Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään kokemuksia kiinteistökohtaisesta jäteveden pumppaamosta? Mitä maksaa, onko työläs hoitaa/huoltaa yms?

Haluamamme tontti on kunnallisen infran piirissa, mutta ilmeisesti sen verran jyrkässä rinteessä (ja tie/infra menee siis ylärinteessä), että tuollaisen rakentamiseen pitäisi varautua.

ps. ja sinne paukahti budjetti ekan kerran, x tonnilla..

~ 10 keuroa riippuen miten tekee. Jos tilaa pänikän pihalle ja saa samalla paikalleen kun kaivuri muutenkin tontilla niin säästää heti aika tukun euroja. Itse pönikät maksaa ~ 5-8keuroa Yhdessä naapurissa on vehoputs 5 ja pari kertaa vuodessa vaihtaa suodattimen ja lisää käsittelylitkua silloin tällöin. On olluna 4-5 vuotta maassa ja hyvin tähän saakka toiminut (sitä en tiedä sanoa mitä tavara on mitä ulos tulee). Aika usein mokoma pörisee ja pörrää niin tiedä en miten sähöä mahtaa syödä mokoma.

Entäs imeyttämö & suodatuskenttäsysteemi?

~ 10 keuroa riippuen miten tekee. Jos tilaa pänikän pihalle ja saa samalla paikalleen kun kaivuri muutenkin tontilla niin säästää heti aika tukun euroja. Itse pönikät maksaa ~ 5-8keuroa Yhdessä naapurissa on vehoputs 5 ja pari kertaa vuodessa vaihtaa suodattimen ja lisää käsittelylitkua silloin tällöin. On olluna 4-5 vuotta maassa ja hyvin tähän saakka toiminut (sitä en tiedä sanoa mitä tavara on mitä ulos tulee). Aika usein mokoma pörisee ja pörrää niin tiedä en miten sähöä mahtaa syödä mokoma.

Entäs imeyttämö & suodatuskenttäsysteemi?

Puhut nyt eri asiasta. Alkuperäisen kysymyksen esittäjällä on viemäri kyllä vieressä mutta talo on liian "montussa" ja jätevedet täytyy saada pumpattua ylemmäksi. Haku kiinteistökohtainen jätevedenpumppaamo antoi 15s googletuksella hinta-arvion 3000-4000e.

ot. Pienpuhdistamo on sitten taasen asia eriksen ja tuollaista wehoputsia ei kukaan tervejärkinen laita. Itseä ei ainakaan kiinnostaisi kaivella omasta pienpuhdistamosta puolen vuoden välein ylös säkkiä mikä on täynnä sitä itseään. Uponorin laite on testeissä ollut ainut missä ei ole ollut häiriön häiriöö ja ainoana miinuksena tulee hinta. Laatu maksaa.

Puhut nyt eri asiasta. Alkuperäisen kysymyksen esittäjällä on viemäri kyllä vieressä mutta talo on liian "montussa" ja jätevedet täytyy saada pumpattua ylemmäksi. Haku kiinteistökohtainen jätevedenpumppaamo antoi 15s googletuksella hinta-arvion 3000-4000e.

ot. Pienpuhdistamo on sitten taasen asia eriksen ja tuollaista wehoputsia ei kukaan tervejärkinen laita. Itseä ei ainakaan kiinnostaisi kaivella omasta pienpuhdistamosta puolen vuoden välein ylös säkkiä mikä on täynnä sitä itseään. Uponorin laite on testeissä ollut ainut missä ei ole ollut häiriön häiriöö ja ainoana miinuksena tulee hinta. Laatu maksaa.

juurikin tämä oli ideana, eli siis mitään henkilökohtaista jätteenkäsittelylaitosta tms. ei tarvita, vaan ainoastaan hiukan vauhtia,että saadaan kakka huilaamaan ns. oikeaan suuntaan (=poispäin meiltä). Itsekin osasi googlettaa minuutin tai pari ja löydökset olivat saman suuntaisia eli 3-4k. Ajattelinpa vaan että jollain vois olla näistä enemmän tietoa..

No kah niinpä tein. Tässä tapauksessa nuo päätyivät tuohon puhdistamoon kun kaupungissa on nyt tavallista "mulkumpi" apulaistarkastaja jolla ympäristöasiat vastuulla. Umpisäiliö tai maan vaihto imeyttämiskentäksi olisi ollut muut vaihtoehdot. Luulen että kun tuo joskus hajoaa niin siinä on normi ylivuotosysteemi turvana eli toimii vanhana 2 kaivosysteeminä.

