Talon hoitaminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kolme senttiä on Finndomolla laskeneet painumavaraksi maksimissaan, kattotuolin KESKELTÄ 9m pituiselle kattotuolille. Tämä tarkoittaa sitten sitä maksimikuormaa, onko se nyt metri lunta katolla. Ja tiilikatolla.

Mä muistelin että mulla olis ollu laskelmissa maksimitaipuna 5cm, mut eihän se ollutkaan kuin 25mm. Tuokin tilanne on se hetkellinen maksimikuorma kun katolla on loskalunta metri jonka lisäksi myrskytuuli painaa lapetta sopivassa kulmassa...

Kattokannattajien mitoituksessa huomioidaan katon omapaino joten oli katolla pelli tai tiili niin molemmat mitoitetaan samalle muuttuvalle kuormalle.

Tuli tässä vaan mieleen että kun meille tulee koko yläkertaan kipsilevykatto niin oliskohan toi katon taipuminen huomioitava siinäkin liikuntasaumalla tms... Ei oo vaan kivaa jos ekan talven jälkeen kipsilevyjen saumat on auki koko katon matkalta..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuskin se laiskuutta on. Oo nyt kuitenkin tarkkana katolla, kun aivan liian monta lumentiputtajaa on kuollut tai loukkaantunut katolta pudotessaan. Kyllä mä esmes pihasta lykin lumet kolalla vielä aikalailla mielelläni, mutta en mä vaan silti aio mennä kattoa kolaamaan.

En tarkota tässä lumien pudotusta katolta. Turhaan niitä pudottelee jos ei ole tarvetta edes. Mutta lähinnä tuota muutakin huoltamista ja massiivisten lumikasosen siirtämistä talon seinien vierustoilta kauemmaksi jne.

Ja olen tosiaan kiinnittänyt lumiesteeni ohjeen mukaan. Täältä vaan lukenut että pitäisi olla tyyliin läpipultattu isoon lankkuun... Vähän myöhästä siinä kohtaa kun pellit on jo katolla.

Ja olen tosiaan kiinnittänyt lumiesteeni ohjeen mukaan. Täältä vaan lukenut että pitäisi olla tyyliin läpipultattu isoon lankkuun... Vähän myöhästä siinä kohtaa kun pellit on jo katolla.

Konesaumakatolla kuten meillä niin lumiesteet on kiinni ainoastaan sellasilla kiinni puristuvilla laipoilla peltirivien saumoissa. Tuo on ihan normaali tapa noita kiinnittää eikä niiden kyllä alas pitäis kovin herkästi tulla. Jos tulee niin lähtee kyl hätäsesti kiukkunen puhelu pellimiehelle.

Oletteko omakotirakentajat tehneet talostanne huoltokansiota, missä on piirustuksista lähtien kaikki taloon liittyvät dokumentit, käyttöohjeet yms.. Tuollanen kannattaa oikeesti väsätä jos ja kun tulee korjaustarvetta niin pysyy kaikki asiaan liittyvä samassa paikassa. Sähköinen versio olis vielä parempi kunhan huolehtii ettei katoa bittiavaruuteen jos vaikka kovalevy kärähtää.

Konesaumakatolla kuten meillä niin lumiesteet on kiinni ainoastaan sellasilla kiinni puristuvilla laipoilla peltirivien saumoissa. Tuo on ihan normaali tapa noita kiinnittää eikä niiden kyllä alas pitäis kovin herkästi tulla. Jos tulee niin lähtee kyl hätäsesti kiukkunen puhelu pellimiehelle.
Tuo ei mun mielestä ole katon kannalta edes pienimuotoinen katastroofi, jos konesaumakaton lumiesteet antavat periksi. Tai siis tarkoitan, että tällöin ei tule reikiä kattoon, mutta jos tiilijäljitelmä profiilipeltikatteen tai vastaavan lumiesteet antavat periksi, niin sitten on myös kaupantekijäisinä reiät pelleissä. :D

Sama täällä. Meillä tosin Classic-tyyppinen feikki-malli mutta periaate sama. Meillä lähti edellistalvena pari estettä lumen matkaan, mutta selvisi että turvatuotteiden toimittaja olisi laittanut aidon konesauman vastaraudat. Classic-tyyppisella on kuulemma omat raudat ja tällaisille asennettiin tilaamani lisälumiesteet (toiselta toimittajalta). Tänä talvena on kaikki pysyneet paikoillaam, mutta ei sitä luntakaan ole niin paljoa ollut kuin edellisenä talvena. Irronneet lumiesteet lähtivät ihan 'sukkana' eli muutama naarumu vaan tuli saumapeltiin, ei muuta.

Oletteko omakotirakentajat tehneet talostanne huoltokansiota, missä on piirustuksista lähtien kaikki taloon liittyvät dokumentit, käyttöohjeet yms.. Tuollanen kannattaa oikeesti väsätä jos ja kun tulee korjaustarvetta niin pysyy kaikki asiaan liittyvä samassa paikassa. Sähköinen versio olis vielä parempi kunhan huolehtii ettei katoa bittiavaruuteen jos vaikka kovalevy kärähtää.

Vaiheessa on. Eli se kansion sisältö on laatikossa. Paitti ne piirustukset, jotka on kansiossa kun se tuli talohtetaalta. Jotenkin niin saamaton noita papereita laittaan mappeihin. Sitten törkee homma että sieltä kasasta joku tietty lappu.

Vaiheessa on. Eli se kansion sisältö on laatikossa. Paitti ne piirustukset, jotka on kansiossa kun se tuli talohtetaalta. Jotenkin niin saamaton noita papereita laittaan mappeihin. Sitten törkee homma että sieltä kasasta joku tietty lappu.

Itse kansio on kyllä olemassa ja siellä 99% kaikki ohjeet (esim. se käyrän pyynnit / kuva puuttui). Lähes yhtä tärkeä olisi kuitenkin tehdä ns. huoltokirja (vrt. auto) johon olisi aikataulutettu kaikki tärkeimmät huoltotoimenpiteet ja tsekkilista niille. Tämä olisi tärkeä dokkari myös taloa myytäessä, ei pelkästään hyvän huollon osoittamiseksi vaan myös uuden omistajan sitouttamiseksi ostamansa talon hoitoon (tulisi varmaan vähemmän käräjöintiäkin asian tiimoilta).

Itse kansio on kyllä olemassa ja siellä 99% kaikki ohjeet (esim. se käyrän pyynnit / kuva puuttui). Lähes yhtä tärkeä olisi kuitenkin tehdä ns. huoltokirja (vrt. auto) johon olisi aikataulutettu kaikki tärkeimmät huoltotoimenpiteet ja tsekkilista niille. Tämä olisi tärkeä dokkari myös taloa myytäessä, ei pelkästään hyvän huollon osoittamiseksi vaan myös uuden omistajan sitouttamiseksi ostamansa talon hoitoon (tulisi varmaan vähemmän käräjöintiäkin asian tiimoilta).

Tuohon tuli kanssa talotehtaalta hyvä pohja ja olenkin sitä täyttänyt. tosin tähän asti ollut lähinnä noita kulutusmerkintöjä. Keväällä siellä on yhtä ja toista, alkaen rännien puhtaudesta ja ehjyydestä, salaojien tarkastamisesta yms.

- monasti rak. tarkastaja vaatii ihan vidusti noita lumiesteitä.

- norm. omakotitalon harjakatto kyllä pitäisi kestää lumikuormat. Kattokaa vaikka vanhoja rintamamiestaloja. pula-aikana tehty, heikkoja kattotuoleja ja muita rakenteita. Kyllä kestävät, en ole törmännyt yhteenkään rintsikkaan, joka olisi katostaan sortunut lumikuorman vuoksi.

Ongelmana teoll. hallit; pulpetti- ja aumatatot. Tasakatoista puhumattakaan.

Ehkä yksi tapaus miljoonasta, mutta kaverin vanhemmilla tuli katto olohuoneeseen asti, olisko vuosi ollut jotain -07. Normaali kuutionmuotoinen -03 rakennettu omakotitalo harjakatolla tiilellä. Kyseessä avaimet käteen talopaketti. Voisinkin kysellä vähän tarkempia speksejä tuosta lämpimikseni

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sama täällä. Meillä tosin Classic-tyyppinen feikki-malli mutta periaate sama. Meillä lähti edellistalvena pari estettä lumen matkaan, mutta selvisi että turvatuotteiden toimittaja olisi laittanut aidon konesauman vastaraudat. Classic-tyyppisella on kuulemma omat raudat ja tällaisille asennettiin tilaamani lisälumiesteet (toiselta toimittajalta). Tänä talvena on kaikki pysyneet paikoillaam, mutta ei sitä luntakaan ole niin paljoa ollut kuin edellisenä talvena. Irronneet lumiesteet lähtivät ihan 'sukkana' eli muutama naarumu vaan tuli saumapeltiin, ei muuta.

Täällä kanssa Classicia katolla. Viime keväänä tuli lumiesteet +lumet rytinällä alas ja tietty alla olevan auton päälle. Onneksi oli Kasko, vaikka auto olikin vm. 2003. Muuten ois tullut kallis paukku. Ja samallalailla tuli esteet alas kahdella naapurillakin. Kaikilla eli peltimiehet asentamassa, eli ei taida Classicin esteetkään kestää.

Naarmuja tuli kattoon, jotka kesän aikana putsasin, pohja- ja paikkamaalasin. Lumiesteitä en laittanut takaisin. Voi olla että ensi vuonna laitan. Suurin syy irtoamiseen lienee se, että meillä on 16m pitkä lape 1/3 kaltevuudella. Lumen paino on tossa aiva järkyttävä. Ois peltimiesten pitänyt laittaa puoleenväliin kattoa toinen lumieste (itse asiassa pieni pätkä onkin jäteilmaputken, liesituulettimen poistaon ja radonputken kohdalla. Savupiippu on sitten talon tasakatto-osuudella, josta kolailin lumia jo pois). Vielä ei ole lumet lähteneet liikkeelle. Vähän kyllä toivoisin, että tulisivat jo, niin ei tarttis lapsia komentaa olemaan poissa alta. Ei sillä, että toi mikään normileikkipaikka olisikaan, mutta ei sitä koskaan tiedä.

omakotiyhdistyksillä on valmiita tuollaisia virityksiä.

Täällä kanssa Classicia katolla. Viime keväänä tuli lumiesteet +lumet rytinällä alas ja tietty alla olevan auton päälle. Onneksi oli Kasko, vaikka auto olikin vm. 2003. Muuten ois tullut kallis paukku. Ja samallalailla tuli esteet alas kahdella naapurillakin. Kaikilla eli peltimiehet asentamassa, eli ei taida Classicin esteetkään kestää.

Naarmuja tuli kattoon, jotka kesän aikana putsasin, pohja- ja paikkamaalasin. Lumiesteitä en laittanut takaisin. Voi olla että ensi vuonna laitan. Suurin syy irtoamiseen lienee se, että meillä on 16m pitkä lape 1/3 kaltevuudella. Lumen paino on tossa aiva järkyttävä. Ois peltimiesten pitänyt laittaa puoleenväliin kattoa toinen lumieste (itse asiassa pieni pätkä onkin jäteilmaputken, liesituulettimen poistaon ja radonputken kohdalla. Savupiippu on sitten talon tasakatto-osuudella, josta kolailin lumia jo pois). Vielä ei ole lumet lähteneet liikkeelle. Vähän kyllä toivoisin, että tulisivat jo, niin ei tarttis lapsia komentaa olemaan poissa alta. Ei sillä, että toi mikään normileikkipaikka olisikaan, mutta ei sitä koskaan tiedä.

Kyllä meillä on aika hyvin pysyneet. Myös kiinnikkeiden määrä ja esteen pituus vaikuttaa.

Zone-sarja -42%
Voisinkin kysellä vähän tarkempia speksejä tuosta lämpimikseni
Kysele ihmeessä, mua kiinnostaa kovasti.

Tämmöinen kysymys pakkiksen remonttireiskoille; tulevana kesänä pitäisi maalata talo, kyseessä ns. rintamamiestalo ja varsinkin auringonpuoleisilla seinillä maali hilseilee jo irti. Olen saanut käsityksen että homma menisi jotenkin näin:
1. Metallilastalla tms. hilseilevä irti oleva maali pois
2. Hiotaan hiomapaperilla(?) maalattava pinta
3. Uus maali pintaan
Jäikö tästä jotain oleellista pois, onko esim. tarpeellista hionnan jälkeen pestä pintoja? Kuinka kuiva pinnan täytyy olla ennenkuin maalia voi alkaa vetämään pintaa? Ja aikataulun suunnittelun avuksi, onko urakka parempi tehdä kesä- ja elokuun aikana?

Mä olen sitä mieltä että ihan ekana on olennaisen tärkeää selvittää millä maalilla se talo on maalattu. Sen jälkeen selviää sitten mitä ja kuinka tarkasti pitää tehdä jotta saavuttaa parhaan ja kestävimmän lopputuloksen.

No sehän on selvää että maali on selvillä, tässä tapauksessa vesiohenteinen akryylimaali todennäköisimmin.

No sehän on selvää että maali on selvillä, tässä tapauksessa vesiohenteinen akryylimaali todennäköisimmin.
Ulkovuorauksen ikä? Tai siis jos pirtti on 50-luvulta ja jos siinä on vielä alkuperäinen ulkovuori, niin sieltä ei löydy tuuletusrakoa. Periaatteessa aika moni asia voi mennä vikaan, kun tuollaiseen sutaiset hengittämättömän lateksin pintaan. Kosteudet ei pääse lateksin läpi kuivumaan ja se saattaapi näkyä kahdella eri tapaa:

-lateksi kesii isoina rätteinä alas, kun höyryt pyrkivät maalikalvon läpi
-ulkovuoraus lahoaa lateksin alla

Eli tarttet sen tuuletusraon lateksin kanssa pelatessa. Voi olla, että ulkovuori on vaihdettu joskus ja tuuletusrako löytyy. Tällöin lateksikin pelaa.

Pohjatöiksi maalikaapimella kaavinta eli kaavitaan se, mikä irti lähtee. Se mikä kiinni pysyy, niin saa pysyä. Sitten homesuojat tavallisella puutarharuiskulla pintaan ja kuivumisen jälkeen maali. Ei tarvi hioa. Pesu ei tietenkään pahaa tekisi, mutta pääsääntöisesti kukaan ei pirttiään pese ennen maalausta, ei ammattimaalari eikä tavallinen tavallaaja.

Hionta on tosiaan turhaa, koska maali tukkii hiomapaperin samantien ja pahimmassa tapauksessa ei karhenna pintaa, vaan tekee juuri päinvaston. Kaapimisen jälkeen teräsharjaus on mielestäni ihan asiallinen toimenpide. Kannattaa käytää sellaista vähän järeämpää harjaa, niin ei ole niin työläs prosessi. Itse pesin maalipesulla seinät kaapimisen jälkeen. Olisi ihan aiheellinen toimenpide tehdä 3-5 vuoden välein, vaikkei seinää olisi maalaamassakaan. Lopuksi paineruiskulla homesuojan ruiskutus seinäpintaan. Bilteman keltainen iso ruisku on toimiva ja edullinen vehje tuohon.

Lateksin päälle voi vetää myös petrooliöljymaalin, jolla maalten yksi kerros todennäköisesti riittää, vaikka sävy muuttuisi. Maali jättää oikeastaan täysin kiillottaman pinnan, mutta itse olen ollut tyytyväinen maaliin. Kaikki naulan kannat kannattaa ehdottomasti käsitellä jollain sopivalla maalilla ennen maalausta. Maalikaavin todennäköisesti rikkoo sinkkauksen ja naulan kanta ruostuu maalin läpi yhdessä talvessa. Tulee rumannäköisesti ruosteiset naularivit näkyviin ja ei voi enää paikkamaalata, koska maali kuitenkin haalistuu auringonvalon takia jo vuodessa. Kesäkuussa maalaus on elokuuta parempi vaihtoehto paperilla, vaikka kesäkuu taitaa olla keskimäärin epävakaisempi.

petrooliöljymaalin, jolla maalten yksi kerros todennäköisesti riittää, vaikka sävy muuttuisi.
Petrooliöljymaali on pirun hyvää kamaa. Kertamaalauksella täysin peittävä pinta yhdistettynä hengittävään pintaan on aika pirun iso plussa. Ei tarvi pelata pohjamaalien eikä pintamaalien kanssa.

Back
Ylös Bottom