Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuisi kummalta sallia henkilöliikennöinti ilman lupia. Yhteiskunnallisesti olisi ihan ok jos kuskilla on vaikkapa ajokortti, kielitaito, kansalaisuus, ei hakuja päällä poliisilta jne. Palveluita kun käyttävät nekin, jotka eivät tiedä Ubereiden eri termistöjä eivätkä ole välttämättä reissanneet koskaan missään. Muutenhan samalla softalla voisi tilata muitakin palveluita. Vaikkapa luvattoman sähkömiehen ja valelääkärin :D no ehkä vähän provoa, mutta silti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole tietenkään myöskään Uberin etujen mukaista että siellä ajelee ketkä sattuu. Ne kyllä tarkastaa kuskien taustat, vaatii autoilta hyvää kuntoa ym. Ja oliskohan se ollut niin että jos kuskin keskiarvo-arvostelu on alle 3 tähteä niin ne heittää ulos.

Nyt ainakin Helsingissä liikkuu viikonloppuisin jonkun verran pimeitä takseja, näistä kriteerit täyttävät kuskit todennäköisesti siirtyy Uberin listoille, jolloin niiden turvallisuus paranee (GPS, palautejärjestelmä ja kuski ulos jos ongelmia, taustat tarkistetaan). Jos vielä pelottaa niin ei muutakun perinteistä taksia tilaamaan tai Uberin Black versiota. En oo edelleenkään kuullut kunnollista argumenttia sen puolesta miten Uberin tulo voisi olla huono asia asiakkaan kannalta. Tämä todennäköisesti pakottaa vanhatkin taksit vähän innovoimaan, parantamaan palvelua ym.

Näkisin että ihmisten vastustus ei oo mitään muuta kun sitä että pelätään epärationaalisesti uutta, ja tuntuu että ihan kuin osa suomalaisista ei olis vielä oikeen tottunut markkinatalouteen tai ymmärrä miten se toimii. Osa ei tajua että jos alalle tulee lisää kilpailua, niin se ei ole asiakkaalta mitenkään pois, vaan pelkästään hyvä asia. Äskettäin todistin esim. kommenttia facebookissa jossa nainen ilmoitti ettei tästä lähtien uskalla laittaa lastaan taksin kyytiin ollenkaan (koska Uber). WTF? Noh, kyllä osa varmaan internetiäkin vastusti kun sen käyttö rupes leviämään, ja kaikkea muutakin kehitystä.
Vanhoilla kuskeilla on taas tottakai oma lehmä ojassa uuden tulokkaan torppaamisessa.

Mua se ei muuten henkilökohtaisesti haittais yhtään, että jollain softalla vois tilailla mitä vaan palveluita, kunhan se olis selkästi näkyvissä onko työntekijällä ammattipätevyyttä vai ei.
 
NHB; Missä vaiheessa puhuin, että hyväksyisin maksuksi oluen? Se vain oli taas esimerkillinen vaihtoehto, koska useimmiten peruspulliainen joka taksia tarvii, on lievästi humaloitunut. Jos hänellä on rahaa maksaa ylihintaista olutta baarissa, eikö hänellä pitäisi olla varaa maksaa myös motkottamatta turvallisesta ja laadukkaasta kyydistä? Bussi esimerkki puolestaan oli ympäripyöreä, ja hinnat vissiin vaihtelevat myös milloin kyseisen bussin varaa, ja sinne linja-autoasemalle pääsykin on hankalaa tiistai aamu neljältä. Toki jokainen voi mennä vaikka 7 julkisen välityksellä asemalle, jos aika ja kantti kestää. Mukavuuden halu erikseen sitä kaipaaville.
Sotkit silti tuon oluen hinnan taksin hintaan. Siinä vaiheessa, kun pitää alkaa kujetuspalvelujen edullisuutta perustelemaan joidenkin täysin toisten palvelujen hinnoilla, liikutaan mun mielestä heikoilla jäillä. Tuollainen argumentointi kuvastaa mun mielestä argumenttien vähyyttä. Ei palvelun hintaa perustella asiakkaan maksukuvyllä. Ja vaikka asiakkaalla olisi ostaa omakseen se taksimersu, niin silti hinta on kallis, jos saman palvelun saa muualta halvemmalla jo joku toinen olisi valmis tarjoamaan saman palvelun edullisemmin.

Tota pointtia en ymmärtänyt Miten joudut maksamaan "ylihintaa" kyydistä?

Ja joo, Eihän ne niitä mainosta, koska tilaukset olisivat aina "valkoinen bmw kiitos ja nopeasti" tai jotain vastaavaa, vaikka samanlailla saat sen kyydin VW passatissa, tai skodassa. Jokainen taksintilaus kestäisi n. viisi kertaa kauemmin, jos jokaiselle asiakkaalle lueteltaisiin erikseen mitä tarvitaan. Ja jos sinä et sattumoisin tarvi esimerkiksi allergia vapaata autoa, tai koiralle kyytiä, tai kenties vaikka mustaa teipitöntä autoa (esimerkiksi hautajaisiin mentäessä), niin joku muu silti saattaa tarvita. Tämän asian vain esitin, jotta huomaisit kuinka laajasti autoa oikeesti voi valikoida.

Tulee mieleen yksi päivä, jolloin olin ensimmäisen sukupolven Priuksen ja S-Klassen kyydissä. Prius meni varmaan vähällä polttoaineella ja vähillä korjauksilla, mutta näin asiakkaan näkökulmasta palvelun taso vaihteli aivan älyttömästi. Prius oli pomppiva, rämisevä ja ahdas, kun taas Ässä... no Ässä oli jotain muuta. Mun mielestä joudun maksamaan ylihintaa palvelusta slloin, kun laadukkaampaakin palvelua voisi saada samalla rahalla.

Edisteneemmissä mestoissa taasen se taksiauton valinta on vain klikkaus siinä missä osoitteet ja aikakin. Eikä muuten tarvitse odotella. Lienenkö erikoinen asiakan, mutta tuo sinun laajana esittämä valikoima osuu kyllä totaalisesti ohi mun tarpeista. Taksia tarvitsen oikeastaan pelkästään illanviettoa ja loma-/työmatkoja varten. Käytössäni ei allergiavapaudet, teipit ja koirat kiinnosta sitten ollenkaan.

Mutta hyviä pointteja, en ollut laskenut tarkkaa hintaa tosta bussista, mutta parikertaa on asiakkaat sanoneet lentokenttäkyydin jälkeen, että ens kerralla en ees ajattele linja-autoa, koska tämä menee lähes samoilla kustannuksilla, mutta niin paljon helpommin.
Kuulopuheita on moneen lähtöön ja mutuilua ei kannata esittää faktana. Sinä nimenomaan esitit tarkat laskut, jotka perustuivat puhtaasti hihasta ravistettuihin sopivasti mielipidettäsi tukeviin hintoihin. Tässäksin viestissä taisit syyllistyä samaan vai millä tavalla nuo bussien hinnat oikein vaihtelevat? Itse katsoin Matkahuollon haulla hintoja tälle päivälle, huomiselle ja parille kevään päivälle, eikä niissä ollut mitään vaihtelua. Joka päivällä sama 22 euroa pl. alennusryhmät, joita on melko paljon. Minkä ihmeen vuoksi esimerkiksi lehdistö ei maksa täyttä hintaa lipuista? Kuulsotaa aivan järjettömältä.
 
Luettuani viestisi, totean että tämän taksipalvelun laajuus, joka alkuun oli "vajaavainen" autoluokista, onkin tarpeeksi laaja, jos vain saat allesi uuden saksalaisen.

E: En myöskään missään välissä kertoessani esimerkki tarinaa, sanonut että hinnat täsmäisivät oikeisiin. Esimerkin pointtihan oli se, että suht "lyhyillä" matkoilla täydellä autolla mentäessä, ei hinnat oikeasti juuri sen kalliimpia ole, kuin monen julkisen kautta mentynä. Jos se kympin kalliimpi kyyti tuntuu perseessä siinä vaiheessa kun mennään lentokentälle josta jatketaan thaikkuihin tai nykiin, niin olkoot.
 