Sama homma, jätin Kiinan(kin) nettikaupat väliin koska en ole LED-asiantuntija ja marssin sähköurakoitsijan "valaistusstudioon" josta sitten valitsin mieluisat. Meille tulee yleisvalaisimena 10w/550lm (mitattu) led-paneeleja koska a)halusin himmennyksen, b)hienoimman mahdollisen sisustukseen sopivan hillityn ulkonäön ja c) mieluisan värilämmön ja valotehon yhdistelmän koska en halua sitä "taskulamppuefektiä" kattoon, mikä monesti tulee liian pienestä määrästä liian tehokkaita valaisimia. Tosiaan, ei meillekkään ihan kaikki sata valaisinta sisälle tule vaan ulkovalojenkin osuus on tuosta sadasta lonkalta vetäen 30. Valaistavaa sisätilaa on ~284m2. Oli itseasiassa pakko tarkistaa valaistussuunnitelmasta että ~50m2 olkkariin tulee 10 kpl kiinteitä valaisimia kahden kattovalaisinrasian lisäksi. Toivotaan että riittää ettei tarvi kys. suunnittelijaa hirttää. Ehkä meillä vähän tulee apua siitä että huonekorkeus on vain 280cm kun on kaksikerroksinen talo.

Tiedä sitten mikä olisi parhain mahdollinen ratkaisu, mutta näin toimimalla sain valaistussuunnittelun mukaiset tarvikkeet sähkärille asennettavaksi. Olen nähnyt kaikki valaisimet käytössä, niissä on 24kk-60kk takuu ja ne tulevat kotimaisesta firmasta (toki, kaikkien alkuperähän on jossain aivan muualla) eli hajotessa ei tarvitse kuin soittaa tuohon 3 kilometrin päähän ja ennenkaikkea ne sopivat hyvin muuhun sisustukseen, vaimoa kun sisustusihmisenä hirvitti tälläinen kiinteiden valojen määrä.

Laitatko mulle infoa mistä puljusta sun ledit tulee. Hintaa ja tuleeko asennettuna?

Samalta suunnalta kun ollaan tietääkseni, niin voisin kysyä samalta puljulta.

Voit laittaa mun toiseen s-postiin kanssa, jos et tähän halua huudella hintoja ja tarkempia tietoja.

Mulla suunnitteilla sisälle n. 40-50 kiinteätä lediä.

isodino69@gmail.com

Sama homma, jätin Kiinan(kin) nettikaupat väliin koska en ole LED-asiantuntija ja marssin sähköurakoitsijan "valaistusstudioon" josta sitten valitsin mieluisat. Meille tulee yleisvalaisimena 10w/550lm (mitattu) led-paneeleja koska a)halusin himmennyksen, b)hienoimman mahdollisen sisustukseen sopivan hillityn ulkonäön ja c) mieluisan värilämmön ja valotehon yhdistelmän koska en halua sitä "taskulamppuefektiä" kattoon, mikä monesti tulee liian pienestä määrästä liian tehokkaita valaisimia. Tosiaan, ei meillekkään ihan kaikki sata valaisinta sisälle tule vaan ulkovalojenkin osuus on tuosta sadasta lonkalta vetäen 30. Valaistavaa sisätilaa on ~284m2. Oli itseasiassa pakko tarkistaa valaistussuunnitelmasta että ~50m2 olkkariin tulee 10 kpl kiinteitä valaisimia kahden kattovalaisinrasian lisäksi. Toivotaan että riittää ettei tarvi kys. suunnittelijaa hirttää. Ehkä meillä vähän tulee apua siitä että huonekorkeus on vain 280cm kun on kaksikerroksinen talo.

Tiedä sitten mikä olisi parhain mahdollinen ratkaisu, mutta näin toimimalla sain valaistussuunnittelun mukaiset tarvikkeet sähkärille asennettavaksi. Olen nähnyt kaikki valaisimet käytössä, niissä on 24kk-60kk takuu ja ne tulevat kotimaisesta firmasta (toki, kaikkien alkuperähän on jossain aivan muualla) eli hajotessa ei tarvitse kuin soittaa tuohon 3 kilometrin päähän ja ennenkaikkea ne sopivat hyvin muuhun sisustukseen, vaimoa kun sisustusihmisenä hirvitti tälläinen kiinteiden valojen määrä.

