Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Paljonko tuossa on maksimipisteille raja pituussukelluksessa? Itse sukelsin lukion testissä yli 60m, paskalla aerobisella kunnolla, mutta harrastin joskus ala-asteen lopulla uintia pari vuotta. Silloin jo sukeltelin helposti yli 25m. Tekniikkalajihan tuo on, rauhallisesti ja tasaisesti ku menee niin hyvä tulee. Tosin meinasi vähän toisessa käännöksessä hapottaa jo :D (25m altaassa)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mun muistaakseni se on 50m ja muistan myös lukeneeni, että enempää ei myöskään saisi sukeltaa? keskiarvo taitaa olla n. 40m

kas-vain sanoi:
Pituussukellusta ei kannata lähteä yksinään harjoittelemaan, vaan aina joku sinne altaanreunalle varmistamaan!!

Pituussukelluksessa tärkeitä seikkoja:
- itse suosisin delfiinipotkuja rintauintipotkujen sijaan
...
...

Unohtui tuo mainita, että yksin ei tietenkään missään nimessä treenata. Jos saa vain harvoin kaverin mukaan, niin kannattaa harkita rinta uintia ja apnea kävelyä valmistautumiseen.
Tuosta olen täysin eri mieltä, että pelkkiä delfiinipotkuja kannattaisi vetää, ellei ole todella kokenut uimari niiden suhteen. Eikä vetänyt tuossa ME videossakaan kaveri ilman "sammakkopotkuja", lisäsi tosin delfiinipotkun perään.

Sumppari sanoi:
Unohtui tuo mainita, että yksin ei tietenkään missään nimessä treenata. Jos saa vain harvoin kaverin mukaan, niin kannattaa harkita rinta uintia ja apnea kävelyä valmistautumiseen.
Tuosta olen täysin eri mieltä, että pelkkiä delfiinipotkuja kannattaisi vetää, ellei ole todella kokenut uimari niiden suhteen. Eikä vetänyt tuossa ME videossakaan kaveri ilman "sammakkopotkuja", lisäsi tosin delfiinipotkun perään.

Jos rintauinnin potkujen tekniikka on hakusessa niin silloin niillä tekee IMO enemmän haittaa kuin hyötyä. Esim vetää polvia liikaa mahan alle koukkuun, potkun liikerata ei ole optimaalinen vaan lähinnä läpipotku jne.. delffarilla saa ainakin jotain aikaan ja ei ainakaan ole lantion notkeudesta kiinni.

niminerkillä 15v uintia harrastanut ja ikinä en oppinut rintauinnin potkua

Jonne88 sanoi:
Kysyisin tuosta pituussukelluksesta. Ohjeen mukaan lähtö on altaasta, mutta saako päädystä ponnistaa? Entä jos sukellus suoritetaan 25 metrin altaassa, saako käännyttäessä potkaista päädystä vauhtia?

Lähtö on altaasta, mutta ainakaan vuoden 2005 testeissä ei saanut ottaa alkuvauhtia reunasta. Piti seistä toisessa päässä jalat pohjassa (pää pinnalla ;) ), pitää toisella kädellä kiinni altaan reunasta ja siitä lähteä. Pohjasta sai ponnistaa.

Eli käännöksessä sai ponnistaa, mutta lähdössä ei. Allas on 25m.

Nyt ilmeisesti kun vuoden 2006 sukeltajakurssi on alkamassa/alkanut niin voisikohan joku kurssille päässyt laittaa raporttia että miltä ensimmäiset viikot ovat tuntuneet ja millaista sukeltajan arki on? :)

Tänään 50 m

:whip:
Sitä vaan, että tein tänään oman enkkani pituussukelluksessa, eli tasan 50 m. , jonka siis sukelsin 25 m altaalla. Ikä on 40 v. Mites tuo sukeltelu sujuu muilta ikämiehiltä ?
Seuraavaksi tähtäin on 75 m, saa nähä:D

Tusina ohjeet pääsykokeisiin:

Tässä SUKK:n Alik.kurssin priimuksen (vuodelta 20XX) ohjeet 1-12 pääsykokeisiin:

1. Lihasmassalla ei pärjää, ne tippuvat (ainakin minun vuonna) ekana.

2. Uinti taustasta on TODELLA paljon hyötyä, mutta vain allaslajeissa. Itse en ollut uimari, mutta hankin jonkun tarkistamaan/opettamaan tekniikan paikallisesta seurasta.

3. 15km marssia varten ei kannata treena kummemmin. Tähän ja cooperiin riittää että juoksee 6km lenkkejä. Ennen marssia hitonmoinen energia tankkaus itse olin 6. maalissa vaikka lähdön ja ekan kierroksen jälkeen olin puolen välin alapuolella viimeisellä kieroksella oli hitosti paukkuja ja vastaan tulijoita oli paljon.Ja moni luovuttaa tässä lajissa.

4. Sukellukseen ehdottamasti rintauinnin potkut, jos et osaa delfiini potkua täydellisesti = olet räpyläuimari!

5. näissä pari päiväisissä testeissä rasitus ja väsy on kova jotenka henkinen kantti on koetuksella. Ei kannata luovuttaa vaikka tulee vastoinkäymisiä.

6. 50m on maximi mitä koskaan sallitaan puollustusvoimissa sukeltaa!

7. Panosta allaslajeihin niissä ei ole varaa mössiä.

8. leuan veto kannattaa aloitta 45sekunniin riipunnalla kädet väärtepäin ja eri leveydellä (ottaa hieman eri lihaksiin) kuin normaalisti tämän jälkeen vaihdat optimi otteesi ja alat vetämään. Monelle kävi niin että veti esim. 19leukaa ja 4sekuntia enne ote irtosi ja 0 pojoa. Itse vedin 24 leukaa tuolla taktiikalla.

9.koska testit on syksyllä on niin monella oli flunssa päällä testien aikana siihen kannattaa varautua niin ei vie henkisiä voimia viime hetkellä.

10. rasva prosentin ei tartte olla 5, vaan he etsivät "läskejä" kova kuntoisia, koska laihat vaipuu helpommin talvella itse sääliin. Kenelläkään kouluttajista ei six pack paista.

11. opettele tasamaan painekorvista, kaksi tippui viime metreillä kun ei painekammiossa pystynyt tasamaan painetta (voi olla myös luontainen ongelma).

12. omat eväät mukaan kulutat päivässä 10000000caloria ja intti tarjoaa vain perus safkan; paljon patukoita ja energia juomia mukaan. Maistele etukäteen ettei keho ala hylkimään niitä itse testipäivänä

Paineen tasaus

Edellisessä viestissä mainittiin tosta paineen tasaamisesta. Ite pystyn tasaamaan paineen kunnollaa vaan puhaltamalla nenään enkä hallitse paineen tasaamista nieleskelemällä tai "naksauttamalla". Onko tasauksessa tyyli vapaa vai voiko homman hoitaa miten haluaa?

Kurssilla taidetaan sukeltaa aika paljon kokomaskin kanssa, joten ihmetyttää vaan miten tuon paineen saisi tasattua tuossa tilanteessa... Pitää vaan yrittää treenata naksuttelua...

Jonne88 sanoi:
Edellisessä viestissä mainittiin tosta paineen tasaamisesta. Ite pystyn tasaamaan paineen kunnollaa vaan puhaltamalla nenään enkä hallitse paineen tasaamista nieleskelemällä tai "naksauttamalla". Onko tasauksessa tyyli vapaa vai voiko homman hoitaa miten haluaa?

Kurssilla taidetaan sukeltaa aika paljon kokomaskin kanssa, joten ihmetyttää vaan miten tuon paineen saisi tasattua tuossa tilanteessa... Pitää vaan yrittää treenata naksuttelua...

Paineentasauksen saa toki tehdä millä tavalla haluaa/pystyy. Kokomaskissa kuitenkin on kuminen nenätuki, jota vasten paineentasauksen voi tehdä 'puhaltamallakin'.

Sitten kommenttia Mexicanin listaan.

1. Höpöhöpö... Toisaalta, jos niin paljon on massaa, ettei juosta pysty, tippuu auttamattomasti joukosta.

3. Jos ei ole aikaisemmin 15km juossut, kannattaa ainakin kokeilla miltä se tuntuu. Mitään telamiinatreenejä on kuitenkin turha lähteä tekemään.

6. Virallisesti... :)

10. Mitä rapakuntoisia kouluttajia 2000-luvulla teillä oikein oli! Kyllä 'wanhaan hyvään aikaan' :) sixpackit näkyivät niin kouluttajilla kuin oppilaillakin, ainakin allaskauden päätteeksi!! Aarnio, Westerholm ja Hautaviita ainakin tulivat mieleen 'alle kympin rasvat' kerhossa.

Nimim. SukK 65, silloin kun oppilaita sai vielä punnerruttaa muutoinkin kuin liikuntakoulutuksessa. Penkkitulos muuten nousi 65 kg:sta 105 kg:aan ilman, että edes koskin penkkiin! Tuli sitten kai mokailtua tavallista enemmän :)

Saako testeihin ottaa mukaan mitä tahansa sapuskoita? Ettei ne vaadi pärjäämään pelkillä armeijan sapuskoilla. Onko maastomarssiin sallittua ottaa jotain tankattavaa mukaan ja vetästä se sitten naamaan vaikka 10km jälkee?

MM_12 sanoi:
Saako testeihin ottaa mukaan mitä tahansa sapuskoita? Ettei ne vaadi pärjäämään pelkillä armeijan sapuskoilla.

Kyllä saa.

MM_12 sanoi:
Onko maastomarssiin sallittua ottaa jotain tankattavaa mukaan ja vetästä se sitten naamaan vaikka 10km jälkee?

Kyllä tämäkin on sallittua, joillakin oli juomapullo marssissa mukana.

Allaskaudesta perusvälineosio takana ja tasokokeet kaikki läpi :) Suosittelen kyllä kurssia kaikille kovasta treenistä ja liikunnasta pitäville, sitä ainakin riittää.

Suurin osa taistelusukeltajan koulutuksessa olleista on luonnollisesti ollut uimareita. Minkä muiden lajien harrastajia on suorittanut koulutuksen? Kukaan tuskin ilman aiempaa urheilutaustaa leikkiin lähtee?!!

MM_12 sanoi:
Suurin osa taistelusukeltajan koulutuksessa olleista on luonnollisesti ollut uimareita. Minkä muiden lajien harrastajia on suorittanut koulutuksen? Kukaan tuskin ilman aiempaa urheilutaustaa leikkiin lähtee?!!

Mun aiempi urheilutausta on muutama vuosi jalkapalloa yläasteen aikoihin ja siitäkin on nyt noin viisi vuotta aikaa. Punttia olen nostellut vuoden verran ja tänään lähden ensimmäisiin uintiharkkoihin sitten uimakoulun. Tästä tää lähtee , testeissä nähdään!

Meitä on mun lisäksi yksi uimari kurssilla... Ei siis tosiaankaan tarvitse olla uimari pärjätäkseen kurssilla, uida toki tarvitsee osata.

Faktaa.

10. Mitä rapakuntoisia kouluttajia 2000-luvulla teillä oikein oli! Kyllä 'wanhaan hyvään aikaan' :) sixpackit näkyivät niin kouluttajilla kuin oppilaillakin, ainakin allaskauden päätteeksi!! Aarnio, Westerholm ja Hautaviita ainakin tulivat mieleen 'alle kympin rasvat' kerhossa.

Nimim. SukK 65, silloin kun oppilaita sai vielä punnerruttaa muutoinkin kuin liikuntakoulutuksessa. Penkkitulos muuten nousi 65 kg:sta 105 kg:aan ilman, että edes koskin penkkiin! Tuli sitten kai mokailtua tavallista enemmän :)[/QUOTE]

Suuri osa kouluttajista juoksee alle 3000m cooperissa (ainakin vuonna 2002) ja rasvan paljous kertoo pelkästään laiskuudesta, sitä ei voi perustella kylmänsietokyvyn paranemisella.

MM_12 sanoi:
Ei ainakaa mun uintikavereiden käydessä siellä pahemmin ollu muita uimareita.. Tai näin ainaki kaverit puhu. Enemmän siellä on näitä jotka on muuten vaan sporttisia. Toki uimari- ja uppopallotausta helpottaa allastreenejä, kun on tuntuma veteen ja ei oo ihan naatti heti kun pitää altaassa pari tuntia vedellä.

Itsellä olis tarkotuksena lämmitelllä parin vuoden takanen uintiharrastus uudestaan että ois vähän allaskuntoa syksyn testeihin...

:offtopic: Disabled, minkä seuran miehiä oot/olit, jos sattuis vaikka tunnistaan sut?

Kertokaapa joku mitä kaikkea tohon taistelusukeltajien testeihin kuuluu? Tai oisko jotain linkkiä? Ja mitkä ovat kaikkein rankimpia tehtäviä itse koulutuksessa? Onko taistelusukeltaja koulutus selvästi rankempi kuin laskuvarjojääkärien koulutus?

En ite henkilökohtaisesti tiedä mutta moni on sanonu että TS-koulutus on kovempi kuin LJK.
Sitte taas toisaalta oon kuullu myös sitä että ne on yhtä kovia, mutta kummassakin vain vaaditaan eri asioita...

Tiedä sitten mikä on totuus tai onko sitä mutta kyllä itelle ainaki enemmän noi sukeltajien testit kovemmilta vaikuttaa :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom