Talon rakentaja, älä säästä näissä asioissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Talli kannattaa tehdä noin 100 neliötä suunniteltua isommaksi.

Heh juurikin näin. Mä kuuntelin tyhmänä muita ja tein vain yhden auton tallin (johon ei ikinä ole ollut tarkoitus autolla ajaa). Piti sinne vähän punttivehkeitä laittaa. Paskat sinne mitään punttivehkeitä tule mahtumaan. Ois pitänyt tehdä vaan lämpimäksi tuon katoksenkkin osuus. Seuraavassa talossa on vähintään kahden auton tallin kokonen lämmin puuhastelurakennus ja lisäksi kahden auton katos.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä olin typerä ja kuuntelin muita ja tein vain katoksen. Nyt vähintään se yhden auton lämmin talli + katos ja krusifixiä kompaten se +100m2 lisää.
 
Se missä ei todellakaan kannata säästää on maatyöt. Todellakin hanki vaikka ne kalleimmat anturamuotit jos se saa sut keskittymään enemmän siihen. Vesi ja sen hallinta on jokaisen asunnon pahin vihollinen. Kun nurkka vähän liikahtaa niin ne 10vuotta huolella hiotut märkätilalaatat irtoaa varmasti. Hyvä nyrkkisääntö on kelata nauhaa taaksepäin ja katsoa mikä vanhoissa mökeissä eniten aiheuttaa päänvaivaa ja mä epäilen että se ei ole autokatoksen koko. Tottakai nykyään on mökin rakentaminen suhteellisen helppoa ja virheitä saa helposti vältettyä, mutta kun maanalaista kellaria aletaan lapiotyönä jatkamaan alaspäin niin alkaa usko loppumaan. Ja jos näin käy niin älä aloita nurkasta ;)
 
Mulla(meillä) on 60 m2 + 20 m2 harrastetilaa ja 60 neliötä täyttyy tosi tarkkaan 2 autosta kun jättää hajuraon. Mönkijälle ym. ei todellakaan ole tilaa. Tekninen tila on lisäksi 11 m2 joka toki on osittaisessa varastokäytössä mutta ei todellakaan tehdä noihin tiloihin salia vaikka oli itselläkin mielessä. Jännä homma että muutettiin 162 m2 taloon jossa on ~90 m2 lämmintä tilaa lisäksi, niin tuntuu ettei mahdu 50 m2 kaksion(+varasto 4m2) tavarat. No toki talo on tilava, mutta varastointipuoli huutaa tuota lisäsataneliötä.
 
Meillä kanssa sitä turhaa paskaa niin paljon, että saisi olla 100 m2 pelkkää varastoa. Tosin noista saisi surutta liiipata polet roskiin. Eli siinä sitä säästöä rakentajalle kun inventoi romunsa.
 
Vähän reipas 60m2 oli meillä kolmiossa. Nyt 188m2 ja ahtaaksi käy. :D
Joo, tiedän. Käyttäjässä vika.
 
Pohjia kaivaessa tilaa isoin kaivinkone mitä löydät. Tuntiliksa on joo kalliimpi, mutta homma hoituu muutamassa tunnissa siinä missä joku nysvää jollain minikaivurilla päivätolkulla.

Se oliskin näky kun joku ajattais tällasen 750tonnisen koneen tiheään rakennetun omakotitalo tontin laidalle. :D Siinä vois naapurilla naama revähtää kun tolla kerran ruopasis pintamaita...
xH485%20(gro%DF).jpg
 
Mites porukka näkee maalämmön, vesikieroisen lattialämmityksen ja takan? Takka lähinnä koriste ja tunnelman luoja, mutta hätätilanteessa sen tulisi toimia talon lämmittämisessä.
 
Mites porukka näkee maalämmön, vesikieroisen lattialämmityksen ja takan? Takka lähinnä koriste ja tunnelman luoja, mutta hätätilanteessa sen tulisi toimia talon lämmittämisessä.
Kyllä minä taloa lämmitän takalla ja osittain myös kiukaalla. Se on paitsi mukavaa, myös halpaa.

En säästäisi siis tulisijoissa, ainakin pari hormia (takka + kiuas) on talossa oltava, vaikka ei heti puusaunaa tai takkaa rakentaisikaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Talli kannattaa tehdä noin 100 neliötä suunniteltua isommaksi.

Meillä oli alustavissa suunnitelmissa sisäleveydeltään 3.3m ja 20neliön lämmin talli ja lisäksi 10neliön lämmin varasto. Kun arkkitehdille sanoin et autotallia vois leventää nii meinas että ihanko 10 vai 20 senttiä, ihmetyksessä en osannut sanua kuin et no ainaki puoli metriä. Nyt alkanyt mietityttään et pitäsköhän tuota vieläki sit leventää.
 
Meillä oli alustavissa suunnitelmissa sisäleveydeltään 3.3m ja 20neliön lämmin talli ja lisäksi 10neliön lämmin varasto. Kun arkkitehdille sanoin et autotallia vois leventää nii meinas että ihanko 10 vai 20 senttiä, ihmetyksessä en osannut sanua kuin et no ainaki puoli metriä. Nyt alkanyt mietityttään et pitäsköhän tuota vieläki sit leventää.
No otat rullamitan ja auton josta ovet ja luukut auki. Joka suuntaan metri ylimääräistä tilaa niin saat neliöt/mitat siitä. Eli avatun oven ulkoreunasta jne.
 
Kyllä minä taloa lämmitän takalla ja osittain myös kiukaalla. Se on paitsi mukavaa, myös halpaa.

En säästäisi siis tulisijoissa, ainakin pari hormia (takka + kiuas) on talossa oltava, vaikka ei heti puusaunaa tai takkaa rakentaisikaan.

Juurikin näin. Itselläni maalämpö ja lämmönjako vesikiertoinen lattialämmitys. Takkaa poltellaan näillä pakkasilla päivittäin ja saunakin lämpiää puukiukaan voimin. Ei se säästö maalämmittäjälle ole euroissa sama mitä suoran sähkön kanssa, mutta kyllä ainakin oman pumpun käyntiä seuraamalla siitä selkeä etu tulee kun puuta polttaa. Ei niitä tosin kannata valmiina klapeina ostaa jos säästää jotain meinaa.
 
Puullahan se talo pidetään lämpimänä, muut vaihtoehdot on sitten lämpöä ylläpitäviä kun lähdtään reisuun tai vastaavaa.

Autotalli nyt on aivan turha, siis nimen alkperäisessä tarkoituksessa. Mielummin rakentaa vaan 40-60m2 lämpimän tilan autokatoksen yhteyteen. Jos nyt välttämättä tykkää autoa rassata niin sitten laittaa "varastoon" autotallinoven, ite en laittaisi. Autokin voi paljon paremmin kun pysyy pakkasen puolella talvella. Jos haluaa lähteä aamulla lämpimällä autolla niin silloin käytetään lohko- ja sisätilanlämmitintä.
 
Zone-sarja -42%
Joo, autotalli autoa varten on maailman turhin keksintö. Toki hyvä rassailuun mutta ei siihen että sitä pitää siellä säilyttää kun on kotosalla. Katos on hyvä, ei tartte harjailla lumia eikä skraapata ikkunoita. Lohkolämppäri sitten hoitaa sen että moottoria ei tartte kylmäkäynnistää. Ja jos auton lohkaria käyttää, alkaa sitä lämmitä ilmaa tulemaan heti kun käynnistää, eli se sisätilalämppärikin on melko turha sähkösyöppö jos autolle on katos. Jos ei ole katosta, silloin tuo on aika hieno keksintö kun ei tartte skrabailla. Se on joskus niin vittumaista puuhaa kun se jää ei lähde kuin taltalla ja vasaralla irti.

Eli laittakaa riittävästi pistorasioita ulos, joista saa autoon ja autoihin virrat lohkareita varten.
 
Eli laittakaa riittävästi pistorasioita ulos, joista saa autoon ja autoihin virrat lohkareita varten.
Niin ja kellokytkin sisälle kojerasiaan josta voit ohjata ulkona olevaa pistorasiaa, ei tartte sormet jäässä rapsutella ajastuksia.
 
Kyllä se autotalli auton säilytyksessä vaan elämän pientä luxusta on. Sen verran olen omasta tallista oppinut että täydellisessä maailmassa mun tallissa olisi ehdottomasti:

1. automaattinen kauko-ohjattu ovi. Muuten jääpi auto pitkän päälle ulkoruokintaan.
2. käynti talliin sisätiloista (kuraeteisen tms kautta)
3. tilaa autolle sen verran reilusti että mahtuu mukavasti lastaamaan ja purkamaan jälkikasvun ja kamat (Hupen +1m peukalosääntö oli hyvä)
4. työkaluille, renkaille, pyörille, pulkille, yms sekalaiselle rojulle oma mielellään hieman erillinen tilansa ettei niihin sotke ja kolhi itseään
5. lisäksi vielä autokatos
 
Niin ja kellokytkin sisälle kojerasiaan josta voit ohjata ulkona olevaa pistorasiaa, ei tartte sormet jäässä rapsutella ajastuksia.

Jep, mulla tuo EBTS auttaa tässä. Taitaa olla ulkorakennuksen seinässä yksi rasia jota ei pysty sisältä ohjaamaan muita pystyy. Niitä voi siis ajastella tai laittaa kytkimen taakse. Mutta niin tai näin, sisälle noiden ohjaus kannattaa tehdä. Tässä kohtaa kun ei ole isoja kuluja, mutta helvetin kätevää talvella. Tietty jos aina lähteen töihin samaan aikaan niin sittenhän se on sama minkä kellon perässä on kun sitä ei tartte rassata.
 
Kyllä se autotalli auton säilytyksessä vaan elämän pientä luxusta on. Sen verran olen omasta tallista oppinut että täydellisessä maailmassa mun tallissa olisi ehdottomasti:

1. automaattinen kauko-ohjattu ovi. Muuten jääpi auto pitkän päälle ulkoruokintaan.
2. käynti talliin sisätiloista (kuraeteisen tms kautta)
3. tilaa autolle sen verran reilusti että mahtuu mukavasti lastaamaan ja purkamaan jälkikasvun ja kamat (Hupen +1m peukalosääntö oli hyvä)
4. työkaluille, renkaille, pyörille, pulkille, yms sekalaiselle rojulle oma mielellään hieman erillinen tilansa ettei niihin sotke ja kolhi itseään
5. lisäksi vielä autokatos

Tälleen sen pitäisikin olla jos siellä tallissa autoa pitää. Käynti päärakennuksesta ja juurikin tuolleen tilat kuten kuvasit.
 
Kyllä se autotalli auton säilytyksessä vaan elämän pientä luxusta on. Sen verran olen omasta tallista oppinut että täydellisessä maailmassa mun tallissa olisi ehdottomasti:
1. automaattinen kauko-ohjattu ovi. Muuten jääpi auto pitkän päälle ulkoruokintaan.

Näin on. Mukava lähteä liikkeelle autolla, jossa on valmiiksi lämmintä ei alusta ole jäässä. Lisäksi peräkontissa olevat tavarat ovat sulat, jos sieltä sattuu jotakin tarvitsemaan. Ja tuo kauko on ehdoton, eikä edes maksa kovin paljoa nykyään, ainakaan suhteessa talon hintaan. :)
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom