Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nibehän tuo 1245-8. Mahtaako olla huoltovalikon puolella?

Taitaa olla joo. Mahtoikohan se olla joku LK-piirin käyttötila tms. Siellä on sitten jatkuva, automaattinen ja joku 24h jatkuva. Näistä pitäis sitten ottaa se automaattinen, jos ei halua, että jatkuvasti kierrättää. Tämä tuli puhtaasti nyt ulkomuistista, että kannattaa varmaan varmistaa manuskasta.

Mulla hierrettiin teknisen tilan lattiaan lattiavalun yhteydessä Mastertop. Tulee kerralla valmista pintaa ja mulle hierrettiin autotallin lattiaan se samalla niin oli kätevää tehdä teknisen tilan lattia samalla. Mulle on myös ihan sama miltä se näyttää kunhan se toimii. Ja ei tuo Mastertop niin huonolta näytä muutenkaan, värinä on french grey eli sellainen tumma harmaa.

Meillä on sama aine + väri autotallin lattiassa, vaaleampaa ei kannata laittaa IMO. Sama piti laittaa teknisen tilan ja varaston lattiaan, mutta kun olin töissä niin hommahan meni v...s ja siksi piti sitten maalata nuo lattiat (tämä siis toistoa alle 2kk takaa kun tätä lattia-asiaa viimeksi käsiteltiin samoin sävelin).

Onnee vaan voittajalle. Toimitussisältö on tutustumisen arvoinen. Valmis my ass. :lol2:
http://yhteiso.jukkatalo.fi/facebook/likes/502
Nämä toimitussisällöt on liikuttavan lyhyitä listoja :D

Mä teen töissä vaikkapa julkisivupaneloinnin työurakan urakkarajakortista tuplasti pidemmän, eikä siltikään tule aina kaikkea kirjattua ja epäselvyyksiä tulee. En ole koskaan talopakettia ostanut niin tuleeko näissä kaupanteon yhteydessä jotain laajempia listauksia läpikäytäväksi vai ostaako asiakas vain "terassit ja kaiteet, kuvien mukaan"?

Nämä toimitussisällöt on liikuttavan lyhyitä listoja :D

Mä teen töissä vaikkapa julkisivupaneloinnin työurakan urakkarajakortista tuplasti pidemmän, eikä siltikään tule aina kaikkea kirjattua ja epäselvyyksiä tulee. En ole koskaan talopakettia ostanut niin tuleeko näissä kaupanteon yhteydessä jotain laajempia listauksia läpikäytäväksi vai ostaako asiakas vain "terassit ja kaiteet, kuvien mukaan"?

No muuttovalmishan tuo on, kyllä siihen TALOON kaikki kuuluu. Mutta aikamoinen projektihan tuossa sälytetään voittajan harteille. Siinä on ensirakentaja ihmeissään ja saa kaivaa kuvettaan ihan sitten vimosen päälle kunnolla.
Miettisin kyllä parikin kertaa ottaisinko tommosen mummonmökin riesakseni.

Meillä on sama aine + väri autotallin lattiassa, vaaleampaa ei kannata laittaa IMO. Sama piti laittaa teknisen tilan ja varaston lattiaan, mutta kun olin töissä niin hommahan meni v...s ja siksi piti sitten maalata nuo lattiat (tämä siis toistoa alle 2kk takaa kun tätä lattia-asiaa viimeksi käsiteltiin samoin sävelin).

Vituiks vähän meni mullakin autotallin osalta kun talli oli melkein kokonaan hierretty niin tuli reipas sadekuuro eikä saatu peitettyä lattiaa kokonaan ajoissa. Vesi ja Mastertop sopii todella huonosti yhteen, vesi nostaa sitä liimaa sieltä sementistä pintaan niin tuli aika mielenkiintoisen näköinen lopputulos. Paikoin lattia on ihan tumma ja paikoin näyttää ihan perus betonipinnalta. Ei se ehkä ihan vituiks menny kuitenkaan kun vesi seisoo pitkään siellä eli se laatta ei ime sitä itseensä.

Jää nähtäväksi miten tuo sitten käyttäytyy, jos se pinta on tiivis ja kestävä niin ei se nyt autotallissa ole niin nuukaa miltä se näyttää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taas rakentajaa koijataan...
Olen sopinut LVI-urakan ja KVV-työnjohdon erään yrityksen kanssa. Urakan luonteeseenhan, kuten tiedetään, kuuluu että hinta on kiinteä sovitun toimitussisällön osalta.
Viemärit vasta vedetty ja siitä tuli lasku, urakkahinnan osan mukainen, jonka maksoin. No nyt tuli lasku: "Vastuuvahinkovakuutus 350e +alv".

Soitin urakoitsijalle, että et voi tämmösiä laskuttaa, kun mulla on urakkahinta sovittuna. Sun pitää laskea hintoihisi mukaan sellaiset katteet, että saat maksettua firman liiketoiminnan normaalit kulut, oli ne sitten palkkoja, vuokria tai vaikka vitun vastuuvahinkovakuutuksia. Jotain kakisteli, että no otatko ulkopuolisen vastuunkantajan, että se on vielä paljon kalliimpaa. (ihme heitto, kyllähän nyt urakoitsija vastuun työstään kantaa ja työlleen takuun antaa)

Mikä juttu tämä oikein on? Onko tämä joku putkareiden oma spesiaali-juttu ja oletteko vastaavaan törmänneet? Mun mielestä toi on aivan ihme kusetusta. Kaveri oli vielä laittanut laskutuslisän ja ALVin päälle. Ei vakuutuksissa ole alvia. Hankala tilanne: tekevät hyvää työtä ja kokonaishinta urakalle on kohtuullinen. Jos alan tuosta vääntämään, niin loppuu työhalut siihen ja sitten saan etsiä uuden urakoitsijan. Jos taas alistun ja maksan, niin kuka tietää, koska tulee joku ihme lasku uudestaan. Tai sitten hän ei vain ollut hoksannut, että oli luvannut KVV-työnjohdon kuuluvaksi urakkaan jo aiemmin. Pitää etsiä se tarjouspaperi, oliko se erikseen mainittu, vai jäikö vain suulliseksi sopimiseksi.

Taas rakentajaa koijataan...
Olen sopinut LVI-urakan ja KVV-työnjohdon erään yrityksen kanssa. Urakan luonteeseenhan, kuten tiedetään, kuuluu että hinta on kiinteä sovitun toimitussisällön osalta.
Viemärit vasta vedetty ja siitä tuli lasku, urakkahinnan osan mukainen, jonka maksoin. No nyt tuli lasku: "Vastuuvahinkovakuutus 350e +alv".

Soitin urakoitsijalle, että et voi tämmösiä laskuttaa, kun mulla on urakkahinta sovittuna. Sun pitää laskea hintoihisi mukaan sellaiset katteet, että saat maksettua firman liiketoiminnan normaalit kulut, oli ne sitten palkkoja, vuokria tai vaikka vitun vastuuvahinkovakuutuksia. Jotain kakisteli, että no otatko ulkopuolisen vastuunkantajan, että se on vielä paljon kalliimpaa. (ihme heitto, kyllähän nyt urakoitsija vastuun työstään kantaa ja työlleen takuun antaa)

Mikä juttu tämä oikein on? Onko tämä joku putkareiden oma spesiaali-juttu ja oletteko vastaavaan törmänneet? Mun mielestä toi on aivan ihme kusetusta. Kaveri oli vielä laittanut laskutuslisän ja ALVin päälle. Ei vakuutuksissa ole alvia. Hankala tilanne: tekevät hyvää työtä ja kokonaishinta urakalle on kohtuullinen. Jos alan tuosta vääntämään, niin loppuu työhalut siihen ja sitten saan etsiä uuden urakoitsijan. Jos taas alistun ja maksan, niin kuka tietää, koska tulee joku ihme lasku uudestaan. Tai sitten hän ei vain ollut hoksannut, että oli luvannut KVV-työnjohdon kuuluvaksi urakkaan jo aiemmin. Pitää etsiä se tarjouspaperi, oliko se erikseen mainittu, vai jäikö vain suulliseksi sopimiseksi.

Turha tosta on alkaa vikistä. Rakentajaa kusetetaan aina. Jos avaudut niin oot kohta ilman putkimiehiä. Etkä saa niitä muualtakaan kun ne puhuu susta paskaa koko maakunnan laajuudella. Itse en ottanut urakkana mitään, joten ei ole tapahtunut minulle. Toki olis varmasti säästäny loppupeleissä jos oisin ottanut, en tiedä.... Eniweis, kun LVI-mittauspöytäkirjat jne on tehty ja kaikki maksut maksettu niin haastat oikeuteen koko lafkan vasta sitten vedoten urakkasopimukseesi. Itse en tosiaan alkaisi väittelemään rakennusvaiheessa kenenkään kanssa. Ei ne voi sulta urakan päälle ilman sun kirjallista suostumusta mitään veloittaa. Vai voiko?

Ei ne voi sulta urakan päälle ilman sun kirjallista suostumusta mitään veloittaa. Vai voiko?

No kyllä mä olen kans vähän sitä mieltä että kuluttajakaupassa pätee kuluttajansuojalaki ja sehän käsittääkseni määrittelee sen että hinnoittelu ja sopimukset pitää olla sellasia että niistä selviää kaikki kustannukset..

Turha tosta on alkaa vikistä. Rakentajaa kusetetaan aina. Jos avaudut niin oot kohta ilman putkimiehiä. Etkä saa niitä muualtakaan kun ne puhuu susta paskaa koko maakunnan laajuudella. Itse en ottanut urakkana mitään, joten ei ole tapahtunut minulle. Toki olis varmasti säästäny loppupeleissä jos oisin ottanut, en tiedä.... Eniweis, kun LVI-mittauspöytäkirjat jne on tehty ja kaikki maksut maksettu niin haastat oikeuteen koko lafkan vasta sitten vedoten urakkasopimukseesi. Itse en tosiaan alkaisi väittelemään rakennusvaiheessa kenenkään kanssa. Ei ne voi sulta urakan päälle ilman sun kirjallista suostumusta mitään veloittaa. Vai voiko?

Näin se justiin menee käytännössä. Oikeuksistaan voi pyrkiä pitämään kiinni, mutta kyllä tulee kallis talo.

Tässä http://www.rakentaja.fi/pdf/lomakepankki/rys_9_1998.pdf sanotaan kohdassa 5.2, että rakennusurakoissa sitovan hinta-arvion voi ylittää 15%? Lisäksi 8.2 kohdassa määritellään vaaranvastuusta. Olisi hyvä tietää tarkemmin mitä tämä "vastuuvakuutus" oikein kattaa?

Vittu mä maksan tuon(kin) ja otan taas muutaman satasen takkiin. Rakentaminen on, sopimuksista huolimatta, avointen shekkien kirjoittelua. Jos alan johonkin pykäliin viittaamaan, niin urakoitsija lopettaa työt siihen.
Miksei asiakas ole saatana ikinä oikeassa? Pätee ihan kaikkeen. Sanot saatana jotain kallista tilausta tehdessä, että kuskin on sitten soitettava ennen kuin tavaran toimittaa, sillä ko tavaran pitää olla just siinä kohtaa mihin sen haluan. Arvatkaa soittaako ja onko tavara oikeassa kohdassa loppu viimein? Arvatkaa tuleeko kuski siirtämään ne hiiapilla kun soitan perään? Ei. Uhkaa vaan että hän ei ainakaan tuo enää mitään tästä lähtien. Sitten saatana itse kannat rikkinäisellä selällä 30 teräsverkkoa pois kaivurin tieltä. Haistakaa rakennusalan yrittäjät vittu!

edit: tämä olisi kyllä kuulunut jo siihen toiseen alan thrediin. Taisi olla hupen aloittama.
Lisätään vielä, että kuski toi villoja. Piti olla 2 pkt 150mm. No niitä oli vain 1. Kuskin ratkaisu asiaan oli, että ottaisin yhden ylimääräisen 100mm, kun hänellä sellainen paketti sattui olemaan mukana. En viitsi enää kiroilla enempää, mutta voi *****!

Tässä http://www.rakentaja.fi/pdf/lomakepankki/rys_9_1998.pdf sanotaan kohdassa 5.2, että rakennusurakoissa sitovan hinta-arvion voi ylittää 15%?
Onko sitova hinta-arvio eri asia kuin mustaa valkoisella oleva urakkasopimus jonkin asian tekemisestä sovittuu hintaan? Jos ei ole, niin sittenhän jokaisen urakoitsijan kannattaa laskun kirjoittamisen vaiheessa pistää 15% hintaa lisää päälle...

Tässä http://www.rakentaja.fi/pdf/lomakepankki/rys_9_1998.pdf sanotaan kohdassa 5.2, että rakennusurakoissa sitovan hinta-arvion voi ylittää 15%? Lisäksi 8.2 kohdassa määritellään vaaranvastuusta. Olisi hyvä tietää tarkemmin mitä tämä "vastuuvakuutus" oikein kattaa?

Tuossa puhutaan kuitenkin hinta-arviosta. Itse kun olen tehnyt LVI ja sähköurakkosopimukset on niissä sovittu urakkahinnasta, ei mistään hinta-arviosta. En siis itse ainakaan alkaisi tuommoisia ylityksiä maksamaan minusta johtumattomista syistä (esim muutoksia/lisäyksiä sovittu sopparin allekirjoituksen jälkeen).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom