Taas rakentajaa koijataan...
Olen sopinut LVI-urakan ja KVV-työnjohdon erään yrityksen kanssa. Urakan luonteeseenhan, kuten tiedetään, kuuluu että hinta on kiinteä sovitun toimitussisällön osalta.
Viemärit vasta vedetty ja siitä tuli lasku, urakkahinnan osan mukainen, jonka maksoin. No nyt tuli lasku: "Vastuuvahinkovakuutus 350e +alv".
Soitin urakoitsijalle, että et voi tämmösiä laskuttaa, kun mulla on urakkahinta sovittuna. Sun pitää laskea hintoihisi mukaan sellaiset katteet, että saat maksettua firman liiketoiminnan normaalit kulut, oli ne sitten palkkoja, vuokria tai vaikka vitun vastuuvahinkovakuutuksia. Jotain kakisteli, että no otatko ulkopuolisen vastuunkantajan, että se on vielä paljon kalliimpaa. (ihme heitto, kyllähän nyt urakoitsija vastuun työstään kantaa ja työlleen takuun antaa)
Mikä juttu tämä oikein on? Onko tämä joku putkareiden oma spesiaali-juttu ja oletteko vastaavaan törmänneet? Mun mielestä toi on aivan ihme kusetusta. Kaveri oli vielä laittanut laskutuslisän ja ALVin päälle. Ei vakuutuksissa ole alvia. Hankala tilanne: tekevät hyvää työtä ja kokonaishinta urakalle on kohtuullinen. Jos alan tuosta vääntämään, niin loppuu työhalut siihen ja sitten saan etsiä uuden urakoitsijan. Jos taas alistun ja maksan, niin kuka tietää, koska tulee joku ihme lasku uudestaan. Tai sitten hän ei vain ollut hoksannut, että oli luvannut KVV-työnjohdon kuuluvaksi urakkaan jo aiemmin. Pitää etsiä se tarjouspaperi, oliko se erikseen mainittu, vai jäikö vain suulliseksi sopimiseksi.