Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vittu mä maksan tuon(kin) ja otan taas muutaman satasen takkiin. Rakentaminen on, sopimuksista huolimatta, avointen shekkien kirjoittelua. Jos alan johonkin pykäliin viittaamaan, niin urakoitsija lopettaa työt siihen.
Miksei asiakas ole saatana ikinä oikeassa? Pätee ihan kaikkeen. Sanot saatana jotain kallista tilausta tehdessä, että kuskin on sitten soitettava ennen kuin tavaran toimittaa, sillä ko tavaran pitää olla just siinä kohtaa mihin sen haluan. Arvatkaa soittaako ja onko tavara oikeassa kohdassa loppu viimein? Arvatkaa tuleeko kuski siirtämään ne hiiapilla kun soitan perään? Ei. Uhkaa vaan että hän ei ainakaan tuo enää mitään tästä lähtien. Sitten saatana itse kannat rikkinäisellä selällä 30 teräsverkkoa pois kaivurin tieltä. Haistakaa rakennusalan yrittäjät vittu!

edit: tämä olisi kyllä kuulunut jo siihen toiseen alan thrediin. Taisi olla hupen aloittama.
Lisätään vielä, että kuski toi villoja. Piti olla 2 pkt 150mm. No niitä oli vain 1. Kuskin ratkaisu asiaan oli, että ottaisin yhden ylimääräisen 100mm, kun hänellä sellainen paketti sattui olemaan mukana. En viitsi enää kiroilla enempää, mutta voi *****!

Itse en kyllä putkimiesten enkä muidenkaan yritysten kohdalla törmännyt tuollaiseen vastuuvakuutukseen. Ne oli varmaan jo valmiiksi ympätty suolaisiin hintoihin. Teräsverkot olisi kannattanut nostaa sillä kaivurilla pois tieltä niin ei olisi tarvinut selkää kiusata.

Mua on kanssa ihmetyttänyt tuo, että rakennuttaja maksaa kaikki virheet. Jos saa viallisen tuotteen niin itehän se pitää kiikuttaa takaisin rautakauppaan ja hyvä jos saa uuden tilalle vaikka pitäisi saatana korvata menetetty vapaa-aika, matkakulut ja muut henkiset vauriot. Monesti kaupat ja yhteydenpito sujuu hyvin mutta kun rahat on maksettu niin palvelu loppuu siihen paikkaan. Ja auta armias jos pitää tehdä reklamaatio niin sitten menee hankalaksi vaikka asia olisi ihan selvä.

Oman projektin vituiks meni jutuista saisi helposti kirjan on niitä sen verran tapahtunut matkan varrella.

Seuraavan talon rakennus on paljon helpompaa. Tarttee vaan vaatia kaikki paperilla ja kirjata niihin mahdolliset sanktiot kne.

Vittu mä maksan tuon(kin) ja otan taas muutaman satasen takkiin. Rakentaminen on, sopimuksista huolimatta, avointen shekkien kirjoittelua. Jos alan johonkin pykäliin viittaamaan, niin urakoitsija lopettaa työt siihen.
Miksei asiakas ole saatana ikinä oikeassa? Pätee ihan kaikkeen. Sanot saatana jotain kallista tilausta tehdessä, että kuskin on sitten soitettava ennen kuin tavaran toimittaa, sillä ko tavaran pitää olla just siinä kohtaa mihin sen haluan. Arvatkaa soittaako ja onko tavara oikeassa kohdassa loppu viimein? Arvatkaa tuleeko kuski siirtämään ne hiiapilla kun soitan perään? Ei. Uhkaa vaan että hän ei ainakaan tuo enää mitään tästä lähtien. Sitten saatana itse kannat rikkinäisellä selällä 30 teräsverkkoa pois kaivurin tieltä. Haistakaa rakennusalan yrittäjät vittu!

edit: tämä olisi kyllä kuulunut jo siihen toiseen alan thrediin. Taisi olla hupen aloittama.
Lisätään vielä, että kuski toi villoja. Piti olla 2 pkt 150mm. No niitä oli vain 1. Kuskin ratkaisu asiaan oli, että ottaisin yhden ylimääräisen 100mm, kun hänellä sellainen paketti sattui olemaan mukana. En viitsi enää kiroilla enempää, mutta voi *****!

Kysyitkö vastaavalta mielipidettä tuosta laskusta?

Vitutus-threadin juttuja, mutta menköön Andyn vuodatuksen jatkeeksi. Tällaista on rakentaminen Suomessa ja jatkuu kunnes joku ottaa asian oikeasti suurennuslasin alle. Sillä tosin täytyy olla massia ja rakennusalan lakimies palkattuna ennen mitään muuta. Silloinkin reitti on pitkä koska ainakin käräjäoikeus tahtoo jostain kumman syystä kääntää homman aina raksa-alan kusettajan eduksi vaikka olisi tehnyt mitä (tai siis jättänyt tekemättä).
Normaali rakentaja ei pysty eikä jaksa tapella joka asiasta ja siihen tuo kusetus juurikin perustuu. Toisekseen tuo urakan kesken jättäminen tahtoo olla aika normikäytäntö vaikka tietääkseni mikään virallinen lakipykälä sitä ei tue.

Tässä maassa on muutama urakoitsija joka elää sillä että tekee näitä "kesken jätettyjä" juttuja loppuun. Ne mitä tiedän, omaa selkärankaa muidenkin edestä hoitaa asia mallilla loppuun. Yksi remppamies tekee niin, että katsoo homman alkuperäisen urakan mukaan ja laskee siitä paljonko on hänen osuutensa loppusummasta jotta homma tulee valmiiksi. Mikäli asiakas on sattumoisin maksanut liikaa alkuperäiselle urakoitsijalle, hän perii erotuksen sieltä takaisin (ja kuulemma hoituu yleensä ihan ok eli hänellä lienee hyvä lakimies messissä).

...
Seuraavan talon rakennus on paljon helpompaa. Tarttee vaan vaatia kaikki paperilla ja kirjata niihin mahdolliset sanktiot kne.

Näin kun yrittää tehdä, niin sitten lisätään hintoihin varmasti se 15% ylimääräistä automaattisesti. Ei se vaan ikinä mene rakentajan kannalta edullisesti nykysysteemillä.

Suosiittelen että seuraavalla kerralla teet kaiken mahdollisen itse. Se on ainoa tapa, jos haluaa hermonsa säästää.

Tuossa puhutaan kuitenkin hinta-arviosta. Itse kun olen tehnyt LVI ja sähköurakkosopimukset on niissä sovittu urakkahinnasta, ei mistään hinta-arviosta. En siis itse ainakaan alkaisi tuommoisia ylityksiä maksamaan minusta johtumattomista syistä (esim muutoksia/lisäyksiä sovittu sopparin allekirjoituksen jälkeen).

Siis tuota minun kuvaamaani vastuupalkkiotako et maksaisi, jos olisit minun kengissäni?

Hinta-arvio annetaan sillon kun kaikki tarvittavat tiedot sitovan tarjouksen antamiselle ei ole tiedossa (esim. suunnitelmat puutteelliset tai mittoja ei tiedossa). Sit kun tehdään kirjallinen tarjous niin ei tollasta voida lyödä päälle. Jos urakka on käynnissä niin sit tarvittavat lisä- ja muutostyöt täytyy sopia erikseen tarjoamalla. Usein myös käytetään sellasta politiikkaa et tarjous sisältää jonkin selkeen kokonaisuuden ja loput tehdään tuntitöinä. Eikä toi 15% mikään automaatti ole että voi laskuttaa tostavaan...

Siis tuota minun kuvaamaani vastuupalkkiotako et maksaisi, jos olisit minun kengissäni?

Oletko sopinut kirjallisesti urakasta, mitä siihen kuuluu ja mitä se maksaa? Jos on allekirjoitettuna sopimukset, jossa hinta urakalle on sovittu nii en. Kannattaa jututtaa vastaavaa, mitä mieltä se on sekä yrittää sopia vielä asiaa urakoitsijan kanssa.

Ilmoita, että laskun maksu odottaa taloudelliseen loppuselvitykseen asti. Eli tavallaan annat ymmärtää että maksu olisi mahdollinen, mutta myöhemmin kun työt on tehty. Loppuselvityksessä sanot että vitut maksan kun urakkahinta oli kiinteä (siis jos oikeasti on) eikä lasku perustu lisätyöhön. Kelmiä touhua, mutta rakentaminen on, samaa peliä voi pelata molemmin päin. Kuluttajansuoja on kuitenkin aika vahva.

Järkevintä on tehdä heti kirjallinen rekkula että lasku on mielestäsi aiheeton. Siihen on sitten hyvä palata myöhemmin.

Näin kun yrittää tehdä, niin sitten lisätään hintoihin varmasti se 15% ylimääräistä automaattisesti. Ei se vaan ikinä mene rakentajan kannalta edullisesti nykysysteemillä.

Suosiittelen että seuraavalla kerralla teet kaiken mahdollisen itse. Se on ainoa tapa, jos haluaa hermonsa säästää.

Tai sitten sovit että maksat osat hommista ilman kuittia. Tässä on sitten yrittäjä kusessa jos homma lähtee lapasesta. ;)

Tai sitten pöllit sen putkarin pakusta pari porakonetta ja muuta pientä työkalua vähintään tuon laskun edestä. Sitä saa mitä tilaa.

Tämä tosiaan on aivan saatanan perseestä että jos alat riiteleen niin sitten niitä ei hommat kiinnosta, eikä tule kukaan muukaan. Putkarit ja sähkärit kuvittelee olevansa keskimäärin heti jumalasta seuraavia ja tosiaan ne aivoimesti haukkuu keskenään kaikki kusipääasiakkaat jotka kehtasivat alkaa kiukutteleen herrojen tekemisistä ja laskutuksista.

Kirjallinen soppari KAIKESTA. Ja alla sitten ohje siihen miten toimii jos tulee jotai haistapaskalaskuja. Kattoo vaan itse että se alunperin sovittua hintaa enempää ei maksa ja sitten lopuksi vaan toteaa että on maksettu se mistä sovittiin ja että haasta käräjille jos on jotain valittamista. Tuskin haastavat.

Ilmoita, että laskun maksu odottaa taloudelliseen loppuselvitykseen asti. Eli tavallaan annat ymmärtää että maksu olisi mahdollinen, mutta myöhemmin kun työt on tehty. Loppuselvityksessä sanot että vitut maksan kun urakkahinta oli kiinteä (siis jos oikeasti on) eikä lasku perustu lisätyöhön. Kelmiä touhua, mutta rakentaminen on, samaa peliä voi pelata molemmin päin. Kuluttajansuoja on kuitenkin aika vahva.

Järkevintä on tehdä heti kirjallinen rekkula että lasku on mielestäsi aiheeton. Siihen on sitten hyvä palata myöhemmin.

Eli juuri näin. Kovaa kovaa vastaan vain. Ei siihen nöyristely auta. Mutta myöskään turhasta ei kannata alkaa nipottamaan. Parhaimmillaan hommat toimii miten on sovittu.

Se tuli omassa projektissa selväksi, että nämä muutama pieni "perävalotakuu" homma oli ne mitkä meni kaikista parhaiten. jos on tunnettu tekijä ja tekee käteiskaupalla, niin niillä on vähän normaalia isompi kynnys alkaa kusettamaan. Enkä tässä neuvo ketään verovilppiin vaan kerron miten asia on.

Putkimiehistä ja laskuista tuli mieleeni, että mä en ole laskua kyseisistä töistä + tarvikkeista saanut. Työt on tehty jo vuosi sitten ja ajattelin seuraavan vuoden istuskella peukalot ja varpaat ristissä, että ei senkään vuoden aikana laskua ilmaantuisi. En oo ajatellut soittaa peräänkään, että missä lasku viipyy... :D

Putkimiehistä ja laskuista tuli mieleeni, että mä en ole laskua kyseisistä töistä + tarvikkeista saanut. Työt on tehty jo vuosi sitten ja ajattelin seuraavan vuoden istuskella peukalot ja varpaat ristissä, että ei senkään vuoden aikana laskua ilmaantuisi. En oo ajatellut soittaa peräänkään, että missä lasku viipyy... :D

Kolme vuotta on kuluttajaviranomaisen mukaan se aika joka katsotaan maksettavan laskun tekoajaksi näissä tapauksissa. Että saat vielä kaksi vuotta olla "kaikki ristissä" :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kolme vuotta on kuluttajaviranomaisen mukaan se aika joka katsotaan maksettavan laskun tekoajaksi näissä tapauksissa. Että saat vielä kaksi vuotta olla "kaikki ristissä" :)

Tuo kolme vuotta muuten aivan kohtuuton aika. Pitäisi olla max vuosi ja mielellään tilikauden sisällä poislukien tilinpäätöshetki. Sitten vielä jos ei kaikki ole kirjallisena, niin tapellaan varmasti noista parin vuoden jälkeen tulevista laskuista..

Kyllä minä laskun maksaisin jos se myöhässä tulis. Olen saanut palvelun ja laskun, miksi en maksaisi? Mahdollisesti neuvottelisin kyllä maksuaikaa jos lasku olisi suuri.

Joo toki pitää lasku maksaa siitä mitä on tilannut. Mutta jos yrittäjä ei oikeasti muista laskuttaa muutamassa kuukaudessa niin on vähän kohtuutonta että sen voi 2 v ja 11 kk päästä työstä laskuttaa. Sitten sitä varmasti neuvotellaan että mistä se lasku oli ja paljonko piti olla...

Kertoo kylä aika paljon yrittäjästäki jos laskut tulee kuukausien tai vuosien päästä.

Niin, miksi rakennuspuolella kaikki on hanurista? Miksi urakoitsijat lähtee kävelemään kun joku ei maksa jotain asiatonta laskua jne? SIKSI että tämän vitun idioottimaan kaikki vitun idioottivirkamiehet ja lainsäätäjät mahdollistavat tuon. Vittu jos ei laskua kuulu tilikauden aikana niin pitäköön hyvänään. Nimimerkillä putkaripellen eka lasku tuli 2,5v töiden aloituksesta ja voi vittu kun niitä päiviä ja tekosia sai selvitellä ja useampi tonni tuli takkiin kun ihan kaikkea ei saanut kalenterista ja kuvista auki ja sitten siellä oli vielä vitusti niitä osia joissa oli "ruhtinaalliset -25% alennusta". Alv:kin muuttui siinä välissä 22-->23%, mutta sehän ei laskun kirjoittamiseen vaikuta....

Ai samperi! Muistin vuodet väärin eli olin kuvitellut, että kahdessa vuodessa pitäisi laskun tulla. Noh, jos laskua ei kahdessa vuodessa tule, niin tokkopa sitten kolmannen vuoden aikanakaan. :D Saa se lasku tullakkin, kun oon siihen varautunut eli pätäkkää on laitettu sivuun. Tosin, mua ei jää harmittamaan, jos putkihommat ja iso homma putkihommien materiaaleista tulisi ilmaiseksi.

Kertoo kylä aika paljon yrittäjästäki jos laskut tulee kuukausien tai vuosien päästä.
Mulla ei hommia tehnyt yrittäjä, vaan oppilaitos. Siellä tuli miehistönvaihdoksia henkilökunnassa ja laskua ei vaan yksinkertaisesti ole kuulunut.

Niin, miksi rakennuspuolella kaikki on hanurista? Miksi urakoitsijat lähtee kävelemään kun joku ei maksa jotain asiatonta laskua jne? SIKSI että tämän vitun idioottimaan kaikki vitun idioottivirkamiehet ja lainsäätäjät mahdollistavat tuon. Vittu jos ei laskua kuulu tilikauden aikana niin pitäköön hyvänään. Nimimerkillä putkaripellen eka lasku tuli 2,5v töiden aloituksesta ja voi vittu kun niitä päiviä ja tekosia sai selvitellä ja useampi tonni tuli takkiin kun ihan kaikkea ei saanut kalenterista ja kuvista auki ja sitten siellä oli vielä vitusti niitä osia joissa oli "ruhtinaalliset -25% alennusta". Alv:kin muuttui siinä välissä 22-->23%, mutta sehän ei laskun kirjoittamiseen vaikuta....

Niinpä, mitäpä tähän lisäämään. Itse ainakin ihan vain vittumaisuuttani kiistäisin laskusta kaiken mahdollisen. Millä se uraikoitsijakaan näyttää toteen yhtään mitään vuosien jälkeen? No varmaan syysteemi on aukottomasti urkoitsijan puolella tällaisessakin kohdassa. Mielestäni tyyliin 3 kk siitä kun työkalut on työmaalta kerätty, pitää laskun tulla tai sitten sitä ei enää saa edes laittaa. EI OLE MITÄÄN SYYTÄ olemassa miksi laskutusta voi vetkuttaa vuosia.

Mulla tässä vähän omakin lähmä ojassa. Muutama satanen sähkötöistä maksamatta. Kerran laskua tarjosi ja minä sanoin että sulla edelleen ne kuvat piirtämättä mulle puhtaaksi ja että senttiäkään et saa ennenkuin kuvat on minulla. Lasku on noista valaisimista yms. lisätöistä, eli ihan aiheellinen ja järkevän kokoinen mutta jos minä sen meen maksamaan niin tiedän etten tule ikinä niitä sähkökuvia saamaan vaan joudun ne sitten teetättään muualla jos tarvitsen.

Meillä siis meni sähköpiirustukset kohtuudella uusiksi ja se sovittiin että sähkäri piirtään ne uusiksi niiltä osin kuin muuttuivat. Vuosi siistä on mennyt jo.

Ihme heppuja kun AINA jää joku homma vaiheeseen.

EDIT: Ja siis ÄLKÄÄ käsittäkö väärin. Minä otan vain tukkaani tässä jos en ikinä joutuisi tuota laskua maksamaan, se tarkoittaisi sitä etten saa niitä kuviakaan. Ja jos mä joudun teettämää koko kuvat jollakin toisella, maksan niistä varmasti enemmän mitä tuo lasku on mikä on maksamatta.

Mutta kuvastaa hyvin tätä miten tällä alalla urakoitsijat elää kuin porsaat pellolla. Tekee mitä tykkäävät jos tykkäävät ja jättävät tekemättä jos ei kiinnosta tehdä. Mitään ei oikein mahda. Sitten vielä osa tekee niin susipaskaa jälkeäkin että oksat pois, pitäisi itse saada laskuttaa oman asunnon pilaamisesta.

Toiset tykkää, toiset ei, mutta tommonen tosta saunasta nyt tuli. Saunalla on leveyttä tasan 3 metriä ja toisinpäin mitta on tasan 2 metriä. Toisella seinällä on lasten oma laude. Ylälaude on 80cm syvyydeltään, joten siellä mahtuu istuskelemaan kivasti jalat lauteella.
Seinät ja lauteet on käsitelty Tikkurilan Supi Saunavahalla. Seinän sävy on Mustamarja ja lauteiden ihan valmis perusmusta. Seinäpaneelit on kuusesta teetettyä 25x145mm paneelia.
Lauteet on tehty 2x8" lankuista jotka on hiottu sileiksi. Vaaleat puut ovat tervaleppää. Lauteiden alle oli "pakko" rakentaa tommonen ritilä, kun siellä alla on betonikuutio ja toisella puolella seinää kaapit tuolla lauteiden alla. Valo tulee myös kivasti (pimeällä) tuolta ritilikön läpi.

sauna01.jpg

sauna02.jpg
sauna03.jpg

Alla vielä kuva sisäänkäynnistä kylpyhuoneeseen joka tapahtuu takka-/tv-huoneen kautta:

sauna04.jpg

Muuten oikein hyvä, mutta kattolistojen eri sävy jotenkin hyppää silmille. Lauteisiin tuo vaaleampi puu tuo mielestäni taas sopii hyvin.

Settiin olis kuulunut mukaan seillainen iltavalaistuskuva. Jalkaritilä näyttää aika tiuhalta ja kattolistan olisi voinut jättää pois. Mutta livenä varmaan toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom