- Ikä
- 45
Yleiseksi dissaamiseksi mennyt tämäkin. Totuus on kuitenkin se että on niitä hyviäkin tyyppejä kun ne vaan löytää. Niinkun tässäkin on saatu mutua että kannattaa nähdä vaivaa kun palkkaa vaastavia. Puskaradiota kannattaa käyttää ja kysellä referensejä minne kannattaa soitella ja kysellä että miten on ko henkilö on toiminut. Halvin harvoin on hyvä.
Ja jos ja kun ei ole saanut rahoilleen vastinetta vastaavaa, kvv-, iv-työnjohtajaa ja suunnittelijoita valitessa niin asiassa on usein myös omia laiminlyöntejä. Ensinnäkin sopimukset pitää tehdä kirjallisena ja niihin merkitä konkreettisesti sovitut tehtävät. Jos mitään ei sovita niin on oletettavaa että tehtäviin kuuluu lain sisältämä minimi, mikä ei ole paljon muuta kuin nimmarit papereihin. Urakoitsija ja vastaava työjohtaja aina eri henkilöt, syyt tuli jo tossa aiemmin lueteltua.
Valitettavasti valtaosa rakentajista palkkaa halvalla sen pelkän nimenkirjoittajan, kuka käy kohteessa muutaman kerran ja kuittaa paperit.
Tehkää vastaavien kanssa kunnolliset sopimukset, missä kirjoitatte auki ne tehtävät. Jos ei riitä osaaminen, jaksaminen, aika tai into tehdä näitä rakennuttamis tehtäviä huolellisesti ja kunnolla niin sitten se kannattaa antaa jonkun muun tehtäväksi tai mietti vielä toisenkin kerran että onko minusta oikeasti rakentajaksi.
Fakta on kuitenkin se että valtaosalle talonrakennusprojekti on taloudellisesti niin valtava panostus että sitä ei kertakaikkiaan ole varaa ryssiä yhtään kertaa.
No jos sulla on siellä joku oikeasti vastaava työnjohtaja, niin senhän pitäisi olla läsnä päivittäin. En mä näe tuollaisesta mitään isompaa hyötyä. Minulla oli hyvä vastaava, kävi työmaalla katsomassa ja tuli kun tarviittiin, etsi vastaukset ongelmiin jne. Mutta ei sekään oikeasti siellä mitään valvo. Sen se kyllä hoiti että saatiin luvat ulos ennätysajassa kun kävi vähän paukuttamassa nyrkkiä rakennusvalvonnassa pöytään. ;)
Mutta siis oikeasti, jos joku valvoja jotain raksalla valvoisi niin sen täytyisi olla siellä tyyliin aina. Jos itse jotain tiedät rakentamisesta niin tuo on turha kuluerä eikä mitään muuta.