Tajunnan menetys treenatessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Letka
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Selväselvä.. tuossahan tuo otsikkoni tiivistää aika tarkasti missä on kyse..

Olen ihmetellyt itse elämäni varrella muutamaan otteeseen sitä miten minulla on harvinaisen pieni kynnys tajunnan menetykseen ja että mistä se sitten johtuisi. Kamppailulajeja harrastaneena on muutamia kertoja käynyt treenin alkupuolella lämmittelyissä (punnerruksia, juoksua, vatsoja, hyppimistä), siten että tajunta ikäänkuin hämärtyy, korvat menevät lukkoon, sydän lyö raskaasti voi heikottaa ja tulla huono olo.. ei välttämättä johda tajunnan menetykseen mutta erittäin huonoon oloon kuitenkin ja vaatii ns. lepuuttamista hetken.

Onko ketään muita kenellä olisi vastaavanlaista ongelmaa ollut ja ratkaisukeinoja tähän keksitty? Minullakin on ollut pätkiä jolloin ongelmaa ei ole ollut ollenkaan, välillä taas tuntuu että jokaisella treenikerralla meinaa mennä taju. (lähiaikoina). Tosin olen myös ollut kipeä jonkin aikaa sitten..

Yleiskuntonikin on hyvä.. tätä ei tapahdu koskaan esim. pitkän matkan juoksussa.. vaan enemmänkin hetkellisessä rutistuksessa.

EDIT: myös saunassa oloa ei välttämättä kestä suurissa määrin..

Itse olen epäillyt, että mahdollisesti runsaan istumatyöni vuoksi niska/hartijalihakset ovat niin jumissa että verenkierto päähän ei ole riittävää? Tai en muista hengittää rutistavassa treenissä tarpeeksi tasaisesti?

Onko tosiaan muita vastaavanlaisilla ongelmilla?

näinkö olisi vakavaa...? en nyt ainakaan ensimmäisenä vastaavaa toivo, odottelen vielä josko jollakin olisi kokemusta vastaavasta

Voi olla periaatteessa sydänperäistäkin, mutta ei välttämättä.

Kyllä tuollaisia kohtauksia olen itsekkin saanut aina ajoittain itselleni aikaiseksi, kova treeni (siis juuri hojohojo tai muut kovasykkeinen) vähänkään pidemmän tauon jälkeen ja/tai varsinkin sairauden jälkeen ja äkkiä ollaan jalat seinää vasten happea ottamassa. Samaa efektiä myös jos tullut syötyä liian vähän ennen treeniä.

Lääkäriin. Maanantaina otat itsellesi akuuttiajan. Ei kuullosta niin terveelliseltä, ettäkö odottelisin nanosekuntia kauempaa lääkäriin menoa.

Mulla meni vähän sumuseksi ja olo tuli huonoksi pariin otteeseen, kun tein jalkaprässiä väärin eli annoin koko painon tulla alas ja siitä ponnistin sit, selkä sai siis aika paljon rasitusta osakseen. Näitä rupuamatööreilyjä:david:

Tuli joskus tollasta..Eli joskus saunan jälkeen alko sumenee yms..Ja huomasin et kun en ollut syönyt vähään aikaan ni teki tollasta..tosin enää ei tee vaikken olis syönytkään..Eli kokeile jos auttaa, niin syö hyvin ennen sitä missä sumenee..

Itellä on ollut rytmihäiriöiden sivuoirena samanlaisia tajunnan"menetyksiä", silmissä sumenee aivan totaalisesti, korvissa humisee/vinkuu ja tuntuu että kohta lähtee jalat alta. Ikinä en ole kyllä kaatunut maahan, mutta eiköhän sekin olisi ajan kanssa tapahtunut ellen olisi mennyt lääkäriin rytmihäiriöiden ja "tajuttomuus"kohtauksien takia. Onko sulla ollut koskaa rytmihäiriöitä sydämessä?

Itellä todettiin lopulta eteiskammio takykardia, jota yritettiin hoitaa meilahdessa 2 kertaa, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Nyt 100mg lääkitys päällä siihen asti kun hauta kutsuu. Vinkiksi, MENE LÄÄKÄRIIN!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itellä on ollut rytmihäiriöiden sivuoirena samanlaisia tajunnan"menetyksiä", silmissä sumenee aivan totaalisesti, korvissa humisee/vinkuu ja tuntuu että kohta lähtee jalat alta. Ikinä en ole kyllä kaatunut maahan, mutta eiköhän sekin olisi ajan kanssa tapahtunut ellen olisi mennyt lääkäriin rytmihäiriöiden ja "tajuttomuus"kohtauksien takia. Onko sulla ollut koskaa rytmihäiriöitä sydämessä?

Itellä todettiin lopulta eteiskammio takykardia, jota yritettiin hoitaa meilahdessa 2 kertaa, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Nyt 100mg lääkitys päällä siihen asti kun hauta kutsuu. Vinkiksi, MENE LÄÄKÄRIIN!

Minkäslaista treeniä pystyt ton lääkityksen kanssa tekemään? Itellä on vain yhdessä liikkeessä ilmenny tota tajunnan sumenemista eli silloin, kun olen joskus muuten vaan koittanut rinnallevetoa ja siitä pystypunnerrus maximia. Muissa liikkeissä ei mitään vastaavanlaista oiretta tule, joten epäilen että toi liittyy jotenkin siihen, että romut nostetaan pään päälle. Eli voisiko siinä jotenkin pakkautua veri päähän? Onko kellään painonnostajilla vastaavanlaisia kokemuksia?

itse tein tossa jalkaprässii viime viikolla. meinas jäädä painot päälle, joten pusersin väkisin pää punaisena.. seurauksena pamahti verisuoni silmän ympäriltä.. vähä tummui ja meinas lähtee taju sillä hetkellä.. onko muilla kokemuksia jalkaprässeistä, joista turvalukitus puuttuu tai on epäkäytännöllisin alhaalla... esim. polvet jo korvissa eikä vieläkään osu turvatappiin..

onko muilla kokemuksia jalkaprässeistä, joista turvalukitus puuttuu tai on epäkäytännöllisin alhaalla... esim. polvet jo korvissa eikä vieläkään osu turvatappiin..

Muutamassa paikassa olen nähnyt että noita on "korjattu" jollain puupalikoilla ja käsipainoilla.

Yhdellä toisella salilla jossa käynyt on melkoisen hutera jalkaprässi, juuri tuollaista turvalukitusta ei juurikaan ole. Polvia saa laskea vaikka naamaan asti mutta mikään ei ota vastaan

Täytynee kait harkita tuota lekuriin menoa.. itselläni on oireita siis tullut kamppailulajien lämmittelyissä tai viimeksi kotona, punnerruksia / kyykkyjä / leukoja tehdessä noin 20 sarjoissa.

En ole tunnistanut että minulla olisi tullut kertaakaan varsinaista "rytmihäiriötä" kuten kuvaillaan tosin.. Vain että olo on pienestä "erittäin uupunut" (sydän lyö raskaasti, korvat lukittuu, sumenee silmissä). Huono olo voi jatkua hetken aikaa treenin keskeyttämisestä.. Tajunta on kuitenkin mennyt vain muutaman kerran, oireita tullut useita kertoja jo parin vuoden ajan.. jolloin tuntuu että menee taju.

Jonkinnäköiseltä happivajeelta tuntuisi loogisesti..

Jos on jonkinsortin happivajetta tai todella jumissa olevat hartiat ja kaulanalueen lihakset voisi periaatteessa tuollaistakin tapahtua, onko polla punainen reenatessa? Tosin itsellä kyllä menee myös juoksemisesta ja vastaavista samanlaisista harjotteista hartiat myös jumiin.

Tollaisessa tilanteessa menisin heti lääkäriin niin saa syynkin sitten selville eikä tarvi pelätä, kannattaa rauhotella salitouhut kokonaan ennenkun saa tietoon lekurilta mikä on vaivan syy.

Mulla on joskus ollu ihan samanlaisia oireita, ihan kyllä vaan pari kertaa elämäni aikana. Itse en ole lekuriin mennyt asian takia, koska niiitä tulee n. kerran 5 vuodessa. Itse epäilen syyksi verenpainetta, joko matalaa tai korkeaa sellaista, kova ponnistus saa nimittäin joskus vintin "pimeäksi" ihan vaan verenpaineellisista syistä. Saunassakin voi näin käydä kylläkin muista syistä. Toinen mitä olen miettinyt on kanssa tuo jumissa olevat hartian- ja kaulanseudun lihasten jumitus. Itsellä on aika pahoja jumeja usein... Veri ei siis pääsee liikkumaan vapaasti ylöspäin jumilihaksissa - kuulostaapa tieteelliseltä! :D

Lääkärissä kyllä pitää käydä, jos sulla noita oireita on noin usein!

Itelläni on todella alhainen verenpaine (matalimmillaan jopa 90/60), ja sen takia on tajunnan menetys lähellä etenkin raskaimpien saliliikkeiden jälkeen. Monesti tuntuu kuin salilla olisi koko ajan pienessä hiprakassa. Mutta tajunta ei ole silti koskaan mennyt kokonaan, ainoastaan silmissä mustennut tai jalat menneet alta. Aloittajan tapaus kuulostaa jo pelottavalta.

Itelläni on todella alhainen verenpaine (matalimmillaan jopa 90/60), ja sen takia on tajunnan menetys lähellä etenkin raskaimpien saliliikkeiden jälkeen. Monesti tuntuu kuin salilla olisi koko ajan pienessä hiprakassa. Mutta tajunta ei ole silti koskaan mennyt kokonaan, ainoastaan silmissä mustennut tai jalat menneet alta. Aloittajan tapaus kuulostaa jo pelottavalta.

No empä sanois että sinunkaan "tapaus" miltään mukavalta kuulostais...:rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom