Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Näin oli, hervannan takseissa ei kovinkaan monesti (opiskelija-aikaan) tarvinnut yksin matkustaa ^_^
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku vois tehdä sovelluksen kännyyn jossa kerättäisiin tolpalla samaan suuntaan menevät 4hlön ryhmiin automaattisesti, ja pompsina sisään aina pisimmällä jonossa olevan johdolla. Se olisi kaikkien etu, silti aina joku vetää herneen nenään kun autoon menee enemmän kuin 1 henkilö.

Ei tuo nyt aivan kaikkien etu ole. Taksarit saavat paremmat massit kun kuljettaa jokaisen erikseen. Asiakkaille ja yhteiskunnalle sovelluksesta olisi varmasti olisi hyötyä. Koko tolpalla jonottelu voitaisiin unohtaa. Sovellus ilmottaisi vain taksin tunnistetiedot ja kartalta voisi seurata milloin kyseinen taksi on tulossa noutopisteeseen. Tuollainen olisi sitä älyliikennettä, mitä edellinen liikenneministeri käytti myyntipuheissaan halutessaan tukea Ollilan kavereiden bisneksiä.
 
Jostakin syytä siellä suomitaksin tolpalla vain aina silloin tällöin on jonoja, jotka vetävät vertojaan Neuvostoliiton ruokakauppojen jonoille. Missä vika? Ihan huvikseenko ihmiset juhla-asuissaan menevät aamun tunteina värjöttelemään viimaan?
Pikkujoulukautena puoli kaupunkia haluaa keskustasta kotiin puoli neljältä. En tiedä auttaisiko taksien liian vähäiseen määrään se, että taksit odottaisivat baarien pihalla asiakasta, joka tilasi taksin ja odotellessa päätti nauttia mukavasti vielä yhden tai viisi. Ehkä enemmän hyötyä olisi isommasta määrästä autoja ajossa sesonkiaikaan?

Kimppataksisovellus ois kyllä hyvä idea.
 
Silloin harvoin kun taksia tarvitsee eli ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin ei todellakaan ole kallista kulkea se 5-10 km. Jos ei ole sitä 30e laittaa taksiin niin jään kotia. Ikinä en ole huonoa palvelua Suomessa taksissa saanut vaikka miten kännissä olisin ollut. Ei tulisi mieleenikään valita pimeää taksia tai jotain amatööriä muutaman euron takia.

Kolmasosahinnalla taksia käytettäisiin viisinkertainen määrä, väitän minä. Eihän sitä jurrissa ole köyhä eikä kipeä mutta ei tulisi näillä hinnoilla mieleenkään lähteä vaikka taksilla ostoksille. Taksi on kallein, sitten yksityisautoilu (olettaen että auto omistetaan jo), sitten muu julkinen liikenne. Vähän nurinkurista kun taksi on kuitenkin julkista liikennettä. Täällä taksilla kulkeminen on luksusta kun sen oikeasti pitäisi asettua hinnaltaan johonkin muun julkisen liikenteen ja yksityisautoilun väliin ja olla täysin tavallinen tapa liikkua.
 
Ei tuo nyt aivan kaikkien etu ole. Taksarit saavat paremmat massit kun kuljettaa jokaisen erikseen. Asiakkaille ja yhteiskunnalle sovelluksesta olisi varmasti olisi hyötyä. Koko tolpalla jonottelu voitaisiin unohtaa. Sovellus ilmottaisi vain taksin tunnistetiedot ja kartalta voisi seurata milloin kyseinen taksi on tulossa noutopisteeseen. Tuollainen olisi sitä älyliikennettä, mitä edellinen liikenneministeri käytti myyntipuheissaan halutessaan tukea Ollilan kavereiden bisneksiä.

Jaa kyllähän tilanne on se että puolet jengistä EI ota sitä taksia kun on jonoa liikaa vaan kävelevät. Kyllä parikin taksikuskia on ollut kanssani sama mieltä, että kaikkien etu olisi jos täydellä autolla saisi ajella juhla-aatot. Sehän se nostaa sitä tehollista tuntiansiota.
 
En ymmärrä miksi Uberia ei voitaisi sallia. Tuo olisi hyvä keino vähentää taksijonoja vkl iltaisin. Ainakin minä voisin alkaa ajamaan vkl iltaisin mahdollisuuksien mukaan. Tuolla saisi tienattua pari kymppiä silloin tällöin ja en oikein ymmärrä keneltä tuo olisi pois. Suomessa on on jotenkin vaan tällainen byrokratiakulttuuri jossa kaikki on kiellettyä jos sitä ei erikseen sallita. Kaikki innovoiminen on kiellettyä. Sähkötupakat, uberit ja kaikki muut uudet jutut kielletään järjestään täällä ja niiden ympärille ei voi rakentaa liiketoimintaa.
 
Taksi on Suomessa kallis? No, näkökantansa kullakin. Mietitään että noin 5kilometrin kyyti maksaa samanverran kuin 3 tuoppia baarissa, ellei vähemmänkin (15€), ja pääset turvallisesti kotia. Annetaan toinen esimerkki; Lahdesta hki-vantaa lentokentälle, 170e täydellä autolla. Kyydissä on Pirjo, Mikko, Markus ja Makke, kyydin maksu jaetaan neljään osaan, tekee 42,5€ per nenä. Perille päästyä viereen kurvaa 03:02 lähtenyt Lentokenttäbussi Lahden linja-autoasemalta. He maksoivat kyydistä 38€, kyllä 4,5€ vähemmän, ja heidän kyyti kesti tunti 38minuuttia, verrattuna teidän kyytiinne, 50minuuttia ovelta ovelle + matkalaukut kannettuina, todenäköisesti uudessa saksalaisessa autossa, jossa jokaiselle on oma ilmastointi. Säästö oli huikea, ja kannattava, ainiin.. lentokenttäbussin asiakkaista yli puolet meni linja-autoasemalle taksilla, joka maksoi n. 15-20€. Summarum, heidän kyytinsä oli kalliimpi. Vain koska taksin hintaa ei edes ajateltu, vaan ajatusmaailma loi jo "elitisti" tunnelman ajatuksesta taksilla lentokentälle.

Puhuiko NHB myös jossain välissä, että olisi kiva jos saisi jonkun tietyn ajoneuvoluokan tilata? Eikös se onnistu, kerrotaan nyt että Suomessa voi tilata taksin, ja samalla ladata listan mitä haluaa taksista, esimerkiksi: Mikko tässä moro, mä haluaisin taksin nordiksen eteen, sen pitäisi olla valkoinen auto, ilman teippejä, neliveto ja kuskilla pitää olla Englannin kielentaito sujuva. Toinen esimerkki; Moro, tarvisin taksin, joka ajaa Lahdesta Lappeenrantaan, ja joka voi vetää peräkärryä, ja koiran saa ottaa kyytiin. Eli siis, Suomessa voi tilata taksin, ja siihen voi valita aika paljon eri asioita, jos vaan haluaa. Teipitöntä autoa, 1-8 henkilön autoa, nelivetoa, peräkärryä, allergia vapaata, eläimet hyväksyvän taksin, kielitaitoisen taksin, mustan, valkoisen..

Väittäisin, että Suomen taksi palvelee aika laajasti ja hyvin, tietenkin se katsomus voi olla vääristynyt, jos taksia tarvitsee vain lauantai yönä 04:00, jolloin on kiireisintä. Tottakai joudut odottamaan räntäsateessa Helsingin keskustassa tunnin, ehkä kaksi tai jopa kolme.

Joskus kun matkustatte, kysykääpä taksikuskilta ajetaanko heidän maassa esimerkiksi koulukyytejä takseilla, tai siirretäänkö tavaraa paikasta a -> b. Ei ajeta, koska takseihin ei muissa maissa voi luottaa samanlailla, kun Suomessa.

Viimeinen näkemys, olisi todellakin loistavaa jos taksiliitto pystyisi kehittää aplikaation, joka toimii niinkuin über tai taksify, mutta vain luvallisissa autoissa, taksiliiton alaisissa. En tiedä miksi tätä vasten ei ole alettu tehdä vetoomuksia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nähdään taksiliiton aplikaatio, jonka kautta voi maksaa/tilata kyydit, ja nähdä missä sinut hakeva auto on tulossa, jottei tarvi ulkona odotella. Myös jonkun näköinen arvostelusysteemi olisi kiva, jossa voisi antaa kuskille ja asiakkaalle arvosanan, se nostaisi todenäköisesti asiakaspalvelun tasoa huimasti.

Ei toi bisnes kultakaivos ole, vaikka sitä luullaan, kun takseina pyörivät bemarit ja mersut, jotka todenäköisesti puolet on velka-autoja ja niillä ajetaan niskalimassa jotta velat saadaan maksettua ja joskus ehkä jopa tienattua. Suomen taksi on "niin kallis", koska täällä on kulutkin hirveät.

E: Ainiin, kyllä niitä kimppatakseja lähtee paljon aamuyöstä tolpilta. Huutakaa vaan rohkeasti mihin ootte menossa, kyllä sieltä joku huutoon vastaa, tällöin 20euron kyyti onkin yhtäkkiä 6euron keikka sulle.
 
Viimeinen näkemys, olisi todellakin loistavaa jos taksiliitto pystyisi kehittää aplikaation, joka toimii niinkuin über tai taksify, mutta vain luvallisissa autoissa, taksiliiton alaisissa. En tiedä miksi tätä vasten ei ole alettu tehdä vetoomuksia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nähdään taksiliiton aplikaatio, jonka kautta voi maksaa/tilata kyydit, ja nähdä missä sinut hakeva auto on tulossa, jottei tarvi ulkona odotella. Myös jonkun näköinen arvostelusysteemi olisi kiva, jossa voisi antaa kuskille ja asiakkaalle arvosanan, se nostaisi todenäköisesti asiakaspalvelun tasoa huimasti.

Vaikuttaa kieltämättä siltä että joku taho ajaa tahallaan ubereitä ja vastaavia maahan, sen verran antiikkiset systeemit on. Nythän taksin voi tilata jopa tekstiviestillä! :lol2:
Seuraava kehitysaskel lienee WAP.
 
Vaikuttaa kieltämättä siltä että joku taho ajaa tahallaan ubereitä ja vastaavia maahan, sen verran antiikkiset systeemit on. Nythän taksin voi tilata jopa tekstiviestillä! :lol2:
Seuraava kehitysaskel lienee WAP.

Jep, ja tässä on vielä yksi ongelma. Tekstiviestitilausta ei voi edes tehdä läheskään joka kaupungissa, en osaa sanoa muuta paikkaa varmaksi kun pääkaupunkiseutu, missä tämä toimii. Lahdessa ei ainekaan voi. Äkkiä taksiliitto työstämään nykypäiväistä sovellusta, kiitos!
 
Vaikuttaa kieltämättä siltä että joku taho ajaa tahallaan ubereitä ja vastaavia maahan, sen verran antiikkiset systeemit on. Nythän taksin voi tilata jopa tekstiviestillä! :lol2:
Seuraava kehitysaskel lienee WAP.
Ja Mato Valtonen toimittaa ruusut taksiin, jos käy flaksi eli daami tarttuu taksin kyytiin.

- - - Updated - - -

Jep, ja tässä on vielä yksi ongelma. Tekstiviestitilausta ei voi edes tehdä läheskään joka kaupungissa, en osaa sanoa muuta paikkaa varmaksi kun pääkaupunkiseutu, missä tämä toimii. Lahdessa ei ainekaan voi. Äkkiä taksiliitto työstämään nykypäiväistä sovellusta, kiitos!

Kilpailurajoitteinen ympäristö on perinteisesti ollut huono tuottamaan ajanmukaisia tuotteita. Kun valtion voimaministeriö torppaa kilpailun, niin miksipä sitä mitään uutta jaksaisi kehitellä. Hyviä pointteja tuossa pidemmässä kirjoituksessasi. Palaan myöhemmin niihin kun ehdin.
 
Kilpailurajoitteinen ympäristö on perinteisesti ollut huono tuottamaan ajanmukaisia tuotteita. Kun valtion voimaministeriö torppaa kilpailun, niin miksipä sitä mitään uutta jaksaisi kehitellä. Hyviä pointteja tuossa pidemmässä kirjoituksessasi. Palaan myöhemmin niihin kun ehdin.

Joo, ja toivotaan että herää kellot ylemmissä tahoissa ja alkaisivat nyt tehä asian eteen jotain. Aika näyttää. Hyvä vaan että koittavat änkeä ulkomaalaisia sovellutuksia, josko johto heräis.
 
Vaan saako Uberissa antaa myös asiakkaille pisteitä? Sehän olisi myös hyvä feature, sillä nykyään taksikuskit joutuvat luottamaan muistiinsa ja viidakkorumpuun. Monella taksikuskilla onkin päässään lista tyypeistä, joita ei taksiin oteta koskaan. Mutta nuorempi keltanokka saattaa tehdä sen virheen, koska ei tiedä paremmin. Samoin tietyt osoitteet ja baarit ovat paikkoja, mistä taksit eivät tule hakemaan, sillä maksukykyistä asiakasta ei ole sieltä 20 vuoteen saatu.

Mutta eihän tuossa Uberissa muuten ole vikaa. Saahan siihen mukaan nykyisetkin taksit ja jos itse haluaa hommaan ryhtyä, niin hankkii ajoluvat touhuun. Ei kai kukaan halua täysin vapaata toimintaa? Puolet suhareistahan on silloin tod.näk. ajokortittomia. Jäätelökioskillakin vaadittaan hygieniapassi ja sillä ei sentään kuskata autollisia ihmisiä 120km/h motarilla.

edit: mitä tulee kimppakyyteihin, niin niissä kitkaa aiheuttaa ehkä kummallekin puolelle se asiakaskunta.Autoon mennessä homma on ok kaikille mutta perillä osa ei haluakaan maksaa. Ainoa joka kärsii, on se kuski. Muutenkin hankala tilanne, kun yksi jonne ottaa juoksutaksin ja sitten pitäisi lähteä perään ja jättää pari jamppaa autoon istumaan. Ellei sitten sovita alussa ensisijainen maksumies.

Ja olisihan se näppärä baarissa pistää tilaten taksi ja sitten lämpimässä odottaa tuopin kanssa sen saapumista. Tosin kovin montaa kertaa ei nykyiset taksikuskit tule Sedulan eteen odottamaan tunniksi kännistä pissistä, joka unohti koko taksin tai lähtikin kimpalla. Siksi asiakkaiden arvostlu olisi kova sana. Meinaan jos vappuna on jonoa tolpalla, niin silloin on myyjän markkinat ja osa saa kävellä ihan suosiolla :D
 
Kodari76, überissa olisi tarkoitus arvostella myös asiakkaat. Tämä olisi loistavaa, niin ei perseiliöitä olisi yhtäkään. Tosin harvoin niitä nykyäänkään on, ainekin 90% osaa käyttäytyä todella hyvin. Jos ajaa 9h yövuoron, saa huono tuuri olla jos kyytiin tulee enemmän kuin yksi, todella vaativa/raskas asiakas.

Tohon kimppakyyti juttuun, ne yleensä menee niin lähelle keskustaa, ettei siitä juuri koskaan koidu ongelmia, se on kuitenki vain muutaman euron summa, yleensä hoituu helposti. Jos siitä on koitumassa ongelma, sen huomaa heti kyydin alussa, jolloin pyytää vain poistumaan "hankalimman" persoonan.

Ja joo, baaritilaukset... hmm, ei niitä juuri kukaan hyväksy, varsinkaan pilkun aikaan viikonloppuna. Jos sieltä kyydin saa, se on todenäköisesti vapaana rullaava taksi, joka sattuu ajamaan baarin ohitse. Mielummin haetaan 1km päästä tolpalta jonottava asiakas, joka varmasti istuu kyytiin, kuin että odotetaan kiireisimpään aikaan 15minuuttia sedulan edessä, eikä ketään saavukkaan.

E: lisätään tosta überista, mitenhän se "überpop" aikoo tehdä tienestiä? überblack joka on premium versio uberista, on noin 30% kalliimpi, kuin normi taksi. Uberblackin kuljettaja vaatimuksiin kuuluu taksiluvan suorittaminen, pukeutuminen oikein, ja tietynlainen auto, "premium" tason vekoitin, esim. saksalaiset BMW, Merc.. Puolestaan Pop versiossa ei tarvita lupia, eikä "paremman tason" autoa. Mutta tässä tulee se ongelma, miten sieltä mitään voi tienata, kun hinnoittelu on tehty niin "halvaksi", että se vain kustantaa autoon menevät kulut. Herää kysymys miksi tuota kukaan ajaisi, jos saa vain auton kulunsa takaisin?


E2: Herää myös kysymys, miksi ihmiset käyttäisivät sitten uberblackia? Autothan ja vaatimukset on siis samat kuin normaalilla Taksiliiton -autolla. Pukeutuminen, auton kunto pitää olla hyvä, ja luvat joka kuskilla. Miksi siis näistä maksaisi 30% enemmän, ulkomaalaiselle kilpailijalle? Ainoa etu on aplikaatio, jonka avulla voit seurata auton lähestymistä. Pääkaupunki seudulla tekstiviestitilauksella saa saman varmistuksen, että joku on tulossa, siinä harvoin kestää sen jälkeen hirveän kauaa.
http://summa.talentum.fi/article/te/uutiset/110911
 
Taksi on Suomessa kallis? No, näkökantansa kullakin. Mietitään että noin 5kilometrin kyyti maksaa samanverran kuin 3 tuoppia baarissa, ellei vähemmänkin (15€), ja pääset turvallisesti kotia. Annetaan toinen esimerkki; Lahdesta hki-vantaa lentokentälle, 170e täydellä autolla. Kyydissä on Pirjo, Mikko, Markus ja Makke, kyydin maksu jaetaan neljään osaan, tekee 42,5€ per nenä. Perille päästyä viereen kurvaa 03:02 lähtenyt Lentokenttäbussi Lahden linja-autoasemalta. He maksoivat kyydistä 38€, kyllä 4,5€ vähemmän, ja heidän kyyti kesti tunti 38minuuttia, verrattuna teidän kyytiinne, 50minuuttia ovelta ovelle + matkalaukut kannettuina, todenäköisesti uudessa saksalaisessa autossa, jossa jokaiselle on oma ilmastointi. Säästö oli huikea, ja kannattava, ainiin.. lentokenttäbussin asiakkaista yli puolet meni linja-autoasemalle taksilla, joka maksoi n. 15-20€. Summarum, heidän kyytinsä oli kalliimpi. Vain koska taksin hintaa ei edes ajateltu, vaan ajatusmaailma loi jo "elitisti" tunnelman ajatuksesta taksilla lentokentälle.

Joo kyllähän kaljankin hintakin on saatu Suomessa nostettua korkeaksi. Itse taidan kuitenkin pitäytyä euroissa, koska tuskin hyväksyt maksuksi 5 kilometrin kyydistä 1,5 litraa keskiolutta. Jos hyväksyt, niin pistä tulemaan yhteystietosi mielellään privana.

Piti oikein tarkastaa, että onko bussitkin Suomessa noin kalliita. Matkahuollon haku näyttää, että Lahden linja-autoasemalta lähtisi 3:10 bussi lentokentälle, joka maksaa 22 euroa per naama myös yksin matkustettaessa ja matka vie aikaa 1h 15 min. Eli jos Pirjo, Mikko Markus ja Makke lähtevät bussilla, he säästävät 82 euroa taksiin verrattuna. 25 minuutin ekstralla pääsee kyllä ihan tuntipalkoille. Ja google muuten näyttää autolle samalle välille 98 km ja 1h 2min. Kun pätkä ei ole pelkkää moottoritietä, niin tukevasti tarvitsee olla ylinopeuden puolella, jotta 50 minuuttia toteutuu.

Junilla tikkurilaan pääsee 36-50 minuutissa. Hitaammat lähijunat maksavat 12,20€ ja nopeammat junat noin 20-28 € per naama. Paikkarilla 20-30 minuutissa Tikkurilasta lentokentälle maksanee pari euroa. Jos Pirre ei ole lähtenyt miehen ja kahden rakastajan kanssa lomalle, vaan mukana on kaksi junioria, niin heidän osaltaan hinnat puolittuvat. Kahden juniorin kanssa hintaa matkalle tulisi matkalle halvimmillaan noin 45 euroa ja ajan puolesta pitäisi olla hyvät mahdollisuudet alittaa sinun antama bussimatkan pituus. 125 euroa puolesta tunnista on jo ihan hyvä korvaus. Pari kymppiä kalliimmalla hinnalla aikaero taksiin kutistuu hyvin pieneksi.

Kyllä se vain näyttää siltä, että kilpailevat palevelut ovat pirusti halvempia, jos ei lähdetä värittämään faktoja. Kilpailijoista kannattaa kirjoittaa totuutenmukaisesti jos haluaa säylyttää uskottavuutensa.

Puhuiko NHB myös jossain välissä, että olisi kiva jos saisi jonkun tietyn ajoneuvoluokan tilata? Eikös se onnistu, kerrotaan nyt että Suomessa voi tilata taksin, ja samalla ladata listan mitä haluaa taksista, esimerkiksi: Mikko tässä moro, mä haluaisin taksin nordiksen eteen, sen pitäisi olla valkoinen auto, ilman teippejä, neliveto ja kuskilla pitää olla Englannin kielentaito sujuva. Toinen esimerkki; Moro, tarvisin taksin, joka ajaa Lahdesta Lappeenrantaan, ja joka voi vetää peräkärryä, ja koiran saa ottaa kyytiin. Eli siis, Suomessa voi tilata taksin, ja siihen voi valita aika paljon eri asioita, jos vaan haluaa. Teipitöntä autoa, 1-8 henkilön autoa, nelivetoa, peräkärryä, allergia vapaata, eläimet hyväksyvän taksin, kielitaitoisen taksin, mustan, valkoisen..

Se kokemus mikä minulla on suomalaisista takseista ei oikein tue ajatusta laajasta valikoimasta. Muutaman kerran ole yrittänyt valita tolpalta miellyttävän auton, mutta yleensä vain viereinen business-luokan hintaa economy-luokan autosta pyytävä taksari alkaa vinkumaan ja on vain maksettava ylihintaa kyydistä. Se viereinen juhlavampi auto menee sitten jollekin joka ei auton ominaisuuksia osaa arvostaa. Kaikki maksavat kyydeistään saman kartellihinnan. Kun ole autoja tilaillut, niin eipä ole kyllä kukaan koskaan ehdotattunutkaan tai edes mainostanut parempia ja huononmpia autoja. Teipit, peräkärryt, koirat ja nuo luettelemasi asiat eivät kiinnosta juurikaan. Tilataksille toisinaan on tarve ja niitä olen tilaillutkin. On sekin vaan kummallista, että pikkuisesta helpistaksista pitää maksaa sama hinta kuin yli tuplaten kalliimmasta ja janoisemmasta V-Klassesta.

Viimeinen näkemys, olisi todellakin loistavaa jos taksiliitto pystyisi kehittää aplikaation, joka toimii niinkuin über tai taksify, mutta vain luvallisissa autoissa, taksiliiton alaisissa. En tiedä miksi tätä vasten ei ole alettu tehdä vetoomuksia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nähdään taksiliiton aplikaatio, jonka kautta voi maksaa/tilata kyydit, ja nähdä missä sinut hakeva auto on tulossa, jottei tarvi ulkona odotella. Myös jonkun näköinen arvostelusysteemi olisi kiva, jossa voisi antaa kuskille ja asiakkaalle arvosanan, se nostaisi todenäköisesti asiakaspalvelun tasoa huimasti.

Ei toi bisnes kultakaivos ole, vaikka sitä luullaan, kun takseina pyörivät bemarit ja mersut, jotka todenäköisesti puolet on velka-autoja ja niillä ajetaan niskalimassa jotta velat saadaan maksettua ja joskus ehkä jopa tienattua. Suomen taksi on "niin kallis", koska täällä on kulutkin hirveät.

Jos homma pidetään kartellin hyppysissä, niin pahoin pelkään, ettei kehitystä tapahdu. Kysyntä ei ohjaa määrää tai palvelua muutenkaan. Linjat vedetään valtiovallan ja kartellin johdon toimesta ja asiakkaan on vain tyydyttävä siihen, mitä on tarjolla.

Auttaisiko kuluihin se, jos sille autolle olisi muutakin käyttöä kuin taksikyytien tarjoaminen? Maa on täynnä autoja, jotka seisovat parkkipaikalla melkein koko ajan. Kun kustannukset ovat suuria, niin silloin pitäisi käyttää tehokkaasti resurssit.
 
NHB; Missä vaiheessa puhuin, että hyväksyisin maksuksi oluen? Se vain oli taas esimerkillinen vaihtoehto, koska useimmiten peruspulliainen joka taksia tarvii, on lievästi humaloitunut. Jos hänellä on rahaa maksaa ylihintaista olutta baarissa, eikö hänellä pitäisi olla varaa maksaa myös motkottamatta turvallisesta ja laadukkaasta kyydistä? Bussi esimerkki puolestaan oli ympäripyöreä, ja hinnat vissiin vaihtelevat myös milloin kyseisen bussin varaa, ja sinne linja-autoasemalle pääsykin on hankalaa tiistai aamu neljältä. Toki jokainen voi mennä vaikka 7 julkisen välityksellä asemalle, jos aika ja kantti kestää. Mukavuuden halu erikseen sitä kaipaaville.

Tota pointtia en ymmärtänyt
Muutaman kerran ole yrittänyt valita tolpalta miellyttävän auton, mutta yleensä vain viereinen business-luokan hintaa economy-luokan autosta pyytävä taksari alkaa vinkumaan ja on vain maksettava ylihintaa kyydistä.
Miten joudut maksamaan "ylihintaa" kyydistä?

Ja joo,
Kun ole autoja tilaillut, niin eipä ole kyllä kukaan koskaan ehdotattunutkaan tai edes mainostanut parempia ja huononmpia autoja. Teipit, peräkärryt, koirat ja nuo luettelemasi asiat eivät kiinnosta juurikaan.
Eihän ne niitä mainosta, koska tilaukset olisivat aina "valkoinen bmw kiitos ja nopeasti" tai jotain vastaavaa, vaikka samanlailla saat sen kyydin VW passatissa, tai skodassa. Jokainen taksintilaus kestäisi n. viisi kertaa kauemmin, jos jokaiselle asiakkaalle lueteltaisiin erikseen mitä tarvitaan. Ja jos sinä et sattumoisin tarvi esimerkiksi allergia vapaata autoa, tai koiralle kyytiä, tai kenties vaikka mustaa teipitöntä autoa (esimerkiksi hautajaisiin mentäessä), niin joku muu silti saattaa tarvita. Tämän asian vain esitin, jotta huomaisit kuinka laajasti autoa oikeesti voi valikoida.

Mutta hyviä pointteja, en ollut laskenut tarkkaa hintaa tosta bussista, mutta parikertaa on asiakkaat sanoneet lentokenttäkyydin jälkeen, että ens kerralla en ees ajattele linja-autoa, koska tämä menee lähes samoilla kustannuksilla, mutta niin paljon helpommin.
 
Kohtuu paljon "normaalin" taksin penkkiä kuluttavana tämä voi olla joko hyvä tai huono uudistus.

Onkohan tulevaisuudessa lentokentällä 40-50 uber - kuskia aina jonossa - riippumatta ajankohdasta?

e. koskeekohan tämä vain tilausliikennettä, vai saako nämä uberit olla myös tolpilla?

Penkin kuluttajana taksikuskien ja yleensäkin yrittäjien sielunelämää tuntevana(?) toivoisin, että tämä tuleva uudistus muuttaisi myös takseihin kohdistuvaa hinnottelupolitiikkaa.
 
Haluaisin kuulla miten tämä voi olla myös mahdollisesti huono uudistus, siis asiakkaan kannalta? Edelleenkään kukaan ei ole kieltänyt käyttämästä sitä vanhaa taksia, nyt on vain enemmän vaihtoehtoja asiakkaille. Bonuksena vielä "perinteisten" pirssien käyttäjille; Uber on ottanut ne monissa kaupungeissa mukaan, joten mahdollisesti saat tulevaisuudessa sen Kovasen siihen Uberin apilla, joka on muuten helvetin paljon toimivampi kun joku tekstiviestisysteemi.
Miksei muuten kukaan huutanut että nyt ei voi vaatteidenkaan laatuun enää luottaa kun H&M tuli Suomeen?
 
Haluaisin kuulla miten tämä voi olla myös mahdollisesti huono uudistus, siis asiakkaan kannalta? Edelleenkään kukaan ei ole kieltänyt käyttämästä sitä vanhaa taksia, nyt on vain enemmän vaihtoehtoja asiakkaille. Bonuksena vielä "perinteisten" pirssien käyttäjille; Uber on ottanut ne monissa kaupungeissa mukaan, joten mahdollisesti saat tulevaisuudessa sen Kovasen siihen Uberin apilla, joka on muuten helvetin paljon toimivampi kun joku tekstiviestisysteemi.
Miksei muuten kukaan huutanut että nyt ei voi vaatteidenkaan laatuun enää luottaa kun H&M tuli Suomeen?

Äh. Muutoshan on tuleva, mutta missä muodossa. Itse olen jotenkin henkilöitynyt tiettyyn taksiin ja kuljettajaan.
Seurannee: Otanko kotipizzan vai ählypizzan - väittely?
Toisessa on tiukasti määritelty raaka-aineet ja palvelu ollee samaa joka paikassa = sama hinta
Toisessa saat mitä sattuu tulemaan - ehkä raaka-aineet oli oikein, mutta tunnin myöhässä JOS kiinnosti.

Pååtan mukaan tämä tehdään mm. taloudellisista syistä.
e. tulevat yrittäjät kirjaavat 100% verot kirjaan :)
 
IMHO tuossa ei kai ole muuten mitään, jos kuskeilla on vain lupa/pätevyys hommaansa. Muuten keksin montakin syytä miksi menee perseelleen.

Mutta vielä on vähän epäselvää, miten hinnoittelun käy. Oletettavasti jotain hommassa kuitenkin halutaan tienata, joten vitosella tuskin kukaan kuskaa ketään minnekään. Ei se varmaan nousekaan, vaan mahtaako hirveästi laskeakaan. Turvallisuus on tietty myös kysymysmerkki, mutta toisaalta jos palveluun pitäisi tehdä tunnukset esim. pankkitunnuksilla ja kännykän GPS (sekä kuskin että asiakkaan) seuraa ajoa niin hankala siinä on mitään källiä tehdä. Ryöstä kuski tai raiskaa asiakas, niin aika nopsaan servereiltä nähdään kuka ja missä oli kyseessä. Ja onhan raiskausmurhia tehneet ihan nykyisetkin taksit.

Monesti sitten taas mietitään palveluiden saatavuutta. Että jos viikonloppuisin ajelee amatöörit, niin onko viikolle enää ketään ajajaa. Esim. joku tämmöinen kuppainen kylä missä itsekin asun, parinkymmenen tuhannen pitäjä. Pikkujouluisin on jonoa mutta arkipäivisin ei kuskit hilloa tahkoa. Toisaalta jos viraapelisti vaikka sivuduunina taksia ajaa niin kai sitä aina kuski lohkeaa jonnekin. Kuskit ovat silloin varmasti tummempaa sorttia, vaan sitähän se renkipuolella alkaa jo olemaan isommissa kaupungeissa. Pikkupitäjissä on vielä vallalla lihavat taksarit ryppyisissä puvunhousuissa ja liian pienessä taksiliiton palvelustakissa. Kebutahrat rintamuksella.
 
Se että alalle tulee lisää kilpailua ei kyllä mitenkään voi vaikuttaa siten että palvelun saatavuus jotenkin vähenisi, päinvastoin, tätä nyt ei pitäisi joutua edes ääneen sanomaan. Kilpailun kasvu myös yleensä laskee hintoja. Mitä nyt ulkomailla olen käyttänyt uberX:ää, jotka on yleensä uusia esim. toyotan hybridejä, niin halvempaa se on ollut kuin normaalin taksin käyttö. Jostain syystä tota X:ää ei olla vielä launchaamassa Helsinkiin.

Jos pelottaa hirveästi mennä jonkun kyytiin jolla ei ole taksilupaa (eli UberPop), ei sellaisen kyytiin luonnollisesti tarvitse sitten mennä. Sen voi ihan tilatessa päättää millaisen taksin sieltä haluaa. Pidemmällä aikavälillä asiakkaiden antamat arvostelut kuskeista kyllä karsivat huonoimmat niistäkin pois.
 
Back
Ylös Bottom