Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi vitun vitun vittu! Tuo saatanan leivinuunin kuivuminen myöhästyttää muuttoa. Muurari sano, että kuukauden pitää kuivuu ennen kun voi vetää pinnoitteen päälle.
Ei tullu muurari heinäkuun alussa paikan päälle vaikka sovittiin. Uuni on viimeistään maanantaina muurattu..

aika pitkään antaa kivikasan kuivua ennen pintaa!? ei meillä kyllä kuivateltu noin pitkään muistaakseni. tais mennä vituiksi :) ajaako muurari hummerilla? jos kyseessä on se tyyppi niin saatat joutua odottelemaan usemmankin kerran etkä saa luurilla kiinni jne.

Takalle korvausilmaputki lattian alle. Sisälle venttiili sopivaan kohtaan takan lähelle. Kaatoa putkeen koko matkalle ja ulos tuollainen ross tuuletuspaalu
7814657.jpg

Kyllä minä sen tiedän miten ois pitäny tehdä. Ammattimiehet ja Tiilerin edustaja sanoi ettei tartte tommosia. Uskoin typeränä niitä. Ammattimiehet kumoavat fysiikan laitkin. Ne on niin kovia jätkiä ne. Vittumainen noita putkia on enää pujotella parkettien ali.

Luojan kiitos en uskonu Saunan kohdalla. Sinne pistin putken ulos puukiukaan viereltä.

Maanrakennuksen osalta en teettäisi urakalla vaan tuntitöitä. Tulee hyvin suurella todennäköisyydellä halvemmaksi. Urakkahinnoittelu on vaikeaa, kun kukaan ei varmasti voi sanoa mitä tulee eteen, niin helposti lyödaan kunnon katteet päälle. Omassa projektissa kaivinkone on ollut tontilla 30h ja siinä tehty pohjat, täytöt sisä/ulko, salaojat/sadevedet, maapiiri ja ruokamullat levitelty. Lisäksi oon ite tehnyt traktorilla ja avantilla about 10h aputöitä. Eli ajanut soraa lähemmäksi ym.

Ootko tekemässä perustuksia harkoista vai valusokkelina?

Ehkä valusokkelina. Katsotaan nyt miten ton pohjan kanssa, kun on routivaa. Moreenia (tämän takia routiva),hiekkaa ja soraa.

Kyllä minä sen tiedän miten ois pitäny tehdä. Ammattimiehet ja Tiilerin edustaja sanoi ettei tartte tommosia. Uskoin typeränä niitä. Ammattimiehet kumoavat fysiikan laitkin. Ne on niin kovia jätkiä ne. Vittumainen noita putkia on enää pujotella parkettien ali.

Luojan kiitos en uskonu Saunan kohdalla. Sinne pistin putken ulos puukiukaan viereltä.

Ihan mielenkiinnosta mikset tehnyt niin kuin itse katsoit parhaaksi ? Ammattimiehet taikka Tiilerin edustajat tuskin tulee SUN talossa asumaan.

Ihan mielenkiinnosta mikset tehnyt niin kuin itse katsoit parhaaksi ? Ammattimiehet taikka Tiilerin edustajat tuskin tulee SUN talossa asumaan.

Uskoin alalla vuosikymmeniä toimineita ammattimiehiä. Itse en tiennyt rakentamisesta tai okt-asumisesta mitään tuolloin. Oli paljon muutakin mietittävää kuin yksi tuuletusputki.

aika pitkään antaa kivikasan kuivua ennen pintaa!? ei meillä kyllä kuivateltu noin pitkään muistaakseni. tais mennä vituiksi :) ajaako muurari hummerilla? jos kyseessä on se tyyppi niin saatat joutua odottelemaan usemmankin kerran etkä saa luurilla kiinni jne.

Ei ollu tää hummerikaveri. Kyllä tään puhelimella on saanu hyvin kiinni :) Mäkään en jaksa millään uskoa, että uunin pitäs niin pitkään kuivua.
Katotaan nyt. Saattaa appiukko liioitella/vedättääkkin :)

Oot muuten monta kertaa ajellu tässä meidän kylätiellä vastaan, mutta en oo kerenny ajoissa nostamaan kättä :D

hoho, tässä kulmillahan mie pyörin. tuun joku päivä ihmettelmään tiluksille tässä. viimestään ens viikolla kun loma alkaa.

Mitä tarkallaan ottaen tarkoitat valusokkelilla? Eikös sokkeli muuten pidä kuitenkin hioa ennen maalaamista. Itse ole sitä mieltä että maali harvoin sopii sokkeliin, varsinkin jos sitä on paljon näkyvillä. Rappaus, rouhe, kivipinnoitus jne. on huomattavasti hienompia. Tämä siis taas vaan mun mielipide.

Sitä että sokkeli on umpibetonia (raudoitukset ja styroksit toki) ja se valetaan paikallaan. Meillä tuli taloon korkeusasemien vuoksi 125cm korkee ja talliin 90cm korkea. Näkyviin jää pääosin vähän eli ~45-50 senttiä molemmissa. Sokkelit kun valettiin, niin tontti näytti siltä että siellä olis kaks lätkäkaukaloa :), ja jälki ainakin meillä on niin siistiä ettei sille mitään tarvi tehdä ja maalikin tarttu kuin tauti. Rouhe on ihan hienoa, mutta meillä asiaa ei edes pohdittu kun tiedämme tasan tarkkaan haluamamme ulkovärikombon ja siinä talossa mistä se on "kopioitu", on maalattu sokkeli ja se toimii omaan silmään. Nyt kun asiaa miettii, niin miksei tuossa toimisi hyvin myös tummanharmaa hieno rouhe, kohta kun lisää innostuu niin saa työmiehet hinkata siihen sellasen:D

hoho, tässä kulmillahan mie pyörin. tuun joku päivä ihmettelmään tiluksille tässä. viimestään ens viikolla kun loma alkaa.

Isäukko ja appiukko rakentaa siellä päivät. Ite oon illat.. Jos on avensis siinä pihassa ni tuu pyörähtää joku päivä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uskoin alalla vuosikymmeniä toimineita ammattimiehiä. Itse en tiennyt rakentamisesta tai okt-asumisesta mitään tuolloin. Oli paljon muutakin mietittävää kuin yksi tuuletusputki.

Ihan kun mää rakentaisin. Eli vituiks tulee meneen!!! :) ps. en tiedä mistään mitään, mutta sen teidän että talo tulee pystyyn. :)

No itelle on tullut mieleen, että pitäis olla raksa-, lvi- ja sähköinsinööri. Arkkitehti vielä päälle, niin sais suunnitella kaiken itse. Kukaan kun ei halua tehdä mitään/suunnitella muuta kuin sitä mitä miten on aina tehty. Suunnitteluvaiheessa vitutti laittaa kuvat bumerangina takaisin ja selittää uudelleen mitä haluaa. Monet ideat on kuulemma aivan turhia ja kukaan tee niin ym kummia selityksiä. Suurin syy on vaan siinä, ettei viitsitä kun joutuu tekeen ylimääräistä ja ottamaan vähän asioista selvää. Nyt sitten kun niitä ideoita toteutetaan, niin käydään tontilla ihmettelmässä, että onpa hyvä homma.

Sitä että sokkeli on umpibetonia (raudoitukset ja styroksit toki) ja se valetaan paikallaan. Meillä tuli taloon korkeusasemien vuoksi 125cm korkee ja talliin 90cm korkea. Näkyviin jää pääosin vähän eli ~45-50 senttiä molemmissa. Sokkelit kun valettiin, niin tontti näytti siltä että siellä olis kaks lätkäkaukaloa :), ja jälki ainakin meillä on niin siistiä ettei sille mitään tarvi tehdä ja maalikin tarttu kuin tauti. Rouhe on ihan hienoa, mutta meillä asiaa ei edes pohdittu kun tiedämme tasan tarkkaan haluamamme ulkovärikombon ja siinä talossa mistä se on "kopioitu", on maalattu sokkeli ja se toimii omaan silmään. Nyt kun asiaa miettii, niin miksei tuossa toimisi hyvin myös tummanharmaa hieno rouhe, kohta kun lisää innostuu niin saa työmiehet hinkata siihen sellasen:D

OK. No sitten on valusokkeli täälläkin ja on valulaattakin :)

Meillä jäi semmonen 50-60 senttiä sokkelia näkyviin ja tämän takia siihen jopa vähän sastsasin. Meillä se hiertorapattiin. Vähän hintavampaa mutta väittäisin että aika hyvä tuli. Rouhe sopii sitten mainiosti puutaloon.

Mitäs mieltä olette siitä mikä on kohtuullinen aika tulla korjaamaan ilmoitetut reklamaatiot? Nyt on 9kk mennyt ja vesseleitä ei tunnu kiinnostavan pienten asioiden kuntoon saattaminen. Outoa tässä on, että olen pidättänyt x summan rahaa ja ilmoittanut, että en maksa tätä ennen kuin kaikki on tehty.

Käytännössä varmaan ainut tapa on hoitaa paikanpäälle toinen urakoitsija hoitamaan nämä ja vähentää heidän lasku tästä pidätetystä summasta. Itse näitä rahoja ei valitettavasti minun järjen mukaan voi mitenkään pitää...

Mitäs mieltä olette siitä mikä on kohtuullinen aika tulla korjaamaan ilmoitetut reklamaatiot? Nyt on 9kk mennyt ja vesseleitä ei tunnu kiinnostavan pienten asioiden kuntoon saattaminen. Outoa tässä on, että olen pidättänyt x summan rahaa ja ilmoittanut, että en maksa tätä ennen kuin kaikki on tehty.

Käytännössä varmaan ainut tapa on hoitaa paikanpäälle toinen urakoitsija hoitamaan nämä ja vähentää heidän lasku tästä pidätetystä summasta. Itse näitä rahoja ei valitettavasti minun järjen mukaan voi mitenkään pitää...

Kyllä kuukauden sisään pitäs.

9kk tarkoittaa sitä, että katsovat pidättämäsi rahasumman olevan niin pieni ettei kannata tulla korjaamaan. Jos sillä rahalla saat jonkun muun niin ilmoita alkuperäiselle urakoitsijalle että puutteet tulee olla korjattu x.x.xxxx mennessä tai joku muu korjaa.

Kai taas on tän ABC miehen palattava ja sanottava että ei oo korvausilmaputkia takkaan eikä takkakytkimiä ja helvetin hyvin toimii. Niin ja talokin on ihan mitattuja kelpo tiivis, vaikkei mikään passiivitalo olekkaan, tosin ei sellaiseksi edes rakennettu.

Huipparia ei ole vaan tuollainen aktiivihiilihärpätin suoralla putkella pihalle. Sen mitä tuosta raksavaiheessa mainittiin, niin ei sillä mitään silloin tehnyt vaan nimenomaan piti olla se huippari. Niin joo, en tajua vaan että miksi kun tuollainenkin ajaa asian eli vie käryt ulos, eikä jäädy sekään masiina piipun päässä...

Ja kunha nyt ei tuota aktiivihiilihärpäkettä pidä päällä kun takkaa sytyttää, niin ei ongelmia ole. Jos ei takka meinaa vetää, niin aukaseen saunan korvausilmaventiilin ja väliovet niin johan toimii, ei tosin tuotakaan ole tarvinnut tehdä kuin pahimmilla matalapaineilla.

Meillä tosin piippu 9 metriä, että kai tuokin jotain vaikuttaa. Saunassa vetää niin että hyvä kun puut pysyy pesässä.

On tuossa IV koneessa joku tilapäinen ylipaineistus, kai sitä voisi tähän käyttää eli olisi se ns. takkakytkin, vaan eipä ole tarvinnut...

.......On tuossa IV koneessa joku tilapäinen ylipaineistus, kai sitä voisi tähän käyttää eli olisi se ns. takkakytkin, vaan eipä ole tarvinnut...

Enerventin EDA-ohjauksessa se ylipaineistus = takkakytkin ja löytyy ohjauspaneelin pikavalikosta (jos ei ole erillistä kytkintä laitettu). Sen käyntiajan ja ylipaineistussuhteen (tulo- ja poistopuhaltimen tehon) voi itse määritellä tarpeen mukaan. Minä en viitsisi juosta saunan venttiiliä ropaamaan kun napista saa homman hoidettua. Sitä varten se on (toinen ohjain takan lähellä) ja sitä käytetään .... meillä lienee siis passiivitalon luokkaa tiiveys kun sitä oikeasti tarvitsee sytytysvaiheessa ja piippukin on vain 7m.

Ihan sillai btw. että jos jotain remonttiparkkia pyörittää jne. niin kannattaisi kyllä tutustua niihin koneisiin yms. toimintoihin. IMO jotenkin särähtää korvaan (tai silmään näitä lukiessa)....

Itekin tuota Enerventtisen ylipaineistusta käytän (10min) kun takkaa sytyttelen. Ovia tai ikkunoita ei ole tarvinut availla ja hormin korkeus 4,4m. Silloin kun takka ei ole laakista syttynyt niin kyseessä on oma laiskuus kun yrittänyt saada isoja puita syttymään olemattomilla sytykkeillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom