Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Vai niin. Tässä naapurissa ois vissiin pari tonttia vielä vapaana ;)

Tiiätkö mikä siinä on aika milloin PITÄÄ rakentaa? Mä en nyt tässä kohtaa osta tonttia jossa pitää olla kämppä valmiina 2 vuoden kuluttua. Hyvän tontin voisin ostaa vaikka heti, jos tota rakennusaikaa ois vaikka 5 vuotta tai jotain muuta vähän joustavampaa.

EDITTIÄ: Pitäs nyt saada vihdoin aikaseks tulla käymään siellä sun luona. Ootko välipäivinä kotosalla? Vaimo on töissä, joten vois poikien kanssa hyvin piipahtaa joku iltapäivä.

Ainakin täällä päin on kaupungin tonteille hoidettu homma niin, että tontti on vuokralla siihen asti kunnes jotain rakentaa ja vasta kun on talo pystyssä niin voi tontin ostaa omaksi. Yksityiseltä jos ostaa niin juttu on tietenkin ihan toinen.

Kaskas... olikin hieman toisella suunnalla mitä profiilista aattelin. No, Timballe jää sitten toinenkin tontti :)

Olikin näköjään pari vuotta vanhaa tietoa profiilissa. Nyt on painokin korjattu. :)

Tiiätkö mikä siinä on aika milloin PITÄÄ rakentaa? Mä en nyt tässä kohtaa osta tonttia jossa pitää olla kämppä valmiina 2 vuoden kuluttua. Hyvän tontin voisin ostaa vaikka heti, jos tota rakennusaikaa ois vaikka 5 vuotta tai jotain muuta vähän joustavampaa.

EDITTIÄ: Pitäs nyt saada vihdoin aikaseks tulla käymään siellä sun luona. Ootko välipäivinä kotosalla? Vaimo on töissä, joten vois poikien kanssa hyvin piipahtaa joku iltapäivä.

http://www.jyvaskyla.fi/yhdyskuntatoimi/tonttiosasto/tontit/omakotitontit/osto

Tuolla seisoo, että kahden vuoden sisällä ostosta pitää rakentaa.

Kyllä varmaan ollaan kotona välipäivinä. Joulupäivänä tai tapanina luultavasti palataan reissusta. Tuu nyt katsomaan, kun oon (melkein) omin käsin tallin rakentanu. ;)

Ainakin täällä päin on kaupungin tonteille hoidettu homma niin, että tontti on vuokralla siihen asti kunnes jotain rakentaa ja vasta kun on talo pystyssä niin voi tontin ostaa omaksi.

Oliskohan meillä ollut silleen, että kaupungin euro/neliö tontti oli mahdollista ostaa omaksi heti, kun oli rakennuslupa saatu. Rakennuslupaa odotellessa tontti oli vain varattuna. Joka tapauksessa tällä hetkellä omistan tontin ja se on lainhuudatettu, vaikka pirtti ei ole puoliksikaan valmis.

Kyllä varmaan ollaan kotona välipäivinä. Joulupäivänä tai tapanina luultavasti palataan reissusta. Tuu nyt katsomaan, kun oon (melkein) omin käsin tallin rakentanu. ;)

Me kyläillään kanssa tossa joulupyhät. Eli siinä arkena vois tosiaan tulla. Vaimo töissä ja minä poikienkaan kotosalla.

Kyllähän LTO:lla varustettu ilmanvaihtokoje on loistava laite, ei sitä kannata aristella.

No perkele. Nyt oon ihmetellyt pari päivää jäätyvää lton kennoa. Yhtä jääkalikkaa koko paska. Ilmeisesti lämpöanturi paskana tai kennonohituspeltiä liikuttava moottori. Voi perseensuti.

Lisäksi on tullut säädettyä kiertovesipumppua ja lattialämmön piirien virtauksia. Nörtti kun luonteeltaan on niin onnistuu aina sotkemaan itsensä kaiken maailman säätämisiin.

No perkele. Nyt oon ihmetellyt pari päivää jäätyvää lton kennoa. Yhtä jääkalikkaa koko paska. Ilmeisesti lämpöanturi paskana tai kennonohituspeltiä liikuttava moottori. Voi perseensuti.

Lisäksi on tullut säädettyä kiertovesipumppua ja lattialämmön piirien virtauksia. Nörtti kun luonteeltaan on niin onnistuu aina sotkemaan itsensä kaiken maailman säätämisiin.

Niinhän se menee. Mitä enemmän tekniikkaa, sitä enemmän säätämistä. Tälläset lähes 25 asteen pakkaset on parasta aikaa optimoida / koeponnistaa omat lämmitysjärjestelmät.

Mulla on kanssa ollut vähän Ilton kanssa hankaluuksia. Ei jää takkakytin päälle, vaan just kun meinaa saada takan syttymään niin takkakytkin sammuu, ilmanvaihto menee täysille ja savut sisälle. Ohjekirja käteen ja säädöt kohdalleen ja nyt pelittää.

Onneksi tämä säätö on ihan mukavaa, muuten voisi v¤%uttaa.

Mulla on kanssa ollut vähän Ilton kanssa hankaluuksia. Ei jää takkakytin päälle, vaan just kun meinaa saada takan syttymään niin takkakytkin sammuu, ilmanvaihto menee täysille ja savut sisälle.

Oikaise ja tee kuten minä. Älä käytä koko kytkintä. Avaat vain tuuletusikkunan kun takkaa sytytät :D

Oikaise ja tee kuten minä. Älä käytä koko kytkintä. Avaat vain tuuletusikkunan kun takkaa sytytät :D

Ei oikeen viitti 25 asteen pakkasella ovea availla. Menee koko ajatus pilalle jos pitää ovi auki takkaa sytytellä (tulee kylmä).

Muuten on kytkin toiminut ihan ok, mutta nyt paukkupakkasilla ei oikein pelitä kovimmalla teholla, vaan pienemmällä teholla pysyy kyllä päällä.

Miksi kodari76:n et käytä kytkintä? Mun mielestä (ja varsinkin näin surkeilla sytytystaidoilla) loistava keksintö.

Miksi kodari76:n et käytä kytkintä? Mun mielestä (ja varsinkin näin surkeilla sytytystaidoilla) loistava keksintö.

Koska se on alakerrassa :(

Kun takka on edes vähän lämmin niin se vetää kyllä itsestään niin ettei savut tule sisään. Että sikäli ongelma ei ole meikällä paha.

Koska se on alakerrassa :(

Kun takka on edes vähän lämmin niin se vetää kyllä itsestään niin ettei savut tule sisään. Että sikäli ongelma ei ole meikällä paha.
Mulla syttyy ilman kytkintäkin, johtuu varmaan piippujen pituudesta 13m
Perusmoka: kun takassa tulet, laita liestituuletin päälle :thumbs:. Testattu jo kolme kertaa.

Mulla syttyy ilman kytkintäkin, johtuu varmaan piippujen pituudesta 13m
Perusmoka: kun takassa tulet, laita liestituuletin päälle :thumbs:. Testattu jo kolme kertaa.

Kokeiles panna muija imuroimaan keskuspölynimurilla samaan aikaan kun takkaa sytyttelet.

Onko mitään oikeasti suositeltavaa lehteä omakotitaloprojektia suunnittelevalle? Tykkään lukea lehtiä ja jonkun järkevän sellaisen voisi aiheen tiimoilta tilaillakkin.

Meidän taloa taisin lueskella, sille ei oikein kilpailijoita taida edes olla. Toki kodinkuvalehdet yms sisustajapuoliskolle.

Tampereen kaupunki lähettää uusille rakentajille ihan ok opuksen mutta en muista enää sen nimeä. Tämä vaikuttaisi hyvältä sijoitukselta tulevalle rakentajalle.
http://wsoy.fi/yk/products/show/25601?category=138

sfnet.keskustelu.rakentaminen oli myös aikoinaan hyvinkin mielenkiintoista seurattavaa. Jos esimerkiksi mietityttää missä on höyrynsulun oikea paikka, voi tuolta hakea vauhtia. :) Mahtaako siellä tosin enää mitään järkevää keskustelua olla, mutta vanhoja juttuja löytyy kyllä haulla.
http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.rakentaminen/topics

Meidän taloa taisin lueskella, sille ei oikein kilpailijoita taida edes olla. Toki kodinkuvalehdet yms sisustajapuoliskolle.

Tampereen kaupunki lähettää uusille rakentajille ihan ok opuksen mutta en muista enää sen nimeä. Tämä vaikuttaisi hyvältä sijoitukselta tulevalle rakentajalle.
http://wsoy.fi/yk/products/show/25601?category=138

Vaikuttaa hyvältä joo, mutta olenko tyhmä vai miksi tuon tilaaminen ei onnistu tuon linkin kautta? Ei ole mitään vaihtoehtoa mistä tuon voisi tilata?

Vaikuttaa hyvältä joo, mutta olenko tyhmä vai miksi tuon tilaaminen ei onnistu tuon linkin kautta? Ei ole mitään vaihtoehtoa mistä tuon voisi tilata?

Meidän talon lisäksi TM rakennusmaailmat kannattaa haalia itselleen, noita tulee kai pari kertaa vuodessa.
Osta irtonumero ja tilaat siitä löytyvällä lappusella?

EDIT: Eikun tarkoitit kai tuota opuksen tilausta :nolo:
Osta Akateemisesta?
https://www.akateeminenkirjakauppa....0052&productId=8983357&langId=-11&contractId=
https://www.akateeminenkirjakauppa....0052&productId=3811727&langId=-11&contractId=

EDIT2: Tässä halvempi, itse tilasin just täältä:
http://www.bookplus.fi/kirjat/ojala,_kari/parempi_pientalo-4346934

Back
Ylös Bottom