Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos tuonne IT-kaapin sisälle olemassa mitään kätevää kaapelointia, vai pitääkö ostaa jotain puolen metrin (tai 25cm) RJ45-piuhoja vaan hirveä kasa ja vedellä niillä yksittäin reitittimeltä huoneisiin menevien piuhojen liittimiin? Nippusiteellä sitten voi vähän ryhdittää kasaa jne...

Hommaa liittimiä ja liitinpihdit jostain lainaan millä saat itse tehtyä noita päitä. Siinä saat hukkapätkät hyötykäyttöön ja säästät pitkän pennin. En tosin tiedä paljon noi valmiit pätkät nykyään maksaa, 10v sitten kun on niitä joutunu ostaan ne oli helvatin kalliita..

Hommaa liittimiä ja liitinpihdit jostain lainaan millä saat itse tehtyä noita päitä. Siinä saat hukkapätkät hyötykäyttöön ja säästät pitkän pennin. En tosin tiedä paljon noi valmiit pätkät nykyään maksaa, 10v sitten kun on niitä joutunu ostaan ne oli helvatin kalliita..

Pari-kolme euroa kappale on irtotavarana (eBay), mutta mjooo... voishan sitä juhannuksena noitakin askarrella.

Eli ei ole olemassa mitään hienompaa tapaa kuin yksittäiset RJ45-piuhat.

Pari-kolme euroa kappale on irtotavarana (eBay), mutta mjooo... voishan sitä juhannuksena noitakin askarrella. Eli ei ole olemassa mitään hienompaa tapaa kuin yksittäiset RJ45-piuhat.

Wlan ei vaadi piuhoja ;)

En kyllä tohon hintaan alkaisi itse räpeltämään.

On joo näköään puoli ilmaisia noi näjöjään. 10v. sitten ne maksoi seamman kymmenen markkaa kappaleelta..

Cat6 piuhalla meillä tehty verkko. Onhan se kai ainakin jollain tasolla perusteltua tehdä myös välijohdot Cat6:lla Cat5 sijaan..

Itse tilasin Nierlestä:
http://www.nierle.com/fi/tuote/8021/CAT_5e_FTP_RJ45_verkkokaapeli_0,5m.html

Verkkokaupasta löytyy myös:
http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/4158d/0-5m

En kyllä tohon hintaan alkaisi itse räpeltämään.

Kiitti vi***nkistä! Osaatko heittämällä sanoa, onko tuolla Nierlessä jotain fiksuja päivänvalolamppuja? Pistäisin heti nuo piuhat tulemaan ja ottaisin pari lamppuakin testiin, mutta en nyt justiin ehdi alkaa kovin syvällisesti itse googlettelemaan.

Miten talon ympäröivä kupariköysi tulee asentaa? Käsittäekseni salaojan alle ja solmia yhteen, vai onko tässä vielä jotain kikkakutosia?

Miten talon ympäröivä kupariköysi tulee asentaa? Käsittäekseni salaojan alle ja solmia yhteen, vai onko tässä vielä jotain kikkakutosia?

Maadoitus kupari?? Aika yleinen tapa on surrata se perustusten raudoituksiin..

Maadoitus kupari?? Aika yleinen tapa on surrata se perustusten raudoituksiin..

Tätä minä tyhmä en ole ikänä tajunnut. Mitä merkitystä siellä tuolla on? Eikös se pitäisi kaivaa talosta ulos kosteaan maahan? Tästäkin muuten väännetty pari vuotta sitten syksyllä tässä ketjussa...

Tulihan näitä asioita koulussa luettua, mutta ei meinaa muistaa. Että hukkaan meni sekin :rolleyes: Suosituksena/määräyksenä taisi olla yksi kupari perustuksiin lenkkinä (kuparista molemmat päät potentiaalintasauskiskoon kiinni), kupari raudoituksen ja pot.tasauskiskon välille ja vielä yksi kupari pot.tasauskiskosta parikymmentä metriä samaan ojaan syöttökaapelin kanssa.

Tätä minä tyhmä en ole ikänä tajunnut. Mitä merkitystä siellä tuolla on? Eikös se pitäisi kaivaa talosta ulos kosteaan maahan? Tästäkin muuten väännetty pari vuotta sitten syksyllä tässä ketjussa...

Nonnis :)

Minkä vitun takia tähän ei löydy mistään selkeää ohjetta kuvien kanssa...

Ymmärtääkseni sen kuparin tarkoitus on johtaa jännite jonnekin suurempaan massaan eli maahan tai anturaan... Siis sillon kun ukkonen iskee sopivasti ni ei sit kärvähdä kaikki rasiat talossa. Kun se sidotaan raudoitukseen niin se raudoitus ikään kuin jatkaa sitä kuparia eli lisää pinta-alaa minkä kautta se jännite jakaantuu suuremmalle alalle ja anturahan on maassa kiinni ja jakaa sen sit sitä kautta.. Voi pelkästään maahankin laittaa ja sitäkin paljon tehdään..

Et sä mitään kuvia tarvi. Vedät sen kuparin sinne anturan sisään sillon kun laitat anturan raudoituksia ja sidot sen surrilangalla rautoihin kiinni useammasta kohtaa.. Kuparin toinen pää sinne missä sulla on sähkökeskus talossa ja jätät sinne päähän vähän kiepille sitä kuparia että varmasti ylettyy sinne kaapin sisään.

Sulla taitaa olla normi sähkösuunnitelmat eli ei juuri mitään. Meidän suunnitelmat teki yksi vanhempi insinööri, joka on mm. TUKESin turvatarkastaja eli mm. maadoituskaaviosta on oma sivunsa.

Karkeasti homma menee siten, että mittauskeskukseen tulee syöttökaapelin kanssa samassa ojassa 20-25m kuparia, yleensä Cu16mm2 (tästä löytyy ohjeet ainakin Fortumin sivuilta). Ryhmäkeskuksen alle tai läheisyyteen tulee potentiometrikisko (MEB virallisissa suunnitelmissa), josta viedään vähintään 20m lenkki talon alle (suodatinkankaan alle kosteaan maahan) ja molemmat päät kiskossa. Samasta kiskosta viedään Cu16, MK6 tai MK16KEVIt maadoitettaviin kohteisiin. Kohteet ovat siis vähintään ryhmäkeskuksen maadoituskisko, datakaappi, johtavat putkistot, betoniraudoitus ja IV-kanavisto.

Johtavat putkistot ovat siis vesi ja lattialämmitysputkistoja eli jakotukkeja yms. Muoviputkessa pyörii melkolailla staattista sähköä, jos joku ei tiennyt ja siihen päälle metalliset jakotukit.

Meillä ei kanssa ensin aluksi ollut mitään järkeviä sähkösuunnitelmia. Yksi tutun tuttu raapi pakolliset läjään, eikä niissä ollut yhtään mitään mistään kupareista. Meinasi unohtua koko roska, onneksi naapuri rakensi kanssa ja se on sähkäri koulutukseltaan niin osasi siitä mainita. Meillä oli jo anturat tehty kun tuo muistettiin. Ei piti se kaivella sitte anturan ali ja omaan ojaansa. Ei siis enää edes olisi ollut mahdollista sitä anturan raudoituksiin pistää.

Eikä tuo kyllä tuntunut sähkäreitä liieemmin kiinnostavankaan koko kupari. EI vissiin mitään vastuuta kellään vaikka sen puutteesta kaikki käryäisi? Huvittaa kun nuot LVI puolen jutut on niin saakelin säännösteltyjä ja tarkkoja ja sähköt tuntuu saavan vetää vähän sinneppäin.

Joo, sähköt voi edelleen tehdä klubiaskin kanteen, vaikka nykytalossa on sähköä ja tekniikkaa kymmenen vanhan talon edestä. Nuokin varmaan tiukentuu pikkuhiljaa kun sähkön aiheuttamia tulipaloja yms. on enenevässä määrin. Ainoastaan käyttöönoton tarkastuspöytäkirjan teko eliminoi edes pahimmat virheet/puutteet, mutta muuten rakennusvalvonta kaikessa pilkunnu...is innossaan ei ole asiasta juurikaan kiinnostunut.

Meillä kait hyvät suunnitelmat tuli siitä, että sellaiset oli tarkoitus tehdä ja siihen piti löytää hyvä tekijä. Puolivahingossa löytyi hyvä suunnittelija ja samaa reittiä sähkäri. Suunnitelmia oikeasti hierottiin ml. kaikki heikkovirta ja samalla valittiiin talotekniikan palikoita jotta saatiin suunniteltua noiden keskinäiset ohjaukset ja mahdollisuudet. Vaatimuksia/haasteita oli tietysti vino pino ja jälkeenpäin täytyy todeta, että aika pieniä muutoksia/lisäyksiä tehtiin rakentamisen aikana. No, näin jälkeenpäin katsottuna olisi voinut laittaa vielä enemmän varauksia tms. mutta mennee hifistelyn puolelle. :)

Meillä kanssa tuli sitten viime hetkillä hyvä sähkäri joka veti suunnitelmat uusiksi. Mutta siinä vaiheessa oli jo perustuket tehty, laatta valettu ja elementit tulossa. Eli vähän perse edellä puuhun. Meni se alkuperänen suunnitelma täysin uusiksi. Seuraavan talon kanssa osaa tän ottaa jo todellakin paljon aikaisemmin huomioon.

Itse talon osalta ei mitään ongelmia. Kaikki haluttu saatiin muuteltua. Mutta jos sitä ois järkevä ollut, niin ois nakannut putkea talosta ulos tuonne takapihalle. Nyt esim. jos haluaisin tulevaan puuvajaan sähköt, ne ois niin vittumaisen matkan päässä vetää (puoli pihaa kaivettava ojaa) että jää vetämättä kun ei ole 100% välttämätöntä.

Eikä tuo kyllä tuntunut sähkäreitä liieemmin kiinnostavankaan koko kupari. EI vissiin mitään vastuuta kellään vaikka sen puutteesta kaikki käryäisi? Huvittaa kun nuot LVI puolen jutut on niin saakelin säännösteltyjä ja tarkkoja ja sähköt tuntuu saavan vetää vähän sinneppäin.

Mä ainakin käsitin että sähkösuunnitelmat pitäis olla siinä missä kaikki muutkin suunnitelmat ja että rakennusvalvonta niitä jopa edellyttäisi? Turhaanko maksoin niistäkin? ;)
Ja kyllä meillä sähköurakoitsija oli kärppänä kuparia pistämässä maahan samoihin aikoihin kun talojohto tuotiin.

Mä ainakin käsitin että sähkösuunnitelmat pitäis olla siinä missä kaikki muutkin suunnitelmat ja että rakennusvalvonta niitä jopa edellyttäisi? Turhaanko maksoin niistäkin? ;)
Ja kyllä meillä sähköurakoitsija oli kärppänä kuparia pistämässä maahan samoihin aikoihin kun talojohto tuotiin.

Kyllä nuo suunnitelmat pitää periaatteessa olla ja loppu riippuu sitten kunnasta ja rakennusvalvonnasta. Näillä nurkilla aloituskokouksessa pitää kirjata papereihin sähkösuunnittelijan/urakoitsijan nimi mutta suunnitelmia ei kukaan halua nähdä. Muuttotarkastuksessa sitten tarkastuspöytäkirja on ehdoton eli aika paljon tyhjää jää tuohon väliin ja tiedän että myös valitettavasti käytännössä.

Vastuunsa tunteva suunnittelija/sähkäri (niitäkin löytyy) muistaa kyllä hoitaa hommansa koska ainakin vahingon sattuessa saattaa tulla kyselyitä.

EDIT: Meillä nuo ojat pihavaloille yms. kaivetaan pihan teon yhteydessä (kohtapuoliin), olennaista on että jossain on putki/kaapeli/varaus tms. josta ottaa. Tyhjästä on hankalaa ja jälkeenpäin tehdyt viritykset ei ole välttämättä aina parhaita.

EDIT2: No pe...e, taitaa olla aika mennä nukkumaan. Tässä olen illan mittaan selvitellyt mitä vielä tarvitaan eli suojaputkea, maakaapelia, jalustaa, putkea, pistorasiaa yms. jotta voi huomenna mennä ostoksille.

Periaatteessa pitää olla ja oikeastaan käytäntökin jonkinlaisia suunnitelmia vaatii, mutta ei niitä kukaan muu kuin asentaja halua nähdä. :D Sen sijaan IV- ja putkisuunnitelmat piti meillä päin tarkistuttaa rakennusvalvonnassa etukäteen.

Mullakin kuparit yllättäen jäivät alkuunsa pois, kun ei niistä oikein kukaan osannut mainita. Viime kesänä sitten jälkiasennuksena kuparin maahan kaivoin. Sähkäri ohjeisti, että lapion piston syvyyteen upottaminen riittää. Yllättävän kova homma oli siinäkin ja onneksi siihen tuli sitten vielä täyte- ja pintamaita hiukan ylimääräisiä päälle.

Kyl mulla piti olla talosta kuvat(talon kuvat ja tontille piirretty perustussuunnitelma), lvi piirrokset, sähköpiirrokset ennenkuin oli mitään asiaa yrittää edes rakennusluvan hakemista. Eli sähköpiirroksissa on minulla ainakin rakennusvalvonnan leima. Lisäksi sähköt mitattiin ja näistä on mittauspöytäkirja. ilman tätä ei ollut taas mitään asiaa suorittaa muuttotarkastusta. Näissäkin on kai eroja kaiketi kunnittain. Kyllä itselle tulee näistä nyt vahvasti mieleen että ainakin valvonta on erittäin hyvin hoidettu pääkaupunkiseudulla. Ei tuossa jäänyt itselle paljoakaan sompailuvaraa sählätä. Kostuseristeen paksuudenkin oma tarkastaja mittasi koepalalla. Ehkä ne kaikki tonnit mita valvontaan upposi ei mennyt ihan hukkaan.

Kyl mulla piti olla talosta kuvat(talon kuvat ja tontille piirretty perustussuunnitelma), lvi piirrokset, sähköpiirrokset ennenkuin oli mitään asiaa yrittää edes rakennusluvan hakemista. Eli sähköpiirroksissa on minulla ainakin rakennusvalvonnan leima.
Juu. Toki meilläkin nyt rakennuspiirustukset (julkkarit, pohjat, leikkaukset, rakenteet, asema) piti olla. Kuten myös LVI-suunnitelmat. Noita pystyi jälkikäteenkin täällä maalla toimittamaan eli rakennuslupa heltisi rakennuspiirustuksilla ja LVI-suunnitelmat toimitettiin vasta pari vuotta luvan jälkeen eli siinä vaiheessa, kun kyseisten töiden tekeminen tuli ajankohtaiseksi. Sähkösuunnitelmaa ei vaadittu, mutta sellaisen sähkäri teki omaa työtään helpottamaan. On kaiketi aika paljon helpompaa ja mukavampaa miettiä menekit ja tehdä käytännön toteutukset, kun on jonkinlainen suunnitelma paperilla.

Lisäksi sähköt mitattiin ja näistä on mittauspöytäkirja. ilman tätä ei ollut taas mitään asiaa suorittaa muuttotarkastusta.
Käyttöönottotarkastuksessa meilläkin vaadittiin sähköistä mittauspöytäkirja. Lisäksi IV-mittaukset sekä IV-tarkastuspöytäkirja, putkien tarkastuspöytäkirja (painekoetta en tarvinnut) ja tietysti vastaavan työnjohtajan tarkastuspöytäkirja.

Back
Ylös Bottom