Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eikö oddiksella ole verhoja tai sälekaihtimia ikkunoissa? Vai onko ne tummenetut? Itsellä ainakin tulisi hieman "alaston" olo tuollaisessa lasipalatsissa, kun talo ei kuitenkaan missään ylhäisessä yksinäisyydessään patsastele. Luulisi myös kesällä auringon porottavan inhottavasti?

oddis tapauttaa käsiä kerran yhteen niin ikkunat tummuu itestään. me muut kuolevaiset käännellään näitä nii ysäri lookkia olevia sälekaihtimia. Toi oddiksen kämppä vetää hiljaseks kyl. varmaa sitä ite kaipais väriä johonkii, mut noin yleisesti noi kaikki yksityiskohdat ja rakentamisen laatu. Jos oon rehellinen niin tunnen itessäni pieniä kateellisuuden merkkejä.

On kyllä hieno talo oddiksella ei mahda mitään, mutta tämä on aika paha:

IMAG0664.jpg

Tämä suorastaan huutaa tällaista:

2013-apple-imac.jpg

Tai ainakin tätä:

macbook-air1.jpg

Johdotuksen olisin myös miettinyt jotenkin toisella tavalla kuin läjässä lattialla sekamelskana, kun kaikki muu on niin nättiä ja huoliteltua.

Tämä kävis työpöydälle myös kuin nyrkki silmään:

12604027_1_big.jpg

- - - Updated - - -

]

Tai ainakin tätä:

Johdotuksen olisin myös miettinyt jotenkin toisella tavalla kuin läjässä lattialla sekamelskana, kun kaikki muu on niin nättiä ja huoliteltua.

Tämä kävis työpöydälle myös kuin nyrkki silmään:

Pöydällä on valona Artekin kirkasvalo

http://http://www.artek.fi/products/lighting/308

Ja kone on työnantajan... Eli no can do.

Johdot nyt on noin, kun itse asiassa ravaan ton koneen kanssa kyllä reissuissa vähän väliä, eli ei ole mikään kiinteä asennus.

oddis tapauttaa käsiä kerran yhteen niin ikkunat tummuu itestään. me muut kuolevaiset käännellään näitä nii ysäri lookkia olevia sälekaihtimia. Toi oddiksen kämppä vetää hiljaseks kyl. varmaa sitä ite kaipais väriä johonkii, mut noin yleisesti noi kaikki yksityiskohdat ja rakentamisen laatu. Jos oon rehellinen niin tunnen itessäni pieniä kateellisuuden merkkejä.

Tai sitten kaukosäätimellä saa yläreunasta laskeutumaan verhon alas tms. Onko tosiaan niin ettei verhoja ei ole?

https://lh6.googleusercontent.com/-wMKolRSkfhQ/USTatBdxZyI/AAAAAAAABE4/hRbuq6oVQ7g/s800/IMAG0664.jpg

http://www.highsnobiety.com/files/2012/10/2013-apple-imac.jpg

Tai ainakin tätä:

http://www.aucor.fi/wp-content/uploads/macbook-air1.jpg

Applen tuotteet kyllä sopisi hyvin kämpän ilmeeseen. Ja johdoille olisi pitänyt tehdä joku luukku lattiaan tms kun luukkuja kämpässä on muutenkin.

Kai tuohon läppäriin sentään voi ulkoisen näytön hankkia jotta työskentely olisi hieman ergonomisempaa.

edit: kuumeneeko tuo työpisteen takainen hormi minkä verran?

Näissä kuvissa kämpän ainoat verhot:

IMAG0672.jpg

IMAG0673.jpg

Alunperin oli tarkoitus laittaa sähköllä toimivat ulkokaihtimet tai vastaavat. Sähkötkin on ulkona vedetty noita varten. Niissä on kuitenkin pari ongelmaa. Ensinnäkin niiden vaatima tila on ulkona ihan hervoton. Ulkokaihdinpakka on ihan mieletön "möntti" seinässä. Ei olisi mahtunut ikkunan yläsmyygiin tulematta lasin eteen. Ois pitänyt asentaa smyygin ulkopuoplelle ja ois tullut susiruma. Tonkin ois varmaan voinut jotenkin rakennusaikana miettiä, mutta eipä tullut mieleen. Toinen huono puoli on hinta. Jotain 4te asennettuna ois ollut kuvan liukuoveen ja ikkunaan kaihtimet asennettuna.

Loppujen lopuksi sitten päädyttiin noihin Woodnotesin/Silentglissin käsikäyttöisiin verhoihin. Noi on ihan ok.

On mulla ulkoinen näyttökin, mutta en ole sitä ikinä oppinut käyttämään... Liikaa säätöä viritellä johtoja yms.

Onko nyt parempi ;)

IMAG0674.jpg

Ei tohon mitään luukkuja tarvita, pistoke on ton pöydän oikean jalan vieressä. Ei luukku lattiassa sen huomaamattomampi ole. Johdot pitäisi mennä pöydän sisällä ;)

Hormi lämpenee varmaan jotain 40-50 asteiseksi max. . Ei koskaan kuumaksi.

Osaatko heittää ulkomuistista mitä yksi tuollaisen kokoluoka ikkuna (Schüco?) maksaa?

Suoraan meidän tarjouksesta:
19 I 208 7. 6sel+4+6secsel-16Ar RST SCHÜCO AWS/ADS 75.SI RAL 9007 0,84 1590 x 2290 1 725 €

Eli 725€ asennettuna Schucon vesipellin kanssa (itse asiassa alumiinia, ikkunan kanssa samaan sävyyn polttomaalattuna).

U-Arvo 0,84

Ikkunat on tilattu Virosta (www.metus.ee, ko. firma ei toimita ikkunoita enää ykstyishenkilöille). Aikanaan kun kysyin hintoja Suomesta, niin meidän talon ikkunat ja ovet ois tehnyt asennettuna 42te... Maksettiin loppujen lopuksi alle puolet tosta hinnasta. Tosin saatiin muutamasta mokasta ja viivästyksestä jokunen tonni hyvitystä. Ikkunoita on 27kpl , liukuovia 2kpl ja ulko-ovia 4kpl.

Mutta hyvää työtä tekivät asennuksessa. Kaikki ikkunat on teipattu runkoon tiivistalon tuotteilla sisäpuolelta ja ulkopuolelta Sikaflexillä (tai jollain vastaavalla ).

Vielä eps harkoista, onko kellään tullut talopaketteja vastaan? Itse löysin yhden, www.hevikivitalot.fi

Sivuilla oli jotain hintojakin, http://www.hevikivitalot.fi/www/services-view/city-kivi/
75 000e runkovalmis paketti, ilmeisesti toimittavat PTT:n toimitussisällön mukaan, koska sivuilla oli linkkikin. Eli runkovalmis paketti sisältäisi tällöin myös perustukset, koska on kai kivitalo??

Esim. kastellin suurinpiirtein samanlainen, http://www.kastelli.fi/Talot/Moderni/Moderni-152/
61 000e peruspaketti, ilman mitään asennusta sekä ilman perustuksia. Kastellin paketti sisältää ulkoverhousmateriaalin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
75 000e runkovalmis paketti, ilmeisesti toimittavat PTT:n toimitussisällön mukaan, koska sivuilla oli linkkikin. Eli runkovalmis paketti sisältäisi tällöin myös perustukset, koska on kai kivitalo??

Ei sinänsä kuulosta pahalta tuo 75te jos sillä saa rungon pystyyn, mutta arvatenkin siinä on tosiaan pelkkä runko. Eli puuttuu kattotuolit, ruoteet, jne, ikkunat, ovet, jne. Puutalossa nuo on helposti kaikki asennettuna samaan hintaan.

Ei sinänsä kuulosta pahalta tuo 75te jos sillä saa rungon pystyyn, mutta arvatenkin siinä on tosiaan pelkkä runko. Eli puuttuu kattotuolit, ruoteet, jne, ikkunat, ovet, jne. Puutalossa nuo on helposti kaikki asennettuna samaan hintaan.

Kattotuolit pitäisi olla asennettuna, muuten nuo mainitsemasi ovat materiaalina paketissa. Mutta saa tuohon kastellinkin pakettiin jonkun tonnin lisätä, jotta saa rungon pystytettynä sekä perustukset tehtynä...

Vielä eps harkoista, onko kellään tullut talopaketteja vastaan? Itse löysin yhden, www.hevikivitalot.fi

Sivuilla oli jotain hintojakin, http://www.hevikivitalot.fi/www/services-view/city-kivi/

Esim. kastellin suurinpiirtein samanlainen, http://www.kastelli.fi/Talot/Moderni/Moderni-152/
61 000e peruspaketti, ilman mitään asennusta sekä ilman perustuksia. Kastellin paketti sisältää ulkoverhousmateriaalin.

Passiivikivitalothan myy jonkinlaista pakettia. Tosin se täyttääkin sitten passiivivaatimukset. Hinnatkin mulla oli jossain, mutten tähän hätään löytänyt. Voin kyllä suositella palvelu oli hyvää, eikä tuotteessakaan ole vielä ollut valittamista.

Jos kiinnostaa lukea kokemuksia Hartman Kodin rakennuttamisesta, suosittelen seuraavaa blogia: http://raakaapeliaraksalla.blogspot.fi/ Ei mennyt ihan nappiin tuo!
Jonkinasteista normisettiä pientalorakennustouhuissa.

Näitä blogeja on viimeisen viiden vuoden aikana ollut varmaan satoja ja usein nämä huonot kellot googleavat hyvin. Sinisilmäiset ensikertalaiset saavat väkisinkin jotain ohjenuoraa milloin pitää olla hereillä. Tarkoittaa sitä, että alkuvaiheessa pitää olla eniten resurssia ja apua käytettävissä, sillä silloin sidotaan suurin osa kustannuksista. Jos kalusteiden kiiltoasteita ja vetimiä pohditaan päivän verran niin talopakettineuvotteluihin pitää varata kuukauden työpanos ja tarvittaessa ammattiapua.

Omassa rakennusprojektissa on myös mennyt monet asiat päin seiniä. Jotakuinkin aina syynä on ollut sinisilmäisyys ja tietämättömyys.
Epäonnistuneita rakennushankkeita on maat ja mannut pullollaan. Mä luulen, että niissäkin valtaosa johtuu sinisilmäisyydestä ja tietämättömyydestä.

Hyviä mestareita, jotka hoitaisi tällaiset asiat kuntoon, ei saa. Minulla on ihan loistava mestari, silti se ei ole koskaan paikalla silloin, kun hommat menee pieleen.
Se tietotaito täytyy olla rakentajalla itsellään. Sitä mistä se tietotaito sinne rakentajan päähän saadaan, ei ratkaistakaan hetkessä.

Itse suosittelisin soittamaan jollekulle rakennusblogia pitäneelle ja kysymään asioista.
Nyt olen itse rakentanut 1.5v ja kokemusta on puutalon rakentamisesta ja uskonkin, että pystyn ratkaisemaan jonkun toisen puutalorakentajan ongelmista 95% heti.
Talot ovat sen verran samanlaisia. Periaatteet ja teoriat ovat ihan tavallisen ihmisen ymmärrettävissä. Silti niiden sisäistäminen ottaa sen verran aikaa, mitä oman mökin rakentaminen vie.
Enkä puhu nyt "avaimet käteen" rakentamisesta, joka on pahinta huijausta mitä on ikinä suomessa myyty.

Minullakin oli vaikea löytää tietoa.
Minulla ei ole ainuttakaan kaveria, joka olisi rakentanut puutalon itse. Isäni on kuollut jo vuosikymmeniä sitten, häneltäkään ei voinut kysyä.
Enkä ole niin läheisissä väleissä yhteenkään vasta rakentaneeseen sukulaiseen, että kehtaisin soitella ja kysellä kaikesta.
Niimpä ainut tietolähde on ollut netti, vastaava mestari ja appiukko, tässä järjestyksessä. Silti suurin osa asioista pitää ratkaista ennen vastaavan mestarin palkkaamista.
Tässä olisi monelle blogin pitäjälle hieno sauma tienata vähän rahaa.
Itse aion ainakin laittaa yhteistiedot omaan blogiini, jotta ne jotka sinne eksyvät ja uskovat, että tiedän edes jotain rakentamisesta,
voivat soittaa ja jutella tavallisen perus pertin kanssa, joka on itse käynyt rakentamisen ongelmat läpi.

Pahoittelut. Taas tuli tämmönen saarnaava postaus.
Yritän vaihtaa tyyliäni joskus.

Minulle saa ainakin soittaa ja ihan ilmaiseksi neuvon kyllä pikkujuttuja ja vaikka tapaankin. Meili tottakai vielä parempi. Johonkin laajempaankin konsultoivaan voi joskus ruveta, mutta melkein kyllä vaatisi vielä toisen raksan alle.

Mutta tosiaan meiltä perus perteiltä saa joskus kyllä paljon parempia vastauksia, kun ei tarvi esittää tietävänsä enempää ja voi sanoa sitten että nyt en osaa sanoa tuohon mitään järkevää. Herra "ammattilainen" kun ei voi ikinä olla väärässä eikä myöntää ettei tiedä asiaa. Sitten tulee ongelmia.

Tällä viikolla varmaan tulee yksi rakentajaperhe käymään kun just soittivat. Ihan mielenkiintoista jos pääsevät tuleen kuviensa kanssa. Tää on ihan mielenkiintoinen harrastuskin. Tietty jos sitä joka viikko joku on kuvineen muutaman tunnin niin sitten pitää ja alkaa rahaa pyytämään mutta tällain harvoin ja harkiten on kivaa ja mielenkiintoista.

Jos joku haluaa yhteyksissä olla niin blogista löytyy yhteystiedot, eli www.rakennusprojekti.fi

EDIT: Tarjosin itteäni kirjoittamaan Jyväskylän tulevista asuntomessuista. Epäilen vaan että ne haluaa blogit omille sivuilleen ja siihen en rupea kun tuskin ovat valmiita mitään mistään maksamaan. Mutta jos saan luvat pyöriä alueella kameran kanssa ja haastattelemassa niin tulisi sitten kerta viikkoon tahtia keskimäärin dataa tuolta. Katotaan nyt tosin että vastaavatko yhtään mitään.

Toivottavasti moni tarttuu tuohon tilaisuuteen soittaa/mailata/tavata Timbaa. Tulette säästämään tuhansia.
Kertaan vielä: Pahimmat viholliset raksaamisessa on sinisilmäisyys ja tietämättömyys. Molemmat peseytyvät pois, kun juttelee jonkun kanssa joka on oikeasti itse rakentanut oman talonsa.

Nimittäin tämä maa on täynnä näitä: "Rakensin talon" - tyyppejä.
Meillä ainakin töissä on niitä jokaisessa pöydässä. Aina kuitenkin selviää hyvin nopeasti, että oikeasit he ovat vain kilpailuttaneet urakoita eivätkä ole itse tehneet juuri mitään.

Pari peruskysymystä "Rakensin talon" - tyypin bongaamiseen:
- Millaisen katkaisusirkkelin ostit?
- Mihin varastoit sirkkelin projektin jälkeen?
- Miten ulko-oven ripa kiinnitetään?
Jos 2/3 vastauksesta on eioota, niin kannattaa soittaa Timballe!

No kiitti Saarnamies puollostasi, mutta oikeasti noin se vähän on. En minä mikään ammattitimpuri ole enkä lähtisi vieraan taloa tekemään tästä nyt suorilta jaloin, siksi en olekkaan raksalla töissä.

Mutta olin käytännössä ihan joka päivä aamusta iltaan raksallani ja ihan jokaisessa vaiheessa mukana. Siellä, tai siis täällä kun istun kotisohvalla läppäri sylissä, ei löyty käytännössä naulaakaan mihinkään etten ollut paikalla. Voin sanoa että tiedän ihan tarkkaan mitä mihinkin on tehyt, tosin kaikkea ei muista ulkoa, siksi blogi ja sen runsaat kuvat auttaa kun pitää vaikka katsoa missä joku putki sitten tarkalleen menikään. ;)

Ja aivan varmasti jos ja toivottavasti kun pääsen vielä toisen talon tekemään, niin homma menee samalla tavalla. Jos en vuorotteluvapaata saa kuten tätä tehdessä niin otan vaikka palkatonta, mutta siihen en ala ikinä että palkkaan väkeä ja kuvittelen että ne tekee kaiken kuten on sovittu. Ei tee jos et valvo. Ja joka toinen yrittää vedettää varsinkin jos vähänkään olet sellainen että näytät sen ettet tiedä.

Tottakai on sitten luotettaviakin tekijöitä ja tässä maassa on se helvetin hieno homma, että saat tavarat tontille aina ilman että mitään pitää maksaa ennakkoon jne. Eli sanoisin että tämä tavarantoimituspuoli toimii pääsääntöisesti hyvin. Enemmän on ollut ongelmia kun on päästetty niitä "ammattimiehiä" ilman valvontaa pilaamaan rakennukset. Tämä maa on täynnä hyviä timpureita mutta samalla niin moni hyväkin menee siitä mistä aita on matalin jos ei valvova silmä seiso selän takana. Samaa paskaa se on kaikkialla muuallakin kuin raksalla. Raksalla vaan kun mokataan väärissä kohdisssa niin lopputuloksia luetaan lehdistä.

Itse olen sitä mieltä, että tilaa olisi ns. rakentajakonsultille. Eli sellaiselle joka oikeasti antaisi sitä vierihoitoa sille rakentajalle. Auttaisi, kuuntelisi, rohkaisisi, neuvoisi ja tarvittaessa riitelisi vaikka sen talotehtaan kanssa jos eivät myönnä mokiaan. Se vastaava mestari saisi sitten vain keskittyä lupahärdellin läpivientiin ja muuhun viranomaispuolen toimintaan. Tätä puolta pitäisi olla aikaa kehittää, mutta kuten sanoin niin ei omat taidot tähän oikein vielä riitä niin eipä tässä vaiheessa yksin viitti alkaa.

Mulla on jo vähän haave että saisi tästä syksyllä hyvän hinnan ja pääsisi suunnitteleen ja tekevään seuraavaa. Hullu varmaan oon kun pyörii jo pohjapiirustukset silmissä. :D

Back
Ylös Bottom