Taljat ja kahvat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun yleensä puhutaan ylä ja alataljasta, niin ensimmäisessä tehdään liike yleensä leveällä myötäotteella ja jälkimmäisessä kapealla V- kahvalla. Ja noita suositellaan yleensä sen perusteella että on tehokkaimpia selän aktivaation kannalta jne. Kuitenkin Mr. Olympia Dorian Yates ei tehnyt ikinä mitään muuta ylätalja/konesoutu variaatiota kuin kapealla vastaotteella, ja kyllä se selkä hyvältä näyttää. Mihinkä perustuu siis se että ylätalja suositellaan tekemään myötäotteella ja alatalja V- kahvalla? Leuatkin aktivoi aina samat lihakset teki ne millä otteella tahansa, tärkeää on se että osataan latsien kannalta se oikea tekniikka. Harva konesoutukaan antaa liikerataa mikä muistuttaa alataljaa kapealla kahvalla, yleensä ne on hartialevyisiä lapio-otteita.

Eli keskustelua siitä mitkä otteet on toimineet kelläkin ja mikä on tehokkainta, jos sellaista on. Tarkoitus ei ole tehdä mitään vapaat painot vs. taljat tappelua.

ite en oo ikinä tuollaisista suosituksista kuullut ja teen ylätaljan, alataljan, ja leuat pääasiassa kapealla vastaotteella, joskus tietty otteita ja kahvoja vaihdellen ja uutta stimulaatiota etsien

V-kahvalla saadaan aikaseksi paljon parempi supistus trapseihin. Alataljassa siis. Mitä tarkoitat "konesoudulla"?
Ylätaljassa myötäote käy paremmin latseille kun hauikset tekevät työtä mahdollisimman vähän.

Ylätaljaa harvemmin teen, mutta leuanvedot teen pääasiassa kapealla vastaotteella. Perään pari sarjaa leveähköllä myötäotteella ikään kuin apuliikkeenä.

Alataljassa suosikiksi on noussut noin hartioiden levyinen lapiokahva. Aikaisemmin tykkäsin tehdä v-kahvalla ylösalaisin. Rusettikahvakin on ihan ok, mutta kauhean kapea ja noista himo kapeista kahvoista joilla esim. Wilenius noissa wlogeissa veteli en jotenkin tykkää. Myös ihan suora kahva ja suht leveä ote menee mulla hyvin lapojen väliin.

- - - Updated - - -

V-kahvalla saadaan aikaseksi paljon parempi supistus trapseihin. Alataljassa siis. Mitä tarkoitat "konesoudulla"?
Ylätaljassa myötäote käy paremmin latseille kun hauikset tekevät työtä mahdollisimman vähän.

Konesoudulla tarkoitetaan varmaan esim. rintatuellista kulmasoutua. Oman salini rintatuellisessa kulmasoudussa ei tosiaan ole tuollaista v-kahvan tapaista otemahdollisuutta, kuten Lakipiste sanoikin. Itse teen rintatuettua kulmista hammerotteella (vai neutral grip vai mikä onkaan) ja about hartianlevyisellä.

Varmaan tää laite:
001+Back+Dorian+Yates+REVERSE-GRIP+MACHINE+PULLDOWN.jpg

002+Back+Dorian+Yates+REVERSE-GRIP+MACHINE+PULLDOWN.jpg

Hyväähän tossa liikkeessä on se, että oteleveys on kapea ylhäällä ja leveämpi alhaalla.

Hammer-kahvat ovat myös ihan hyviä ylätaljassa. :) Ovat kyllä vissiin jonkun omatekoisia hitsauksista päätellen :D

Alataljassa kapealla V-kahvalla epäkkäiden supistäminen täydellisesti on lähes mahdotonta, sitä vastoin leveällä otteella se onnistuu.
Pyydäppä kaveriasi yrittämään hommaa ja katso takaa mitä tapahtuu tai ota paita pois ja katso kotona ihan harjan varrella simuloiden leveällä ja kapealla otteella, leveällä onnistuu kapealla ei.

Sitä vastoin venytys latseille on kapealla V-kahvalla erinomainen.

Alataljassa kapealla V-kahvalla epäkkäiden supistäminen täydellisesti on lähes mahdotonta, sitä vastoin leveällä otteella se onnistuu.
Pyydäppä kaveriasi yrittämään hommaa ja katso takaa mitä tapahtuu tai ota paita pois ja katso kotona ihan harjan varrella simuloiden leveällä ja kapealla otteella, leveällä onnistuu kapealla ei.

Sitä vastoin venytys latseille on kapealla V-kahvalla erinomainen.
Et missään kohtaa sanonut miksi se on lähes mahdotonta? Mikä on paskapuhetta. Itse ainakin saan paremmin supistuksen trapseille mitä taaemmas pystyn kyynerpäät viemään, ei onnistu ihan jokaisella pitkällä tangolla kun se tuppaa ottamaan tuohon keskikroppaan kiinni, ja nyt en puhu kaljamahasta.

Et missään kohtaa sanonut miksi se on lähes mahdotonta? Mikä on paskapuhetta. Itse ainakin saan paremmin supistuksen trapseille mitä taaemmas pystyn kyynerpäät viemään, ei onnistu ihan jokaisella pitkällä tangolla kun se tuppaa ottamaan tuohon keskikroppaan kiinni, ja nyt en puhu kaljamahasta.

Suora tanko kyllä menee lähemmäs kehoa kuin V-tanko sen nyt sanoo järkikin, V-tangolla kun eivät ranteet käänny, vaan ovat kahvan ja kehon välissä, mutta se ei ole ratkaiseva pointti, kuten sanoin kokeile salilla tai kotona katso peilistä selkää samalla kun yrität supistaa epäkkään keskiosaa kasaan. Hiemän hartioita leveämmällä otteella onnistuu paljon paremmin kuin kapealla, kyse on ihan vaan anatomiasta ja uskallan lyödä vetoa asiasta.

Jos ajattelet katsovasi ihmistä vetämässä alataljaa ylhäältä katon suunnasta katsoen niin kapealla otteella kyynärvärret kääntyvät ihmisen keskikohdasta ulospäin ja kyynärpäät osoittavat molemmille sivuille takaviistoon josta niitä on mähdotonta kääntää sisäänpäin vedon loppuasennossa.

Kun taas leveällä otteella voit kääntää loppua kohden kyynärpäät sisään päin jolloin samalla lapoja tuodaan yhteen ja epäkkäät supistuvat, hartioita leveämmällä otteella kyynäpäät ovat liikkeen supistusvaiheessa kohti toisiaan selän takana, kapealla kahvalla se on mahdotonta jo siksi että torso on edessä.

Itse oon ruvennut ylätaljaa tekemään lapio kahvalla niskantaakse, ainakin tosihyvän tuntuman saa. Alataljassa suosin enimmäkseen perinteistä v-kahvaa tai sitten vedän leveällä myötäotteella. Tosin vaihtelen kyllä noitakin aika paljon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Iteppä teen juurikin päinvastoin näistä "suosituksista". Ylätaljaa \/ kahvalla, sillä saan semmosen oikein repivän tunteen latseihin pienilläkin painoilla. Ja alataljaa sitten teen lapiokahvalla ja keskityn kovaan supistukseen ja lapojen liikkuvuuteen.

Joka viikko eri taljat/kahvat/hammersoudut/leuanvedot yms. Ainut varma asia omassa selkäreenissä ei ole kuin raskas kulmasoutu, sen päälle sitten tehdään muut vemputukset... ja hyvin on toiminut itsellä.

Mihinkä perustuu siis se että ylätalja suositellaan tekemään myötäotteella ja alatalja V- kahvalla?

Eli keskustelua siitä mitkä otteet on toimineet kelläkin ja mikä on tehokkainta, jos sellaista on. Tarkoitus ei ole tehdä mitään vapaat painot vs. taljat tappelua.

Missä näin suositellaan?!?
Olen kohta 15 vuotta treenikirjallisuutta lukenut enkä ikinä tällaiseen suositukseen törmännyt.

Toivottavasti nyt tyhmempikin tajuaa vaihdella niiitä eri kahvoja ym. ylä- ja alataljaliikkeisiin.
Suoratanko, mutkatanko, V-kahva, hammerkahva, köysi, D-kahva... myötäote, vastaote, hammerote... kahdella kädellä, yhdellä kädellä, jalalla... leveä ote, kapea ote, siltä väliltä... syliin, napaan, palleaan, rintaan, ylärintaan, leuan alle, leukaan, niskaan... jne...

Kaikki toimii, mikään ei toimi ikuisesti.

Olen kohta 15 vuotta treenikirjallisuutta lukenut enkä ikinä tällaiseen suositukseen törmännyt.

Toivottavasti nyt tyhmempikin tajuaa vaihdella niiitä eri kahvoja ym. ylä- ja alataljaliikkeisiin.
Suoratanko, mutkatanko, V-kahva, hammerkahva, köysi, D-kahva... myötäote, vastaote, hammerote... kahdella kädellä, yhdellä kädellä, jalalla... leveä ote, kapea ote, siltä väliltä... syliin, napaan, palleaan, rintaan, ylärintaan, leuan alle, leukaan, niskaan... jne...

Sigu ainesta ;)

Näinhän se on että vaihtelu virkistää, kyllä jokaisen pitäs ymmärtää kokeilla eri kahvoja ja oteleveyksiä millä saa itselleen sen parhaimman reeni vasteen.

Tulkintani perustui vain siihen että lähes kaikissa treeniaiheisissa kirjoissa ylätalja on leveällä tangolla näytetty ja alatalja V- kahvalla.

Myötäotteella hauiksen duunia kompensoivat forkut, jotka ovat yleensä heikompia ja tällöin painoa saa vähemmän liikkeelle. Mutta miten tällä on mitään väliä latsien kannalta?

Periaatteessa myötäote saa mukavuussyistä kyynärpäät hieman enemmän adduktion kuin suoran ojennuksen mukaiseen liikerataan, mutta eikös jälkimmäinen ole nimenomaan tehokkaampaa latsien kannalta, kun ajattelee kiinnityskohtia ja vedon suuntaa?

Tein eilen ensimmäistä kertaa v-kahvalla ylätaljaa ja komppaan Joonusta, menee todella hyvin latseille.

EI MITÄÄN SAATANAN TALJA VITKUTUKSIA EI NE KASVATA LIHAKSIA KUNNOLLA TEHKÄÄ KYYKKYJÄ AATEEGEE JA VETÄKÄÄ LEUKOJA JA TEHKÄÄ KULMA SOUTUA JA MAVEA

Mä oon itekkin ihmetelly, miks alataljaa tehdään niin usein sellasella kapealla neutraalilla tai vähän v-mäisellä (en tarkoittanu sanaleikkiä, mutta sopii se tähän) kahvalla. Mun jättilatsit ja jättiojentajat ei oikeen tykkää niin kapeasta liikkeestä. Ärsyttävää, kun kädet hankaa kylkiä silleen. Ite teen alataljan aina sellasella hiukan leveemmällä (reilu 30cm?) neutraalilla kahvalla. Sillä saa aivan loistavan tuntuman joka puolelle. Ylätaljassa teen leveellä myötäotteella ihan vaan siks, että sillä saan sen menemään parhaiten selälle. Joskus teen sillä "perinteisellä alataljakahvallakin".

EI MITÄÄN SAATANAN TALJA VITKUTUKSIA EI NE KASVATA LIHAKSIA KUNNOLLA TEHKÄÄ KYYKKYJÄ AATEEGEE JA VETÄKÄÄ LEUKOJA JA TEHKÄÄ KULMA SOUTUA JA MAVEA

Mä oon itekkin ihmetelly, miks alataljaa tehdään niin usein sellasella kapealla neutraalilla tai vähän v-mäisellä (en tarkoittanu sanaleikkiä, mutta sopii se tähän) kahvalla. Mun jättilatsit ja jättiojentajat ei oikeen tykkää niin kapeasta liikkeestä. Ärsyttävää, kun kädet hankaa kylkiä silleen. Ite teen alataljan aina sellasella hiukan leveemmällä (reilu 30cm?) neutraalilla kahvalla. Sillä saa aivan loistavan tuntuman joka puolelle. Ylätaljassa teen leveellä myötäotteella ihan vaan siks, että sillä saan sen menemään parhaiten selälle. Joskus teen sillä "perinteisellä alataljakahvallakin".

Kuin myös, tosin salilla on hieman kapeampi kahva (20cm) jolla on paljon parempi tehdä kuin perinteisellä V-kahvalla. Mulla hauikset vie suurimman osan työstä pidemmissä sarjoissa ja leveämpi toimii paremmin pidemmissä sarjoissa. T-Kulmasoudussa taasen kapea on kaikista paras.

Suositut

Back
Ylös Bottom