Tajunnan menetys treenatessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Letka
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itsellänikin tapahtuu melko usein huimausta tai sitten alan näkemään tähtiä kesken treenin, tajuhan melkeen lähtee.. :down:

Täälläkin on kovan sarjan jälkeen, erityisesti vedon kanssa näkynyt "tähtiä" useinkin.Ja kyykätessä sama tapahtunut...Ei kyllä ole taju meinannut lähteä. Itse menisin kyllä lekuriin hetin jos pienestä alkaa huohottaa tai taju meinaa lähteä edes kovastakin reenista.

Ensinnäkään en suosittele jatkossa tiedustelemaan tämänkaltaisia asioita keskusteluforumeilta saati sitten uskomaan henkilöiden, joiden lääkärikokemukset liittyvät 5-vuotiaina suoritettuihin lääkärileikkeihin serkkutytön kanssa tai pariin Médico de familian kesäuusintaan, "lähes varmoiksi" mainostamiinsa analyyseihin terveydentilastasi.

Itse en tuolla -tosin varsin puutteellisella - kuvauksella luokittelisi tilannettasi kovin vakavaksi, enkä niin akuutiksi, että lääkäriin pitäisi rynnätä pää kolmantena jalkana, jos ei suvustasi löydy äkkikuolematapauksia. Suosittelen kuitenkin vierailemaan lekurissa ainakin oman epätietoisuuden poistamiseksi.

Minkäslaista treeniä pystyt ton lääkityksen kanssa tekemään? Itellä on vain yhdessä liikkeessä ilmenny tota tajunnan sumenemista eli silloin, kun olen joskus muuten vaan koittanut rinnallevetoa ja siitä pystypunnerrus maximia. Muissa liikkeissä ei mitään vastaavanlaista oiretta tule, joten epäilen että toi liittyy jotenkin siihen, että romut nostetaan pään päälle. Eli voisiko siinä jotenkin pakkautua veri päähän? Onko kellään painonnostajilla vastaavanlaisia kokemuksia?

Alotin treenamisen helvetin rauhallisesti kun oli suoritettu pakollinen rasituskoe ja lekuri anto luvan alkaa urheilemaan. Kyllä nykyään pystyy treenailemaan suht normaalisti fudista ja punttia, fudiksessa tulee enään harvoin semmonen olo että pitää mennä istumaan ja selvittämään päätä kun silmissä sumenee ja muuta "kivaa", punttailussa en ole huomannut kyseistä efektiä.

Kesällä koitin pari kolme kertaa mennä järveen uimaan(joka oli suht lämmin vielä) mutta sydän pisti vastaan aiheuttaen pieniä rytmihäiriöitä ja muljahduksia rinassa, jotka tuntu helvetin ilkeeltä. Luultavasti saan unohtaa uimisen kokonaan, mutta se on pieni uhraus siitä että lääkkeet potkii ja sairaalareissut vähenee...

Mielestäni tapauksesi kuullostaa erittäin vahvasti vasovagaalisen heijasteen tuottamalta.

Eli sykkeennousun välittömänä seurauksena tuleva bradykardia(matala syke) joka johtaa verenpaineen laskuun. Oireet kuullostavat selviltä matalanverenpaineen tuottamilta oireilta.

Lekurilla käynti ei tietenkään ole ikinä pahitteeksi ja erittäin epätodennäköisenä pidän tässä keskustelussa veikkailtua "vakavaa" sydänperäistä syytä.

Tervehdys,

Mielestäni lääkärissä käymisestä ei ole ainakaan haittaa.

Yleisimmät vaihtoehdot ovat kuitenkin tavallisimpia. Koska kestät rasitusta aivan hyvin pitkäänkin, näkisin sydänperäisen vaivan mahdollisuuden melko pienenä.

Kuvaamasi oireet ovat ihan tavanomaisia pyörtymistä edeltäviä oireita. Todennäköisin syy on perinnöllinen taipumus matalaan verenpaineeseen joka tietyissä tilanteissa eräiden autonomisen hermoston toimintojen takia voi johtaa jopa tajunnan menetykseen.

Toinen vaihtoehto voi olla lievä taipumus hyperventilaatioon, jolloin veren elektrolyyttien arvot muuttuvat nopeasti ja voivat aiheuttaa hieman saman tyyppistä oireilua. Hyperventiloidessa yleensä ilmenee tosin myös puutumisen tunnetta.

Mainittakoon, että kärsin itse ajoittain matalasta verenpaineesta ja erityisesti kovia jalkatreenejä tehdessäni on pyörtyminen ollut monasti lähellä. Tein viime keväänä todella tiukkoja pitkiä sarjoja prässiä ja usein sarjan jälkeen näkö sumeni ja kuulo hävisi, eikä voinut kuin maata jalat seinää vasten.

Iän myötä tuo vaiva helpottaa. Esim. itse en ole vuosiin pyörtynyt. Nuorempana seisominen pitkään riitti pudottamaan verenpaineen liian alas. :)

Ittellä kans ilmennyt salilla sellaista että kesken sarjan/sarjan jälkeen ensin lähtee kuulo, sitten näkö alkaa lähteä ja siinä vaiheessa pitääkin jo mennä matalaksi lepäämään. Siihen aikaan tein sarjat AINA loppuun ja treenasin "omaan kuntoon nähden" liian tiheään eikä kehitystäkään tullut kaiken lisäksi. Sittemmin vähän iisimmin -> ei ongelmia.

Dueno, nyt jäi kiinnostamaan, mitä kaikkia oireita tuo sulla aiheuttaa? Onko mitään jos ei ole mikään harjoitus menossa? Meinaan vaan, että kun käyn juoksemassa niin tuntuu parin kilometrin jälkeen, että jalat jaksaa ihan hyvin ja voisi pistää lisääkin vauhtia mutta "kuolema tulee" jolla tarkoitan sitä että rinnassa tuntuu tavalla tai toisella liian pahalta, pulssi yli 180 jne (max syke mulla n. 190) ja vaikka vaihdan kävelyyn niin "tuntemukset" rinnassa ei häviä minnekkään ennen kuin syke on joskus 10+ min päästä laskenut alle 120. Aerobinen kunto ei ole häävi, mutta pitäiskö tässä pelätä muuta?

Minulla myös kokemusta. Kerran juoksutesteissä pyörryin kunnolla, sen jälkeen aina silloin tällöin tuli vähän lievempiä oireita. Sitten kouluterveydenhoitaja mittasi hemoglobiinin ja se oli todella alhainen minulle, koska urheilen paljon. Söin kuudauden rautakuurin ja sen jälkeen ei ole enää tullut huimausta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
kiitoksia (näin ketjun aloittanena) mielipiteistä.. Varasin itselleni lekurista ajan, nyt ainakin tuota puhuttua epätietoisuutta poistamaan :)

Itsekään en helposti suostu uskomaan sydänperäiseen vaivaan.. Mittailin tuossa vanhemmilla käydessä heidän mittarilla verenpaineet.. 135, 68 keskiarvoiksi.. porukoiden mukaan "hyvät".. lepopulssi on tosin suht. korkeat päälle 90 joka mittauksessa.

MikkiHiiri22 tuossa mainitsi verenpaineen laskun sykkeen noustessa, mistäköhän tämä sitten juontaisi..?

Nooh en viitsi alkaa niistä enempää analysoimaan ennenkuin aikamme valkotakkinen sankari arvauskeskuksesta kertoo minulle totuuksia :) joten kiitos kummiskin & kumarrus ja keissi suljettu osaltani toistaiseksi.

Mulla kans ollu tota "tähtien näkemistä", silmissä pimenemistä ja lähes pyörtyilyä. Aloin sitten mittailemaan verenpainettani, joka oli ~ 100/54, lisäksi syömiseni jäi rutkasti alle energiankulutuksestani. Etenkin noustessa seisomaan päässä saattoi sumeta yli 30 sekunniksi, kun noustessahan verenpaine laskee entisestäänkin hetkeksi ja siis käsittääkseni myös juuri treenin yhteydessä verenpaine laskee, josta tämä joillakin johtuu. Stressin lisääntyessä verenpaineeni nousi joksikin aikaa normaalilukemiin 117/68, mutta nyt on taas alkanut tuntuun, että se on taas laskussa..:(

Mutta ehdottomasti lääkäriin selvittään nämä jutut!:thumbs: Itsekin kysäisin lääkäriltä, joka tosin alkoi epäili anemiaa, (liittyen siis myös jatkuvaan sairasteluuni) mutta hemoglobiini ollessa 167 mieli muuttui..

Suositut

Back
Ylös Bottom