Se että alalle tulee lisää kilpailua ei kyllä mitenkään voi vaikuttaa siten että palvelun saatavuus jotenkin vähenisi, päinvastoin, tätä nyt ei pitäisi joutua edes ääneen sanomaan. Kilpailun kasvu myös yleensä laskee hintoja. Mitä nyt ulkomailla olen käyttänyt uberX:ää, jotka on yleensä uusia esim. toyotan hybridejä, niin halvempaa se on ollut kuin normaalin taksin käyttö. Jostain syystä tota X:ää ei olla vielä launchaamassa Helsinkiin.

Jos pelottaa hirveästi mennä jonkun kyytiin jolla ei ole taksilupaa (eli UberPop), ei sellaisen kyytiin luonnollisesti tarvitse sitten mennä. Sen voi ihan tilatessa päättää millaisen taksin sieltä haluaa. Pidemmällä aikavälillä asiakkaiden antamat arvostelut kuskeista kyllä karsivat huonoimmat niistäkin pois.

Esimerkkinä puhun omasta puolestani. Yleensä minua ei kiinnosta pätkääkään kuskin taksilupa. Nykyautoja on sen verran helppo ajaa ja ne ovat jo varsin turvallisia varsinkin kaupunkinopeuksissa. Jos olen sitä mieltä, että voin ottaa riskin ja kantaa mahdolliset seuraamukset omassa nahassani, niin kenen asia se oikein on? Millä tavalla se kuuluu valtiovallalle tai varsinkaan taksiliitolle? Puhutaan hyvin kyseenalaisista eroista turvallisuudessa. Tokihan jostakin löytyy riskialttiita kuskejakin, mutta heidät tuollaiset palvelut blokkaavat nopeasti, enkä itse istuisi edes sitä ensimmäistä kyytiä loppuun asti sellaisen kuskin kyydissä, jolla homma ei ole näpeissä.

Suomenlahden toisella rannalla on samassa kaupungissa 265 taksifirmaa ja 10 000 itsenäistä taksaria. Niin hassulta kuin ajatus vielä 10 vuotta sitten olisi kuulostanutkin, niin kyseisessä Venläisessä kaupungissa ollaan valovuosia Suomea edellä mobiiliteknologiaa hyödyntävissä palveluissa. Taksisovelluksia löytyy lukuisia kilpailevia ja homma myös toimii. Mitä tulee turvallisuuteen, niin yksi mielenkiintoinen on Allegro-lehden jutussakin mainittu naistaksi, jossa naiset ajavat taksia naisille. Allegro magazine
Siinä missä suomessa ei ole tapahtunut oikein mitään kehitystä mun elinaikana, pietarilaiset ovat nähneet valtavan kehityksen. Sitä se kilailu teettää. Vaikka Neuvostoliiton keskuskomitea varmasti parhaansa tekikin, niin ei se keskusjohtovetoisuus vain silloinkaan tuottanut huippuluokan palveluja.
 
Luettuani viestisi, totean että tämän taksipalvelun laajuus, joka alkuun oli "vajaavainen" autoluokista, onkin tarpeeksi laaja, jos vain saat allesi uuden saksalaisen.

Et ymmärtänyt siis lainkaan lukemaasi. Haluaisin mahdollisuuden tilata kulloisenkiin tilanteeseen sopivan kyydin ja maksaa palvelusta hinta palvelun tason mukaan. Asiakkaana haluaisin saada itse valita palveluni tason, enkä halua että valinnan tekee joku lainsäätäjä puolestani. Tuollainen on sitä wanhaa keskusjohto-ohjausta. Asiakasohjaus on havaittu toimivammaksi jo paljon ennen mun syntymää. Olen valmis maksamaan laadukkaammasta palvelusta enemmän. Joku naurettava autojen valmistusmaalla kuittalu nyt on jotain keskenkasvuisten avautumista. Varmasti iso Lexuskin tarjoasi mukavat kyydit, mutta sellaisia taitaa olla vain pirun vähän - jos ollenkaan - Suomessa takseina. Ainakaan itse en ole sellaisen kyytiin osunut. Mersuja sen sijaan on huomattavan paljon. Toisaalta jos kyydin tarve ei on joku vähemmän juhlava, niin silloin se halvempien luokkien auto voi vasta tarpeeseeni oikein hyvin, jos vain hinta on palvelun tason mukainen.
 
"Taksia tarvitsen oikeastaan pelkästään illanviettoa ja loma-/työmatkoja varten." Mikä on tähän tilanteeseen sopiva kyyti? Eikö palvelu ole muuten tasalaatuista pääsääntöisesti, puhutaan nyt näin asiakaspalvelu tasona, auton saapumisaika, yms. Edelleen voit tilata automerkin erikseen taksissa, jos se parantaa mielestäsi palvelua. Niinkuin totesit, palvelu on parempi kun istuu S-klassenissa kuin priuksessa.
 
Suurin ongelmahan on taksien liian vähäinen määrä kulutuspiikkien aikaan, ei niiden merkki tai edes matkan hintakaan. Eikä ihme. Taksilupien määrä lasketaan varmaan jollain keskimääräisellä tarpeella mutta viikonloppuna muutaman tunnin ajan se kulutus voi olla varmaan satakertainen verrattuna muihin keskimääräisiin tunteihin.

Muilla aloilla käytetään alihankintaa kulutuspiikkejen tasaamiseen, taksiyrittämisessä se on onneksi kiellettyä. Samoin kuin nyt yritetään kieltää järjestelmä joka pelkästään välittää alihankintapalvelua. Harva kuitenkaan haluaisi varmaan kieltää suomesta nettikaupat tai ebayn. En ainakaan minä, eikähän tuossa nyt yhtään sen kummemmasta ole kyse.
 
"Taksia tarvitsen oikeastaan pelkästään illanviettoa ja loma-/työmatkoja varten." Mikä on tähän tilanteeseen sopiva kyyti? Eikö palvelu ole muuten tasalaatuista pääsääntöisesti, puhutaan nyt näin asiakaspalvelu tasona, auton saapumisaika, yms. Edelleen voit tilata automerkin erikseen taksissa, jos se parantaa mielestäsi palvelua. Niinkuin totesit, palvelu on parempi kun istuu S-klassenissa kuin priuksessa.

Ei se ole tasalaatuista. Toisinaan auto voi olla hyvinkin arkinen kulkine, monesti E-Klasse, toisinaan tila-auto ja toisinaan edustusluokan kulkine. Joskus takseja on rautatieaseman edustalla lukuisia odottelemassa pokaa, toisinaan jengi odottaa tunnin kyytiään.

Millainen odotusaikahan noilla Ässillä mahtaa olla? Jutuistasi saa kuvan, että tässä kannattaa lopettaa halpistakseilla kulkeminen kokonaan, jos muutamaa autoluokkaa miellyttävämpääkin kyytiä on tarjolla samaan hintaan. Liekö sitten ongelmana odotusajat tai kuuleeko sieltä puhelinkeskuksesta vastauksena jotain tyyliin: siinä on tolppa lähistöllä eli sinne vain jonottamaan sitä, mitä ylhäältä annetaan.

- - - Updated - - -

Suurin ongelmahan on taksien liian vähäinen määrä kulutuspiikkien aikaan, ei niiden merkki tai edes matkan hintakaan. Eikä ihme. Taksilupien määrä lasketaan varmaan jollain keskimääräisellä tarpeella mutta viikonloppuna muutaman tunnin ajan se kulutus voi olla varmaan satakertainen verrattuna muihin keskimääräisiin tunteihin.

Muilla aloilla käytetään alihankintaa kulutuspiikkejen tasaamiseen, taksiyrittämisessä se on onneksi kiellettyä. Samoin kuin nyt yritetään kieltää järjestelmä joka pelkästään välittää alihankintapalvelua. Harva kuitenkaan haluaisi varmaan kieltää suomesta nettikaupat tai ebayn. En ainakaan minä, eikähän tuossa nyt yhtään sen kummemmasta ole kyse.
Ilmeisesti muilla aloilla ei ole varaa päästää potentiaalisia asiakkaita kirjaimellisesti kävelemään kun palvelun tarjoajia ei kiinnosta vastata kysyntään. Aika harvalla alalla on kyllä sitten varaa kysyntäpiikin jälkeen lepuuttaa laitteita ja työvoimaa taksitolpilla. Tuohon resurssien tehottomaan käyttöönhän se sääntely aina johtaa.
 
Taksi on Suomessa kallis? No, näkökantansa kullakin. Mietitään että noin 5kilometrin kyyti maksaa samanverran kuin 3 tuoppia baarissa, ellei vähemmänkin (15€), ja pääset turvallisesti kotia. Annetaan toinen esimerkki; Lahdesta hki-vantaa lentokentälle, 170e täydellä autolla. Kyydissä on Pirjo, Mikko, Markus ja Makke, kyydin maksu jaetaan neljään osaan, tekee 42,5€ per nenä. Perille päästyä viereen kurvaa 03:02 lähtenyt Lentokenttäbussi Lahden linja-autoasemalta. He maksoivat kyydistä 38€, kyllä 4,5€ vähemmän, ja heidän kyyti kesti tunti 38minuuttia, verrattuna teidän kyytiinne, 50minuuttia ovelta ovelle + matkalaukut kannettuina, todenäköisesti uudessa saksalaisessa autossa, jossa jokaiselle on oma ilmastointi. Säästö oli huikea, ja kannattava, ainiin.. lentokenttäbussin asiakkaista yli puolet meni linja-autoasemalle taksilla, joka maksoi n. 15-20€. Summarum, heidän kyytinsä oli kalliimpi. Vain koska taksin hintaa ei edes ajateltu, vaan ajatusmaailma loi jo "elitisti" tunnelman ajatuksesta taksilla lentokentälle.


Tässä teet jälleen taksiautoilusta luksustuotteen ja yhdistät sen vain baari-iltoihin ja lomamatkoihin jolloin hinnalla "ei ole väliä". Minun mielestäni 5 kilometrin matkasta 15€ on aivan ryöstöhinta. Toki ryyppyiltoina se kustannus maksetaan mielellään, vaikkakin halvemmalla taksimatkan hinnalla varaa voisi olla neljänteenkin tuoppiin. Mutta entäs arkena, eipä tulisi mieleenkään hypätä taksin kyytiin arkiajojen sijaan näillä hinnoilla.

Pointti on siinä että jos hinnat olisivat edullisempia, taksiautoilusta voisi tulla aivan arkinen tapa liikkua = kysynnän kasvu = enemmän tuloja. Hinnat ylös koska asiakkaita on vähän ei toimi millään alalla, ei myöskään takseissa.
 
Sama kyyti arkena on noin 11 euroa. Ja paljoa tästä alemmas ei päästä, jotta työnteko kannattaisi ja ajetut kilometrit tienaisi jotakin. Suomessa kulut on niin järjettömät.
 
Näkisin että ihmisten vastustus ei oo mitään muuta kun sitä että pelätään epärationaalisesti uutta, ja tuntuu että ihan kuin osa suomalaisista ei olis vielä oikeen tottunut markkinatalouteen tai ymmärrä miten se toimii. Osa ei tajua että jos alalle tulee lisää kilpailua, niin se ei ole asiakkaalta mitenkään pois, vaan pelkästään hyvä asia. Äskettäin todistin esim. kommenttia facebookissa jossa nainen ilmoitti ettei tästä lähtien uskalla laittaa lastaan taksin kyytiin ollenkaan (koska Uber). WTF? Noh, kyllä osa varmaan internetiäkin vastusti kun sen käyttö rupes leviämään, ja kaikkea muutakin kehitystä.
Vanhoilla kuskeilla on taas tottakai oma lehmä ojassa uuden tulokkaan torppaamisessa.

Sama tuli minullekin mieleen. Tässä ketjussa vastustajien mukaan ajokortittomat ja raiskaajat alkavat ajamaan taksia jos taksiliikenne vapautetaan :D Vaikea ottaa vakavasti, kun argumentit on tuota luokkaa.
 
Tässä yksi näkökulma ja laskelmaa kuinka paljon taksilla tienaakaan, ei tainnut olla linkkiä vielä täällä: Mistä taksa muodostuu? - Mennään Taksilla! - Vuodatus.net
Olishan se kiva jos taksit olis halvempia, muttakun... Kulut ovat mitä ovat. Itse olen tyytyväinen nykyiseenkin tilanteeseen.

Hyvä että joku viitsii laskea, mutta muuten tuon blogin (?) teksti oli aika heikkoa. Käsketään halukkaiden ryhtyä taksiyrittäjiksi vaikka siihen ei vapaasti voi ryhtyä. Ja sitten käsketaan vertaamaan meidän palkkoja intialaisiin ja seuraavaksi menemään Lontooseen jos halpa taksi kiinnostaa. Jälkimmäisessä tosin palkkataso taitaa olla huomattavasti kovempi mitä meillä tai intiassa. Jossain vaiheessa kehuttiin nykyistä tilausjärjestelmääkin, joka kuitenkin on about sama mitä 70-luvulla. SMS kuitenkin on jo tullut tosin.
 
Sama tuli minullekin mieleen. Tässä ketjussa vastustajien mukaan ajokortittomat ja raiskaajat alkavat ajamaan taksia jos taksiliikenne vapautetaan :D Vaikea ottaa vakavasti, kun argumentit on tuota luokkaa.

??? Millä logiikalla se ei olisi validi ongelma? Vai luuletko puoli-ilmaiseksi taksia ajavan jampan olevan siististi pukeutunut markkinoinnin merkonomi, joka tulee hakemaan sinut juuri pestyllä uudehkolla Avensiksella? Kyllä se on aika suuri houtus perus narkillekin pistää kilvistä poistettu Horizontti hyötykäyttöön. Appsi kännykkään ja sitten odotellaan josko joku tilaisi. Mieti vähän mihin muuhun hommaan meillä yhteiskunnassa vaaditaan luvat ja miksi ihmisten kuljettelu olisi tähän poikkeus? Edes ravintolan ovella ei saa olla kahva-apinana ilman lupaa.
 
??? Millä logiikalla se ei olisi validi ongelma? Vai luuletko puoli-ilmaiseksi taksia ajavan jampan olevan siististi pukeutunut markkinoinnin merkonomi, joka tulee hakemaan sinut juuri pestyllä uudehkolla Avensiksella? Kyllä se on aika suuri houtus perus narkillekin pistää kilvistä poistettu Horizontti hyötykäyttöön. Appsi kännykkään ja sitten odotellaan josko joku tilaisi. Mieti vähän mihin muuhun hommaan meillä yhteiskunnassa vaaditaan luvat ja miksi ihmisten kuljettelu olisi tähän poikkeus? Edes ravintolan ovella ei saa olla kahva-apinana ilman lupaa.
Kahva-apina-luvan saa kuka tahansa kurssin käytyään. Jos taksiluvan saisi samalla tavalla niin mitään ongelmaa ei olisi.

Ongelma on siinä että taksilupia on jaossa vain rajallinen määrä, eli lainsäädännöllä tarkoituksellisesti estetään kaikki kilpailu. Vastaavalla tavalla kontrolloidut alat ovat jopa Suomen kaltaisessa totalitaristisessa yhteiskunnassa erittäin vähissä. Apteekkariluvat taitavat olla toinen esimerkki, muita ei tule ainakaan itselleni mieleen.
 
Mutta jos puhutaan pelkästään Uberista, niin miten se oikein toimii? Koitin googlata ja jäin siihen käsitykseen, että kuljettajat ovat työsuhteessa Uberiin? Sivuilla sanotaan, että kun lähettää hakemuksen niin saat kohta puhelimen missä on Uberin appsit ym. asennettuna. Vai joutuuko tuosta maksamaan Uberille jotain franchaising maksua?

Takseilla on kai jokin lain määräämä maksimihinta, joten pikkujouluiltana normitaksi saattaa olla jopa halvempi. Googlen perusteella Uberin taksit ovat kai joskus veloittaneet melko reippaasti - vaan jos hinnan tietää etukäteen, niin miten se voi olla yllätys? Vai vaihtuuko hinta jatkuvasti? Ja jos on asiakas kyydissä, niin onko appsissa haku edelleen käynnissä? Eli jos tulee parempi kyytipyyntö niin nykyinen jamppa ulos autosta ja parempi sisälle :D Tosin jos siinä on joku arvostelujuttu, niin tuota temppua ei välttämättä montaa kertaa tehdä. Tosin se dumpattu asiakas antaa tietenkin miinusta, mutta uusi asiakas plussaa, joten sehän on plusmiinusnolla...
 
Kahva-apina-luvan saa kuka tahansa kurssin käytyään. Jos taksiluvan saisi samalla tavalla niin mitään ongelmaa ei olisi.

Joo en tarkoittanutkaan mitään nykyistä taksilupaa. Vaan lupaa jonka saisi poliisilta. Paperi, mikä todistaa että kaverilla on rekisteri ok, ajokortti löytyy jne. eikä ole kolaroinut kymmentä kertaa vuoden kuluessa. Ehkä vielä joku millä varmistetaan ajoneuvon vakuutukset ym. Mihinkään Uberin omiin "tarkastuksiin" en paljoa luottaisi. Sille puljulle on tärkeintä saada mahdollisimman paljon autoja ajoon ja jos shit happens niin lakimiehet ovat valmiina. Tai sitten velvoitetaan virallisesti lailla Uberin kaltaiset firmat valvomaan omaa toimintaansa. Tällöin jos jotain sattuu, niin firma on vastuussa eikä sen persaukinen kuljettaja.
 
Tässä yksi näkökulma ja laskelmaa kuinka paljon taksilla tienaakaan, ei tainnut olla linkkiä vielä täällä: Mistä taksa muodostuu? - Mennään Taksilla! - Vuodatus.net

Olishan se kiva jos taksit olis halvempia, muttakun... Kulut ovat mitä ovat. Itse olen tyytyväinen nykyiseenkin tilanteeseen.

Käyttöaste määrää tulotason eikä yhdestä kyydistä jäävä osuus. Se vasta kallista on odotella siellä tolpalla pokaa. Olisi kiva tietää minkälaisella prosentilla taksit ovat ajossa tällä hetkellä. Päästään siihen kulttuurin muutokseen jossa halvempia takseja käytettäisiin paljon enemmän.
 
Joo en tarkoittanutkaan mitään nykyistä taksilupaa. Vaan lupaa jonka saisi poliisilta. Paperi, mikä todistaa että kaverilla on rekisteri ok, ajokortti löytyy jne. eikä ole kolaroinut kymmentä kertaa vuoden kuluessa. Ehkä vielä joku millä varmistetaan ajoneuvon vakuutukset ym. Mihinkään Uberin omiin "tarkastuksiin" en paljoa luottaisi. Sille puljulle on tärkeintä saada mahdollisimman paljon autoja ajoon ja jos shit happens niin lakimiehet ovat valmiina. Tai sitten velvoitetaan virallisesti lailla Uberin kaltaiset firmat valvomaan omaa toimintaansa. Tällöin jos jotain sattuu, niin firma on vastuussa eikä sen persaukinen kuljettaja.

Kumman hyvin kuitenkin esimerkiksi ebay toimii, ja vain pelkästään asiakas arvosteluiden sekä ebayn oman kontrollin ansiosta. Kuitenkin sillä Hongkongilaisella jätkällä olisi paljon paremmat kusetus mahdollisuudet kuin kuin uber kuskilla jonka asiakaskunta on paljon maantieteellisesti rajatummalta alueelta.

En ole uberiin tutustunut mutta eiköhän siinä ole käytössä samat asiakas arvostelu menetelmät ja ääri tapauksessa palvelun tarjoajan blokkaamis ominaisuudet uberin taholta kuten kaikissa muissakin vastaavissa palveluissa.
 
Back
Ylös Bottom