Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Kaveri sai juurikin tässä 60 km pohjoisessa talonsa valmiiksi. Neliöitä on 140 ja hongan hirsitalopaketti. Kustannukset taisivat pyöriä 240 tEUR tietämissä kaikkineen, vaikka itse rakensi suunnilleen kaiken mitä pystyy tekemään (pystytysporukka oli erikseen).

En ole tarkemmin kysellyt mutta vaikka hänellä olisi ollut omia (porukoiden) metsiä käytettäväksi niin lopulta laskelmissa päätyi talopakettiin. Jos oikein muistan niin riittävää säätöä saanut syntymään (tosin puiden ajolle olisi tullut matkaakin jonkin verran). Mutta tuota ja yhtä toista rakennusprojektia seuranneena tuntuma on että jos kahteensataan tonniin talon tekee tontteineen niin säästämisessä on onnistuttu. Tosin nuo molemmat siis talopaketteja.

By the way, tuossa sun tontin sijainnissa ei ole mitään muuta vikaa kuin että ruuhka-aikaan on aivan sairaan vaikea päästä nelostielle siitä Mäkisen tehtaan viereisestä risteyksestä ;)

Kyllähän melko järkevää olisi varata ainakin se 1500€/m2, niin ei tule ainkaan aivan valtavia pettymyksiä budjetin suhteen.

Hyvältähän Timban tontti kuullostaa, luulisi ettei aivan hirveästi mutaakaan olisi, tosin ei se louhiminenkaan halpaa ole. Esimerkki pieleen menneestä budjetoinnista ja perustuksista.

Itse arvioin perustusten kustannuksesksi noin 20 000 euroa (paalutus tästä olisi ollut 5000€). 10 000 perustukset ja 5000 maatyöt. No loppupeleissä paalutuksen suurin kustannus ei ollutkaan itse paalutus vaan se laatta joka paalutuksen päälle piti vielä tehdä. Betonia meni 100 mottia (hinta pumpattuna tuolloin n. 140 € / m3. Pelkästään 16mm harjaterästä meni noin kilsa. 8 ja 10 mm veilä enemmän.

Niinhän siinä kävi että perustukset maksokin 50 000€ ja kaikki budjetinylitysvara olikin sitten jo käytetty ... ja samaan vitutstai kesti koko rakentamisen ajan, kun budjetti ei saanut enää ylittyä yhtään. Ei tarvinnut paljon keltaisia sivuja selailla.

p.s. eihän se metri savea mitään haittaa. Sitten on ongelma kun sitä alkaa olemaan metri tolkulla :D

Meidän mökkitontti on savea ja aika kettumainen se on pihana. Mökki sentään on kallion päällä, mutta vaihtaisin kuivaan mäntykankaaseen ihan milloin vain...

Kaveri sai juurikin tässä 60 km pohjoisessa talonsa valmiiksi. Neliöitä on 140 ja hongan hirsitalopaketti. Kustannukset taisivat pyöriä 240 tEUR tietämissä kaikkineen, vaikka itse rakensi suunnilleen kaiken mitä pystyy tekemään (pystytysporukka oli erikseen).

En ole tarkemmin kysellyt mutta vaikka hänellä olisi ollut omia (porukoiden) metsiä käytettäväksi niin lopulta laskelmissa päätyi talopakettiin. Jos oikein muistan niin riittävää säätöä saanut syntymään (tosin puiden ajolle olisi tullut matkaakin jonkin verran). Mutta tuota ja yhtä toista rakennusprojektia seuranneena tuntuma on että jos kahteensataan tonniin talon tekee tontteineen niin säästämisessä on onnistuttu. Tosin nuo molemmat siis talopaketteja.

By the way, tuossa sun tontin sijainnissa ei ole mitään muuta vikaa kuin että ruuhka-aikaan on aivan sairaan vaikea päästä nelostielle siitä Mäkisen tehtaan viereisestä risteyksestä ;)

Eilen katselin Honkatalojen sivuja ja varmastikaan ei ole ihan halvimmasta päästä tuo, vaikka varmaankin on sitten sieltä laadukkaammasta. Tuo 240.000 sisälsi siis tontit, pohja työt ja pihtyötkin vai? Tuo pihahommakin on sellainen, johon voi kyllä halutessaan polttaa sikana rahaa. Ja myös talossa käytettävät pintamateriaalit voi maksaa mansikoita.

Ja tuo on totta, että pahimaan ruuhkaan voi nelostielle joutua jonottamaan, mutta isompi ongelma on niillä jotka tosta haluaa lähteä pohjoiseen. Ja harvoinpa sitä tohon pahimpaan ruuhkaan on tuolta pois tulossa, siihen aikaan yleensä mennään kotia kohti. Mutta siis tiedossa on että tuo liiittymä on vähän syvältä kyllä.

Kyllähän melko järkevää olisi varata ainakin se 1500€/m2, niin ei tule ainkaan aivan valtavia pettymyksiä budjetin suhteen.

Hyvältähän Timban tontti kuullostaa, luulisi ettei aivan hirveästi mutaakaan olisi, tosin ei se louhiminenkaan halpaa ole. Esimerkki pieleen menneestä budjetoinnista ja perustuksista.

Itse arvioin perustusten kustannuksesksi noin 20 000 euroa (paalutus tästä olisi ollut 5000€). 10 000 perustukset ja 5000 maatyöt. No loppupeleissä paalutuksen suurin kustannus ei ollutkaan itse paalutus vaan se laatta joka paalutuksen päälle piti vielä tehdä. Betonia meni 100 mottia (hinta pumpattuna tuolloin n. 140 € / m3. Pelkästään 16mm harjaterästä meni noin kilsa. 8 ja 10 mm veilä enemmän.

Niinhän siinä kävi että perustukset maksokin 50 000€ ja kaikki budjetinylitysvara olikin sitten jo käytetty ... ja samaan vitutstai kesti koko rakentamisen ajan, kun budjetti ei saanut enää ylittyä yhtään. Ei tarvinnut paljon keltaisia sivuja selailla.

Vaikeahan sitä on sanoa louhimisen tarpeesta ennenkuin menee pinnan alle. Mutta tien raivaamisesta päätellen siellä on irtokiveä.

Mutta noita ylläreitä voi tosiaan tulla ja se tässä on ongelmakin. Ihan kovin pahasti kun ei voi tuon 200.000 euron päälle mennä jos meinaa veloistaa joskus selvitäkkin. Tietty vähän riippuu mitä tästä nykysestä loppupelistä saa euroja. Tietty jos jostain ilmestyy sponsori niin homma muutuu, mutta eipä tän varaan mitään voi laskea.

Vaikeahan sitä on sanoa louhimisen tarpeesta ennenkuin menee pinnan alle. Mutta tien raivaamisesta päätellen siellä on irtokiveä.

Mutta noita ylläreitä voi tosiaan tulla ja se tässä on ongelmakin. Ihan kovin pahasti kun ei voi tuon 200.000 euron päälle mennä jos meinaa veloistaa joskus selvitäkkin. Tietty vähän riippuu mitä tästä nykysestä loppupelistä saa euroja. Tietty jos jostain ilmestyy sponsori niin homma muutuu, mutta eipä tän varaan mitään voi laskea.

Aika paljon täytyy itse tehdä jos meinaat alle 200 000 tehdä. Jos saata sikahalvat perustukset eikä maata tarvitse juurikaan ostaa niin aina parempi. Pitkästä voisi tietysti tehdä, mutta melko harvoin enää edes kirvesmiehet tekee pitkästä. Suvussa jos on sellaisia ilmaisia apulaisia jotka tulee oikeesti auttamaan vaikka lupaa, niin niiillä säästää melko paljon.

Voi vaan käydä henkisesti aika raskaaksi jos lähet tota alle 200 000 tavottelemaan (siis vaan mun mielipide).

Mulla oli käytettävissä kaksi lähes ilmaista kökkämiestä joka päivä 8kk ajan. Itse oli säästänyt kesälomarahalomia niin että olin itse 4kk lomalla. Suvussa sähkömiehiä, rakennusinsinööri, putkimiehiä, kirvesmiehiä, kaivinkonemiehiä etc. Lähes kaikki tehtiin talkoilla. Rahaa maksoin ainoastaan perustushommista n. 6000€, Putkivastaavalle joka vaan tsekkasi että kaikki oli tehty oikein, vähän maatöistä maksoin ennenkuin kuulin että sellainenkin löytyi suvusta.

Aika paljon täytyy itse tehdä jos meinaat alle 200 000 tehdä. Jos saata sikahalvat perustukset eikä maata tarvitse juurikaan ostaa niin aina parempi. Pitkästä voisi tietysti tehdä, mutta melko harvoin enää edes kirvesmiehet tekee pitkästä. Suvussa jos on sellaisia ilmaisia apulaisia jotka tulee oikeesti auttamaan vaikka lupaa, niin niiillä säästää melko paljon.

Voi vaan käydä henkisesti aika raskaaksi jos lähet tota alle 200 000 tavottelemaan (siis vaan mun mielipide).

Mulla oli käytettävissä kaksi lähes ilmaista kökkämiestä joka päivä 8kk ajan. Itse oli säästänyt kesälomarahalomia niin että olin itse 4kk lomalla. Suvussa sähkömiehiä, rakennusinsinööri, putkimiehiä, kirvesmiehiä, kaivinkonemiehiä etc. Lähes kaikki tehtiin talkoilla. Rahaa maksoin ainoastaan perustushommista n. 6000€, Putkivastaavalle joka vaan tsekkasi että kaikki oli tehty oikein, vähän maatöistä maksoin ennenkuin kuulin että sellainenkin löytyi suvusta.

Kyllä tämä alkaa tiedossa olemaan, että ei ehkä alle 200.000 pääse. Mutta jossain 220.000 euron paikkeilla alkaa tulemaan kipuraja vastaan ja 250.000 on jo aikalailla mahdottomuus.

Jos talo tehdään itse (oli se sitten pitkästä tai paketin kasausta jostain valmiudesta) niin pyrin olemaan ite vuorotteluvapaalla esim. 6 kk tai mitä sitten tarviikaan. Itse en kuitenkaan päävastuuta rakentamisesta ota, kun ei ole tarvittavaa kokemusta. Että ns. ykköstimpuri hommaan olisi palkattava. Appiukko on LVI-asentaja, joten nuo hommat hoituu hänen kauttaa ja myöskin esim. kaivinkoneurakoitijoihin on suhteita, kuten moneen muuhunkin osa-alueeseen. Mutta nuo suhteet ei todellakaan tarkoita että ois ilmasia!

Perushommiin löytyy kyllä talkooporukkaakin, mutta ei tuon varaan voi hommaa laskea. Hyvä timpuri olisi suvussakin, mutta se taasen asuu Porissa. Varmaan lähtee kyllä tänne Jyväskylään hommiin, mutta sitten pitää järkätä esim. majoitus. Tottakai hyviä timpureita löytyy muutenkin, mutta eipä niitä enää halvalla saa.

Että oma pelinsä on tossa perinteisessä rakentamisessakin. Luulenpa että tuskin me ainakaan pitkästä tehdään. Eli yksi varteenotettava vaihtoehto olisi vesikatteen sisältävä paketti. Tekisi sitten itse, talkoilla ja osittain ostettu ammattilainen apuna kaikki sisätyöt, ulkoverhoukset ja terassit yms.

Paljon on hommia ratkaistavana. Mutta peruspaketin kyllä saa tontteineen 200.000 eurolla. Tuossa vaan joutuu tinkimään monesta ja pihatyöt nyt jää yli tuosta kuitenkin.

^ Siihen kaverin 240 tEUR sisälty tekniset pihatyöt eli mitä näitä nyt on, salaojaputkea jne. Mutta muuten on kuin kynnöspelto ja sitä sitten tulevina kesinä harrastellaan.

Mihin kategoriaan se paketti hongalla sijoittuu.. sitä en kyllä osaa arvioida. Sen tiedän että keittiökalusteet yms ihan laitettu laatukamaa kun ei niistä järkevää ole alkaa liikoja säästämään.

Mutta joo, mulle jäi vähän käsitys että pariinsataan tonttuun on kyllä todella todella tiukka päästä normi omakotitalossa, mutta en kyllä mitään juupas-eipäs väittelyäkään tästä halua aloitaa :)

edit: varsinki kun nää mun tiedot on todellakin näitä "kaverilla oli sillee" -tietoja ;)

Parempi vaan jos väität(te) vastaan. Saanpahan laskelmilleni vähän uutta miettimisen aihetta.

Toisaalta ei haittaa jos KOKONAISUUS menee yli 200.000 euron. Esim. pihahommathan tehdään suurelta osin tosiaan hiljaksiin ja talkoomielessä, joten tossa välissä ehtii vähän säästelemään rahaakin.

Katotaan nyt muuten, että saanko järkeviä vastauksia Puuppolan tontteja välittävältä yhtiöltä. Jos eivät anna kattavia vastauksia mun sähköpostiini, enkä saa esim. tien rakentamiseen yms. liittyviä asioita paperille asti selkeästi, niin jää ostamatta koko tontti! Tossa on ihan riittävästi jännitystä ostaa tontti talvella tietämättä maaperää tarkemmin, joten muita isoja kysymysmerkkejä en tuossa kohtaa hyväksy.

Kattelin muuten meidän perheelle soveltuvaa valmista asuntokantaa. Rivarit törkeen kalliita, eli menee helposti päälle 200.000 euron ja paljon jos ei huoli jotain 60-70 rakennettua. Kerrostalot ne vasta överihintasia onkin, eikä toisaalta kiinnosta kt enää pätkääkään. Okt:n saa rivarin hinnalla, mutta taaskin 90 lukua ja tuoreemmat on hintaluokkaa 250.000 euroa tai sitten ne on todellakin keskellä metsää ja siltikin on siinä 220.000 euron paikkeilla. Eli eipä ainakaan tartte asuntoa ostaa, sillä tossa hintaluokassa saa okt:tä ostaessa antaa vielä 10.000 euroa päälle valtiollekin. Ei kiitos. Eli kyllä se vaan on rakennettava. Jos ei Puuppolan tontille, niin jollekin muulle. Mutta en heitä vielä kirvestä kaivoon. Kovin vain tuntuu välittäjällä kestävän vastausten anto vaikka viimeviikolla oli vielä kova kiire myydä noita....

Kyllä tämä alkaa tiedossa olemaan, että ei ehkä alle 200.000 pääse. Mutta jossain 220.000 euron paikkeilla alkaa tulemaan kipuraja vastaan ja 250.000 on jo aikalailla mahdottomuus.

Jos talo tehdään itse (oli se sitten pitkästä tai paketin kasausta jostain valmiudesta) niin pyrin olemaan ite vuorotteluvapaalla esim. 6 kk tai mitä sitten tarviikaan. Itse en kuitenkaan päävastuuta rakentamisesta ota, kun ei ole tarvittavaa kokemusta. Että ns. ykköstimpuri hommaan olisi palkattava. Appiukko on LVI-asentaja, joten nuo hommat hoituu hänen kauttaa ja myöskin esim. kaivinkoneurakoitijoihin on suhteita, kuten moneen muuhunkin osa-alueeseen. Mutta nuo suhteet ei todellakaan tarkoita että ois ilmasia!

Perushommiin löytyy kyllä talkooporukkaakin, mutta ei tuon varaan voi hommaa laskea. Hyvä timpuri olisi suvussakin, mutta se taasen asuu Porissa. Varmaan lähtee kyllä tänne Jyväskylään hommiin, mutta sitten pitää järkätä esim. majoitus. Tottakai hyviä timpureita löytyy muutenkin, mutta eipä niitä enää halvalla saa.

Että oma pelinsä on tossa perinteisessä rakentamisessakin. Luulenpa että tuskin me ainakaan pitkästä tehdään. Eli yksi varteenotettava vaihtoehto olisi vesikatteen sisältävä paketti. Tekisi sitten itse, talkoilla ja osittain ostettu ammattilainen apuna kaikki sisätyöt, ulkoverhoukset ja terassit yms.

Paljon on hommia ratkaistavana. Mutta peruspaketin kyllä saa tontteineen 200.000 eurolla. Tuossa vaan joutuu tinkimään monesta ja pihatyöt nyt jää yli tuosta kuitenkin.

Käyppä kokeilemassa vaikka Kotionline (linkki ainakin nordean sivuilla ... muistaakseni) laskurilla arvio kustannuksista. Kotionline oli melko simppeli ja piti ainakin nän jälkikäteen laskettuna melko hyvin kutinsa. Sillä pystyt myös arvioimaan pikkuisen miten oman työn osuus vaikuttaa kustannuksiin.

Itse en ensin uskonut ko. laskelmaan, kun en millään saanut itse tekemälläni, mielestäni kattavallla, kustannusarviolla lähellekkään Kotionlinen käsittämättömän suurelta tuntunutta summaa, no onneksi työn osuus oli suuri ja homma saatiin jotenkin pysymään kasassa.

Kotionline laski talon kustannusavioksi 370.000 jossa 20.000 tontti. Ei olla vaimon kanssa vielä tarkkaa kustannuslaskelmaa tehty mutta jos kalusteita ei oteta mukaan niin rahaa meni noin 280.000 ja siitä pois tontti niin talolle tuli hintaa 260.000. Jos tuosta ottaa pois maalämmön ja eristerappauksen niin jää noin 240.000. Kämppä on parikymmentä neliötä yli 140m2, eli otetaan vielä 30.000 pois, jää 210.000 euroa.

Sitten sun perustukset irtoaa todennäköisesti pari kymppiä halvemmalla ja rakennuskustannukset on varmaan kanssa vähän laskeneet. Eli periaatteessa jos työstä ei juurikaan maksa niin, vois ehkä päästäkin alle 200 000. Mutta aina tulee ylläreitä yms. Mulla se ylläri tuli perustuksissa, sulla jossain muualla.

ps. joku tässä ketjussa kertoi perustuslausunnon maksavan pari tonnia. Maaperätutkimus irtoaa kyllä halvemmalla. 500€ saa täällä ainakin melko monta reikää joista saa hyvän kuvan pohjasta.

Suosittelisin noita laskureita myös, ainakin niistä pääsee käsitykseen hintaluokasta ja siitä missä pystyy säästämään esim itse tekemällä / mihin rahaa uppoaa. Designtalolta esim saa 150te hintaan perustalon avaimet käteen. Vastaavanlaisen luulisi saavan tehtyä pikkasen halvemmallakin itse. Ei pidä huijata itseään esim kuvittelevansa säästämällä pintamateriaaleissa, niihin kun ei määräänsä enempää mene joka tapauksessa.

Helpoimmillaan perustustapalausunto on se kun vastaava mestari käy katsomassa kuoppaa ja toteaa että kantavaa on.

Suosittelisin noita laskureita myös, ainakin niistä pääsee käsitykseen hintaluokasta ja siitä missä pystyy säästämään esim itse tekemällä / mihin rahaa uppoaa. Designtalolta esim saa 150te hintaan perustalon avaimet käteen. Vastaavanlaisen luulisi saavan tehtyä pikkasen halvemmallakin itse. Ei pidä huijata itseään esim kuvittelevansa säästämällä pintamateriaaleissa, niihin kun ei määräänsä enempää mene joka tapauksessa.

Helpoimmillaan perustustapalausunto on se kun vastaava mestari käy katsomassa kuoppaa ja toteaa että kantavaa on.

Muuttovalmis olisi ehkä parempi termi tämän aivaimet käteen tilalle, tai ainakin vähemmän harhaanjohtava. Salaojat ja vedenohjaus täytyy tehdä ainakin itse. Ja piha tottakai. Muutenkin tulee kuluja melko yllättävistäkin asioista.

Naapuriin tuli Design. Eivät suostuneet tekemään paaluperustuksia. Naapuri sai kokonaista 5000€ hyvitystä kun teki perustuksen itse. Ei vaan ihan 5 tonnilla irronnut, taisi mennä 40 000 ja teki tosi paljon itse, eikä rahat riittäneet autotallin perustuksiin, nyt siellä on vaan paalut autotallin kohdalla pystyssä.

Jos olet Timba naimisissa naisen kanssa niin ihan turha katsella niitä alkaen hintoja :)

Muuten kyllä design-talo on ihan siisti ja ratkaisut hyviä ja pääosin laadukkaita.

Kyllä tässä naisen kanssa naimissa ollaan, en siis ole tullut vielä kaapista ulos. :D

No mutta joo, nyt vähän näyttä siltä, että eno lämpeis tuon projektiin. Se joskus vuosia sitten lupas että jos joskus rakennan niin se lähtee tuon tekemään. Tänän asiasta puhuttiin ja jos startti on 2011 keväällä, niin homma onnistuu. Tänävuonna on jo täynnä. On siis rakentanut 30 vuotta taloja, että tietää mitä tekee. Jos tämä näin menee, niin jään itse tuohon projektiin mukaan ja saan ehkä vielä yhden ensvuonna jo eläkkeellä olevan herrasmiehen (jolla omatoimista raksakokemusta paljon) myös mukaan tuohon vähän talkoohenkeen. Appiukko on LVI asentaja. Että ehkä tässä ei ihan kaikesta duunista tartte sitä viimestä listahintaa maksaa. Ja sitten itse tuolla 50-60 tuntia viikko ja vääntää minkä kerkee.

Sitten vaan yritän hyödyntää nuo pari rautakaupan kontaktiani, joten saatetaan tehdä pitkästä koko mökki vielä.

No täytyy yrittää saada tuo blogisofta tulille niin voi alkaa sinne kirjotteleen näistä tarkemmin.

Tonttiasiaankin tuli muuten vähän edistystä. Eli se tie on päättyvä tie ja siitä tulee soratie. Sitten perustetaan tiehoitokunta, eli varmaankin tiehoitomaksuja pääsee maksamaan sitten myöhemmässä vaiheessa. Käyn välittäjän toimistolla huomenna iltapäivästä, joten saanen tähänkin asiaan faktoja.

Ois täällä Jyväskylässä vääräjärvelläkin tontteja. alkaen 25.000 euroa 1000 m2 ja kalliota. Eli saa louhia urakalla ja takuuvarmasti. Eli kyllä nuo Puuppolan tontit edelleen kiinnostaa eniten.

Jatkan taas kun uutta ilmaantuu.

Niin ja tuollaisen asuttavaksi rakennetun talopaketin saa 150.000 eurolla. Siihen päälle tontti + perustukset. Pihan rakentaminen on tietysti oma lukunsa ja tossa voi säästää tai tuhlata vallan törkeesti.

Tontissa voi alkuu vähän säästää jos ottaa vuokralle. Näin me tehtiin. Vuokra tuntuisi olevan = tontin hinta / 30 vuotta. Toki rahaa menee hukkaan kun ei se vuokra tonttia osta, mutta eipä tartte ottaa lainaa niin paljoa alussa. Lunastaa tontin sitten kun se lottovoitto osuu kohdalle.

Tontissa voi alkuu vähän säästää jos ottaa vuokralle. Näin me tehtiin. Vuokra tuntuisi olevan = tontin hinta / 30 vuotta. Toki rahaa menee hukkaan kun ei se vuokra tonttia osta, mutta eipä tartte ottaa lainaa niin paljoa alussa. Lunastaa tontin sitten kun se lottovoitto osuu kohdalle.

Tohon pitäisi sitten saada 100 vuoden vuokrasopimus ja korotukset johonkin fiksuun indeksiin tai jotain. Voi muuten käydä niin, että esim. 30 vuoden päästä (jos 30 vuoden soppari) saattaa hinta hieman pompsahtaa. Just oli tässä joku aika sitten asuntosijoitusilta täällä Jyväskylässä ja yksi välitystoimiston pomo mainitsi, että JKL:n keskustassa on kerrostaloja vuokratontilla. 50 vuotinen soppari tulee täyteen ja tontin voi toki nyt lunastaa. Mutta hinta on päivän käypä hinta, eli keskustasta kun puhutaan niin vitusti. Ja mitä lisäarvoa se asiakkaalle yhtäkkiä tuo? Ei varmasti siirry täysimääräisenä asunnon hintaan ja vaikka siirtyisi, niin mitä hyötyä jos asunnossa ajatteli asua pitkään. Jos taas jatkaa vuokraamista, vuoka voi jopa moninkymmenkertaistua.

Eli kannattaa harkita vuokraamista kahteenkin kertaan...

Ois täällä Jyväskylässä vääräjärvelläkin tontteja. alkaen 25.000 euroa 1000 m2 ja kalliota. Eli saa louhia urakalla ja takuuvarmasti. Eli kyllä nuo Puuppolan tontit edelleen kiinnostaa eniten.

Tuossa olis meidän naapurissa Haapaniemessä Skv:llä läjä tontteja myynnissä mut taitaa hinnat alkaa jostain 39000€:sta ja tonttien koko on jotain 800-900m2 luokkaa. Toisaalta noi on ollu jo jonkun aikaa myynnissä et vois tarjoamalla saada jonkun verran pois.

Tohon pitäisi sitten saada 100 vuoden vuokrasopimus ja korotukset johonkin fiksuun indeksiin tai jotain.

En muista mikä oli vuokra-aika, mutta muistelisin sen olevan jotain 30-50 vuoden väliltä. Korotukset on sidottu johonkin yleiseen elinkustannusindeksiin. Tai näin ainakin vuokapapereissa on sovittu. Toki tuo kannattaa lunastaa heti kun vaan pystyy. Katsoo sitten kun pankkilainat on maksettu ja jää vähän enemmän fyffeä taskuun.

Tuossa olis meidän naapurissa Haapaniemessä Skv:llä läjä tontteja myynnissä mut taitaa hinnat alkaa jostain 39000€:sta ja tonttien koko on jotain 800-900m2 luokkaa. Toisaalta noi on ollu jo jonkun aikaa myynnissä et vois tarjoamalla saada jonkun verran pois.

Joo, onhan oita. Ei vain oikein iske nuo "rivaripihan" kokoiset tontit joista saa maksaa itsensä kipeäksi. 20.000 euroa voisin tuon kokoisesta kaistaleesta maksaa!

En muista mikä oli vuokra-aika, mutta muistelisin sen olevan jotain 30-50 vuoden väliltä. Korotukset on sidottu johonkin yleiseen elinkustannusindeksiin. Tai näin ainakin vuokapapereissa on sovittu. Toki tuo kannattaa lunastaa heti kun vaan pystyy. Katsoo sitten kun pankkilainat on maksettu ja jää vähän enemmän fyffeä taskuun.

Kuten myös sopia tuo, että miten saa lunastettua. Nuo vuokrat kun on tapana "vähän" kohota kun vuokrasoppari uusitaan.

...

Kuten myös sopia tuo, että miten saa lunastettua. Nuo vuokrat kun on tapana "vähän" kohota kun vuokrasoppari uusitaan.

Kyllähän ne lunastushinnatkin nousee ajan myötä. Me ei oltais varmaan muuten ostettu tonttia, mutta kun kuultiin että kuukauden sisällä tonttien hinnat nousee 25% niin päätettiin ostaa. Tosin tämä 5000€ "säästö" valui hukkaan, koska tontin vuokraajat sai suurinpiirtein 2 - 4 vuoden vuokrat anteeksi suurien perustuskustannusten takia. No ... ompa oma tontii.

Kävin tossa välittäjällä ja pankissa. Homma on sitten viittä vailla valmis tontin osalta. Kolmannes kauppasummasta pitää maksaa viikon 8 loppuun mennessä ja loput sitten kun tontit on siinä kunnossa, että pääsee rakentamaan. Nuo on vanhan maalaistalon kuolinpesän maita. Siinä on ollut laidunmaata eläimillä, muuten on kasvanut mäntymetsää kuten ympäriltä näkee. Että 98% varmuudella me tuo tontti tuosta napataan. Puolet niiistä oli jo lyöty lukkoon (16 tonttia), lopuista useita varauksia ja vain kaksi sellaista joista kellään ei oo sitä ykkösvarausta. Lienee menee kaikki. Kerätään tossa sähköpostilista niin päästään sitten porukassa katsomaan lohkomiset ja ehkä vähän pohjatöitäkin.

Back
Ylös Bottom