Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Heitetään nyt omatkin kuvat kommentoitavaksi:
Pohjapiirustus
Julkisivut ja asemapiirros

Asemapiirroksessa etelä on suoraan alas. Keittiö on vielä mietinnässä, mutta aika pitkälle tuota tyyliä se tulee olemaan. Edelleenkin tietämätöntä tämä touhu hirvittää ja kuukauden päästä saattais timpurit pärähtää jo tontille. Itse ollaan sen verran ummikkoja rakennushommissa, että hommattiin päivätyökseen tekevä työnjohtaja puikkoihin. Hänen kauttaan saadaan osaavat timpurit ja muut kontaktit.

Itse pienessä mielessä toivoin reilua 200ke budjettia, mutta laskelmien mukaan todellisuus on lähempänä 300ke.

300k on varmasti lähempänä lopullista summaa ku 200k.
Näyttää kyllä hyvältä ja selvästi mietityltä pohjalta.

Kommentteja toimivuuteen mielestäni muiden pohjiin vaikea antaa, koska tarpeet ja toiveet perheillä erilaiset. Jos tulisi itselle miettisin seuraavia asioita:
- AT isompi (leveämpi), leveämpi AT nosto-ovi
- takan paikka isojen ikkunoiden kohdalla keskellä. Löytyisikö parempaa paikkaa missä ei pelkkää ikkunaa takana.
- Isoon makkariin erillinen VH
- Saunaan / suihkuille enemmän tilaa WC pytyn/kaapin kustannuksella

Vimosen päälle hyvä pohja ja hieno talo. Vaikea keksiä mitään järkevää parannettavaa, tekninen tila voi käydä hieman ahtaaksi ja saatat joutua tuosta altaasta siellä luopumaan. Sauna myös hieman pieni. Ei kyllä näytä "reilun 200ke talolta" vaan pikemminkin "reilun 300ke talolta", riippuu toki maantieteellisestä lokaatiosta ja siitä paljonko teet itse. Teetettynä ulkopuolisilla menee varmasti 300ke rikki. Hoitakaa nyt ainakin siivous itse ja pitäkää huolta siitä että maksetut ukot eivät sitten siivoa. Tuossa säästää jo kymppitonneja.
Työnjohtajan kanssa askeskelimme, että tekniset laitteet pitäisi mahtua kuraeteiseen. Jotain kompromisseja tuohon täytyy vielä varmaan tehdä, että saadaan jakotukit(kaukolämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys) ja sähkötaulu mahtumaan myös. Keskuspöläri saatetaan sijoittaa ulkovarastoon.

Timpureilla teetämme kaikki isoimmat hommat ja itse teemme kaiken mahdollisen mihin on resursseja ja järkevää tehdä. Näihin kuuluu ainakin siivoukset, sisäpuolen pintatyöt, kiinteiden kalusteiden asennukset, terassit, ulkopuolen rimoitukset ja mahdollisesti ulkoverhous. Sähkötkin varmaan vedetään isäukon kans ja sähkäri hoitaa sitten kytkennät.

cryscythe sanoi:
Yksinkertainen on kaunista ja kustannustehokasta kuuluu yksi rakentamisen suurimmista viisauksista.

- Mä jättäisin ton viimeisenkin "ylimääräisen" terrasin sisäänvedon pois ja siirtäisin ton terassin levennyksen paikkaa vaikka tuohon autokatoksen taakse. Käytännössä "ilmaiseksi" saat 15m2 lisää sisätilaa. Tee vaikka tuosta makkarista reilusti iso ja kahdella oviaukolla niin voit tarvittaessa voit väliseinällä myöhemmin lohkaista huoneen kahteen osaan.
Länsipäädyn sisäänveto tehtiin sen takia, että tontin länsipuoli avautuu sisälle paremmin. Terassi muuttuu noista piirustuksista mainitsemaasi suuntaan, eli terassi levennetään alkamaan autokatoksen seinästä ja länsipuolen ylimääräinen uloke jätetään pois. Voishan tuosta vielä miettiä jos päämakkaria laajennettaisiin vähän terassin puolelle. Terassin lopullinen muoto ja koko päätetään varmaan vasta myöhemmässä vaiheessa.

cryscythe sanoi:
- Keittiön ikkuna on aika iso. Siitä kuitenkin näkyy vain autokatoksen seinä. Riittäiskö vaikka matala välitilan ikkuna jolloin saisit keittiön seinäkaapeille lisätilaa. Kaappitilaa keittiössä ei nykyisellään ole kovin paljon.
Keittiön ikkuna ja yläkaapit tulee juuri kuten sanoit, eli ikkuna välitilaan ja yläkaapit siihen. Arkkitehti oli jostain erikoisesta syystä halunnut sen noin piirtää.

cryscythe sanoi:
- Tarvitseeko vaatehuoneessa ja wc-pytyn takana ja wc:ssä välttämättä olla ikkuna? Aukot seinässä kaikkineen maksaa paljon ja on lopulta niitä paikkoja mistä lämpökin karkaa. Ikkunaa on muutenkin aika paljon niin jotain voisi karsia ja säästää samalla hilloa. Oviakin on
Vaatehuoneen ikkuna on ehkä tarpeeton. Erilliseen WC:hen halusimme luonnonvaloa, joten tuo on omasta mielestä ihan ok. Aiemmin kyselinkin kph:n ja saunan tuuletusikkunoista, joten sen perusteella laitoimme kph:n pytyn päälle avattavan ikkunan. En tiedä onko tuolla mitään järkevää funktiota.

Ovia on aika reilusti(ehkä liikaakin), mutta kaikilla on omat toimintonsa ja mistään ei tekisi mieli luopua.

cryscythe sanoi:
- Takka on vissiin joku pieni kamiina. Tohon vois sopia joku isompi (varaava) läpiluukulla oleva takka, josta olis enemmän hyötyä lämmityksen kannaltakin.
Takka on kamiina joo. Keittiö-ruokailutila-olohuone on tilana suhteellisen pieni, toisin kuin kuvat antavat ymmärtää, joten iso varaava takka on pois laskuista. Isompi takka tukkii tilan aika pahasti. Alunperin mietimme varaavaa takkaa vastakkaiselle seinälle upotettuna, mutta ulkonäkösyistä päädyimme kamiinaan ikkunaseinälle.

cryscythe sanoi:
- Sauna/pesutila/wc:n miettisin jontekin niin että toi pytty ei tosiaan ole saunasta nähtävissä. Jotain se häiritsee jotain ei, mutta mielummin sitä kaikki varmasti katsoo mitä tahansa muuta. Käännä lauteet niin että vastapäisellä seinällä on ikkuna niin katseet osuu sinne.
Saunan ovi täytyy olla tuolla puolella, joten lauteita samalla seinälle ei oikein voi laittaa. Ainakaan itse en haluaisi saunan ovea suihkun eteen. Yksi vaihtoehto olisi siirtää saunan ikkuna länsiseinälle ja lauteet pohjoisseinälle. Tällöin lauteet ja suihkut olisivat samalla seinällä ja wc-pönttö pois näkyviltä.

cryscythe sanoi:
Yleisesti näyttää hyvältä ja toteutuksen kannalta järkevältä. Mitään teidän suunnitelmista tietämättä kehottaisin tutkimaan vaihtoehtoa että mitä maksaa lisäeristää talo passiivitasoon ja toteuttaa "lämmitysjärjestelmä" sähkökaapeleilla lattiaan. Voi jopa jäädä kokonaisuutena halvemmaksi vaihtoehdoksi.
Kuten Hupelle mainitsin, talo kytketään kaukolämpöverkkoon, joten lämmitys hoidetaan vesikiertoisella lattialämmityksellä. Itse asiassa kunta "vaatii" kaukolämpöverkkoon liittymistä kyseisillä tonteilla.

groan sanoi:
Kommentteja toimivuuteen mielestäni muiden pohjiin vaikea antaa, koska tarpeet ja toiveet perheillä erilaiset. Jos tulisi itselle miettisin seuraavia asioita:
- AT isompi (leveämpi), leveämpi AT nosto-ovi
- takan paikka isojen ikkunoiden kohdalla keskellä. Löytyisikö parempaa paikkaa missä ei pelkkää ikkunaa takana.
- Isoon makkariin erillinen VH
- Saunaan / suihkuille enemmän tilaa WC pytyn/kaapin kustannuksella
Autotalli olisi tosiaan hyvä olla isompi, mutta puhtaasti omista tarpeista ja kustannussyistä tuo saa luvan kelvata.

360 astetta kääntyvä kamiina sijoitettaisiin ruokailutilan ja olohuoneen väliin, jolloin sitä voidaan käännellä tarpeen mukaan. Eihän tuo ihan optimaalisin paikka sille ole, mutta emme ole parempaakaan paikkaa löytänyt. Takan tarkoitus olisi enemmän fiilistelyssä kuin lämmitystarkoituksessa.

Jouduimme tekemään kompromissin päämakkarin vaatehuoneen kanssa ja suunnitellussa pohjassa khh ja vh on yhdistetty. Eli kodinhoitohuoneessa on sekä pyykkihuolto että vaatesäilytys. Lisäksi päämakkariin joutuu laittamaan varmaan jonkun erillisen lipaston vaatteiden säilytykseen.

Suihkujen välille ei sijoiteta väliseinää, jolloin tuo hieman avartuu. Ehkäpä allaskaappi voisi olla hitusen kapeampi ja lisätä tila suihkuille/saunalle.

Ihan mahtavaa kun tää foorumisofta sisentää lainaukset itsestään...

- - - Updated - - -

Hyvältä näyttää! Puuta vai kiveä?
Kiveähän se olisi jos perse kestäisi, eli puutalo paikalla rakennettuna.

Kaukolämpö antaa tosiaan paljon tilaa. Lämmönvaihdin ei paljoa tilaa vie. Hyvältä ja harkituilta kuulostaa suunnitelmat. Btw, kerrankin kehun jonkun suunnitelmaa mutta tuo onkin valmiiksi mietitty selkeesti.

Työnjohtajan kanssa askeskelimme, että tekniset laitteet pitäisi mahtua kuraeteiseen. Jotain kompromisseja tuohon täytyy vielä varmaan tehdä, että saadaan jakotukit(kaukolämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys) ja sähkötaulu mahtumaan myös. Keskuspöläri saatetaan sijoittaa ulkovarastoon.

Timpureilla teetämme kaikki isoimmat hommat ja itse teemme kaiken mahdollisen mihin on resursseja ja järkevää tehdä. Näihin kuuluu ainakin siivoukset, sisäpuolen pintatyöt, kiinteiden kalusteiden asennukset, terassit, ulkopuolen rimoitukset ja mahdollisesti ulkoverhous. Sähkötkin varmaan vedetään isäukon kans ja sähkäri hoitaa sitten kytkennät.
...
Vaatehuoneen ikkuna on ehkä tarpeeton. Erilliseen WC:hen halusimme luonnonvaloa, joten tuo on omasta mielestä ihan ok. Aiemmin kyselinkin kph:n ja saunan tuuletusikkunoista, joten sen perusteella laitoimme kph:n pytyn päälle avattavan ikkunan. En tiedä onko tuolla mitään järkevää funktiota.
...
...
Saunan ovi täytyy olla tuolla puolella, joten lauteita samalla seinälle ei oikein voi laittaa. Ainakaan itse en haluaisi saunan ovea suihkun eteen. Yksi vaihtoehto olisi siirtää saunan ikkuna länsiseinälle ja lauteet pohjoisseinälle. Tällöin lauteet ja suihkut olisivat samalla seinällä ja wc-pönttö pois näkyviltä.
....
Kuten Hupelle mainitsin, talo kytketään kaukolämpöverkkoon, joten lämmitys hoidetaan vesikiertoisella lattialämmityksellä. Itse asiassa kunta "vaatii" kaukolämpöverkkoon liittymistä kyseisillä tonteilla.

Autotalli olisi tosiaan hyvä olla isompi, mutta puhtaasti omista tarpeista ja kustannussyistä tuo saa luvan kelvata.
....
Jouduimme tekemään kompromissin päämakkarin vaatehuoneen kanssa ja suunnitellussa pohjassa khh ja vh on yhdistetty. Eli kodinhoitohuoneessa on sekä pyykkihuolto että vaatesäilytys. Lisäksi päämakkariin joutuu laittamaan varmaan jonkun erillisen lipaston vaatteiden säilytykseen.

Suihkujen välille ei sijoiteta väliseinää, jolloin tuo hieman avartuu. Ehkäpä allaskaappi voisi olla hitusen kapeampi ja lisätä tila suihkuille/saunalle.
.......
Kiveähän se olisi jos perse kestäisi, eli puutalo paikalla rakennettuna.

Pitkä lista, mutta ylhäältä alaspäin muutama poiminta:
- talotekniikka vie muutakin tilaa kuin "seinätilan" eli esim. sähkökeskus vie käytännössä sen 60cm lattiasta kattoon (tulevat ja lähtevät kaapelit) ja syvyyttä min. 20cm, siihen päälle jakotukit (lämmitys ja käyttövesi) ja kaukolämpö eli Huppea lainatakseni kuraeteiseen ei jää paljoa tilaa jäljelle
- saako kaukolämmön laittaa tuohon eli kannattaa tarkistaa koska ainakin meidän kulmilla pitää olla erillinen lukittu tila johon kaukolämpötoimittajalla on oma avain (kaksoispesälukko)
- keskuspöläri ulkovarastosta saakka ei ole ainakaan imuteholla pilattu + putkieristeet yms.
- jos tekee sähköt itse ja sähkäri vain kytkee niin säästää sievoisen summan rahaa :thumbs:
- vaatehuoneeseen ei ikkunaa koska auringonvalo haalistaa tietyt kankaat/värit kun aikansa samaan kohtaan paistaa
- miksi suihkut ja vesipisteet ulkoseinällä ? tulee mieleen monta asiaa ...
- autotallista tulee hyvä "varasto" :) koska säilytystilaa on aina liian vähän

Ihan perustoimiva pohja ja luulisi tuon alle 300ke tekevän mainitsemallasi työnjaolla jos ei kultaa laita joka pintaan.

Tänään oli talon pystytys. Äijät laittoi ruoka- ja kahvitaukoineen kahdeksassa tunnissa talon pystyyn ja kattoristikot päälle. Ripeää ja ammattimaista toimintaa, turhia liikkeitä ei paljon näkynyt. Tekeehän ne toki työkseen sitä mutta sekään ei onnistu kaikilta...kuvia blogissa http://talokesaranta.blogspot.fi

Mitä porukka on laittanut teknisen tilan lattiaan? Laatta varmaan on kaunein, mutta itse olen nyt päätymässä epoksimaaliin. Meillä tilassa ei ole muuta kuin lämminvesivaraaja, ryhmäkeskus, ja IV-vehkeet joten sinne ei kukaan mene viihtymään...

Mitä porukka on laittanut teknisen tilan lattiaan? Laatta varmaan on kaunein, mutta itse olen nyt päätymässä epoksimaaliin. Meillä tilassa ei ole muuta kuin lämminvesivaraaja, ryhmäkeskus, ja IV-vehkeet joten sinne ei kukaan mene viihtymään...

Epoksia on meidän molempien teknisten tilojen lattiassa.

Betonilattialle tarkoitettua maalia ja samaa on varaston lattiallakin. Merkki taisi olla Betolux tms.

Tästä oli jo aiemmin keskutelua (olisko ollut tässä ketjussa 1-2kk sitten).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Betoluxilla minäkin maalailin varastokopin ja teknisen tilan lattian. Tallin lattiaan se ei riittänyt (appiukolta sain puolikkaan pytyn), siihen pitää jotain vielä jossian vaiheessa vääntää. Tosin varmaan kattelen siihen keväällä jonkun halvan muovimaton, sitä kun ei meillä auton säilytykseen ole tehty.

En oo vaivautunut laittamaan tekniseen tilaan mitään. Varastossa Betolux.

Minä laitoin tekniseen tilaan syystä että siellä nyt välillä saattaa päästä vettä lattialle jne niin eipähän aina imeydy kaikki laattaan. Eipä tuolla siis kosmeettista puolta ajateltu ainakaan mun tapauksessa. Seinät on maalattu pohjamaalilla.

Mulla hierrettiin teknisen tilan lattiaan lattiavalun yhteydessä Mastertop. Tulee kerralla valmista pintaa ja mulle hierrettiin autotallin lattiaan se samalla niin oli kätevää tehdä teknisen tilan lattia samalla. Mulle on myös ihan sama miltä se näyttää kunhan se toimii. Ja ei tuo Mastertop niin huonolta näytä muutenkaan, värinä on french grey eli sellainen tumma harmaa.

Minä laitoin tekniseen tilaan syystä että siellä nyt välillä saattaa päästä vettä lattialle jne niin eipähän aina imeydy kaikki laattaan. Eipä tuolla siis kosmeettista puolta ajateltu ainakaan mun tapauksessa. Seinät on maalattu pohjamaalilla.

Meillä ainakin tuo maalämpöputkisto hikoilee tai jotain ja lattia on märkä siitä yhdestä kohdasta melkeimpä aina. Kuulemma ihan normaalia?

Meillä ainakin tuo maalämpöputkisto hikoilee tai jotain ja lattia on märkä siitä yhdestä kohdasta melkeimpä aina. Kuulemma ihan normaalia?

Mulla hikoilee lähinnä venttiilit, joita ei ole voinut eristää (siis kylmät putket). Samoin porakaivoveden vesiautomaatti.

Laitoin TT:n lattiaan korotukset reunoille eli tein altaan, vesieristeen, ja laatat. Ei tuossakaan mitään visuaalisuutta haettu, mutta nuo kaikki vaiheet meni siinä sivussa kun jotain muuta puuhasteli. Vesieriste ei montaa minuuttia kestä laittaa ja laattoja meni aina kun muualta jäi ylimääräistä laastia...

Mulla hikoilee enää kupariliitokset. Alkuvaiheessa kun oli mlp:n asentaja unohtanut jatkuvan ulkokierron päälle, myös siniraidat hikoili. Kannattaa Käikäle vilkaista ettei ole jatkuva ulkokierto päällä, jos et ole asiaa aikaisemmin tsekannut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom