• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

Ikä
54
kodinputkimies sanoi:
ai miksi ei?? etelä suomen ongelma tuntuu olevan kaikki tuo epäily ammattilaisia kohtaan! joukossa on varmasti jonkin verran sutta tekevää! pohjosemassa ei elätä itseään jos työn jälki huonoa! maine kiirii!
:D mikähän lie kodinputkimiehen logiikka? Ai että 2002,2003 ja 2005 talonrakentajat olisi tehneet kunnon työtä mutta 2004 ei...

Kyse on tietysti 2004 sadekesästä!

jarre55 sanoi:
:D mikähän lie kodinputkimiehen logiikka? Ai että 2002,2003 ja 2005 talonrakentajat olisi tehneet kunnon työtä mutta 2004 ei...

Kyse on tietysti 2004 sadekesästä!
no voi perse reikä!:eek: tuo sun logiikka vasta fiksulta kuullostaakin! sade kesä niin huono talo! jep toivottavasti tuo oli huumoria sulta!;) enhän minä sanonut että olisivat tehneet huonoa työtä tiettyinä vuosina!

Ikä
39
kodinputkimies sanoi:
no voi perse reikä!:eek: tuo sun logiikka vasta fiksulta kuullostaakin! sade kesä niin huono talo! jep toivottavasti tuo oli huumoria sulta!;) enhän minä sanonut että olisivat tehneet huonoa työtä tiettyinä vuosina!
Mutta mikä oli sinun logiikkasi sitten? Mullekkin tuli ekana mieleen, että viittasit suorittavaan portaaseen, vai oliko se vaan hätänen "heittolaukaus".

ilmaisin itseni huonosti ilmeisesti kun tarkoitin tätä mistä monesti (täälläkin) puhutaan että kun ammattilaisten jälki monesti huonoa tai jos urakalla tekevät niin sutta tulee! noitakinhan mahtuu joukkoon! sellaiset tyypit ei vaan pysy leivässä kuin etelä suomessa! esim. annoin urakan omasta ilmastoinnin eristämisestä ja jälki parempaa mitä itse olisin tehnyt ja aikaa mulla olis menny tuplasti kauemmin!

Huppe sanoi:
Onkos kellään tarkempaa tuntumaa noista taloista ? Laukaalla ja Heinolassa katselin noitten asuntomessutaloja, eikä ne maallikon silmin ollu kovin "huonoja" :nolo:

Pitäis vaan tontti "saada", mutta kun tuppaavat espoossa (laaksolahti + lähialueet) olemaan niin PERKELEEN kalliita - tai sit mä vaan tienaan vieläkin liian vähän :curs:

kopsis sanoi:
Onkos kellään tarkempaa tuntumaa noista taloista ? Laukaalla ja Heinolassa katselin noitten asuntomessutaloja, eikä ne maallikon silmin ollu kovin "huonoja" :nolo:

Pitäis vaan tontti "saada", mutta kun tuppaavat espoossa (laaksolahti + lähialueet) olemaan niin PERKELEEN kalliita - tai sit mä vaan tienaan vieläkin liian vähän :curs:
mun tuttu otti tuollasen eikä mitään negatiivista siitä ole sanonu! pinta materiaaleissa nyt on tingitty melkoisesti mutta jos ei häiritse! tontti ongelmasta selviät kun muutat pohjoisemmaksi ja ei hinnat kirpaise! tontti 1 eurolla:D

Ikä
54
El Capo sanoi:
Mutta mikä oli sinun logiikkasi sitten? Mullekkin tuli ekana mieleen, että viittasit suorittavaan portaaseen, vai oliko se vaan hätänen "heittolaukaus".
Rakenteet ja tarvikkeet pääsi aivan jokaisella rakennuttajalla pahasti kastumaan em. kesänä. Eikä se kastuminen mitään, mutta kun ei kuivuneet jatkuvan satamisen tähden.

Ikä
39
jarre55 sanoi:
Rakenteet ja tarvikkeet pääsi aivan jokaisella rakennuttajalla pahasti kastumaan em. kesänä. Eikä se kastuminen mitään, mutta kun ei kuivuneet jatkuvan satamisen tähden.
En nyt niinkään sateen takia kesää 2004 pidä ongelmallisena, vaan ilman suhteellinenkosteus ne perkeleet suupielille saattaa nostaa tulevaisuudessa.

Samo

swahilipäällikkö
VIP
Nostetaan esille taas tämä topicci.

Painin tässä nyt tulevan lämmitystavan kanssa. Suorasähkölämmitys tulee mutta ottaako lattialämmitys koko taloon vai patterit? Takka tulee olemaan varaava. Onko teillä kokemuksia koko talon kattavasta lattialämmityksestä, lämmitys kustannukset, yösähkö jne. Käyttömukavuutta lisää varmasti. Lattia tulee olemaan laminaatti ja siellä alla betonia.

Laitat lattialämmityksen 10-15cm laatalla ja pattereille paikat ikkunoiden alle. Kaapelit kestää käytöstä riipuen 15-20 vuotta, joten pattereita saatat tarvita myöhemmi. Tohon laattaan pystyy varaamaan yösähköllä riittävästi lämpöä. Lattialämmitys on mukavin käytössä ja ei maksa paljon paskaakaan. Muutama tonni pitäs riittää. Itellä on noin tehty ja ku kalikkaa pitää lisäks takkaan ei lämmitys maksa ku ~550 vuoteen (120neliöö).

Samo

swahilipäällikkö
VIP
Noh jullit! Muutkin vaan kokemuksia laittamaan. Oon miettiny myös jos ois lättialämmitys, varaavatakka sekä lämpöilmapumppu joka toimisi kesällä samalla ilmastointina, nostaen kyllä kesällä sähkökulutusta.

Lattialämmity on siitä huono, että jos jalat ovat "lämpimimmät", muu kroppa palelee ja huonelämpöä joudutaan nostamaan. Lisäksi se kuulemma "nostaa" pölyn ilmaan. Itse aion laittaa seinälämmityksen niin, että letkut on syheröllä ikkunoiden kohdalla. Kylppäriin ja kuraeteiseen tietysti lattialämpö. Kannattaa myös huomioida sisämateriaalien antama lämmöntuntu. Esim. laminaatti tuntuu kylmältä verrattuna oikeaan parkettiin. Kannattaa laittaa lämpimiä materiaaleja sinne, missä niihin ollaan kosketuksissa, niin huoneilmaa ei tarvitse pitää niin lämpimänä.

Taha sanoi:
Lattialämmity on siitä huono, että jos jalat ovat "lämpimimmät", muu kroppa palelee ja huonelämpöä joudutaan nostamaan. Lisäksi se kuulemma
"nostaa" pölyn ilmaan.
Ainakin meillä eukkoa paleltaa aina jalkoihi ja ilman lattialämmitystä sais huonelämpö olla tosi korkea. Lattialämmitys ei nosta pölyä, patterit kierättää ilmaa ja samalla myös pölyä.

Huge Juge sanoi:
Ainakin meillä eukkoa paleltaa aina jalkoihi ja ilman lattialämmitystä sais huonelämpö olla tosi korkea.
Laita eukolle sukat jalkaan. Ei vaan, asia on tutkittu ja se nyt vain on niin; jos lattia on lämmin, muu huone tuntuu kylmemmältä.

Lattialämmitys ei nosta pölyä, patterit kierättää ilmaa ja samalla myös pölyä.
Kumman veikkaat olevan keskimäärin pölyisempi, seinän vai lattian?

Huge Juge sanoi:
Kaapelit kestää käytöstä riipuen 15-20 vuotta, joten pattereita saatat tarvita myöhemmi.
Pitääkö tommoseenkin varautua?Kun aattelee talon käyttöikää,toi kuulostaa melko lyhyeltä ajalta...lämmitysmuotonahan toi on ehdottomasti mukavin.

haba78 sanoi:
Pitääkö tommoseenkin varautua?Kun aattelee talon käyttöikää,toi kuulostaa melko lyhyeltä ajalta...lämmitysmuotonahan toi on ehdottomasti mukavin.
Kuulostaa vähän tyhmältä asentaa kaksi lämmitysjärjestelmää, koska toinen hajoaa 15-20 vuoden kuluttua. Minä ainakin haluan talon, joka kestää yli sen ajan, kun laina on maksettu.