Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mr.Bueno, peräänkuulutan juuri sitä, että jos ne lumiesteet kiinnittää kuten niiden valmistajan ohje sanoo ja käyttää sellaisia tuotteita jotka on tässä maassa hyväskytty eikä ostettu jostain Viron halpamyynnistä, niin on se jumalauta jos ei voisi edes tähän ohjeeseen luottaa vaan pitäisi taas joku varmuuden maksimointi suorittaa.

Johan siitä voisi pistää talotehtaan syytteeseen jos ruoteet irti lähtee. Minä en ole ruoteita katolle kiinnittänyt vaan talo tuli toimituksena jossa pellit oli katolla ja lumiesteet on kiinnitetty niiden mukana tulleiden tarvikkeiden ja ohjeiden mukaan. Mitä tässä IHAN OIKEASTI voisi muuta tehdä vaikka pakkiksen "vituiks män" raati vaatiikin läpipulttaamista ja ties mitä...

Pitäskö sun Timba ymmärtää pikkuhiljaa että se, mikä on sun peltikatolla ei välttämättä toimi tiilikatolla? Eihän täällä nyt kukaan ole yleistänyt että kattomuodoista ja materiaaleista huolimatta lumiesteet on pultattava 15cm välein kattotuolin alapaarteeseen saakka.

Mr.Bueno, peräänkuulutan juuri sitä, että jos ne lumiesteet kiinnittää kuten niiden valmistajan ohje sanoo ja käyttää sellaisia tuotteita jotka on tässä maassa hyväskytty eikä ostettu jostain Viron halpamyynnistä, niin on se jumalauta jos ei voisi edes tähän ohjeeseen luottaa vaan pitäisi taas joku varmuuden maksimointi suorittaa.

Johan siitä voisi pistää talotehtaan syytteeseen jos ruoteet irti lähtee. Minä en ole ruoteita katolle kiinnittänyt vaan talo tuli toimituksena jossa pellit oli katolla ja lumiesteet on kiinnitetty niiden mukana tulleiden tarvikkeiden ja ohjeiden mukaan. Mitä tässä IHAN OIKEASTI voisi muuta tehdä vaikka pakkiksen "vituiks män" raati vaatiikin läpipulttaamista ja ties mitä...

Ei mitään. Eikä tarvikkaan. Jos ne on ohjeiden mukaan asennettu niin pysyy. Ainut case missä tiedän että noita on saatu irtoamaan on se kun sinne katolle mennään tiputtelemaan niitä lumia. Alemmalta kattotasolta oli järkevästi siivottu lumet pois ja sitten kun työmaalle saatiin nostin niin lumien tiputus aloitettiin ylemmältä katolta. Jäinen räystäsnölli liukui täysillä pellikattoa alas lumiestettä päin jotka sitten taipuivat mutkalle ja yksi kiinnike repesi irti.

Pitäskö sun Timba ymmärtää pikkuhiljaa että se, mikä on sun peltikatolla ei välttämättä toimi tiilikatolla? Eihän täällä nyt kukaan ole yleistänyt että kattomuodoista ja materiaaleista huolimatta lumiesteet on pultattava 15cm välein kattotuolin alapaarteeseen saakka.

No on siitä minullekin täällä paasattu että onhan paksummat ruoteet ja järeillä pulteilla kiinni jne jne. Että ei ole puhuttu pelkistä tiilikatoista.

Ja täällä nyt on melkein sama mitä tekee niin joku aina huutelee että ei kestä, ei riitä jne.

En tiiä noita tiilikatoista, että kannattaako sinne edes talvella mennä jos haluaa pitää tiilet ehjänä?

En tiiä noita tiilikatoista, että kannattaako sinne edes talvella mennä jos haluaa pitää tiilet ehjänä?

Ihan kammottava läski pitää kyllä olla jos talvella saa tiilet rikki kun jäisen lumen päällä kävelee. Eihän kengät edes ota tiileen kiinni.

Mutta joo, ihan sama miten noi on kiinni, niin vituiks ne on menny jonkun mielestä.

ABC:n kahvipöytäkeskusteluasiantuntijaryhmä taas kokoontunut täällä. :jahas:

Ohjeiden mukainen asennus on kakkosnelkuun mikä on kiinni 6x120ruuvilla kattotuolissa. ko ruuvi kestää todellisuudessa n. 1000N leikkausta ja 2000N vetoa. Kun sulla on niitä siinä 900mm ristikkojaolla 4,4 metrille niin aika lujaa täytyy rymistä ennenko irtoo. Nyt sitten jostain joku insinööri kuka oli fyssantunneilla hereillä voisi laskea että millä reaalimaailman casella saadan tuommoisia voimia kohdistettua juoksumetrille lumiestettä...

Ihan kammottava läski pitää kyllä olla jos talvella saa tiilet rikki kun jäisen lumen päällä kävelee. Eihän kengät edes ota tiileen kiinni.

Mutta joo, ihan sama miten noi on kiinni, niin vituiks ne on menny jonkun mielestä.

Pitäs alkaa saamaan jos S bonusta näistä keskusteluista. ;)

Meilläkin varmaan talotehdas on asentanu vituilleen lumiesteet meidän tiilikatolle :wtf:

Jäistä luntahan viime talvina ei katolla ole ollut vaan ihan perushöttöä. Ja kyllä se tiili tulee näkyviin kun jengi nimenomaan kolaa katot lähes lumettomiksi. Meillä ei ole yhtään tiiltä mennyt rikki kun ei olla katolla käyty talvisin. Ne ketkä lumia on työstäneet ovat väittäneet löytäneensä rikkinäisiä tiiliä. Voi olla myös sattumaa. Peltikattoihin on tullut aika paljon vauriota kun sinne on menty kolien ja lapioiden kanssa heilumaan ja samalla tehty skraiduja kattoon.

Ja mä menen kyllä ennemmin hiihtämään kuin katolle.

Ohjeiden mukainen asennus on kakkosnelkuun mikä on kiinni 6x120ruuvilla kattotuolissa. ko ruuvi kestää todellisuudessa n. 1000N leikkausta ja 2000N vetoa. Kun sulla on niitä siinä 900mm ristikkojaolla 4,4 metrille niin aika lujaa täytyy rymistä ennenko irtoo. Nyt sitten jostain joku insinööri kuka oli fyssantunneilla hereillä voisi laskea että millä reaalimaailman casella saadan tuommoisia voimia kohdistettua juoksumetrille lumiestettä...

Kyllä, ja ilmeisesti ohjeiden mukainen asennus tiilikattoon? Ex-talo minkä rakensin oli kattomateriaaliltaan konesaumattua ja nykyinen talo jota rakennutan, tuli Monier Ormax protector-tiilellä. Konesaumassahan lumiesteet käsittääkseni (näin ainakin meille tuli aikoinaan) asennetaan joka toiseen pystysaumaan erillisellä lumiestekiinnikkeellä. Tiilikatto taasen vaatii tuon 50x100 "apupuun", johonka lumiestekiinnike kiinnitetään yläpuolella olevan tiilen "alle" kahdella ruuvilla. Kiinnikkeiden asennusväli taisi olla putkien määrästä (1 vai 2) riippuen max. 75-100cm.

Viesteissäni lumiesteitä koskien, olenkin lähinnä peräänkuuluttanut eri kattotyyppien vaatimia eroavaisuuksia kiinnitysmuodossa. Perinteiselle tiilikuviopeltikatollehan taas tulee lumiestekiinnikkeet kiinni ruoteisiin ja läpimenoreiät tiivistetään nauhalla. En ole kattomies, mutta tässä jo huomaa heti kolme täysin erilaista kiinnitystapaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kovaa hommaa tuo sepelin mättäminen sokkelin viereen!

On, kuten kaikki lapioiminen. Käy kuntoilusta.

Huvitti Kauppalehdellä kun yks jantteri väitti että arki-illassa LAPIOI kottikärryyn nuppikuorman multaa ja levittelee sen. Meillä tuli nupissa 14 kuutioita, että paskan vitut tässä maassa ole sellaista tyyppiä joka tuon arki-illassa tekee.

On, kuten kaikki lapioiminen. Käy kuntoilusta.

Huvitti Kauppalehdellä kun yks jantteri väitti että arki-illassa LAPIOI kottikärryyn nuppikuorman multaa ja levittelee sen. Meillä tuli nupissa 14 kuutioita, että paskan vitut tässä maassa ole sellaista tyyppiä joka tuon arki-illassa tekee.

Ei varmasti lapioi yksin arki-illassa tuommosta kuormaa. Mitenkä muuten menee nämä kotitalousvähennykset uuden talon rakentajalla?

Ei varmasti lapioi yksin arki-illassa tuommosta kuormaa. Mitenkä muuten menee nämä kotitalousvähennykset uuden talon rakentajalla?

Ei saa uudisrakentaja vähennellä mitään. En tiiä sitten missä vaiheessa on jo remonttia, eli pitääkö olla lopputarkastettu vai miten?

Onhan noita joku kikkaillut niin että laitetaan joku halpa sähkökattila raksavaiheessa ja sitten tehdään energiaremontti jossa porataan maalämpökaivo jne. En tiiä sitten voittaako noissa lopulta mitään.

Hahaa, se olin minä! :D

Saattoi siihen mennä kaksikin iltaa, vitullakaan muista noin vanhoja juttuja. Helpompaa kuitenkin multa heitellä kuin 32 sepeli.

Mua puolestaan huvittaa kaikki bobcat/avant huutelijat niinkuin ei lapiolla saisi mitään tehdyksi.

Saattoi siihen mennä kaksikin iltaa, vitullakaan muista noin vanhoja juttuja. Helpompaa kuitenkin multa heitellä kuin 32 sepeli.

Mua puolestaan huvittaa kaikki bobcat/avant huutelijat niinkuin ei lapiolla saisi mitään tehdyksi.

Voin todistaa tämän oikeaksi. Tosin kyllä siihen tarvitaan kaksi henkilöä, että sellanen tarkennus. Emännän kanssa ollaan lapioitu joku 5 nuppikuormaa multaa lapiolla ja kottikärryillä ja jos on ollut kiire ja tekemisen ilo niin tosiaan illan aikana tuon levittää pihalle ja vielä toiseen paikkaan mihin itse kuorma on viety. Rankemmaksi homma menee kun lapioi ja kantaa nuppikuorman 0-30 soraa pihalle. Se vie kaksi iltaa väkisin. Yhteensä lapion ja kottikärryjen kanssa on lapioitu 3 nuppia soraa ja 5 nuppia multaa ja 3 nuppia täytemaata pihalle. Mut kyl mä tietty voisin bobcatillakii noi hommat tehdä jos sais valita. Nyt ei saanut ku laitoin lompakkoon lukon ja nielasin avaimen. Mut ehkä kovin lapiotyö oli kun tein salaojaputkien padotuskaivon ylivuotoputken kaivamisen maahan. 2 metriä syvä monttu ja 7 metriä pitkä veto lapion kanssa. Viikonlopun aikana tuonkin teki. joskus noi näyttää täysin mahdottomilta noi kaivuut, mut hyvin se onnistu. Jälkiviisaana ois voinu täryn ottaa ees vuokralle koska nurmikolla näkyy snadi painauma ton kanaalin kohdalla.

Voin todistaa tämän oikeaksi. Tosin kyllä siihen tarvitaan kaksi henkilöä, että sellanen tarkennus. Emännän kanssa ollaan lapioitu joku 5 nuppikuormaa multaa lapiolla ja kottikärryillä ja jos on ollut kiire ja tekemisen ilo niin tosiaan illan aikana tuon levittää pihalle ja vielä toiseen paikkaan mihin itse kuorma on viety. Rankemmaksi homma menee kun lapioi ja kantaa nuppikuorman 0-30 soraa pihalle. Se vie kaksi iltaa väkisin. Yhteensä lapion ja kottikärryjen kanssa on lapioitu 3 nuppia soraa ja 5 nuppia multaa ja 3 nuppia täytemaata pihalle. Mut kyl mä tietty voisin bobcatillakii noi hommat tehdä jos sais valita. Nyt ei saanut ku laitoin lompakkoon lukon ja nielasin avaimen. Mut ehkä kovin lapiotyö oli kun tein salaojaputkien padotuskaivon ylivuotoputken kaivamisen maahan. 2 metriä syvä monttu ja 7 metriä pitkä veto lapion kanssa. Viikonlopun aikana tuonkin teki. joskus noi näyttää täysin mahdottomilta noi kaivuut, mut hyvin se onnistu. Jälkiviisaana ois voinu täryn ottaa ees vuokralle koska nurmikolla näkyy snadi painauma ton kanaalin kohdalla.

Kun pihaa takapihaa tehtiin niin neljästään levitettiin nuppikuorma parissa tunnissa kaksi lapioi ja kaksi kuskas kärryllä. Sopivan kuiva tavara saatiin muutamalla urkkalapiolla (isot alumiiniset lumilapiot) kottikärryn kyytiin ja kun oli kaksi kärryä niin sai koko ajan lapioida. Ei tosin olisi kauaa jaksanut.

Juu taisin mainita vissiin siellä että kaverin talkoissa tuli avantilla päästeltyä. Siellä kaivettiin salaojat sun muuta, että ei nyt ois ihan lapiolla ja kärryllä enää mennyt...

Omassa pihassa on aika saatanan monta kärryllistä siirrelty erilaista matskua, niin vähän karkeempaa kiveä ja sepeliä kuin hiekkaa kuin multaa kuin paskamaata jne. Että hyvin on tuttua mies ja lapio puuhat.

Minä sanoin siinä keskustelussa ja sanon muuallakin että se joka vaikka parissa ARKI-ILLASSA lapio kärryyn ja siirtelee ja levittelee nuppikuorman multaa niin voin kyllä maksaa hyvin, käteen, että tulee talkoisiin. Tai juottaa pari päivää känniin.

Mutta ihan sama, en mä jaksa tätä kusemiskilpaa enää täällä alkaa käymään. Sellainen avant ois aika kätevä peli jos joskus raksaamaan uudelleen rupeaa, ihan sama vaikka koko talon saisi tehtyä lapiolla, vasaralla ja timpurin sahalla.

Mä taisin polttaa itseni loppuun viimeistään noilla lapio hommilla, niiden jälkeen ei oikeen onnistunut mikään ilman pinnan menoa. Jos onni ja työt suo niin kun rakennan tai remontoin niin hommaan suosiolla konevoimaa suorittamaan fyysiset hommat. Mä ny maksoin muutenkin kovat oppirahat siitä miten ei pidä toimia ostaessa vanhan talon.

Suositut

Back
Ylös Bottom