Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Meilläkin on ovi kiinni toisessa lasissa, mutta vain yläosastaan ja toi pikkulasi ei liiku ollenkaan ovea avattaessa.

IMAG1330.jpg

IMAG1323.jpg

Eipä itse asiassa tullut mieleenkään laitta mitään tiivistettä. Tiivisteet nyt ainakin kerää kaikkea likaa ja niiden puhdistaminen on hankaaa / mahdotonta. Vähän sama silikoninkin kanssa. Näin jälkikäteen mietittynä.

Kun noi laitoin, kysyin vaan lasiliikkeestä ohjetta ja eivät mitään silikoneja / tiivisteitä edes maininneet...

Meillä ei mene rakenteiden sisällä mitään vesijohtoja. Ihan vaan varmuuden vakuudeksi. Helpommalla olis loppupelis päässyt kun olis jotain laittanut rakenteisiin. Nyt ne on kuitenkin kaikki korjattavissa vähän helpommin ja mahdolliset vuodot tulee esiin nopeammin..

Tuleeko sulla loisteputkia valaistukseen taikka muuta epäsuoraa systeemia ? Vituttaa yli kaiken nuo spoteilla toteutetut valaistukset, pitäisi lailla kieltää, toimii ehkä tunnelman luojana, mutta ei yleisvalona. Katsoin vain tuon uusimman postauksen joten en tiedä mitä oot kaavaillut sinne.

Meillä ei mene rakenteiden sisällä mitään vesijohtoja. Ihan vaan varmuuden vakuudeksi. Helpommalla olis loppupelis päässyt kun olis jotain laittanut rakenteisiin. Nyt ne on kuitenkin kaikki korjattavissa vähän helpommin ja mahdolliset vuodot tulee esiin nopeammin..

Pitäs kuvailla joo mut melkeen täytyis vähän aina siivoilla ensin kun on nurkat niin täynnä roinaa.

Näin tulevana (jossain vaiheessa, toivottavasti) rakentajana mua kiinnostais tietää, että kattaako tää "ei vesijohtoja rakenteissa"-periaate myös vesikiertoisen lattialämmityksen? Eli lämmitys on perus pattereilla? Ja mahdollisesti vielä pintavetona? Ja eikö kunnon suojaputki/vuodonilmaisin tms. varotoimenpiteet kuitenki riittäis?

Näin tulevana (jossain vaiheessa, toivottavasti) rakentajana mua kiinnostais tietää, että kattaako tää "ei vesijohtoja rakenteissa"-periaate myös vesikiertoisen lattialämmityksen? Eli lämmitys on perus pattereilla? Ja mahdollisesti vielä pintavetona? Ja eikö kunnon suojaputki/vuodonilmaisin tms. varotoimenpiteet kuitenki riittäis?

Putkarin kanssa tuosta asiasta aikanaan juteltiin ja hän oli sitä mieltä, että käytännössä kaikki vuodot tulee hanakulmiin tms, eli itse putket ei ikinä ala itsekseen vuotamaan. Siitä tulin siihen päätelmään, että jos hanakulman mahdollisen vuotamisen rajoittaa niin, etteä selviää kevyen väliseinän purkamisella, niin se saa mun osalta riittää. Väliseinän sisäänhän voi esim. rakentaa altaita mitkä valuttaa vuotovedet seinan sisältä jonnekin mistä ne havaitaan vaikka vuotoilmaisimella jne..

Lyhyitä vetoja pystyy varmasti vaihtamaan, mutta pitkien kanssa saa aina jännittää. Uskoisin, että nekin voi onnistua, kun siellä suojaputkessa on nyt jo yksi putki mitä voi käyttää vetämiseen.

Tuleeko sulla loisteputkia valaistukseen taikka muuta epäsuoraa systeemia ? Vituttaa yli kaiken nuo spoteilla toteutetut valaistukset, pitäisi lailla kieltää, toimii ehkä tunnelman luojana, mutta ei yleisvalona. Katsoin vain tuon uusimman postauksen joten en tiedä mitä oot kaavaillut sinne.

Epäsuoraa valaistusta haaveilin, mutta realiteetti oli se että en löytänyt mistään suunnitteluun tarvittavia tietoja eikä kukaan tuntunut asiasta olevan oikein kärryillä. Valaistussuunnittelun tein lopulta itse, yhdeltä tuttavalta joka niitä tekee työkseen sain vinkkejä ja konsultaatiota. Meillä alasvalot on aina opaalilasin takana, mikä vähän vähentää häikäisyä ja sit tärkeimpien tilojen valot on vielä himmennettävissä. Pikkuspotit on suunnattavia ja sillä voi vähän vähentää häikäisyä. Tärkeämpiä kohteitä on sit korostettu omilla valaisimilla joilla saa myös luotua tunnelmallisempaa valoa.

Meillä valaisinvalintaa vaikeutti se että yläkerran katto on käytännössä koko alaltaan vino ja korkeussuunnassa asennustilaa vain 10cm. Kun vielä halusin käyttää 4000K ledejä niin valaisimien valintaan oli jo niin monta reuna-ehtoa että meni aika vaikeaksi. Valtaosa valoista on jo asennettu ja pääosin olen niihin ihan tyytyväinen, jotain parannettavaa aina olisi.

Ei kata "periaate" sitä. Lattialämmityksen asennuksen suhteen olin sen verran skeptinen että sekin tehtiin omaan työnä ja yhtään ainutta reikää ei ole porattu lattiaan.
Lattialämmitys on ominaisuuksiltaan sen verran ylivoimainen pattereihin verrattuna että ei tulleet patterit kysymykseen..

Noi seinän sisäiset asennukset on mielestäni aina vähän arvelluttavia. Noi hienot kytkentälaatikot yms. ovat idealtaan ihan hyviä, mutta käytännössä aika kehvelimäisiä asennettavia ja jos sinne täytyy mennä käsiksi niin vesieriste ja laattapinta on käytännössä pakko rikkoa. Epäilyttää että onko edes olemassa putkareita, jotka olis perillä nykyajan hienouksista, kun tuntuu että niillä menee aina sormi suuhun jos eteen tulee vähänkin normi-oraksesta/idosta poikkeavaa vermettä. Sit se on hieno katella vierestä kun putkari alkaa harjoittelemaan jonkun vempeleen asennusta ohjekirjaa tavaamalla...

Ja onko noi pintaputket porukan mielestä niin kauhean näköisiä että ei voi sietää... Mä tota pähkäilin niin että mielummin siedän noita pintaputkia kuin ajatusta että rakenteiden sisällä kulkee putkea ristiin rastiin minkä hyvinvoinnista ei ole mitää hajua..

Ja onko noi pintaputket porukan mielestä niin kauhean näköisiä että ei voi sietää...
Nääh. Mulla pintaputket olivat karsean näköiset niin kauan kunnes maalasin ne taustan väriseksi. Eli kun kylppärin seinissä on kirkkaan valkoinen kaakeli, niin kuparin värinen pintaputki oli kyllä luvalla sanoen aivan saatanan ruma. :D Sitten kun selätin laiskuuden ja maalasin putket valkoiseksi, niin en usko monenkaan vieraan edes noteeraavan, että putket pinnassa kulkevat.

Mulla ei ole lattialämmitystä, joten vettä ei ole lattian alla.

Enkä mä usko, että rakenteiden sisässä olevat Pexit suojaputkissa suoranaisesti mikään riski on. Tykkään vaan henkilökohtaisesti itse enemmän siitä, että putket ovat silmillä valvottavissa. Mulla on kylppärissä suihkukaappikin ihan vaan siitä syystä, että edellytykset rakenteiden kuivana pysymiselle on maksimoitu.

Kokemuksesta voin sanoa, että PEX-putken sujuttaminen suojaputkeen ei tule välttämättä onnistumaan, jos putkivedossa on 90-asteen mutkia enemmän kuin kaksi. Vedin itse ensin suojaputken ja ajattelin että on sitten kätevää laittaa PEX-putki sen sisään. Paskat, putkimiehen kanssa kahdestaan äherrettiin useampi tunti ja pisin veto oli ehkä 7-8 metriä ja kummassakin päässä oli 90 asteen mutkat.

Yksi hyvä puoli noissa PEX-putkissa on se, että niiden jäätyminen ei ole samanlainen ongelma kuin kupariputkien. Lisäksi suojaputkesta imuroiminen on nopea tapa sulattaa putket kotikonstein. Kuitenkin jos olisi rahaa ollut, niin olisin vetänyt pintavetona koteloidut komposiittiputket. Kahdessa viimeisimmässä kerrostaloasunnossa missä olen asunut, on putkirempat tehty noilla.

Epäsuoraa valaistusta haaveilin, mutta realiteetti oli se että en löytänyt mistään suunnitteluun tarvittavia tietoja eikä kukaan tuntunut asiasta olevan oikein kärryillä. Valaistussuunnittelun tein lopulta itse, yhdeltä tuttavalta joka niitä tekee työkseen sain vinkkejä ja konsultaatiota. Meillä alasvalot on aina opaalilasin takana, mikä vähän vähentää häikäisyä ja sit tärkeimpien tilojen valot on vielä himmennettävissä. Pikkuspotit on suunnattavia ja sillä voi vähän vähentää häikäisyä. Tärkeämpiä kohteitä on sit korostettu omilla valaisimilla joilla saa myös luotua tunnelmallisempaa valoa.

Meillä valaisinvalintaa vaikeutti se että yläkerran katto on käytännössä koko alaltaan vino ja korkeussuunnassa asennustilaa vain 10cm. Kun vielä halusin käyttää 4000K ledejä niin valaisimien valintaan oli jo niin monta reuna-ehtoa että meni aika vaikeaksi. Valtaosa valoista on jo asennettu ja pääosin olen niihin ihan tyytyväinen, jotain parannettavaa aina olisi.

Ei kata "periaate" sitä. Lattialämmityksen asennuksen suhteen olin sen verran skeptinen että sekin tehtiin omaan työnä ja yhtään ainutta reikää ei ole porattu lattiaan.
Lattialämmitys on ominaisuuksiltaan sen verran ylivoimainen pattereihin verrattuna että ei tulleet patterit kysymykseen..

Noi seinän sisäiset asennukset on mielestäni aina vähän arvelluttavia. Noi hienot kytkentälaatikot yms. ovat idealtaan ihan hyviä, mutta käytännössä aika kehvelimäisiä asennettavia ja jos sinne täytyy mennä käsiksi niin vesieriste ja laattapinta on käytännössä pakko rikkoa. Epäilyttää että onko edes olemassa putkareita, jotka olis perillä nykyajan hienouksista, kun tuntuu että niillä menee aina sormi suuhun jos eteen tulee vähänkin normi-oraksesta/idosta poikkeavaa vermettä. Sit se on hieno katella vierestä kun putkari alkaa harjoittelemaan jonkun vempeleen asennusta ohjekirjaa tavaamalla...

Ja onko noi pintaputket porukan mielestä niin kauhean näköisiä että ei voi sietää... Mä tota pähkäilin niin että mielummin siedän noita pintaputkia kuin ajatusta että rakenteiden sisällä kulkee putkea ristiin rastiin minkä hyvinvoinnista ei ole mitää hajua..

Taisin itsekin jossain ketjussa, jollain foorumilla heittää ehdotuksia valaistuksesta sulle ;)

Harvassa taitaa muuten olla talot, joissa tarttisi reikiä porata lattiaan? Tai, on meilläkin joitain lasiseinien U-listoja ruuvattu lattiaan, mutta käytännössä vain lattialaattaan / parkettiin n. 15-20mm ruuveilla, liimauskin olisi yksinään riittänyt, mutta laitettiin nyt muutama ruuvi kuitenkin. Itse asiassa myös yläkerran kaiteet on pultattu valuun, mutta siinä kohdin olin itse valvomassa lämmitysputkien asennusta, etteivät tule lähellekkään tota laitaa, jonne pultit/proput yltävät...

Ja ainakin harkkotalossa on noihin vesiputkiin osuminen väliseinissäkin liki mahdotonta.

Tossa putkariasiassa olet kyllä niin oikeassa. Meidänkin putkari näki meillä ekaa kertaa tollaisia laatikoita, mutta oli onneksi kärsivällinen ja halukas oppimaan. Skeptisenä kuitenkin olin paikalla koko asennuksen ajan ja olin tietenkin itse perehtynyt asennukseen huolella ensin. Ei noi nyt mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Laatikon sisään tulee sekoittaja, jonka liitokset testattiin tietenkin painekokeella, ennenkuin tohon päälle mitään vesieristeitä / laatoituksia tehtiin.

Ja kyllä, pintaputket ovat todella "halvan" näköisiä IMO. Onhan noi seinähanat ja kattoon upotetut sadesuihkut paljon arvokkaamman näköisiä. Ei tässä nyt mitään vuokrakasarmia oltu tekemässä :D

Meillä ei näy yksikään lavuaarin viemärikään kalusteen alla, koska kaikki viemäröinnitkin on seinien sisässä. Noissakin oli muuten aikamoinen säätäminen, että kaikki osuivat kohdalleen...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja kyllä, pintaputket ovat todella "halvan" näköisiä IMO. Onhan noi seinähanat ja kattoon upotetut sadesuihkut paljon arvokkaamman näköisiä. Ei tässä nyt mitään vuokrakasarmia oltu tekemässä :D

Meillä ei näy yksikään lavuaarin viemärikään kalusteen alla, koska kaikki viemäröinnitkin on seinien sisässä. Noissakin oli muuten aikamoinen säätäminen, että kaikki osuivat kohdalleen...

Nämä on näitä asioita että mitä kukakin arvostaa. 90% ihmisistä ei tajua koko asiaa jos pyydetään vertailemaan kahta eri ratkaisua. Ne ketkä rakentavat uutta ovat tietysti asioista enemmän perillä. Väitän että enemmän saa vieraissa wow-efektiä aikaan vilkkuvalla joulukuusella kuin piilotetuilla vesijohdoilla.

Olen työssä nähnyt kaikenlaisia rakennusviritelmiä ja vaurioitakin ja on osittain senkin takia tullut skeptiseksi monien uusien/hienojen asioiden suhteen. Meillä on rakentaessa ollut muutama punanen lanka mitä on yritetty seurata. Yksi oleellisimmista on se että tehdään talosta pitkäikäisia ja mahdollisimman huoltovapaata--> laadukasta. Asiat saa ja pitääkin näyttää hyvältä, mutta desingin ehdoilla ei ole menty missään kohtaa vaan määrävä tekijä on mielummin laatu. Mä saan käytännössä enemmän mielihyvää siitä että tiedän jonkun asian olevan hyvä ja laadukas, kuin siitä että se on viimesintä bling-blingiä mutta toiminnallisuudesta on mahdollisesti tingitty.

Ja tää ei ollut kritiikkiä kenenkään valintoja kohtaan vain perustelu omille valinnoille. Noi hienot piilorakenteet on varmasti ihan toimiviakin ja pitkäikäisiä jos ne on tehty oikein ja huolella. Itselle en niitä vain halunnut jo ihan siitäkään syystä että jos/kun jotain täytyy talon iän myötä korjata niin se todennäköisesti olen minä itse kuka sen korjaustoimenpiteen joutuu tekemään.

Olen kyllä saanut tällä jokusen wow-efektin aikaan...

suihkut%2520-%2520Copy.jpg

Mutta makuasioitahan nämä. Ja nehän on parhaita, joista kiistellä ;)

Nääh. Mulla pintaputket olivat karsean näköiset niin kauan kunnes maalasin ne taustan väriseksi. Eli kun kylppärin seinissä on kirkkaan valkoinen kaakeli, niin kuparin värinen pintaputki oli kyllä luvalla sanoen aivan saatanan ruma. :D Sitten kun selätin laiskuuden ja maalasin putket valkoiseksi, niin en usko monenkaan vieraan edes noteeraavan, että putket pinnassa kulkevat.

Joo kyllä paljas kupari on karseen näkönen. Mekin sen verran panostettiin että laitettiin näkyvät putket kromia.

Kokemuksesta voin sanoa, että PEX-putken sujuttaminen suojaputkeen ei tule välttämättä onnistumaan, jos putkivedossa on 90-asteen mutkia enemmän kuin kaksi. Vedin itse ensin suojaputken ja ajattelin että on sitten kätevää laittaa PEX-putki sen sisään. Paskat, putkimiehen kanssa kahdestaan äherrettiin useampi tunti ja pisin veto oli ehkä 7-8 metriä ja kummassakin päässä oli 90 asteen mutkat.

Yksi hyvä puoli noissa PEX-putkissa on se, että niiden jäätyminen ei ole samanlainen ongelma kuin kupariputkien. Lisäksi suojaputkesta imuroiminen on nopea tapa sulattaa putket kotikonstein. Kuitenkin jos olisi rahaa ollut, niin olisin vetänyt pintavetona koteloidut komposiittiputket. Kahdessa viimeisimmässä kerrostaloasunnossa missä olen asunut, on putkirempat tehty noilla.

Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia tosta sujuttamisesta. Tuntuu samalta kuin vetää kolmea 2,5mm MMJ:tä 16mm kurttuputkeen. Ja meillä tehty kaikki vesijohdot Wehopressin komposiittiputkesta lukuunottamatta tuota yhtä jakotukin syottöputkea mikä on PEXiä.

No jopas on! Tuleeko kattosuihkusta muuten "kuutiotolkulla" vettä vai onko kulutus järkevässä mittasuhteessa tavalliseen suihkuun?

Kaikkien suihkujen vedenkulutusta on helppo säätää vakiopaineventtiilillä. Kustantaa reilun satkun. Maksaa taatusti itsensä takaisin, varsinkin jos runkoverkossa on korkea paine. Lisäksi saa painemittarin samaan hintaan. Itse en huomannut sadesuihkussa käydessä mitään eroa kun laskin painetta. Ainoastaan vesimittarista pystyi toteamaan veden kulutuksen vähenemisen,

Huhu, onpa kyllä hieno, ja hyvin linjassa talon muun tyylin kanssa. Toi tinkimätön estetiikka/design edellä menevä lähestymistapa selittää vähän sitä teidän kohtuu rouheeta budjettia (600k?) yhdistettynä jossain mainitsemaas 1000 omaan työtuntiin. Kyllä jokainen euroa + työtunti on sitten lopputuloksestakin nähtävissä. Itse en varmaan moiseen pystyis tässä elämän/uratilanteessa, mutta kyllähän omaa työtä pitää olla valmis tekeen aika paljon, jotta saa hyvän lopputuloksen edes jotenkin järkevällä budjetilla. Oli sitten kyseessä kuinka "avaimet käteen"-talo tahansa..

Noi sade suihkut on käsittääkseni tehty niin että se vesikanava missä se vesi leviää ton lautasen alalle on äärimmäisen ohut ja se sit vaatii riittävän paineen että vesi tulee tasaisesti. Kyllähän sen nyt ihan maalaisjärki sanoo että tollanen kuluttaa enemmän kuin normaali jos siitä vähänkään haluaa saada painetta. Taitaa kuitenkin tarkoituskin se että se vesi tulee sillain kevyesti tiputtelemalla niin se tuntuu erilaiselta. Saippuoiden ja shamppoiden pois pesemiseen tollanen pienempi suihkupää lienee käytännöllisempi. Ainakaan Hupen kuuluisan paskasen perseen pesemiseen tollanen lautanen ei riittäs alkuunkaan. :D

Itellä ei ole kokemusta kuin yhdestä sadesuihkusta ja sen puoleen ei oikein ole vahvaa mielipidettä puoleen tai vastaan. Aika paljon kahtiajakautuneita mielipiteitä kyl liikkuu. Toiset ei vaihtais pois mistään hinnasta ja toiset ei voi sietää. Ne ketkä moittii niin vetoo usein siihen että suihkusta ei saa sellasta peseytymisen tunnetta vaan tuntuu että vettä tulee liian vähän. Se missä itse olen käynyt oli sellainen A5-kirjekuoren kokoinen ja siitä tuli vielä ihan ok, mutta ei se mulle välttämätöntä omistamishalua herättänyt. Se mikä näissä eniten tökkii on hinta, mikä on vielä laatumerkeillä on aika posketon.

Meille tulee Oras Natura kahvat. Meillä muu perhe on järkyttäviä suihkussa lotraajia ja olis jotunut laittaa kuution käyttövesivaraajan että normaalisuihkuissa riittäis vesi viimesellekin kylpijälle. Kaikki pesuallashanat meillä on Oraksen Electra-sarjaa mitkä nekin tähtää tohon vedenkulutuksen minimointiin.

Mekin sen verran panostettiin että laitettiin näkyvät putket kromia.
Mäkin tuota mietein, mutta sitten ajattelin, että mulla on pienessä kylppärissäni aika paljon sitä pintavetoa ja se alkaa näyttää toden teolla hullulla, jos sitä kromia on määrällisesti paljon. Nyt putket hukkuu taustaan nätisti.

Onhan noi seinähanat ja kattoon upotetut sadesuihkut paljon arvokkaamman näköisiä.
Kyllähän se vähän niinkin on, että 600 kilon talo ei oikein halvalta saakkaan näyttää. Mun 60 kilon pirtti, sen asukkaat ja se 50 euroa maksanut käytettynä ostamani Idon paskapytty eivät häpeä pintavetoja. :)

Kyllähän se vähän niinkin on, että 600 kilon talo ei oikein halvalta saakkaan näyttää. Mun 60 kilon pirtti, sen asukkaat ja se 50 euroa maksanut käytettynä ostamani Idon paskapytty eivät häpeä pintavetoja. :)

Yllättävän moni myynnissä oleva 600-800ke talo näyttää sisältä Älväriltä... Ja ei meillä nyt ihan 600ke sentään mennyt...

Suositut

Back
Ylös Bottom