Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikkien talojen kaikki ikkunat on tehty noin? Ainakin 99% Suomessa.

No meilläpä ei ole, paitti pari tapausta. Eli parvekkeen ovi joka laitettiin itse ja tallin ovet ja ikkuna. Mutta talossa kaikki muut paitti tuo itse laitettu partsin ovi oli kiinni elementeissä valmiiksi ja niissä kumitiivisteet, tai mitä matskua nyt onkaan. Mutta siihen tarkoitukseen oleva tiiviste. En tosi usko että tuolla on lopulta noin niinkuin mitään merkitystä mihinkään.

Eikö oikea ja normaali tapa olekaan, että höyrynsulku teipataan ikkunan karmiin kiinni? Ja uretaani/villa on sitte rungon ja karmin välissä. Hyvä jos näin

Voihan joku sitä pitää oikeana ja varmasti teoriassa parhaanakin. Voin kyllä pääni pistää pantiksi että 99% taloista on ihan vaan urtsilla, aika hankala se teippikin on siihen karmiin saada niin ettei se listan alta pilkota. En olisi huolissaan tuosta.

Minä itse taittelin muovin karmin ja rungon väliin, teippasin ja tiivistin. Ei järjenhäivääkään siinäkään :D

Ei tuosta tosiaankaan kannata olla huolissaan. Vaikka se urtsusauma päästäisi jonkin mitättömän määrän kosteutta läpi, niin se ei jää mihinkään muhimaan eli ei ongelmia.

Kynnyslistat puuttuu. En taida uskaltaa ruuvata, jottei osu lattialämmitysputkiin. Kestääkö liimattavat vai laitanko sikaflexii lisäks?
Kyselen ennenku menee vituiks.

Jaapa jaa... käryyttelen tässä kiukaasta rasvoja pois. On vähän erilainen tuo kiuas kuin mökkikiuas. Laitoin 6 puuta pesään pari tuntia sitten ja palaa vieläkin. Mökillä saa kantaa koppakaupalla, että saa koppiin lämpöä. Mietin vaan, että kauanko polttaa 60 mottia puuta, jos viikossa saa menemään luokkaa 12-18kpl... taitaa kestää sata vuotta nuo puut mulla. Takankin saan kyllä viikon sisällä iskuun, mutta sitäkin on mainostettu oikein pieniruokaiseksi, eikä sitä tule muutenkaan poltettua varmaan kuin satunnaisesti. Eli jos joku tarvii puuta ja näkee tämän ilmoituksen vaikka 50 vuoden päästä, niin saa tulla hakemaan sopuhinnalla pois.

No ei sovi valittaa. Huomenna varmaan saa sitten testata löylytkin :dance:

EDIT: Iki Loimu Original on siis tuo kiuas ja päädyin tuohon pienten suojaetäisyyksien takia.

Pikku vinkki muuten puukiukaan käryttelyihin. Tehkää se ULKONA ennen kiukaan asennusta. Eli pihaan vaan pystyyn ja vaikka iv kanavanpätkä tai joku muu "piipuksi" niin toimii paremmin. Voi polttaa kunnolla eikä käryä sisällä!

Meillä siis tuo Etelärannan poikien malli:

http://www.kaminakeskus.ee/wp-content/uploads/2010/10/Saunaahi-F-116125-GL1.jpg

Voin suositella tuota kyllä. Riittää sellainen 40 minuutin polttelu, eli kaksi pesällistä. Toinen sytytyspesä ja kertalisäys noin puolipesällistä. Sitten vaan löylyyn ja koko ajan pientä tulta poltellen.

Mitähän minä tuossa arvioin, varmaan 4-5 mottia menee puuta kun saunoo 2-3 kertaa viiikossa. Poltan aina vielä pesällisen saunomisen jälkeen niin kuivaa kunnolla sauna ja pesuhuone.

Pikku vinkki muuten puukiukaan käryttelyihin. Tehkää se ULKONA ennen kiukaan asennusta. Eli pihaan vaan pystyyn ja vaikka iv kanavanpätkä tai joku muu "piipuksi" niin toimii paremmin. Voi polttaa kunnolla eikä käryä sisällä!

Meillä siis tuo Etelärannan poikien malli:

http://www.kaminakeskus.ee/wp-content/uploads/2010/10/Saunaahi-F-116125-GL1.jpg

Voin suositella tuota kyllä. Riittää sellainen 40 minuutin polttelu, eli kaksi pesällistä. Toinen sytytyspesä ja kertalisäys noin puolipesällistä. Sitten vaan löylyyn ja koko ajan pientä tulta poltellen.

Mitähän minä tuossa arvioin, varmaan 4-5 mottia menee puuta kun saunoo 2-3 kertaa viiikossa. Poltan aina vielä pesällisen saunomisen jälkeen niin kuivaa kunnolla sauna ja pesuhuone.

