Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vaida värilliset lasit taskulamppuun ja aamun pimeyteen... :D

Pakkanen kiristyi eilen illalla nukkumaan mennessä kymmeneen asteeseen ja nyt aamulla tunti takaperin oli kahdeksan astetta miinuksella. Hain äsken lehden laatikosta. Pimeässä ei pirtin seinästä nähnyt, että onko kuuraa vaiko ei. Sattui taskulamppu olemaan taskussa, joten vilkaisin sillä seinää. Jos eilen olivat rimat kuurassa, niin nyt olivatkin riman kohdat paljaana ja loput kuurassa.

OK, mulla on laskennallisesti heikko seinä U-arvoltaan. Runkona hirsi, jossa sisäpuolella kaksi x 12mm huokolevy, pinkopahvi ja paperitapetti. Rungon ulkopuolella pystykoolaus 50mm ja villa (Vital). Tuulensuojalevy 12mm, pystykoolaus 22mm ja ulkovuori. Mutta...

Kuisti ei ole hirsirakenteinen, vaan tavallinen pystyrunko. Runko 125mm, jonka sisäpuolella ilmansulkupaperi, vaakakoolaus 50mm ja 15mm helmiponttipaneeli. Rungon ulkopuolella vaakakoolaus 50mm, tuulensuojalevy 12mm, pystykoolaus 22mm ja ulkovuori. Tämä on U-arvoltaan jo parempi, mutta huurtuminen tapahtuu identtisesti huonomman seinän kanssa.

Mulla kiertää 50mm kovavillakerros koko talon ympäri. Tuon päällä vajaa sentti rappia. Kylmäsiltoja ei seinärungossa pitäisi olla poislukien ovet ja ikkunat. Täytyy katsoa tarkemmin josko kuura paljastaa jotain ...

Mulla kiertää 50mm kovavillakerros koko talon ympäri. Tuon päällä vajaa sentti rappia. Kylmäsiltoja ei seinärungossa pitäisi olla poislukien ovet ja ikkunat. Täytyy katsoa tarkemmin josko kuura paljastaa jotain ...

Villakiinnikkeet todennäköisesti paistaa pisteinä läpi. Varsinkin jos on käytetty metallisia kiinnikkeitä niin ne näkyy, muovisetkin voi näkyä mutta ei niin paljon. Tuo nyt ei sitä tarkoita että olisivat varsinaisesti pahoja kylmäsiltoja vaan sitä että johtavat lämpöä eritavalla kuin pelkkä villa.

Villakiinnikkeet todennäköisesti paistaa pisteinä läpi. Varsinkin jos on käytetty metallisia kiinnikkeitä niin ne näkyy, muovisetkin voi näkyä mutta ei niin paljon. Tuo nyt ei sitä tarkoita että olisivat varsinaisesti pahoja kylmäsiltoja vaan sitä että johtavat lämpöä eritavalla kuin pelkkä villa.

Muistelisin kanssa että olisivat nuo kiinnikkeet joskus paistaneet läpi. En vaan muista että oliko se sinä vuonna kun oli pelkkä ylirappaus tehty, vai onko ne näkyneet nyt valmiinakin. Muovikiinnikkeet on, mutta itse ruuvihan on metallia.

Meneeköhän vähän liian pitkälle tämä homma, oikeastiko te niitä tolppia etsitte pakkasessa? Mitäs teette jos näkyy? Entäs jos ei näy? Puratte ulkovuorauksen ja "korjaatte"? :lol2:

Mulla on ristirimoitus, mitäs jos minulla näkyy pystyrimat (25mm) pakkasessa? No näkyyhän ne, siinä on enemmän puuta päällekkäin ja nopean lämpötilamuutoksen seurauksena se kohta jossa koolaus on ei a) lämpene tai b) kylmene yhtä nopeasti kuin täysin tuulettuva ulkovuorilaudoitus (28mm). Voitte kokeilla vaikka auton ikkunalla samaa juttua, liimatkaa 2-puoleinen teippi tuulilasiin sisäpintaan ja siihen puukalikka, ei jäädy siitä kohdalta yön aikana.

En ajatellut tehdä mitään. Kunhan vaan tarkkaillaan ja ihmetellään. Näin ainakin itselläni.

Just näin. Ihan mielenkiinnosta. En revi seinää auki heti kun 1. kuurankukka ilmestyy.

- - - Updated - - -

En ajatellut tehdä mitään. Kunhan vaan tarkkaillaan ja ihmetellään. Näin ainakin itselläni.

Just näin. Ihan mielenkiinnosta. En revi seinää auki heti kun 1. kuurankukka ilmestyy.

- - - Updated - - -

- - - Updated - - -

^Niin mitä Vilho olikaan mieltä? :D

Sain itsekin kerran lähetettyä saman sähköpostin 7x.

Hyödynsin tuota kuurankukkailmiötä, kun etsin ikkunoiden kohtia aikanaan. Näkyi vaakapuut hyvin, kun ulkoseinässä oli vasta levyt pinnassa.

Tämä. Ihan puhtaasta uteliaisuudesta katselen.

Mitäs pakkiksen sankarit tuumaa talon runko- ja kattoeristeistä? Jos puhutaan mineraalivillasta, niin onko suurta merkitystä kenen valmistajan eristeitä käyttää? Ekovilla on jo sen verran tyyriimpää, että taitaa jäädä pois laskuista. Talon osalta seiniin tulee 100+100+50 ja kattoon 100+puhallusvillaa N määrä.

Näillä näkymin valinta on kääntymässä Knaufin Ecobattiin ihan vain taloudellisista syistä. Timpureiden mukaan tuo on ihan ok-käsiteltävää. Paroc oli 700e kalliimpi kuin Knauf.

Mitäs pakkiksen sankarit tuumaa talon runko- ja kattoeristeistä? Jos puhutaan mineraalivillasta, niin onko suurta merkitystä kenen valmistajan eristeitä käyttää? Ekovilla on jo sen verran tyyriimpää, että taitaa jäädä pois laskuista. Talon osalta seiniin tulee 100+100+50 ja kattoon 100+puhallusvillaa N määrä.

Näillä näkymin valinta on kääntymässä Knaufin Ecobattiin ihan vain taloudellisista syistä. Timpureiden mukaan tuo on ihan ok-käsiteltävää. Paroc oli 700e kalliimpi kuin Knauf.

Villoista Isover on todella kurja työstää. Paroc muotoutuu paljonhelpommin tolppienväliin, eli ei ole niin millintarkka leikattava.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Parocia on meillä ja sitä on tosiaan helppo työstää. Isover oli vissiin lasivillaa? Ainakin jotain sellasta erehdyin paketin ostaan kun tarttin lisää yhteen hommaan ja voi helvetti mitä sen kanssa oli säätää. Aivan järkyttävää lirua. Miten mä muistasin että Isoveria ois ollut... Keltainen paketti oli.

Sillä on jonkunmoinen ero ostatko esim Isoverin KL37 vai KL33/KL32. Toi luku kertoo sen eristävyyden (lambdan - pienempi parempi) ja saat U-arvoja paremmaksi samalla eristepaksuudella. Hinnoissakin on kyllä eroa.

Rockwool on kyllä ihmeellisen epätasalaatuista. Murenee käsiin ja levyt on eripaksuisia yms.. en voi oikeen suositella, jos hermojaan arvostaa.

Sillä on jonkunmoinen ero ostatko esim Isoverin KL37 vai KL33/KL32. Toi luku kertoo sen eristävyyden (lambdan - pienempi parempi) ja saat U-arvoja paremmaksi samalla eristepaksuudella. Hinnoissakin on kyllä eroa.

Rockwool on kyllä ihmeellisen epätasalaatuista. Murenee käsiin ja levyt on eripaksuisia yms.. en voi oikeen suositella, jos hermojaan arvostaa.

Timpurit haukkuivatkin jo Isoverin ja Rockwoolin työstettävyydessä, joten niitä pyritään välttämään. Knaufin paskat lähtee tilaukseen ellei sitä joku kerkeä huomiseen mennessä haukkua ihan pihalle. Ihan sama mitä tilaa, vituiks menee kuitenkin.

Alkaa toden teolla vituttaan tämä ala, jonka ihmisten kanssa joudun vastentahtoisesti rakentajan roolissa toimimaan. IV-miehet kun viitsivät ilmaantua viikon myöhässä paikalle, niin kävin nyt illalla katsomassa mitä ne on siellä päivän aikana puuhastelleet niin ei paljoa. No se nyt ei yllättänyt mutta verenpaineet meni tappiin kun katsoin heidän piirrustuksia. Ne oli väärät. Joku vanha versio. Olin toki ilmoittanut että rakennusvalvonnassa hyväksytetyt kuvat on työmaalla. Mainittakoon että asentajat on samasta firmasta kuin mistä suunnitelmatkin. Joka ikinen asia pitää aina itse varmistaa!

Alkaa toden teolla vituttaan tämä ala, jonka ihmisten kanssa joudun vastentahtoisesti rakentajan roolissa toimimaan. IV-miehet kun viitsivät ilmaantua viikon myöhässä paikalle, niin kävin nyt illalla katsomassa mitä ne on siellä päivän aikana puuhastelleet niin ei paljoa. No se nyt ei yllättänyt mutta verenpaineet meni tappiin kun katsoin heidän piirrustuksia. Ne oli väärät. Joku vanha versio. Olin toki ilmoittanut että rakennusvalvonnassa hyväksytetyt kuvat on työmaalla. Mainittakoon että asentajat on samasta firmasta kuin mistä suunnitelmatkin. Joka ikinen asia pitää aina itse varmistaa!

Tätä tämä on. Jos itsellä ei pysy vasara kädessä niin syytä silti ottaa jotain vapaata senverran reilusti että ehtii siellä työmaalla jokapäivä vähintään 2-3 tuntia olemaan ja oikeasti vahtia jokainen työvaihe jossa jotain pistetään piiloon. Kamera kädessä AINA ja sitä myös käytetään.

Syytä tehdä kaikille urakoitsijoillekin selväksi jo sopparivaiheessa että "täällä vartioin minä" ja mitään paskajälkeä ei tulla hyväksymään.

Suurin osa porukasta tekee jämptiä jälkeä. Onneksi itsellä senverran suhteita että sai omaansa lähes kaiken järkevästi. Talon rakentaminen on silti senverran iso kokonaisuus, että AINA tulee jotain vituiks män juttuja, mutta ihan jokaista pilkkua ei kannata jäädä nussimaan tai talo ei valmistu ikinä. Ja jämptiys ja pilkunnussinta on muutenkin syytä erottaa ja jättää se jälkimmäinen vähemmälle.

Yks jääkylmä bisse tulevan takkahuoneen kohdalla tiilenkannon lomassa. Maistu aika hyvältä. Lisäksi tänään laitettiin maalämpöpiiriin nesteet pyörimään.

11012013115.webp

Tätä tämä on. Jos itsellä ei pysy vasara kädessä niin syytä silti ottaa jotain vapaata senverran reilusti että ehtii siellä työmaalla jokapäivä vähintään 2-3 tuntia olemaan ja oikeasti vahtia jokainen työvaihe jossa jotain pistetään piiloon. Kamera kädessä AINA ja sitä myös käytetään.

Tämä on niin totta. Oma kokemus kertoo sen, että yksi urakoitsija kymmenestä tekee asiat niin hyvin, että mitään huomauttamista ei tule.
Nykymaailmassa vaan on vallalla ajatus, että kaikki tehdään itselle helpoimmalla tavalla. Ei ne ammattilaiset siellä tontilla mieti omakotitalorakentajan parasta, vaan omaa parastaan.
Sen takia olenkin niin tyytyväinen, että olen itse pystynyt tekemään valtaosan työstä itse, eikä ole tarvinnut ressata niin paljon muiden huolimattomuuden takia.
Tämä tosin hidastaa hieman rakentamista, mutta valintaani olen silti tyytyväinen.

Piti ihan ruveta miettimään, mistä asioista olen joutunut taistelemaan / huomauttamaan ammattimiehille.
Ei niitä oikestaan niin hirveän montaa ole, mutta prosenttimäärällisesti lähes kaikki on mennyt tavalla tai toisella ekalla kerralla pieleen.
Jos en olisi itse tutustunut huolella lvi-suunnitelmiin, sähkösuunnitelmiin ja rakennesuunnitelmiin, niin jälki olisi ollut tuhoisaa.
Nyt kun jälkikäteen näitä kaikkia kommelluksia miettii, niin yllättävän pieniä ne kaikki on lopulta kuitenkin olleet.
Talon rakentaminen on niin valtava ponnistus, että sen kokonaisurakan rinnalla pienet vastoinkäymiset eivät näin jälkikäteen tunnu missään.
Mutta sillon, kun ne sattuu kohdalle ja on jo valmiiksi väsynyt, niin vastoinkäymine on raskaampi. Lisäksi sitä odotta, että jotkut hommat antaa ammattilaiselle, niin silloin itse saisi vain
lävähtää ja odottaa, että joku laittaa sen kuntoon. Ja niin ei tietenkään käykään. Ei itse saa sillon levähtää, kun muut tekee työt. Silloin itse on se vahti, joka tietää kaiken siitä mitä niiden muiden pitäisi tehdä, jotta voi olla se ylimääräien silmäpari huolehtimassa, että hommat menee putkeen. Vastuu on rakennuttajalla.

Muutamia huomautettavia asioita:
- Maatöiden tekijälle valitin itseasiassa ihan kaikesta - homma meni niin reisille kuin se voi mennä, vailla olin puolet ajasta tontilla vahtimassa. Paska urakoitsija aiheutti niin paljon tuhoa ja harmia, että muistan tämän opetuksen koko loppuelämäni. Seuraavaa taloa rakentaessa taidan itse ostaa kaivurin ja tehdä kaiken itse, niin pääsen helpommalla.
- LVI urakoitsijalle viemäriputkien asentamisesta lattian alle
- LVI urakoitsijalle n. 10 kertaa viemärin tuuletusputken asentamisesta (kaveri ei ole tehnyt muuta ja minua harmittaa niin vietävästi se, etten tehnyt näitäkin itse.)
- Sähköurakoitsijalle lattialämmityskaapelien asentamisesta - asiaa korjailtiin ja silti lattivalun jälkeen piikkasimme lattiaa auki, että saimme kaikki putket seinien sisään.
- Lisäksi sähköurakoitsija jätti ison osan hommistaan vaan tekemättä taloa sähköistettäessä. Syynä oli kiire - muuten urakoitsija on todella asiallinen näihin muihin verrattuna.
- Lattianvalajalle kylppärin kaadoista (meni juuri päin vastoin miten sovittiin)
- Rakentaessa tuli esille, että rakennepiirustusten tekijä oli joko 3v lapsi tai muuten vaan vajakki. Aivan järjettömiä ratkaisuja tehty sinne tänne. Seuraavassa talossa taidan itse tehdä rakennepiirustuksetkin.

Näiden töiden lisäksi ammattilaiset ovat asentaneet minulle vain ilmalämpöpumpun ja valaneet sokkelin. Näistä ei tullut huomauttamista.
Eli 90% kaikesta ammattityöstä on mennyt tavalla tai toisella pieleen.
Mutta mikä on ollut hyvää, niin kaikki tuhot mitä nuo ammattilaiset ovat tehneet on pystytty korjaamaan.
Jos minulla ei olisi duracellpupumaista energiaa, mahdollisuuksia valvoa heidän työtään jatkuvasti, eikä intoa ottaa asioista selvää, niin talomme olisi valmistuttuaan sellaisessa kunnossa, että
sitä ei pystyisi muille myymään, jos se joskus päätettäisiin myydä.

Tuossa on siis alkava lista, emme ole vielä muuttaneet.
Mutta kyllä tuntuu hyvältä, kun on talo pohjamaalattuna ja ensi viikolla saan katonkin valmiiksi.
Sen jälkeen "enää" pintahommat eli, lattiat, kylppärit, tapetoinnit, listoitukset ja kiintokalusteiden asentamiset - aikaa olen arvoinut menevän 3.5kk.

Vielä tarvitsen ammattimiehiä lamppujen ja tämmösten asennukseen, ilmastointilaitteen asennukseen ja säätöön, sekä lämminvesivaraajan kytkemiseen ja hanojen yms, asentamiseen.
Eli pari päivää otettava varmaan töistä omaa lomaa, että pääsee näitä sankareita vahtimaan.
Ja eiköhän tuolta vielä pari ylläriä löydy, niin jotain muutakin pitänee ostovoimalla hoitaa.

Uretaanihan ei ollut riittävä höyrynsulun kannalta? Mitenkähän paljon meni nyt vituksi ku tajusin tuossa, että muutaman karmillisen ikkunan kohdalla on vedetty höyrynsulku teipillä runkoon ja rungon ja karmin välissä on pelkästää uretaani? Ja tietty suurimmassa osassa on jo sisäpuolella kipsilevy että höyrynsulun korjaus vaatis purkamista...

Uretaanihan ei ollut riittävä höyrynsulun kannalta? Mitenkähän paljon meni nyt vituksi ku tajusin tuossa, että muutaman karmillisen ikkunan kohdalla on vedetty höyrynsulku teipillä runkoon ja rungon ja karmin välissä on pelkästää uretaani? Ja tietty suurimmassa osassa on jo sisäpuolella kipsilevy että höyrynsulun korjaus vaatis purkamista...

Mitähän se sitten haittaa jos se karmi on tiivistetty uretaanilla ja se päästääkin vähän kosteutta läpi? Entä sitten? Ei se mihinkään pääse jemmaan vaan haihtuu pihalle. Ei mielestäni ongelmia. Mutta tämä on siis maalaisjärjellä, minä en ole mikään rakennusinssi.

Kaikkien talojen kaikki ikkunat on tehty noin? Ainakin 99% Suomessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom