Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yleiseksi dissaamiseksi mennyt tämäkin. Totuus on kuitenkin se että on niitä hyviäkin tyyppejä kun ne vaan löytää. Niinkun tässäkin on saatu mutua että kannattaa nähdä vaivaa kun palkkaa vaastavia. Puskaradiota kannattaa käyttää ja kysellä referensejä minne kannattaa soitella ja kysellä että miten on ko henkilö on toiminut. Halvin harvoin on hyvä.

Ja jos ja kun ei ole saanut rahoilleen vastinetta vastaavaa, kvv-, iv-työnjohtajaa ja suunnittelijoita valitessa niin asiassa on usein myös omia laiminlyöntejä. Ensinnäkin sopimukset pitää tehdä kirjallisena ja niihin merkitä konkreettisesti sovitut tehtävät. Jos mitään ei sovita niin on oletettavaa että tehtäviin kuuluu lain sisältämä minimi, mikä ei ole paljon muuta kuin nimmarit papereihin. Urakoitsija ja vastaava työjohtaja aina eri henkilöt, syyt tuli jo tossa aiemmin lueteltua.

Valitettavasti valtaosa rakentajista palkkaa halvalla sen pelkän nimenkirjoittajan, kuka käy kohteessa muutaman kerran ja kuittaa paperit.

Tehkää vastaavien kanssa kunnolliset sopimukset, missä kirjoitatte auki ne tehtävät. Jos ei riitä osaaminen, jaksaminen, aika tai into tehdä näitä rakennuttamis tehtäviä huolellisesti ja kunnolla niin sitten se kannattaa antaa jonkun muun tehtäväksi tai mietti vielä toisenkin kerran että onko minusta oikeasti rakentajaksi.

Fakta on kuitenkin se että valtaosalle talonrakennusprojekti on taloudellisesti niin valtava panostus että sitä ei kertakaikkiaan ole varaa ryssiä yhtään kertaa.

No jos sulla on siellä joku oikeasti vastaava työnjohtaja, niin senhän pitäisi olla läsnä päivittäin. En mä näe tuollaisesta mitään isompaa hyötyä. Minulla oli hyvä vastaava, kävi työmaalla katsomassa ja tuli kun tarviittiin, etsi vastaukset ongelmiin jne. Mutta ei sekään oikeasti siellä mitään valvo. Sen se kyllä hoiti että saatiin luvat ulos ennätysajassa kun kävi vähän paukuttamassa nyrkkiä rakennusvalvonnassa pöytään. ;)

Mutta siis oikeasti, jos joku valvoja jotain raksalla valvoisi niin sen täytyisi olla siellä tyyliin aina. Jos itse jotain tiedät rakentamisesta niin tuo on turha kuluerä eikä mitään muuta.

No jos sulla on siellä joku oikeasti vastaava työnjohtaja, niin senhän pitäisi olla läsnä päivittäin. En mä näe tuollaisesta mitään isompaa hyötyä. Minulla oli hyvä vastaava, kävi työmaalla katsomassa ja tuli kun tarviittiin, etsi vastaukset ongelmiin jne. Mutta ei sekään oikeasti siellä mitään valvo. Sen se kyllä hoiti että saatiin luvat ulos ennätysajassa kun kävi vähän paukuttamassa nyrkkiä rakennusvalvonnassa pöytään. ;)

Mutta siis oikeasti, jos joku valvoja jotain raksalla valvoisi niin sen täytyisi olla siellä tyyliin aina. Jos itse jotain tiedät rakentamisesta niin tuo on turha kuluerä eikä mitään muuta.

Joo ei kannata takertua tohon nimitykseen, se on sinänsä harhaanjohtava. Ei pientalokohteissa ole järkevää valvoa päivittäin, mutta se että jos rakennuttaja itse ei ole asiosta perillä tai aikaa valvoa niin vastaava tulis mun mielestä palkata sellaisella sopparilla että käy tarkistamassa kaiken piiloonjäävän ennen peittämistä ja vieläpä kuvata kaiken samalla.

Tälläkin palstalla on väkeä ketkä on kertarakentajiksi harvinaisen valveutuneita ja osaavat etsiä ja hakea tietoa. Esim ennen internetaikaa kertarakentajat ovat olleet aika oman onnensa nojassa ja näissä tapauksissa vastaava on aika avainhenkilö. Lait
on kaikille samat ja niiden tarkoitus on valvoa rakentajan etua ja samalla holhota ettei tehdä mitä sattuu.

Taitaa olla ampujasta kiinni, mut mein talon pohjaa ammuttiin viime syksynä ja ampuja ehto oli, että lähinpään taloon anturi ja kaikki talot 70metrin säteellä tarkastetaan ennen ja jälkeen ampumisen (8taloa). Asuikkailta kuittaus ampumisen jälkeen ja paperit mappiin. Oliskohan hintaa tullut tarkastukselle joku 1500e, naapurin kanssa laitettiin puokkiin, kun molempien pohjia ammuttiin samalla.
Nyt kun tuon kirjoitit, niin alkoi kuulostaa tutulta. Tai siis noin se meni silloin, kun tuossa rajanaapurissa ammuttiin. Ampumisesta tiedotettiin etukäteen, rakennukset tarkastettiin ennen ja jälkeen. Nyt tuo uusi ammunta on kuitenkin sen verran kaukana, että tuskinpa ollaan tarkastusten piirissä, joten pitää itse syynätä nurkat.

Yks tuttu joka tekee KVV-IV vastaavan hommia isoissa kohteissa sanoi, että vielä tänä päivänä on niitä valvojia, jotka odottaa saavansa konjakkipullon, että lyövät leimat paperiin tai muuten riittää huomautettavaa niinku intin tupa- ja kaappitarkastuksissa.
Vuoden vaihteessa jäin pois pienen kaupungin rakennusvalvonnasta. En tosin suoraan rakennusvalvontatöiden kanssa työskennellyt, vaan muissa merkeissä. Kuitenkin. Sanotaan nyt näin, että rakennustarkastaja sekä apulaistarkastaja saivat kyllä jouluisin viinapullonsa alkossa käymättä. Tahtoo sanoa, että aika moni taho toimitti Koskenkorvat, konjakit ja viinilaatikot tarkastajille. Mitä noilla korruptiopulloilla sai? Ei välttämättä mitään, mutta näkyi niitä silti tulevan reilumman kautta.

Joo ei kannata takertua tohon nimitykseen, se on sinänsä harhaanjohtava. Ei pientalokohteissa ole järkevää valvoa päivittäin, mutta se että jos rakennuttaja itse ei ole asiosta perillä tai aikaa valvoa niin vastaava tulis mun mielestä palkata sellaisella sopparilla että käy tarkistamassa kaiken piiloonjäävän ennen peittämistä ja vieläpä kuvata kaiken samalla.

Tälläkin palstalla on väkeä ketkä on kertarakentajiksi harvinaisen valveutuneita ja osaavat etsiä ja hakea tietoa. Esim ennen internetaikaa kertarakentajat ovat olleet aika oman onnensa nojassa ja näissä tapauksissa vastaava on aika avainhenkilö. Lait
on kaikille samat ja niiden tarkoitus on valvoa rakentajan etua ja samalla holhota ettei tehdä mitä sattuu.

Totta. Vaan tässä nyt on yksi asia mitä se ensikertalainen ei takuuvarmasti osaa ajatella loppuun asti. Ja aika hankalaa se on alkaa näitä vaan "kilpailuttamaan" eli kyllä pitää olla jotain oikeaa puskaradiotietoa että ketkä on ylipäätään sellaisia että niitä kiinnostaa mikään muu kuin nimiä lappuun ja tonni tai pari palkkiota.

Jos nyt menee kuten on suunniteltu, niin reilun viikon päästä meillä tehdään lämpökuvaukset ja tiiveysmittaukset!

Jos nyt menee kuten on suunniteltu, niin reilun viikon päästä meillä tehdään lämpökuvaukset ja tiiveysmittaukset!

Mitäs muuten tuollaisesta saapi pulittaa. Mä sain fluken kohtuu hyvän oloisen lämpökameran lainaan ilmaiseksi. Miten tolla tiiveysmittaus toteutetaan? Vai onko se sama kuin painemittaus mikä mulla tehtiin samassa kun ilmanvaihtoputket putsattiin?

Mitäs muuten tuollaisesta saapi pulittaa. Mä sain fluken kohtuu hyvän oloisen lämpökameran lainaan ilmaiseksi. Miten tolla tiiveysmittaus toteutetaan? Vai onko se sama kuin painemittaus mikä mulla tehtiin samassa kun ilmanvaihtoputket putsattiin?

Maksaahan tuo kalleimmillaan hunajata. Mutta tuosta tullee blogidiili jos kaikki menee kuten on puhuttu. Ja jos siis päästään mittailuun asti niin kysylen kyllä vimpan päällä vingutetut hinnat valmiiksi jos joku täällä haluaa mittaukset tehdä.

En tiedä miten tiiveysmittaus suoritetaan, eiköhän se joku tuollainen painejuttu ole. Sovittiin että tavataan ja keskustellaan lisää, eli laitan kyllä lisäinfoa heti kun sitä on tarjolla.

Liitytäänpä Pakkiksen rakennustiimiin :)
Tuommonen pitäs kasata: http://www.omatalo.com/index.php?menuID=2〈=fin.php&mLeft=u&land=tasamaa&level=1&mID=13
Jos vain mieleinen tontti löydetään. Pohjat tehtäisiin itse, taloyhtiö laittaisi vesikattoon asti valmiiksi ja siitä loput itse..

Talon malli kannattaa mielestäni miettiä ja suunnitella (piirrätyttää ammattilaisella) tontin löytymisen/valinnan jälkeen. Jos on osaamista tehdä pohjat (maatyöt, sokkelit jne) kannattaa myös miettiä pitkästä rakentamista kirvesmiesten avustuksella.
Taloyhtiö?

Onnea projektiin!

Liitytäänpä Pakkiksen rakennustiimiin :)
Tuommonen pitäs kasata: http://www.omatalo.com/index.php?menuID=2&lang=fin.php&mLeft=u&land=tasamaa&level=1&mID=13
Jos vain mieleinen tontti löydetään. Pohjat tehtäisiin itse, taloyhtiö laittaisi vesikattoon asti valmiiksi ja siitä loput itse..

Melkein sama raha menee vaikka tekisit vähän isomman. Ne ekat neliöt on kalleimpia. Olisi helpompi myydäkin, jos olisi yksi huone ja jonkun kymmentä neliötä enemmän. Vaikka et sitä lisätilaa itse tarvisikaan just nyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaankin Omatalon miehet siis pystyttää vesikattoon asti...:) Vai?

Taitaa mennä tällä Savon murteella termit sekaisin :)
Eli pohjat tehtäisiin itse, omatalon asennusporukka pystyttäisi talon vesikattoon asti valmiiksi ja siitä jatkettaisiin itse.
Pitkästä tekemistä mietittiin, koska talonrakentaja (appiukko) on kirvesmies.

Tuskinpa tämä viimeinen talo tulee olemaan. Talon koko on juuri passeli, kun kahdestaan emännän kanssa asustellaan..

Vituiks meni jo tässä vaiheessa :)

Autokatosta/talousrakennusta pitäisi käydä miettimään nyt.. Eilen saatiin lyötyä tontti asiakin lukkoon.

Joko groanilla kämppä alkaa olla muuttokunnossa? :)

"vähän" pintahommat vielä vaiheessa:

23012013153.webp

Talon koko on juuri passeli, kun kahdestaan emännän kanssa asustellaan..
Mulla frendi rakensi pienen talon, olisko ollut jotain 70-80 neliötä. Ei tarvinnut isompaa, kun ei ollut tuolloin eukkoa eikä lapsia. Muutaman vuoden ehti asustella ja sitten löysi emännän, jolla oli pari lasta. Ei auttanut muuta kuin pykätä laajennus talon kylkeen kiinni. Ei se nyt ihan tuplaantunut se pirtin koko, mutta ei paljon muutakaan.

Mulla on pieni pirtti, 86 neliötä. Sen verran tulevaisuutta oon kuitenkin ajatellut, että kattotuolit valitsin sen mukaan, että yläkertaan pystyy rakentamaan lisää neliöitä. Siellä on siis 50 neliötä reservissä odottamassa äkkirikastumista ja motivaatiota. Tai perheen lisäystä. :D

Nyt se sitten napsahti. Johan tuota on odoteltu. Talliin otsalautoja laittaessa isäukko tuli A-tikkailta alas. Naama naarmuilla ja reijillä ku jäiseen hankeen tuli naamalleen. Oikea reisi kipeä ja oikeankäden kämmenluu murtunu! Kipsi ja saikkua 5 viikkoa. Prkl!

Nyt se sitten napsahti. Johan tuota on odoteltu. Talliin otsalautoja laittaessa isäukko tuli A-tikkailta alas. Naama naarmuilla ja reijillä ku jäiseen hankeen tuli naamalleen. Oikea reisi kipeä ja oikeankäden kämmenluu murtunu! Kipsi ja saikkua 5 viikkoa. Prkl!

Eihän se ole oikeaa rakentamista ollenkaan jos ei edes yhtä luuta/selkää/sormea tai jotn saa poikki omaa taloa tehdessä :)
Nimimerkki viimemetreillä jalka naps :face:

Ne ekat neliöt on kalleimpia.

Meillä talo tehty talofirman puolesta muuttovalmiiksi (alakerta), ja jos tontin hinnan jättää laskelmista pois, niin talon hinta on nyt muistaakseni siinä n. 2000 euroo/neliö muutoksineen sun muineen.... Muistaakseni aiheesta käytiin joskus keskustelua Viittä vaille- ja valmistelopaketit-ketjussa.

Yläkerrassa odottaa n. 40 lisäneliöö, kun nyt vaan saisi joskus valmiiksi nekin... Alakertaankin mahdutaan ihan hyvin, kun on vaan kaksi aikuista ja koira.

Patteri_:n tulevassa talossa on aika paljon samaa ulkonäköä kuin meidän pirtissä: http://www.sulohelmi.blogspot.fi/

Meillä talo tehty talofirman puolesta muuttovalmiiksi (alakerta), ja jos tontin hinnan jättää laskelmista pois, niin talon hinta on nyt muistaakseni siinä n. 2000 euroo/neliö muutoksineen sun muineen.... Muistaakseni aiheesta käytiin joskus keskustelua Viittä vaille- ja valmistelopaketit-ketjussa.

Yläkerrassa odottaa n. 40 lisäneliöö, kun nyt vaan saisi joskus valmiiksi nekin... Alakertaankin mahdutaan ihan hyvin, kun on vaan kaksi aikuista ja koira.

Patteri_:n tulevassa talossa on aika paljon samaa ulkonäköä kuin meidän pirtissä: http://www.sulohelmi.blogspot.fi/

Yllättävän vähänhän tuo 2000€ avaimet käteen periaatteella, varsinkin jos yläkerran valmiusneliöitä ei ole huomioitu. Eipä kovin usein saa enää tänä pänä valmista kämppää 160 000 eurolla.

Back
Ylös Bottom