Mulla oli kans kova tavoite käryytellä ulkona, mutta oli pakko saada sisälle jo tänään, kun ei ollut varma saako savuja hyppäämään kiukaasta hormiin. Piti jättää vähän pelivaraa, että huomenna olis saanu työstettyä putken, kun tuo oli vähän kinkkinen saada moneen suuntaan taipumaan. No se meni heittämällä kuitenkin, enkä jaksanu enää alkaa purkamaan kiuasta, niin käryyttelin sisällä. Pidin pesutilojen ovea kiinni, mutta kyllä sitä vähän pääs muuallekin leviämään. Ei pahasti laiskaa haitannu, mutta niin, että huomas kyllä.

Kattelin kans tuolta etelästä noita kiukaita, mutta niissä mihin törmäsin, näytti olevan suojaetäisyydet isommat, vaikka en tiiä olisko käytännössä yhtään kuumempi pinnalta.

Nyt olis hyvät makkaranpaistokelit tuolla pöntossä ja aikaa aloituksesta 2,5h. Näyttäis arviolta reippaat 3h menevän sytytyksestä sammumiseen kuudella puulla. Ihan mukavasti veti hormi ja syttyi tuli. Sytytyksen ajaksi avasin viereistä ikkunaa ja suljin sen, kun tuli paloi kunnolla. En jaksanu takkakytkintä painaa iv-koneesta.

Kaikkien talojen kaikki ikkunat on tehty noin? Ainakin 99% Suomessa.
Normaalisti pelkkä uretaani, mutta jos on vaatimuksia ilmanvuotoluvuksi (kerrostaloissa jopa 0,5) niin urkku jätetään sen verran syvälle että päälle mahtuu solumuovimakkara ja kittisauma. Pientaloissa riittäisi varmaan näppylähanskatkin sullottuna.

Mittailin vähän pintojen lämpöjä kun taas pakasteli kelit. Seinät on enimmäkseen sellaista 22 astetta, jossain kohdin menee 19 asteeseen, niissä taitaa olla kaksi runkotolppaa vastakkain. Nurkat tollasta 18 astetta, lienee ihan ookoo. Rasian kohdissa ei näyttäisi olevan vuotoja. Yksi lattianurkka vähän kylmempi, siinä jäi aikoinaan perustukset jonkin sentin osan matalaksi, pitäis kai vähän urkutella.

Ikkunan karmit meneekin kylmimmillään 14 asteeseen. Jännä että lasipinta on lämpimämpi, vai hämääkö tuo lasi infrapunamittaria? Ja yhdestä ikkunasta löytyi ilmavuoto, se on jotenkin kiero eikä mene tiiviisti kiinni karmia vasten niin siinä kohtaa meneekin nollille lämpö. Tuntee jo selvästi kädelläkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-34 astetta nyt. Vois käydä mittailemassa nurkat, löytyykö pakkasnurkkia kuten "tietokonemallinnuksessa" :D :D Kädellä kun tunnustelee niin ihan normaalilämpöiset on, eli yli 20 astetta (plussalla). Ehkä mulla on vääränlaisella tietokoneella tehty talo?

EDIT: Fenestran oven alakulma on aika jäisen tuntuinen, mutta ei kuitenkaan kuurassa.

Me polteltiin kiuas ekan kerran ulkosalla. Aito 24 on toi kiuas. Aika hieno toi Iki Loimu, varmaan joku uusi malli.

ImageGen.ashx

Normaalisti pelkkä uretaani, mutta jos on vaatimuksia ilmanvuotoluvuksi (kerrostaloissa jopa 0,5) niin urkku jätetään sen verran syvälle että päälle mahtuu solumuovimakkara ja kittisauma. Pientaloissa riittäisi varmaan näppylähanskatkin sullottuna.

Meillä on suurin osa ikkunoista pelkkiä lasielementtejä ilman karmeja ja niissä on kitti urskan päällä. En vaan jostain syystä tajunnu että se muovi ois voinu vetää siihen karmiinki kiinni karmillisissa, noh onneksi sillä ei taida loppupeleissä olla mitään merkitystä.

-34 astetta nyt. Vois käydä mittailemassa nurkat, löytyykö pakkasnurkkia kuten "tietokonemallinnuksessa" :D :D Kädellä kun tunnustelee niin ihan normaalilämpöiset on, eli yli 20 astetta (plussalla). Ehkä mulla on vääränlaisella tietokoneella tehty talo?
...
Aika hieno toi Iki Loimu, varmaan joku uusi malli.
Oho, saa melkeen laittaa kalsarit jalkaan kun lähtee ulos. Täällä on enää -10 ja illalla tais olla -18.

Jep, uusi malli on tuo Loimu.

Ei riitä jos kunnollista tekee. Meillä villa, solumuovimakkara ja SikaFlex AT Connection johon smyygi/ikkunalauta kiinni. Ei vuoda karmeista, vastapainoksi ikkunapokat on pitänyt säätää hyvinkin kohdilleen jottei vuoda tiivisteistä. Ikkunat on Pihlan Termot joihin ollaan tyytyväisiä. Noissakin ikkunan karmi on kylmin kohta kun scannerilla mittailee, eroa pari astetta lasiin verrattuna.

Timpurit haukkuivatkin jo Isoverin ja Rockwoolin työstettävyydessä, joten niitä pyritään välttämään. Knaufin paskat lähtee tilaukseen ellei sitä joku kerkeä huomiseen mennessä haukkua ihan pihalle. Ihan sama mitä tilaa, vituiks menee kuitenkin.

Sen verran täytyy itse asiaa kommentoida että sen olin jo päättänyt että kivivillaa laitan ja vaihtoehtoina oli paroc ja rockwool. Valintaa ei tarvinut hirveän pitkään arpoa kun rockwoolin satsin hinta oli 3480€ ja 4885€. Tuo satsi sisälsi tallin (71m2) seiniin 250mm villaa, kämppään (171m2) seiniin 250mm ja kattoon 100mm villaa..

Sillä on jonkunmoinen ero ostatko esim Isoverin KL37 vai KL33/KL32. Toi luku kertoo sen eristävyyden (lambdan - pienempi parempi) ja saat U-arvoja paremmaksi samalla eristepaksuudella. Hinnoissakin on kyllä eroa.

Rockwool on kyllä ihmeellisen epätasalaatuista. Murenee käsiin ja levyt on eripaksuisia yms.. en voi oikeen suositella, jos hermojaan arvostaa.

Itsellä hinnoissa oli niin suuri ero että olin valmis hiukan kiroilemaankin. Tai itseasiassa ero oli niin suuri että olisin säästämälläni summalla voinut palkata jonkun asentamaan villat paikoilleen...

Jos itse rakentaa "pitkästä" ja vertailee eristeiden hintoja tajuaa varsin nopeaa että ei ole mitään järkeä laittaa (hinta/eristävyys suhde) mitään muuta kun perus eristeitä. Itse olisin sitten mielummin vaikka sitten kasvattanut seiniä ulospäin jos nyt välttämättä olisin halunnut paremman u-arvon omaavat seinät. Eristeistä esim grafiitti eps levyt hinta +50% eristävyys +10%; Uretaanilevy ~180e/m3, perusvilla 30e/m3 eristävyys uretaanin hyväksi +40%. Sama jatkuu noissa isoverin kl37/kl33 tuotteissa. Väittäisin että suurempi merkitys on esim noiden villojen kohdalla että eristeet asennetaan kunnolla kun sillä mitä jossain vtt:n testissä on saatu paperille samasta raaka-aineesta tehdylle tuotteelle.

EDIT: Fenestran oven alakulma on aika jäisen tuntuinen, mutta ei kuitenkaan kuurassa.

Me polteltiin kiuas ekan kerran ulkosalla. Aito 24 on toi kiuas. Aika hieno toi Iki Loimu, varmaan joku uusi malli.

ImageGen.ashx

Hieno tuo kiuas, mutta omaan saunaan liikaa kiiltoa rosterin muodossa. Tuollaisen kun saisi mustasta teräksestä, niin olisi aika upean näköinen ruosteenvärisenä nuo teräsosat.

No nyt on korkattu sauna! Tähän voikin sitten lopettaa rakentamisen.

Olihan tuo aika hämmentävä kokemus tuo kiuas. Tokihan siitä sanottiin, että on lempeät ja kosteat löylyt, mutta en arvannu mitä ne käytännössä on. Jos sellaisista tykkää niin voin suositella tuota kyllä varauksetta. Toki varmasti moni muukin vastaava on sellainen, mutta niistä ei ole kokemusta.

Ihmettelin aluks, että onko jääny lämmitys puolitiehen, kun ei oikeen löylyjä irronnut. Sitten tajusin, että ei vanhan kiukaan vesimäärä oikein riitä ja heitin kunnolla vettä. Jo alkoi tapahtua. Löylyt on oikein hapekkaat ja nyt tohtii huokaista, että sauna on muutenkin ihan onnistunut. Ei jalkoja palele jne. Ja sitten se itselleni tärkein valintakriteeri eli pieni suojaetäisyys. Se tuntui pitävän hyvin paikkansa. Ei todellakaan lämpene puuosat saunassa, eikä lasiseinä, joka alkaa heti kiukaan päältä.

Mä tykkään noista ison kivimäärän puukiukaista. Mun saunassa EI SAA olla kuuma. 60 astetta on hyvä ja reilusti vettä kiukaalle. Niin että hiki lentää ja ovi on vähintään 2/3 matkalta huurussa. Se on saunomista eikä sellainen infernaalinen 100 astetta jossa löyly polttaa hartioit.

Kohta toinen pesällinen. Mamman kanssa kahelleen saunaan, pojat on papalla. :pano:

Tuossa hymiössä on kirus. Vituikshan se män. Katsos kun sitä +10 vuotta naimisissa ollut pariskunta yrittä viettää sitä ns. "laatuaikaa" niin sehän menee 99,9% varmuudella riitelyksi. Että se siistä.

Mutta löylyt oli saatanan hyvät. Kävin vielä kahdet kaupan päälle itekseni.

Back
Ylös Bottom