Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kait täällä oman mielipiteensä saa silti sanoa? ;) Ja ainahan omat ratkaisut on niitä parhaita:D

On noita rosterisia laatikoita muitakin kuin Stalan "standardilaatikko"...
Ja olen asunut vuosia rivasrissa, jossa kaikilla oli punainen muovilaatikko, eikä postia koskaan kadonnut / mitään muitakaan ongelmia sen kanssa ilmennyt. Mulle on ihan sama, jos naapuri kurkkaa mun laatikkoon. Tai mitä muuta nyt voikaan lukitsemattomien laatikoiden kanssa tapahtua... Mutta lähinnä siis meinasin miksi omakotitalossa tarttee olla lukittava postilaatikko (tai ylipäätään missään)? Ja ei siis 69T:lle mitenkään henkilökohtaisesti.

Okei olin ehkä hätäinen väitteessäni, mutta pystyykö tollaiseen ulkokelloon ajastamaan joka päivälle jokaiselle autolle oman lähtöajan? Entä voitko napsauttaa autolämmityksen päälle sisältä käsin milloin haluat? Kun noi kellokytkimet (siis 2kpl, yksi kummallekin autolle) maksaa joitain kymppejä/kpl + tohon päälle pari rasiaa ulos vrt. tollainen ulkokäyttöön tuleva piharasiasysteemi. Luulen piharasian olevan kalliimpi. Tosin kumpikaan ei nyt mikään kallis ole. Mutta väitän sisältä käyettävän olevan kätevämpi. Voit pitää auton/autot käytännössä aina piuhassa ja työaamuisin auto lämpenee ohjelmoituihin aikoihin ja muuna aikana napsautat vain ennen lähtöä sähköt sisältä päälle. Ja voit ajastaa päälläoloajan ihan miten vaan vrt. piharasian kiinteä 2h/ jokku äykäs(?) lämpötilaohjaus... Onhan noi ohjelmoitavat nyt paljon monipuolisempia.

Ja vielä sekin, että sen kerran kun autoon unohtuu piuha kiinni lähtiessä, niin todennäköosemmin ton piharasian rikkoo, kun peruspistorasian. Tai ainakin kaikissa yhtiöissä, joissa olen asunut on noita muutama hajonnut juuri tästä syystä ( Meilläkin yksi :nolo:)

Kukista ei sen enempää...:D

Ainakin toi linkkaamasi kello toiminee samalla lailla. Paina yhtäaikaa kahta keskimmäistä nappia, niin virrat menee päälle/pois. Sitä toi kädenkuva meinaa alla (=käsikäyttö).

Katos, aina oppii jotain uutta.. :nolo: Täytyykin kokeilla kotona. Ei taida ihan täsmälleen sama laite meillä olla, mutta saattanee toimia samalla lailla.

Nimimerkillä 'minähän en manuaaleja lue'

On noita rosterisia laatikoita muitakin kuin Stalan "standardilaatikko"...

Meillä on esim Bobi ja tulee sekin vakiona lukon kanssa. En ole vaivautunut pistämään sarjoitettua lukkoa siihen, pahimmassa tapauksessa pitkäkyntiset pöllii laatikon ja teettää siitä avaimet taloon... :salaliitto:

Oddisilla on kyllä ihan saatanan hieno kämppä, mitä olen aikojen saatossa kuvia sieltä täältä nähnyt.

T. Kateellinen

Kyllä! Todella hieno ja laatu paistaa! Vaikka ei ole ollenkaan omaa tyyliäni (itsellä tulon päällä enemmän sellaista maalaisromanttista vai mikä vittu se termi nyt onkaan). Näkee sokea otsallakin, että paljon on panostettu ja joka asia viimeisen päälle mietitty omaa silmäänsä miellyttäväksi.

Meillä on esim Bobi ja tulee sekin vakiona lukon kanssa. En ole vaivautunut pistämään sarjoitettua lukkoa siihen, pahimmassa tapauksessa pitkäkyntiset pöllii laatikon ja teettää siitä avaimet taloon... :salaliitto:

Kyllä noita lukkoja tulee vaikka minkälaisten laatikoiden kanssa ja rosterisia tosiaan on muitakin kuin Stalaa. Stalan on mun mielestä hyvän näköinen ja ok hintainen. Bobi ja muut laadukkaat tuppaavat vaan olemaan jo aika pirun kalliita rosterisina. Niin se on Stalakin jos ostaa väärästä paikasta. Ite taisin kotiuttaa tuon PL-3:n noin 120 eurolla. Stalassa on muuten se hyvää, että saa nimi- ja osoitekyltit tilattua ilmaiseksi. Muissa en ole moiseen törmännyt tai sitten ihmiset eivät ole jostain syystä niitä tilanneet. Ja pakkohan se oli Stala ostaa kun siellä on joskus opiskeluaikoina ollut tovin töissäkin. Sarjoitettua lukkoa en siihen kyllä kaipaa. Kait se abloy classic estää nuorisoa kähveltämästä dvd-tilauksia kainaloon.

Se tarvitseeko lukon postilaatikkoon ja lämpötolppaan on suoraan verrannainen omien vihamiehien määrään, asuinalueen lintukotomaisuuteen ja oman lompakon paksuuteen.

Lapsuuden kodin tienoilla ei olis tullut kuuloonkaan että ois laatikossa lukko jnejne, siellähän oltiin ulko-ovetkin auki.
En asu nyt omakotitalossa, vaan rivariyhtiössä. Tässä vieressä on myös omakotitaloja ja vaikka siellä oma kämppä olisi, niin tilanne olisi sama että lukon laittaisin molempiin. DVD tilausten pölliminen on sieltä pienimmästä päästä. Kirjeitä on jos jonkinmoista ja niistä saa n. kertaa kätevämmin pengottua esiin tilitiedot ja sosiaaliturvatunnukset kuin keräyspapereista. Ja on se ihan kiva jos vaikka kukaan naapurustosta ei käy lukemassa jotain käräjäoikeuden päätöksiä. Laatikon saa myös paljon kätevämmin tungettua täyteen vaikka vaikka paskaa jos sen saa isommin auki kuin vain läppäluukun.

Kuka tietää paljonko lohkarin johto maksaa erikseen? Niissä on hinnat kohdillaan. Kerran on multa lähtenyt kun ei ollut tolppa lukossa, enkä enää lukitsematta jätä. Tollanen lyhytkin maksaa jotain 25eur muistaakseni. Lisäksi jää kellon sekoittamiset tekemättä, kun on kansi lukossa.

Lupasin olla kommentoimatta tätä enää mutta syön osin sanani.....

Stalan laatikko oli meille hinta/laatu/näkösuhteeltaan se sopiva postilaatikko. Koska sen toimintaidea perustuu lukkoon (pysty etukansi on se joka avautuu) niin yksinkertaisuuden vuoksi siihen sarjoitettiin sama lukko kuin muissa jotta pysytään yksinavainjärjestelmässä. Sama pätee autolämmitysrasiaan joka kaikessa yksinkertaisuudessaan on MEILLE toimiva paketti. Teknisen tilan kellonviilaajat ja eteisen kytkimet ei ole meidän tarvelistalla .... eli koska noissa rasioissa on myös lukko niin siihen laitettiin sitten saman sarjan lukko jottei tarvitse miettiä noita avainasioita....
Ihan vittuilun vuoksi, meillä on takapihalla tuollainen autopistorasiaboksi, tosin pelkät pistorasiat ilman kelloja koska tarkoitus käyttää tarpeen mukaan ja joskus tulee varmaan joku suihkulähde ja siihen pumput yms. niin siinä on ihan oma lukkonsa eikä sitä liitetä yksiavainsysteemin...

Meillä ei noita rosvoja tai arvokkaita lähetyksiä kulje postilaatikossa, mutta nuo lukot tulee ihan vain käytännön syistä nimimerkillä "joskus ollut vitusti avaimia ihan peruselämän toteuttamiseen". No thanks...

Miten kannattaisi tukkia sähköputket jotka lähtevät teknisestä tilasta höyrynsulun ja villan läpi välikatolle? tukitaanko molemmat päät vai vaan alhaalta? ja tulisiko putket jättää vähän villan sisään vai voiko tulla yli villasta? ja millä aineilla olette tiivistäneet?

"joskus ollut vitusti avaimia ihan peruselämän toteuttamiseen". No thanks...
Tää ei ole kuusysille, vaan kunhan quottaan ajatuksen pohjaksi.

Mä en tykkää avaimista. Kun oon muutamaa vuotta lukuun ottamatta asunut elämäni maalla ja vieläpä sellaisessa rikollisista vapaassa lintukodossa, niin en ole oppinut avaimista pitämään. Mulla ei ollut lapsena omaa avainta meidän taloon, vaan kuljin vara-avaimella. Fillaria ei tarvinnut lukkoon pistää ja en muista, että yhdeltäkään kaverilta olisi koskaan pöllitty polkupyörää kakarana. Vasta 16-vuotiaana jouduin avaimiin jollakin asteella totuttelemaan, kun sain kevarin ja sitten pari vuotta myöhemmin auton. Armeijassa oli sitten kaapin, polkupyörän ja kuivauskaapin avainten vuoro.

Siitä sitten vuokrakämppiin opiskeluiden perässä ja pakon sanelemana jouduin kerrostalokämpän avaimia mukanani kuljettamaan. Nyt onkin sitten mukavaa asua omakotitalossa, kun ei tarvitse talon avaimia kuskata. :D Kuljen jälleen vara-avaimilla ja en omista avaimia omaan talooni. :D

Miten kannattaisi tukkia sähköputket jotka lähtevät teknisestä tilasta höyrynsulun ja villan läpi välikatolle? tukitaanko molemmat päät vai vaan alhaalta? ja tulisiko putket jättää vähän villan sisään vai voiko tulla yli villasta? ja millä aineilla olette tiivistäneet?

Meidän valvoja käski vetää sitä putkea pitkin kattoa muutamia metrejä, eikä suinkaan vetää suoraan villan läpi sisälle. Joku 5m se putki kiemurtelee siellä muovin päällä ja sen päällä villat.

Tukin päät jeesusteipillä.

Avaimista: Oli hassu tunne kun myytiin kämppä ja auto enkä oikeasti omistanut ainottakaan avainta, vain lentoliput (meno-liput) lämpöiseen. Sangen vapauttava tunne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Akryylimassalla tukin. Vain alapuolelta, mutta en tiedä olisiko pitänyt ylhäältäkin tukkia ja tulevat suoraan villan läpi kattoon asti. Ensimmäisen talven jäliltä en huomannut, että olisi mitään kosteutta tuonne kehittänyt, mutta voishan tuota pistää paremminkin, jos joku tietää mikä olisi parasta.

Sähkäri kuulemma laittaa vaan villaa putkeen.

Kyselempä teiltä kokeneemmilta muutamia avonaisia juttuja.
Saattas vastausten jälkeen jäädä sellainen tunne, että projektin voisi ehkä joskus saada valmiiksi.
On nimittäin alkaneet ideat ja energiat itseltäni jo loppumaan.
Joku rakentamistressi pitää vielä ukon liikkeessä, mutta kyllä tuli joulutauko hyvään saumaan. Pääsee vihdoin luvan kanssa levähtämään.

Ilmalämpöpumppu pitäisi laittaa. Onko noissa eroja, vai otanko jonku jossa on -25 asteessa paras COP arvo?
Kannattaako ilmalämpöpumppu asennuttaa sisäyksikköineen jo nyt, kun olen saanut jotakuinki pohjamaalit pintaan? Meneekö kaikki sekaisin jos se sisäyksikkö pönöttää seinällä? (tapetointi maalaus)

Onko kenelläkään suosituksia lämminvesivaraajaksi? Tilaa on 2m korkeus, 65cm leveys/paksuus. Lisäksi pitäisi olla mahdollisuus aurinkolämmitykselle.

Mitä tungette katon ja seinän väleihin äänieristysmielessä, kun katossa on 2x2 parru koolauksena ja väliä seinän ja katon väliin jää. Joten myös kaikki ääni menee siittä saumasta.
Kattopaneeleita alan vuoden vaihteen jälkeen latomaan paikalleen, niin vielä ehtisi joku nero kertoa, että miten äänen saa sieltä plokattua.
Kynnykset tulee jokaisen oveen ja muutenkin olen yrittänyt äänieristykseen keskittyä, mutta tuntuu pelkkä villa tuolla katon rajassa liian vähältä. Auttaisiko palovilla?

ilpistä sen verran, että riippuu mille seinälle se tulee sotkeeko se tapetointi jne hommia. jos maaliseinälle niin voihan sen heti asennuttaa edellyttäen, että seinä on jo maalattu. tosin rakkenusvaiheessa asentaessa pöly saattaa muodostaa "ongelmia" ilpin kanssa. ei kannata ainakaan pyörittää sitä vielä, kuten ei ilmanvaihtokonettakaan. voin suositella mitsua, joko fd25 tai fd35 riippuen torpan koosta. minulla on fd35 ja paukut ei lopu kesken. tai ei ainakaan vielä ole loppunut.

Itse tungin villaa katon ja seinän väliin ennen panelointia. Urtsikin vois toimia?

Kyselempä teiltä kokeneemmilta muutamia avonaisia juttuja.
Saattas vastausten jälkeen jäädä sellainen tunne, että projektin voisi ehkä joskus saada valmiiksi.
On nimittäin alkaneet ideat ja energiat itseltäni jo loppumaan.
Joku rakentamistressi pitää vielä ukon liikkeessä, mutta kyllä tuli joulutauko hyvään saumaan. Pääsee vihdoin luvan kanssa levähtämään.
......

Onko kenelläkään suosituksia lämminvesivaraajaksi? Tilaa on 2m korkeus, 65cm leveys/paksuus. Lisäksi pitäisi olla mahdollisuus aurinkolämmitykselle.

Mitä tungette katon ja seinän väleihin äänieristysmielessä, kun katossa on 2x2 parru koolauksena ja väliä seinän ja katon väliin jää. Joten myös kaikki ääni menee siittä saumasta.
Kattopaneeleita alan vuoden vaihteen jälkeen latomaan paikalleen, niin vielä ehtisi joku nero kertoa, että miten äänen saa sieltä plokattua.
Kynnykset tulee jokaisen oveen ja muutenkin olen yrittänyt äänieristykseen keskittyä, mutta tuntuu pelkkä villa tuolla katon rajassa liian vähältä. Auttaisiko palovilla?

Tauko on hyväksi jopa hartiapankkirakentajalle :)

Ainakin Jäspin varaajat on hyviä (mulla ei ole, mutta negatiivista niistä ei ole kuulunu).

Meilläkin villaa, koska väliä ei voi tunkea jollain kiinteällä kun kattotuoleille pitää olla painumavara (tiedä teidän talosta). Se kylläkin vain vaimentaa ääntä, ei katkaise. Tietysti jos ei tarvitse olla painumavaraa niin urtsilla saa ehkä tiiviimmin...
Äänieristyksen kaveriksi pitää muistaa se IV-kanavisto. Kuten täällä on ollut puhetta (ilmanvaihto-threadissa ainakin) niin putket kuljettaa ääniä eli vaimentimia pitää olla riittävästi ja toisaalta kun olet laittamassa äänieristyksen kaveriksi tiivistetyt ovet (ml. kynnys) niin oletettavasti sulla on ko. tiloissa omat tulot ja poistot.....

Normi puutalo eli painumavara on oltava.
Poistot ja tulot on jokaisessa huoneessa.
Kynnysten takia en saa robotti-imuria.

Pitänee jättää tuo ilppi vielä laittamatta. Pölyä nimittäin riittää. En ajatellut koko asiaa. Mut pölyä on liikaa kun en jaksa enää siivota. Ratkaisin asian lippiksellä :)
Takka vissiin sotkee ilpin toimintaa. Olin ajatellut takan viereen sen laittaa. Pitänee harkita muitakin paikkoja, jotta saa ilpistä kaiken irti.

Onko muuten Uulalle kilpailijoita hengittävissä maaleissa. Katkera on hinta noissa.

....Meilläkin villaa, koska väliä ei voi tunkea jollain kiinteällä kun kattotuoleille pitää olla painumavara (tiedä teidän talosta). Se kylläkin vain vaimentaa ääntä, ei katkaise. Tietysti jos ei tarvitse olla painumavaraa niin urtsilla saa ehkä tiiviimmin........

Pitää ihan itse korjata kun unohdin että ainakin Sika on kehittänyt jonkun joustavan urtsin. Tarkempaa tietoa löytynee niiden sivuilta mutta jossain näin mainoksen syksyllä.
Tarkoitettu nykypäivän talojen ikkuna- ja ovitiivistyksiin joka perinteisellä urtsilla yhdistettynä puutaloon on vähän niin ja näin. Tuo saattaisi elastisena toimia jopa koolauksen ja yläohjauspuun välissä vaikka olisi painumavaralla. Tiedä sitten, josko joku olisi käyttänyt...

Suositut

Back
Ylös Bottom