Talon hoitaminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
No minä taas olen nimenomaan kuullut että suositellaan niitä lumia poistamaan näinkin runsaslumisena talvena, siis juurikin silloin kun ne alkaa sulamaan keväkeleillä. No mikäs siinä jos se on täysin turhaa, on muutakin tekemistä kyllä.

.

Kannattaa poistaa tuo lumi sokkelin viereltä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pitäs ottaa kuva tuosta takapihalta kun muistaisi. Aika raju määrä lunta nimittäin nyt ja se on vielä pysynyt jopa mansardilappeellakin kun ei olle käyty viikkoihin lähelläkään nollassa.

Ja nyt pitää miettii että joutuuko autotallirakennuksen katon tyhjentään tuosta lumiesteen puoleiselta lappeelta. Siinä on nyt n. 25 cm pakkaslunta. Kovat tuulet pitäneet huolen siitä, että sitä ei siellä ole läheskään niinpaljon kuin maassa, mutta silti pelottaa vähän että tuo lähtee lumiesteineen alas jos kevät tulee nopeesti. Sinne vaan on saatava köysi viritettyy jotenkin, senverran jyrkkä lape on ettei oikein uskalla mennä sinne niin että luottaa pysäävänsä lumiesteeseen. ;)

Ja nyt pitää miettii että joutuuko autotallirakennuksen katon tyhjentään tuosta lumiesteen puoleiselta lappeelta. Siinä on nyt n. 25 cm pakkaslunta. Kovat tuulet pitäneet huolen siitä, että sitä ei siellä ole läheskään niinpaljon kuin maassa, mutta silti pelottaa vähän että tuo lähtee lumiesteineen alas jos kevät tulee nopeesti. Sinne vaan on saatava köysi viritettyy jotenkin, senverran jyrkkä lape on ettei oikein uskalla mennä sinne niin että luottaa pysäävänsä lumiesteeseen. ;)

Pitää olla kyllä lumiesteiden asennuksessa jotain pahasti vialle jos ei 25 sentin kuormaa kestäisi. Tai sitten pitää olla aika pitkä ja jyrkkä lape, jolloin muutenkin pitäisi varmaan olla esteet kahdessa tasossa, jotta kestäisi. Parempi vaan antaa olla. Jos tulee alas niin tuleepahan samalla osoitettua, että rakenne ei ollut riittävän hyvä :D

Pitää olla kyllä lumiesteiden asennuksessa jotain pahasti vialle jos ei 25 sentin kuormaa kestäisi. Tai sitten pitää olla aika pitkä ja jyrkkä lape, jolloin muutenkin pitäisi varmaan olla esteet kahdessa tasossa, jotta kestäisi. Parempi vaan antaa olla. Jos tulee alas niin tuleepahan samalla osoitettua, että rakenne ei ollut riittävän hyvä :D

Ei tuo lumi vielä mitään painakkaan. Mutta jos se rupee työntämään räntää sun muuta ennenkuin oikeasti alkaa sulamaan, niin paino nousee nopeasti.

Niillä ruuveilla tuo on kiinni, mitkä noiden mukana tuli. 32 mm lautaa ruoteet. Mistäs minä sen tiedän paljonko tuollaiset kestää... jotkut tuntuu pelottelevan että pitäs olla tyyliin läpipultatut.

Ei tuo lumi vielä mitään painakkaan. Mutta jos se rupee työntämään räntää sun muuta ennenkuin oikeasti alkaa sulamaan, niin paino nousee nopeasti.

Niillä ruuveilla tuo on kiinni, mitkä noiden mukana tuli. 32 mm lautaa ruoteet. Mistäs minä sen tiedän paljonko tuollaiset kestää... jotkut tuntuu pelottelevan että pitäs olla tyyliin läpipultatut.

Mä en ole koskaan kattoja tehdessä ruuvannu lumiesteitä pelkkiin ruoteisiin, vaan jo rakennetta tehdessä olen mitoittanut väh. pattinkitavaran sinne minne lumiesteet tulee.

kiinnitys tiheään ja ...vola´! Yhdetkään laittamani lumiesteet eivät ole tulleet lumikuorman voimasta alas. Eikä muutenkaan.

Mä en ole koskaan kattoja tehdessä ruuvannu lumiesteitä pelkkiin ruoteisiin, vaan jo rakennetta tehdessä olen mitoittanut väh. pattinkitavaran sinne minne lumiesteet tulee.

kiinnitys tiheään ja ...vola´! Yhdetkään laittamani lumiesteet eivät ole tulleet lumikuorman voimasta alas. Eikä muutenkaan.

Joo, nää on näitä mitä osaa niin helvetin hyvin ottaa huomioon kun ensimmäistä tekee. Onneksi noita ei taloon tarvittu...

Ja noita lumia sitten kannattaa vaarapaikoista pudotella, juuri kuului radiosta kun joku Helsingissä saanut surmansa päälle tippuvista lumista.

Mä en suoraansanottuna edes ymmärrä mitä omakotitaloissa lumiesteillä tekee muualla kuin kulkuteiden päällä.

Ensin vedetään koko talonreunus täyteen lumiestettä ja sitten ollaan lapioimassa lunta katolta pois. Hullun hommaa.

Samoin pitäisi omakotitalojen katoilta lumien lapiointi laissa kieltää. Suuret riskit rikkoa katto tai pahimmassa tapauksessa tippua itse katolta alas ja loukata. Kyllä se talon katto lumen kestää, tai ainakin pitäisi kestää....

Mä en suoraansanottuna edes ymmärrä mitä omakotitaloissa lumiesteillä tekee muualla kuin kulkuteiden päällä.

Ensin vedetään koko talonreunus täyteen lumiestettä ja sitten ollaan lapioimassa lunta katolta pois. Hullun hommaa.

Samoin pitäisi omakotitalojen katoilta lumien lapiointi laissa kieltää. Suuret riskit rikkoa katto tai pahimmassa tapauksessa tippua itse katolta alas ja loukata. Kyllä se talon katto lumen kestää, tai ainakin pitäisi kestää....

No kyllä niitä lumiesteitä jotenkin mielellään laittaa muuallekkin kuin kulkuteiden päälle. Lapset pyörii talon ympärillä eikä ne aina ajattele vaikka kuinka muistuttaa.

No kyllä niitä lumiesteitä jotenkin mielellään laittaa muuallekkin kuin kulkuteiden päälle. Lapset pyörii talon ympärillä eikä ne aina ajattele vaikka kuinka muistuttaa.

Riippuu varmaan katosta mutta mulla kun on jyrkkä peltikatto niin lumi tulee alas ennen minkäänlaista vaaraa kohdissa joissa ei ole lumiesteitä. Lumiesteet taas nimenomaan kinostaa lumen vaaralliseksi räystään päälle (juu multakin löytyy pitkästi lumiesteitä kun ei ole itse rakennettu talo...)

Nuo lumiesteet on kyllä yksi perkele. Niitä nykyään pakko tunkea moneen täysin turhaankin paikkaan. Kunnon lumipatoja ne on väärässä paikassa. Minkäs teet kun herra rakennusvalvoja vaatii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen kuuntelin radiosta, kun jotain hydrologia haastateltiin. Tämä tiesi kertoa, että ei ihan äkkiä muista yhtäkään tapausta, että omakotitalon katto olisi sortunut lumen painosta. Sortuvat katot ovat järjestään suurempien hallien kattoja. Näin ollen lumien tiputtelu omakotiasujilla on enemmän tai vähemmän turhaa.

Mulla on jyrkkä harjakatto, siis tosi jyrkkä ja ei ainuttakaan lumiestettä. Lumi pysyy kuin liimattuna katolla eli alas se ei tule vasta kun kevät auringon sulattamana ja tällöinkin vetenä. Huopakatto eli pirun karhea pinta. Kuistin katon mä lapioin kerran kaksi vuodessa tyhjäksi, se kun on ihan järjettömän loiva. En lapioi sitä siksi, että pelkäisin katon sortuvan vaan siksi, että sulamisten alkaessa lumen ja jään massa ei prässäisi vettä huopien saumoista sisään.

Naapurilla on puolitoistakerroksinen talo peltikatolla ja eilen sillä tuli lumet alas. Eihä tätä oo täällä pääkaupungilla kun n. 70 senttiä. Eli tuon se kesti ja eilinen plus sää tempas koko katon alas. Ei mul muuta, mut niilläkin 3 pientä lasta ja omakin poika leikkii niiden pihalla usein kun samanikäisiä. 100% varma kuolema, jos olisi alla ollut, että tiedä sit mikä on oikea. Ehkä mielummin korjailen lumiesteitä kun järjestän poikani hautajaisia. Ei se lumi siis mihinkään uudesta talosta edes jyrkältä katolta tule, kun on eristyksen kunnossa eikä lämpöä pääse katolla jotta lumet tulisi sopivissa erissä alas. Toisella naapurilla samanlainen puolitoistakerroksinen ja tiilikatolla. Sieltä ei eilenkään lumet vielä irronneet.

Joo mä aina vähän kärjistellen kirjottelen. Eihän tuotakaan voi yleistää. 2 toisella naapurilla on rintamamiestalot ja siellä ei lumi pysy viikkoa pidempään. Niin suuret lämpövuodot, että lumet ropisee heti alas.

Mut en mä ylpee kyl ollu ku lumiesteet rötkötti maassa viimekeväänä. Selvä virhehän noiden asennuksessa tuli, koska katto tehtiin ja sen jälkeen laitettiin lumiesteet ruoteisiin kiinni. Repi koko ruoteen irti kattotuolista ja samassa vääntyi lumiesteiden pultitkin, eli voima oli kyllä mahtava, mutta uskoisin oikealla kiinnityksellä...kakkosnelonen ruoteeksi pultattuna kattotuoliin ja tähän pulteilla lumieste niin rupeaa pysymään. No se on nyt tehty ja jos nuo nyt tulee alas iteltä niin epäilen, että kattotuolit lähtee mukana. Rakentajarane ei kyllä osannut edes ajatella tällaista raksaikana.

Mulla on loiva 130m2 yksilappeinen konesauma katto mistä pitäis tulla helposti lumet alas, mutta siellä on ja pysyy. Ainoat lyhyet lumiesteen pätkät on läpivientikartioiden yläpuolella ja takaoven kohdalla.

Olen täs funtsinut että pitäis vissiin mennä pudottelemaan kun alkoi väliseinä runkojen teko ja pelottaa että kun lumet putoo katolta niin kaatuu seinät. ;) Olis kiva tietää kuinka paljon tuo on keskeltä notkolla lumikuormasta niin vois arvioida vähän sitä kuinka paljon tuonne seinän päälle pitää vielä jättää taipumavaraa.

Tollasella konesaumakatolla kävely on kyllä täysin hullujen hommaa eikä tekis kyllä yhtään mieli mennä sinne kiipeilemään.

Mulla on loiva 130m2 yksilappeinen konesauma katto mistä pitäis tulla helposti lumet alas, mutta siellä on ja pysyy. Ainoat lyhyet lumiesteen pätkät on läpivientikartioiden yläpuolella ja takaoven kohdalla.

Olen täs funtsinut että pitäis vissiin mennä pudottelemaan kun alkoi väliseinä runkojen teko ja pelottaa että kun lumet putoo katolta niin kaatuu seinät. ;) Olis kiva tietää kuinka paljon tuo on keskeltä notkolla lumikuormasta niin vois arvioida vähän sitä kuinka paljon tuonne seinän päälle pitää vielä jättää taipumavaraa.

Tollasella konesaumakatolla kävely on kyllä täysin hullujen hommaa eikä tekis kyllä yhtään mieli mennä sinne kiipeilemään.

Kolme senttiä on Finndomolla laskeneet painumavaraksi maksimissaan, kattotuolin KESKELTÄ 9m pituiselle kattotuolille. Tämä tarkoittaa sitten sitä maksimikuormaa, onko se nyt metri lunta katolla. Ja tiilikatolla.

Meillä lumien pudotus hoituu parhaiten niin että avaa käyttöullakon luukun niin kauaksi aikaa että kuuluu HUMPS.

Zone-sarja -42%
Onko tämä kaikkien lumeen liittyvien huoltotöiden vähättely pelkkää laiskuutta vai mitä? Pelkääkö joku että vaimo lukee nämä tekstit ja nalkuttaa niin kauan, että isännällä on lumilapio kourassa?

Kyllä minäkin varmasti liiottelen, mutta jos katolla on yli puoli metriä lunta, niin se pitää sieltä lapioida pois. Mun duunipaikassa aina vähätellään lunta tasakatolla. No katto kestää kyllä, mutta joka saatanan kevät tulee vettä sisälle kun se lumimassa alkaa sulamaan ja kattokaivot ei vedä. Se ois korkeintaan kahdet kunnon talkoot talvessa ja ukkoporukalla tyhjennettäs tuo katto. Vaan kun ei sitä tartte kun insinööri on laskenut että katto kestää. :david:

Onko tämä kaikkien lumeen liittyvien huoltotöiden vähättely pelkkää laiskuutta vai mitä? Pelkääkö joku että vaimo lukee nämä tekstit ja nalkuttaa niin kauan, että isännällä on lumilapio kourassa?

Kyllä minäkin varmasti liiottelen, mutta jos katolla on yli puoli metriä lunta, niin se pitää sieltä lapioida pois. Mun duunipaikassa aina vähätellään lunta tasakatolla. No katto kestää kyllä, mutta joka saatanan kevät tulee vettä sisälle kun se lumimassa alkaa sulamaan ja kattokaivot ei vedä. Se ois korkeintaan kahdet kunnon talkoot talvessa ja ukkoporukalla tyhjennettäs tuo katto. Vaan kun ei sitä tartte kun insinööri on laskenut että katto kestää. :david:

Tasakatto on hieman eri juttu.

Onko tämä kaikkien lumeen liittyvien huoltotöiden vähättely pelkkää laiskuutta vai mitä?
Tuskin se laiskuutta on. Oo nyt kuitenkin tarkkana katolla, kun aivan liian monta lumentiputtajaa on kuollut tai loukkaantunut katolta pudotessaan. Kyllä mä esmes pihasta lykin lumet kolalla vielä aikalailla mielelläni, mutta en mä vaan silti aio mennä kattoa kolaamaan.

Joo, nää on näitä mitä osaa niin helvetin hyvin ottaa huomioon kun ensimmäistä tekee. Onneksi noita ei taloon tarvittu...

Ja noita lumia sitten kannattaa vaarapaikoista pudotella, juuri kuului radiosta kun joku Helsingissä saanut surmansa päälle tippuvista lumista.

olet varmaan laittanut ne ihan ohjeiden mukaan.

Vielä muutama vuosi sitten ne ohjeet oli ihan riittävät, mutta nämä kolme lumitalvea ovat tulleet vähän yllätyksenä myös lumiesteiden valmistajille/kattomateriaalitehtaille.

Anopilla lähti kaks talvea sitten kattoikkunan (lämpövuoto)tuottama lumen sulamisvesi pikkuhiljaa liikkeelle, jäätyi möykyksi ja vei lapetikkaat (jotka oli kattoikkunan vieressä) ja seinätikkaat mukanaan. kaikkea sattuu. vahingosta viisastuu muttei vaurastu.

- monasti rak. tarkastaja vaatii ihan vidusti noita lumiesteitä.

- norm. omakotitalon harjakatto kyllä pitäisi kestää lumikuormat. Kattokaa vaikka vanhoja rintamamiestaloja. pula-aikana tehty, heikkoja kattotuoleja ja muita rakenteita. Kyllä kestävät, en ole törmännyt yhteenkään rintsikkaan, joka olisi katostaan sortunut lumikuorman vuoksi.

Ongelmana teoll. hallit; pulpetti- ja aumatatot. Tasakatoista puhumattakaan.

Back
Ylös Bottom