Kaveri sai juurikin tässä 60 km pohjoisessa talonsa valmiiksi. Neliöitä on 140 ja hongan hirsitalopaketti. Kustannukset taisivat pyöriä 240 tEUR tietämissä kaikkineen, vaikka itse rakensi suunnilleen kaiken mitä pystyy tekemään (pystytysporukka oli erikseen).
En ole tarkemmin kysellyt mutta vaikka hänellä olisi ollut omia (porukoiden) metsiä käytettäväksi niin lopulta laskelmissa päätyi talopakettiin. Jos oikein muistan niin riittävää säätöä saanut syntymään (tosin puiden ajolle olisi tullut matkaakin jonkin verran). Mutta tuota ja yhtä toista rakennusprojektia seuranneena tuntuma on että jos kahteensataan tonniin talon tekee tontteineen niin säästämisessä on onnistuttu. Tosin nuo molemmat siis talopaketteja.
By the way, tuossa sun tontin sijainnissa ei ole mitään muuta vikaa kuin että ruuhka-aikaan on aivan sairaan vaikea päästä nelostielle siitä Mäkisen tehtaan viereisestä risteyksestä ;)
Kyllähän melko järkevää olisi varata ainakin se 1500€/m2, niin ei tule ainkaan aivan valtavia pettymyksiä budjetin suhteen.
Hyvältähän Timban tontti kuullostaa, luulisi ettei aivan hirveästi mutaakaan olisi, tosin ei se louhiminenkaan halpaa ole. Esimerkki pieleen menneestä budjetoinnista ja perustuksista.
Itse arvioin perustusten kustannuksesksi noin 20 000 euroa (paalutus tästä olisi ollut 5000€). 10 000 perustukset ja 5000 maatyöt. No loppupeleissä paalutuksen suurin kustannus ei ollutkaan itse paalutus vaan se laatta joka paalutuksen päälle piti vielä tehdä. Betonia meni 100 mottia (hinta pumpattuna tuolloin n. 140 € / m3. Pelkästään 16mm harjaterästä meni noin kilsa. 8 ja 10 mm veilä enemmän.
Niinhän siinä kävi että perustukset maksokin 50 000€ ja kaikki budjetinylitysvara olikin sitten jo käytetty ... ja samaan vitutstai kesti koko rakentamisen ajan, kun budjetti ei saanut enää ylittyä yhtään. Ei tarvinnut paljon keltaisia sivuja selailla.