Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

ensinnäkin pankki antaa lainaa vaikka sulla olis tilillä miten vähän rahaa! talo käy vakuutena! rahaa sieltä saa sen verran ja sillon ku tarvii! ilman mitään todistuksia etenemisestä!!! näin on toiminu mulla! en tiedä mistä se tietous revitään mutta aika järkeily hommaa... istuu alas ottaa tupakit esille ja miettii vähä aikaa niin kyllä se siitä selviää! ja mulla on eristäjän pesti auki! halukkaita?? kävin alottamassa ja ei oikein innostanut!

No tieto on revitty ihan työpaikaltani... kohtuu luotettavana pidän, voitte arvailla missä työskentelen ;). Ja sillä ootko pers aukinen vaiko onko sulla 2000€ ei oo mitään väliä ton lainan annon suhteen. Pointti on siinä, että on niin suuri todennäköisyys loukkaantua tai rakentaa talo omaa kokemattomuuttaa vituilleen, jolloin talo on "arvoton" sihteessa siihen sidottuun arvoon. Ennen kuin rupeatte lisää spekuloimaan, niin ottakaa asioista selvää...

Tyggis sanoi:
No tieto on revitty ihan työpaikaltani... kohtuu luotettavana pidän, voitte arvailla missä työskentelen ;). Ja sillä ootko pers aukinen vaiko onko sulla 2000€ ei oo mitään väliä ton lainan annon suhteen. Pointti on siinä, että on niin suuri todennäköisyys loukkaantua tai rakentaa talo omaa kokemattomuuttaa vituilleen, jolloin talo on "arvoton" sihteessa siihen sidottuun arvoon. Ennen kuin rupeatte lisää spekuloimaan, niin ottakaa asioista selvää...
Tuleeko laina helpommin, jos käyttää rakennuttamiseen ammattimiehiä "alusta loppuun?"

JPK

kodinputkimies sanoi:
ja mulla on eristäjän pesti auki! halukkaita?? kävin alottamassa ja ei oikein innostanut!
Vaikka se homma ei oo mukavaa niin itse kun tekee niin tekee sen paremmin, kun tietää että tulee itelle käyttöön ja sen että se vaikuttaa jo rahallisestikkin paljon tulevaisuuden lämmityskuluissa. Ja eihän nyt normaalia omakotitaloa 2 päivää kauemmin eristä.

ja ennen kuin minun sanoja epäilette valheiksi niin olen juuri rakentamassa taloa! sisällä maalaus/kattojen panelointi vaiheessa ja itse teen kaiken enkä ole pankkiin(nordea) ainoatakaan todistusta vienyt! tervetuloa katsomaan jos vieläkin epäilyttää... kahvit tarjoon jos tuot pullat mukanasi!:)

jpk:
Vaikka se homma ei oo mukavaa niin itse kun tekee niin tekee sen paremmin, kun tietää että tulee itelle käyttöön ja sen että se vaikuttaa jo rahallisestikkin paljon tulevaisuuden lämmityskuluissa. Ja eihän nyt normaalia omakotitaloa 2 päivää kauemmin eristä.

no ei varmisti ole ihan älytön urakka mutta jos eristäjä joka sitä tekee töikseen tekee sen nopeammin ja paremmin niin kyllä siitä 1000e voi maksaa ja vielä voi ite tehdä jotain mielenkiintosempaa hommaa sillä aikaa!:D

Ikä
42
ihan vinkkinä että kannattaa kysellä urakoitsijoilta tarvikkeita omakotirakentamiseen,koska noi rautakaupat vetää todella paljon välistä.siis jos on tuttuja urakoitsijoita.Varsinkin lvi ja sähkökamoissa.

Ikä
42
Se oman talon eristys on vieläpä aika tärkeä juttu.Olen asunut sähkölämmitteisessä rivitalossa,melkein uusi,mutta nopeasti ja halvalla rakennuttu,niin voi jessus,kun oli kylmä talvipakkasilla ja sähkölaskut ihan kivoja.Sinne oli huiskittu vaan villat ja äkkiä piiloon.Omakotitaloista en tiedä,mut nykyään ainakin isompia halleja eristetään melkein pelkästään puhallusvillalla,just koska se levittyy hyvin,ei jää rakoja mihinkään.Kattotuolien väliin jos joutuu villoittaan käsipelillä,ni ei varmasti tule tiivistä.Siis jos eristää talon alakatosta.

Huomatkaa, että eroavaisuuksia on myös pankkien väleillä. Siksi alussa neuvoin tutustumaan eri pankkien käytäntöihin. Pankki, jossa itse työskentelen suhtautuu hyvin kriittisesti pääkaupunkiseudulla itse rakentamiseen. Huomattavasti helpompaa on saada laina, jos teettää vaativimmat työt urakoitsijoilla. Tietenkin asiaan vaikuttaa myös oma varallisuus, puolison varallisuus, työpaikka, kulut / menot, tilin alitukset, yms...

Ikä
38
Rakennus projekteissa tuppaa käymään niin että yli puolissa omakotitalo kohteissa kustannusarvio on liian matala. Siinä on niin hirveästi huomioitavia seikkoja ettei uskoiskaan. Noissa avaimet käteen paketeissa (desing ja ruotsalaistalot) täytyy huomioida myös että mitä tulee maksaa maansiirto ja esim. perustuksenteko harkoistam jos kyseiselle paikalle tarvitaan paketin mukana tulevaa perustusta leveempi. Osaava tuttu valvoja on hyvä, jolta voi kysyä neuvoja ja niksejä. Jos ite pystyy olemaan apupoikana lankun nokassa tai mitan nollapään pitäjä niin siinä voi säästää pitkän pennin. Kannattaa kysellä tuttavilla neuvoja kyseiseen projektiin. Moni saattaa sanoa että älä ryhdy leikkiin. Itse kun on tullut rakenneltua niin moni asia on helpompaa tietty, kun jutut on tuttuja.

Ps. Älkää aloittako tähän aikaan vuodesta tekee taloa, on muuten kylmä pistää tota runkoa pystyy tuolla ;)

JPK

kodinputkimies sanoi:
ja ennen kuin minun sanoja epäilette valheiksi niin olen juuri rakentamassa taloa! sisällä maalaus/kattojen panelointi vaiheessa ja itse teen kaiken enkä ole pankkiin(nordea) ainoatakaan todistusta vienyt! tervetuloa katsomaan jos vieläkin epäilyttää... kahvit tarjoon jos tuot pullat mukanasi!:)

jpk:

no ei varmisti ole ihan älytön urakka mutta jos eristäjä joka sitä tekee töikseen tekee sen nopeammin ja paremmin niin kyllä siitä 1000e voi maksaa ja vielä voi ite tehdä jotain mielenkiintosempaa hommaa sillä aikaa!:D
Siitähän se ongelma tuleekin jos ne urakalla tekee niin enemmän niitä kiinnostaa oma keskituntiansio kuin työnlaatu, joten saattaa tulla hieman juosten kustua.Esim. Täällä paikallisesta opiskelija asuntolasta oli unohtunut eristeitä nurkista ja sit olikin talvella seinä jäässä sisältä

urakalla kyllä mutta teki naapuriin ja jälki sitä luokkaa että ammatti mies tuohon hommaan! ja kun kyse niinkin tärkeästä asiasta kuin ilmastoinnin eristäminen! eipähän tarvi itkeä kondensio veden kanssa!

Itseänikin kiinnostaisi hankkia omakotitalo...duunien takia sen pitäisi sijaita uudellamaalla...
ongelma on siinä, että oon köyhä...velkaa kyllä löytyy parikyt tuhatta juuroo.
Onkohan mahdollista saada silti lainaa????? riittääkö talo tosiaan vakuutena?:eek:

jarre55 sanoi:
Muistakaahan kaikki, ettette osta taloa, joka on rakennettu kesällä 2004!
ai miksi ei?? etelä suomen ongelma tuntuu olevan kaikki tuo epäily ammattilaisia kohtaan! joukossa on varmasti jonkin verran sutta tekevää! pohjosemassa ei elätä itseään jos työn jälki huonoa! maine kiirii!

Ikä
39
kodinputkimies sanoi:
ai miksi ei?? etelä suomen ongelma tuntuu olevan kaikki tuo epäily ammattilaisia kohtaan! joukossa on varmasti jonkin verran sutta tekevää! pohjosemassa ei elätä itseään jos työn jälki huonoa! maine kiirii!
Eikös tossa ollu kyse ko. kesän ilmastosta, eikä niinkään tekijöistä...