Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joku vois tehdä sovelluksen kännyyn jossa kerättäisiin tolpalla samaan suuntaan menevät 4hlön ryhmiin automaattisesti, ja pompsina sisään aina pisimmällä jonossa olevan johdolla. Se olisi kaikkien etu, silti aina joku vetää herneen nenään kun autoon menee enemmän kuin 1 henkilö.
Pikkujoulukautena puoli kaupunkia haluaa keskustasta kotiin puoli neljältä. En tiedä auttaisiko taksien liian vähäiseen määrään se, että taksit odottaisivat baarien pihalla asiakasta, joka tilasi taksin ja odotellessa päätti nauttia mukavasti vielä yhden tai viisi. Ehkä enemmän hyötyä olisi isommasta määrästä autoja ajossa sesonkiaikaan?Jostakin syytä siellä suomitaksin tolpalla vain aina silloin tällöin on jonoja, jotka vetävät vertojaan Neuvostoliiton ruokakauppojen jonoille. Missä vika? Ihan huvikseenko ihmiset juhla-asuissaan menevät aamun tunteina värjöttelemään viimaan?
Silloin harvoin kun taksia tarvitsee eli ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin ei todellakaan ole kallista kulkea se 5-10 km. Jos ei ole sitä 30e laittaa taksiin niin jään kotia. Ikinä en ole huonoa palvelua Suomessa taksissa saanut vaikka miten kännissä olisin ollut. Ei tulisi mieleenikään valita pimeää taksia tai jotain amatööriä muutaman euron takia.
Ei tuo nyt aivan kaikkien etu ole. Taksarit saavat paremmat massit kun kuljettaa jokaisen erikseen. Asiakkaille ja yhteiskunnalle sovelluksesta olisi varmasti olisi hyötyä. Koko tolpalla jonottelu voitaisiin unohtaa. Sovellus ilmottaisi vain taksin tunnistetiedot ja kartalta voisi seurata milloin kyseinen taksi on tulossa noutopisteeseen. Tuollainen olisi sitä älyliikennettä, mitä edellinen liikenneministeri käytti myyntipuheissaan halutessaan tukea Ollilan kavereiden bisneksiä.
Viimeinen näkemys, olisi todellakin loistavaa jos taksiliitto pystyisi kehittää aplikaation, joka toimii niinkuin über tai taksify, mutta vain luvallisissa autoissa, taksiliiton alaisissa. En tiedä miksi tätä vasten ei ole alettu tehdä vetoomuksia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nähdään taksiliiton aplikaatio, jonka kautta voi maksaa/tilata kyydit, ja nähdä missä sinut hakeva auto on tulossa, jottei tarvi ulkona odotella. Myös jonkun näköinen arvostelusysteemi olisi kiva, jossa voisi antaa kuskille ja asiakkaalle arvosanan, se nostaisi todenäköisesti asiakaspalvelun tasoa huimasti.
Vaikuttaa kieltämättä siltä että joku taho ajaa tahallaan ubereitä ja vastaavia maahan, sen verran antiikkiset systeemit on. Nythän taksin voi tilata jopa tekstiviestillä! :lol2:
Seuraava kehitysaskel lienee WAP.
Ja Mato Valtonen toimittaa ruusut taksiin, jos käy flaksi eli daami tarttuu taksin kyytiin.Vaikuttaa kieltämättä siltä että joku taho ajaa tahallaan ubereitä ja vastaavia maahan, sen verran antiikkiset systeemit on. Nythän taksin voi tilata jopa tekstiviestillä! :lol2:
Seuraava kehitysaskel lienee WAP.
Jep, ja tässä on vielä yksi ongelma. Tekstiviestitilausta ei voi edes tehdä läheskään joka kaupungissa, en osaa sanoa muuta paikkaa varmaksi kun pääkaupunkiseutu, missä tämä toimii. Lahdessa ei ainekaan voi. Äkkiä taksiliitto työstämään nykypäiväistä sovellusta, kiitos!
Kilpailurajoitteinen ympäristö on perinteisesti ollut huono tuottamaan ajanmukaisia tuotteita. Kun valtion voimaministeriö torppaa kilpailun, niin miksipä sitä mitään uutta jaksaisi kehitellä. Hyviä pointteja tuossa pidemmässä kirjoituksessasi. Palaan myöhemmin niihin kun ehdin.
Taksi on Suomessa kallis? No, näkökantansa kullakin. Mietitään että noin 5kilometrin kyyti maksaa samanverran kuin 3 tuoppia baarissa, ellei vähemmänkin (15€), ja pääset turvallisesti kotia. Annetaan toinen esimerkki; Lahdesta hki-vantaa lentokentälle, 170e täydellä autolla. Kyydissä on Pirjo, Mikko, Markus ja Makke, kyydin maksu jaetaan neljään osaan, tekee 42,5€ per nenä. Perille päästyä viereen kurvaa 03:02 lähtenyt Lentokenttäbussi Lahden linja-autoasemalta. He maksoivat kyydistä 38€, kyllä 4,5€ vähemmän, ja heidän kyyti kesti tunti 38minuuttia, verrattuna teidän kyytiinne, 50minuuttia ovelta ovelle + matkalaukut kannettuina, todenäköisesti uudessa saksalaisessa autossa, jossa jokaiselle on oma ilmastointi. Säästö oli huikea, ja kannattava, ainiin.. lentokenttäbussin asiakkaista yli puolet meni linja-autoasemalle taksilla, joka maksoi n. 15-20€. Summarum, heidän kyytinsä oli kalliimpi. Vain koska taksin hintaa ei edes ajateltu, vaan ajatusmaailma loi jo "elitisti" tunnelman ajatuksesta taksilla lentokentälle.
Puhuiko NHB myös jossain välissä, että olisi kiva jos saisi jonkun tietyn ajoneuvoluokan tilata? Eikös se onnistu, kerrotaan nyt että Suomessa voi tilata taksin, ja samalla ladata listan mitä haluaa taksista, esimerkiksi: Mikko tässä moro, mä haluaisin taksin nordiksen eteen, sen pitäisi olla valkoinen auto, ilman teippejä, neliveto ja kuskilla pitää olla Englannin kielentaito sujuva. Toinen esimerkki; Moro, tarvisin taksin, joka ajaa Lahdesta Lappeenrantaan, ja joka voi vetää peräkärryä, ja koiran saa ottaa kyytiin. Eli siis, Suomessa voi tilata taksin, ja siihen voi valita aika paljon eri asioita, jos vaan haluaa. Teipitöntä autoa, 1-8 henkilön autoa, nelivetoa, peräkärryä, allergia vapaata, eläimet hyväksyvän taksin, kielitaitoisen taksin, mustan, valkoisen..
Viimeinen näkemys, olisi todellakin loistavaa jos taksiliitto pystyisi kehittää aplikaation, joka toimii niinkuin über tai taksify, mutta vain luvallisissa autoissa, taksiliiton alaisissa. En tiedä miksi tätä vasten ei ole alettu tehdä vetoomuksia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa nähdään taksiliiton aplikaatio, jonka kautta voi maksaa/tilata kyydit, ja nähdä missä sinut hakeva auto on tulossa, jottei tarvi ulkona odotella. Myös jonkun näköinen arvostelusysteemi olisi kiva, jossa voisi antaa kuskille ja asiakkaalle arvosanan, se nostaisi todenäköisesti asiakaspalvelun tasoa huimasti.
Ei toi bisnes kultakaivos ole, vaikka sitä luullaan, kun takseina pyörivät bemarit ja mersut, jotka todenäköisesti puolet on velka-autoja ja niillä ajetaan niskalimassa jotta velat saadaan maksettua ja joskus ehkä jopa tienattua. Suomen taksi on "niin kallis", koska täällä on kulutkin hirveät.
Miten joudut maksamaan "ylihintaa" kyydistä?Muutaman kerran ole yrittänyt valita tolpalta miellyttävän auton, mutta yleensä vain viereinen business-luokan hintaa economy-luokan autosta pyytävä taksari alkaa vinkumaan ja on vain maksettava ylihintaa kyydistä.
Eihän ne niitä mainosta, koska tilaukset olisivat aina "valkoinen bmw kiitos ja nopeasti" tai jotain vastaavaa, vaikka samanlailla saat sen kyydin VW passatissa, tai skodassa. Jokainen taksintilaus kestäisi n. viisi kertaa kauemmin, jos jokaiselle asiakkaalle lueteltaisiin erikseen mitä tarvitaan. Ja jos sinä et sattumoisin tarvi esimerkiksi allergia vapaata autoa, tai koiralle kyytiä, tai kenties vaikka mustaa teipitöntä autoa (esimerkiksi hautajaisiin mentäessä), niin joku muu silti saattaa tarvita. Tämän asian vain esitin, jotta huomaisit kuinka laajasti autoa oikeesti voi valikoida.Kun ole autoja tilaillut, niin eipä ole kyllä kukaan koskaan ehdotattunutkaan tai edes mainostanut parempia ja huononmpia autoja. Teipit, peräkärryt, koirat ja nuo luettelemasi asiat eivät kiinnosta juurikaan.
Haluaisin kuulla miten tämä voi olla myös mahdollisesti huono uudistus, siis asiakkaan kannalta? Edelleenkään kukaan ei ole kieltänyt käyttämästä sitä vanhaa taksia, nyt on vain enemmän vaihtoehtoja asiakkaille. Bonuksena vielä "perinteisten" pirssien käyttäjille; Uber on ottanut ne monissa kaupungeissa mukaan, joten mahdollisesti saat tulevaisuudessa sen Kovasen siihen Uberin apilla, joka on muuten helvetin paljon toimivampi kun joku tekstiviestisysteemi.
Miksei muuten kukaan huutanut että nyt ei voi vaatteidenkaan laatuun enää luottaa kun H&M tuli Suomeen?