Itse joutuu persaukisena yrittää raapia jostain hinta laatusuhteeltaan mahdollisimman hyvät valot. Ja voisin jopa väittää että olen siinä varmasti onnistunut vaikka hieman askartelua vaatiikin. 95lm/w valotehoa ja cri >90 joka on tällähetkellä markkinoiden paras. Ja laadun näistä näkee heti kun avaa kuriirin tuoman paketin.

Löysin itsekin jostain netistä upotettavia valoja missä värintoistoindeksi oli yli 90 mutta hinta ei ollut enää mun budjetille sopiva. Ja huonommat eivät kelpaa. Onko sun valojen spekseissä mitään puhetta värintoistoindeksistä? Värinlämpötiloja creestä löytyy 2700, 3000, 3500 ja 4000

Sinänsä tällähetkellä valitettavasti ledien hinnat ovat pilvissä muihin tekniikoihin nähden että millään järkisyyllä niiden hankkimista ei sinänsä voi perustella. Ja se mitä ostat tänään parhaana ei varmasti ole sitä enää muutaman vuoden päästä, mikäli nyt sattuvat samat lamput katossa palamaan vielä silloin. Kehitys menee eteenpäin ja hinnat laskevat.

Testasin myös tosiaan ledivaloja missä värintoistoindeksi oli väittämän mukaan yli 85. Nämä kaikki ovat aiheuttaneet saman fiiliksen että onhan se kirkas mutta ei sillä silti mitään näe. Helppo todeta kärjistettynä jos on nähnyt jossain led-työvalon(halogeenin näköinen) missä cri on varmaan jotain 70-80. Samaiten kehnon väritoiston huomaa helposti ihoa katsoessaan. Punainen uupuu ja näyttää iho näyttää harmaalle ja elottomalle.

Hintaa noillle Creen valoille jäi 59€/1250lm valaisin ja 49€ 850lm valaisin. 4,7€/100 lumenia ja 5,7€/lumenia

Himmentimiksi tulee painonappi ohjattu Eltakon EUD12D-UC hinnan(~40€) sekä suuren tehonkeston takia. Tällä saa ohjattua 100w led kuormaa.
jkh1-merten-217.jpg

Onkos kukaan laittanut/suunnitellut laittavansa jotain akustiikkaan vaikuttavaa levya kattoon?

Itse taidan laittaa tätä gyptone big quattro 41 levyä kattoon 1,2m leveinä ja 8m pituisina "raitoina".
boards_gyptone_big_quattro41_cd1_005.jpg

Pikaisesti tutustuin tuohon led-valaistus aiheeseen. Lueskelin mm. proledin ja led-valot.fi sivuja.

Halogeeneihin verrattuna lähes kaikki on positiivisempaa, paitsi hinta. Hintaskaala tietenkin aika laaja.

Näihin led-alasvaloihin ei siis tule erikseen polttimoita? (joo, ihan uutta koko aihe mulle)

Mitä asioita pitää nyt ottaa huomioon, jos/kun valitsen ledit?

Mikä valmistaja on luotettava ja laadukas? Mulla on lumiancen esite kotona, onko näiden tuotteet laadukkaita?

Mitä asioita pitää nyt ottaa huomioon, jos/kun valitsen ledit?

Värilämpötila, se ettet osta liian himmeitä, värintoisto.

Selaa hiukan taaemmaksi viestejä niin sieltä löytyy aikaisempi viestini missä on muutama linkki lämpöpumput.info ja dvdplazaan missä on keskustelua ledeistä. kannattaa lukaista läpi..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla tulee talo täyteen näitä: http://www.ecat.lighting.philips.fi...ts/zadora-led-saeaedettaevae/910503606918_eu/
2700K on värilämpötila. Haluan lämpimän valkoisen.

Suppeat olivat valikoimat mielestäni, kun vaatimus oli, että pitää olla suunnattava ja himmennettävä ja wattejakin saisi olla ainakin tuo 7w. Mutta ihan kohtuulliseen hintaan, 57€ kpl nämä.

Sanokaas joku, miksi nämä on huonoja, niin saan sitten harmitella, kun meni taas yksi asia vituiksi.

Himmentimet ovatkin sitten perkeleen kalliita meidän sarjassa. Noin 160€ kpl.

Mulla tulee talo täyteen näitä: BBG463 LED25-7W-4000-GU10 WH 50W - Philips
2700K on värilämpötila. Haluan lämpimän valkoisen.

Suppeat olivat valikoimat mielestäni, kun vaatimus oli, että pitää olla suunnattava ja himmennettävä ja wattejakin saisi olla ainakin tuo 7w. Mutta ihan kohtuulliseen hintaan, 57€ kpl nämä.

Sanokaas joku, miksi nämä on huonoja, niin saan sitten harmitella, kun meni taas yksi asia vituiksi.

35w halogeeni antaa valoa 550lumenia. Tuossa lampussa on 270lumenia joten ihmeitä siltä ei kannata odottaa...

Värintoisto näyttää olevan 80 jolla ei silläkään hätyytellä parhaita lamppuja.

Valotehon vähyyttä on kompensoitu pienentämällä valon avautumiskulmaa joka on 25 astetta. Tämä Tarkoittaa 2,7m korkeudelta valon jakautumista 1,2m alueelle. Vanhassa gu10 halogeenissa avautumiskulma on 35astetta joka tarkoittaa 1,7m aluetta 2,7m katto korkeudesta.

Kaveri etsi myös edellistalvena suunnattavia ledejä kämppäänsä ja silloin lamput jäi ostamatta kun vaihtoehdot olivat niin huonoja... tai sitten aivan liian kalliita..

Tää oli vaan se ajatus mitä mulla tuli noista äkkiseltään mieleen. Jollekkin nuo valot saattavat olla juurikin sellaiset valot mitä tarvitsee...

Laittaisko fraatti ja muut sitten niitä linkkejä, mitkä on hyviä LEDejä!!

Mulla tulee pääasiallinen kattokorkeus n. 280cm ja korkein huone on n. 5-6 metriä. Laitetaanko tuonne korkeeseen kattoon sitten isommalla lumenilla?

Värilämpötila? Eikö tämä pitäisi olla kotikäytössä kohtuullinen? Tavallisen hehkulampun värilämpötila on kuitenkin n. 2700 K.

Täytyy käydä jutteleen led-valaistus asiantuntijalla ja kysellä hiukan näistä lisää, kartottaa samalla hintaa koko led-valaistukselle.

Tässä on selitetty perusasioita mitkä kannattaa lukea läpi Valon laatu | Kodin valaistus

Alkuun nyt ainaki kannattaa miettiä minkä on se oikea värilämpötila omaan mieleen. Tuossa on kuva mistä voi hiukan miettiä mikä voisi olla omaa makuun. Itselle kaikki valasimet tulee 4000K värilämpötilalla mikä on melko lähellä neutraalia valkoista.
varisavyt-mayday-valaisimissa-430x205.jpg

tuossa kuvassa värilämpötilat ovat 2500 2700 3000 4000 ja 6500 K

Itse hiukan tutkin kuinka mikäkin valo riittää olkkarissa ja päädyin käyttämään 1250lm antavaa valoa olohuoneessa jossa korkeus on 3-4,2m. Muualle tulee 850lumenin versiot kattokorkeuden ollessa 2,7m. Kylvämällä noita 1250lm lamppuja 41m2 olkkariin 8kpl sain valonmääräksi lähellä lattiaa noin 200luxia. Edellä olleessa linkissä oli hiukan että paljonko missäkin huoneessa tarvitaan valoa.

"Tarvittava valojen määrä kotioloissa." (kopioitu valokas.fi sivulta.)

"Mikäli käytetään noin 400 lm tuottavia (LED teho noin 9 W) valolähteitä, tarvitaan niitä
noin yksi kappale jokaista huonetilan 2 m2 lattiapinta-alaa kohden. Tämä on karkea
nyrkkisääntö, jonka vaihteluvälinä voi pitää noin väliä 1,5....2,5 m2."

Tämän mukaan tarvisin olkkariin 41m2 /2 * 400lm = 8200lm. Käyttämällä noita 1250lm lamppuja 8kpl saan yhteensä 10000 lm. Jos käyttäisin Andyn valoja tarvisin valaisimia 37kpl saman valomäärän tuottamiseen. Tietysti täytyy aina ottaa huomioon tuleeko tilaan muitakin valaisimia ja onko niitä tarkoitus pitää tarvittaessa samaan aikaan päällä. Vai onko osa lampuista vaikka tunnelmavalaistusta varten. Ja kun valasimet laittaa himmentimien perään saa aina valoa sopivasti...

Kun hommaatte noita kiinteitä LED -alasvaloja, muistakaa, että LEDin mahdollisesti hajotessa (kyllä niitä hajoaa, vaikka lupaukset kestosta on kymmeniä vuosia) voi olla jokusen vuoden päästä hankalaa / mahdotonta löytää samaa valaisinta. Toki noihin saanee LEDin kolvaamalla vaihdettua, jos onnistuu samanlaisen emitterin löytämään. Sama värilämpötila ei välttämättä toteudu kyllä. Häiritsee, ketä häiritsee, minua ainakin ;)

Tämän takia suosisin GU10 tai MR16 kantaisia LEDejä. Noihin saa ainakin polttimot vaihdettua tulevaisuudessa.

On meilläkin noita kiinteitä LEDivaloja, mutta vain ulkona. Siellä vaatimukset valaisimille hieman pienemmät. Itse asiassa asentaessa onnistuin jotenkin käräyttämään yhden LEDin ja siihen ostin uuden emitterin yleiselektroniikasta ja kolvasin paikoilleen. Eipä se aivan samansävyinen ole kuin tehtaalta tulleessa, vaikka värilämpötilan pitäisi olla sama.

Pikaisesti tutustuin tuohon led-valaistus aiheeseen. Lueskelin mm. proledin ja led-valot.fi sivuja.

Halogeeneihin verrattuna lähes kaikki on positiivisempaa, paitsi hinta. Hintaskaala tietenkin aika laaja.

Värintoisto on halogeeneissa reippaasti parempi. Ainakin minulle vielä toistaiseksi deal-breaker, minkä takia en LEDejä enää hanki.

En pidä itseäni minään haukansilmänä, mutta selvästi halogeenivalaistu tila näyttää (minun silmääni) paremmalta kuin 90+ CRI LED:llä valaistu versio.

juurikin tämä oli ideana, eli siis mitään henkilökohtaista jätteenkäsittelylaitosta tms. ei tarvita, vaan ainoastaan hiukan vauhtia,että saadaan kakka huilaamaan ns. oikeaan suuntaan (=poispäin meiltä). Itsekin osasi googlettaa minuutin tai pari ja löydökset olivat saman suuntaisia eli 3-4k. Ajattelinpa vaan että jollain vois olla näistä enemmän tietoa..

Meidän pumppaamo (Lining) maksoi kaikkine osineen paikalle tuotuna muistaakseni 3500€. Asennus ei ole mitenkään vaikeaa. Huoltoahan toi vaatii sen verran että kerran vuodessa pitää puhdistaa "vipat". (5 minuutin homma, tosin vastenmielinen) Varsinaisesta pumpusta pitää vaihdattaa öljyt 300 käyttötunnin välein eli kerran 5-15 vuodessa riippuen kuinka paljon pumppu käy. Toisinsanoen ei kyllä hirveesti vaadi ylläpitoa.

Kun on pumppaamo ja tollanen repijäpumppu paineputkineen niin hiekkaa yms. pumpun terät rikkovaa/jumittavaa tavaraa ei saa päästää viemäriin.

- - - Updated - - -

Värintoisto on halogeeneissa reippaasti parempi. Ainakin minulle vielä toistaiseksi deal-breaker, minkä takia en LEDejä enää hanki.
En pidä itseäni minään haukansilmänä, mutta selvästi halogeenivalaistu tila näyttää (minun silmääni) paremmalta kuin 90+ CRI LED:llä valaistu versio.

Tuo on täysin makuasia. Omasta mielestä laadukas 4000K ledivalo näyttää paremmalta kuin halogeeni. Olen kyllä nähnyt parikertaa ledivalaistuksia missä värintoisto ja lämpötila on niin pielessä että oksettaa.
Ledien noi värilämpötilat ja CRI:t on monilla valmistajilla aika hatusta vedettyjä enkä luota pelkkiin spekseihin yhtään. Noiden mittausten tueksi ei ole kunnollista standardia ja valmistajat voi noita keksiä aika vapaamielisesti. Ledeissäö tuote pitää tsekata luonnossa, että saa varmasti hyvää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom