Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Valintakokeet oli kyllä todella mahtava kokemus pakko myöntää! Kertokaas millasta oli painekammiossa ja p-kokeissa, satuin tippumaan just ennen niitä :C. Maastomarssia ja allasta muistellaan erityisellä lämmöllä :thumbs:.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lentää jo ihan laatta pelkästä ton videon kattomisesta.. hattua noille jätkille ja tuleville!

Onneksi olkoon pisteistä. Olisi kyllä pitäny saada se 36-37, mut selityksen makua. Vähän jäi harmittaa.. Tuli muuten hylsy leuanvedosta ja sitä oli liikkeellä muillakin.
Ollaan yhteydessä täällä miten kävi.

Millanen tämä lihaskuntotesti on? Elikkäs paljonko tulosrajat kiitettävät jne?

Itellä on nyt tiistaina 31.10 kutsunnat. Tässä tämmöne viimehetken päätös, että sukeltajaks pyritään. Tosiaan siihen 2008 erään olisi tarkoitus. Vuosi siis suunnilleen aikaa treenata, vähän alle. Aika peruskuntonen kaveri olen, että saa nyt nähä mitä tästäkin tulee. Mutta parempi se on yrittää. Ei jää sitte kaduttamaan kun ei tullu kokeiltua. Juoksukunnon ja lihaskunnon puolesta ei nyt niin huolestuta. Melkeen kaikki niistä menee tällä hetkellä kiitettävästi läpi, samalla kertaa tehtynä toki saattaa taso laskea. Mutta uima ja sukellustaidosta ei itsellänikään oikein ole käsitystä. Eli eiköhän se aika heikko ole :) Sitä tässä pitäisi nyt yleisen kunnon ylläpidon ohella treenailla. Eli eiköhän muutaman kerran viikossa tule uimahallilla tästä eteenpäin käytyä säännöllisesti. Onpahan ainakin motivaatiota reenailla nyt vuosi täysillä. Ja vähän uutta lajiakin eli sukeltelua.
Tsemppiä vaan kaikille jotka sinne on jälleen ensivuonna pyrkimässä! Ja tottakai niille jotka siellä tällä hetkellä urakoi!

Itse en ole kyseiseen porukkaan koskaan hakenut mutta ihan näin äkkiseltään ajateltuna mikäli epäilet uimataitojasi, se kannattaa tsekata heti ja alkaa treenaamaan TEKNIIKKAA jos siltä näyttää. Paikallisesta uimaseurasta löytyy varmasti apua. Kun tuossa katselin noita sukeltajien testien pisteytyksiä, voin sanoa ettei pelkällä raivolla uida hyviä pisteitä. Tuo 1000m perusvälineuinnin 20 minuuttiakaan ei ole enää mitään mummojen rintauintipolskuttelua (paitsi kilpauimareille:) )

Noiden muiden (lue: lihaskunto ja kestävyys) kehittäminen on helpompaa ja Upinniemestä saa myös apuja harjoitteluun.

Juu kiitos tjm:lle neuvoista. Näin ajattelin tehdä, että tällä viikolla otan selvää nuista läheisistä uimaseuroista ja kyselen sieltä sitte mahollisuuksia. Kyllähän sitä aina on tullu käytyä räpiköimässä jonkun verran, mutta kun vesi ei ole toinen koti ollut niin töitä riittää aivan varmasti. Mutta toivotaan, että tässä vähän alta vuoden reenailulla sais tekniikkaa sen verran kasaan, että sukellukset ja uinti menisivät parin kolmen pisteen arvoisesti läpi. Jos lihaskunnosta ja juoksusta sitten onnistuisi repimään lähemmäs täysiä pisteitä niin fyysisen osion puolesta pitäis olla homma pulkassa. Psykologisiin ei nyt niin voi vaikuttaa, toivotaan että eivät pidä mua ihan hulluna. Saa sit nähä miten muisti sun muut toimii tommosen teho rääkin jälkeen. Mitä enemmä tästä lukee ni sitä vähemmän tuntuu olevan toivoa. Mutta yritetään :whip:

Ja vähän uutta lajiakin eli sukeltelua.
Tsemppiä vaan kaikille jotka sinne on jälleen ensivuonna pyrkimässä! Ja tottakai niille jotka siellä tällä hetkellä urakoi!
Sukellusta voi todellakin harjoitella. Ensimmäinen asian on korvien tasapainottaminen. Paine kaksinkertaistuu per 10 m syvyys. Heti sukelluksen jälkeen nenästä kiinni ja puhallus kokoajan sukellettaessa. 10 m paine on paineentasauksen jälkeen sama kuin 2 m paine... Harmi kun ei tullut haettua itse taistelusukeltajaksi 10 v sitten.. tsemppiä testeihin.

PS .Sukellus on ihan helmi harrastus, army-tyypit sukeltaa ns. rebreather laitteilla, kun tällaiset harrastajat sukeltaa scuba laitteilla. Testasin armeijan rebreather laitetta Indonesiassa viime kesänä. Huisaa puuhaa..

Morjesta!

Itsellä olisi tarkoitus hakea sukeltajiin tammikuussa 2008 eli testit olisivat silloin vissiin ensi syksynä 2007?
Kyselisinkin että millaisilla harjoitusohjelmilla olette harjoitelleet ennen testeihin menoa (Uinti, sukellus, juoksu, lihaskunto, hengenpidätys)? Itse olen harjoitellut noin puoli vuotta melko ahkeraan noita lajeja mut parantamista kyllä löytyy vielä reippaasti. Olisi kiva tietää treenimenetelmiä, että hommat alkaisi onnistua kunnolla ;)

ps. Hakeeko kukaan muu silloin tammikuun 2008 kyseiselle kurssille?

Kiitoksia vastauksistanne! :)

Joo, itsekkin olen tuonne hakemassa kyseiseen erään:) Uintia on tullut harrastettua pari vuotta takaperin ihan kilpa-tasolla, mutta nyt toi treenaaminen kallistunut enemmän tonne punttisalin puolelle. Itsellä suurimpana ongelmana onkin tuo juoksu ja sitä pitäisi tosiaan parantaa paljon:(
Elikkäs ihan yleinen kysymys et miten treenata tota juoksu kuntoa silleen et massa ei häviäis? puntilla oon tottunu käymään 4 kertaa viikossa ja nyt oon yrittänyt sovittaa siihen vielä 2 juoksupäivää, mutta sitten taas tuntuu siltä että ei oo tarpeeks lepoo:itku: onko juoksupäivä palautumista kehon muille lihaksille, jalkoja lukuunottamatta?

Joo, itsekkin olen tuonne hakemassa kyseiseen erään:) Uintia on tullut harrastettua pari vuotta takaperin ihan kilpa-tasolla, mutta nyt toi treenaaminen kallistunut enemmän tonne punttisalin puolelle. Itsellä suurimpana ongelmana onkin tuo juoksu ja sitä pitäisi tosiaan parantaa paljon:(
Elikkäs ihan yleinen kysymys et miten treenata tota juoksu kuntoa silleen et massa ei häviäis? puntilla oon tottunu käymään 4 kertaa viikossa ja nyt oon yrittänyt sovittaa siihen vielä 2 juoksupäivää, mutta sitten taas tuntuu siltä että ei oo tarpeeks lepoo:itku: onko juoksupäivä palautumista kehon muille lihaksille, jalkoja lukuunottamatta?

Hienoa että haet myös tuonne taistelusukeltajiin! :) Tuosta juoksusta sen verran, että itselläkin on yleensä se 2 lenkkiä viikossa. Olen pyrkinyt sovittamaan toisen lenkin samalle päivällä kuin salitreenit, (paitsi en ikinä jalkapäivälle tai heti sen jälkeen seuraavalle päivälle) jolloin juoksen vähän lyhyemmän lenkin sekä toinen lenkki sit semmoselle päivälle, jolloin ei ole salitreenejä. Silloin tulee sit juostua vähä pitempi ja kovempi lenkki.

Mulla tuo systeemi on toiminut, eikä massaa ole kadonnut ainakaan vielä tässä vaiheessa. Yleensä lenkin pituudet on mulla 30-75min vauhdista riippuen.

Kerroppas mulle jotain hyviä uintitreenivinkkejä, koska olet ihan kilpatasolla uinut :worship:

Kerroppas mulle jotain hyviä uintitreenivinkkejä, koska olet ihan kilpatasolla uinut :worship:[/QUOTE]

Kuinka paljon oot uintia treenannu? paljonko menee esim. uinti cooperissa? Mä koitan etsiä jostain mun vanhoja treeni ohjelmia ja laitan vaikka s-postin kautta sinulle sopivia tulemaan:)

Joo itsekkin tammikuun 2008 erään pyrkimässä. Edellisellä sivulla siitä kait jo jotain mainitsin, mutta en varmaa aikataulua.

Tosiaan nyt noin 1.5kk treeniä takana, ihan taistelusukeltajiin tähdäten. Ja sitä ennen pari vuotta katkollista salitreeniä ja epäsäännöllistä lenkkeilyä takana, tosin viimiset puolvuotta salilla tuli käytyä se 4 kertaa viikossa ja siitä sai kyllä hyvän pohjan lihaskunnolle. Eli lihaskunto testit kyllä klaaraan näillä näkymin hyvin tuloksin.

Peruskunto nyt ei muuten varmaan sävähdytä, mutta on tässä aikaa vääntää ja lenkillä ja uimassa on käyty ahkerasti. Vuoroviikoin koettanut käydä uimassa 3-4 kertaa ja sitten vielä juoksemassa 2 kertaa ja sitten toisella viikolla taas toisinpäin. Salin olen toistaseksi jättänyt aika lailla sivuun ja keskittynyt vain treenaamaan kotikuntopiirillä lihaskuntoa. Lisäpainoilla leukoja, punnerruksia, vatsoja, dippejä jne. eri variaatioin.

Nyt kun uusi vuosi koittaa niin olisi tarkoitus mennä uimakurssille ja saada perustekniikka kuntoon. Todennäköisesti vielä jollekkin jatkokursseille, että saa parhaan hyödyn irti pulikoinnista, kun se ei millään hyvällä tasolla ole.

Vielä tsemppiä muiden treeneihin ja toivottavasti nähdään sitten testeissä lokakuussa! :whip:

Kuinka paljon oot uintia treenannu? paljonko menee esim. uinti cooperissa? Mä koitan etsiä jostain mun vanhoja treeni ohjelmia ja laitan vaikka s-postin kautta sinulle sopivia tulemaan:)[/QUOTE]

Uin viimeisen uinticooperin joskus pari vuotta sitten ja silloin jaksoin uida vähän reilu 300m, uskoisin nyt tuloksen olevan jossakin reilu 325m luokkaa. Onko tulokseni kuinka hyvä/huono? En osaa yhtään verrata tuota esim. juoksucooperiin..

Uimassa olen nyt käynyt 2krt/vko ja uuden vuoden jälkeen sit vähän ahkerammin rupeen käymään. Olisi kiva jos jotain ohjelmia voisit lähetellä mulle, niin voin sit testailla ne heti uuden vuoden jälkeen :hyper:

Uin viimeisen uinticooperin joskus pari vuotta sitten ja silloin jaksoin uida vähän reilu 300m, uskoisin nyt tuloksen olevan jossakin reilu 325m luokkaa. Onko tulokseni kuinka hyvä/huono? En osaa yhtään verrata tuota esim. juoksucooperiin..

Tossa ois taulokkoa Uinnin 12min testiin.
http://www.heinolanisku.fi/uinti/cooper.html
Eli alle 450m olisi Erittäin heikko.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom