyskyky on viimeisiä ongelmia jos näin kuitenkin on.

En löydä tuosta styroxtestistä kun tämän:

Routaeristeissä liikaa laatupoikkeamia ? TM Rakennusmaailma

Mulle ihan se ja sama, ei varmasti ole käytännön merkistystä mitä styroxia sillä on, kunhan vittuilen kanssa kun se tapana täällä eräillä on...

Ja itse en mitään foamia todellakaan haaskaisi laatan alle tai varsinkaan sokkelin ulkopuolelle ellei todelllakin ole tilanne se että ei pysty laittamaan tarpeeksi kerrosta.

Enkä todellakaan laittanut levyäkään eristettä mihinkään pihatien alle. Ei ole routinut, eikä painunut eikä mitään muutakaan erikoista. Andyn kanssa siis hyvin samaa mieltä. Maksakaa mistä tykkäätte.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom