Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Itse haen varmaankin tuohon 2014 erään kun olen nyt kohta 16. Niin sitä vaan, että itse vapaasukellan ja nuo hommat ovat tulleet tutuksi ja maskin tyhjennys menis: 1. Katse n.30astetta yläviistoon. 2: paina maskin yläosa kasvoihin kiinni ja nosta alaosa noin sentti kasvoista irti 3. puhalla ilmaa nenän kautta voimakkaasti pari kertaa. 4. Maskin pitäisi olla tyhjä. Itsellä on tecnisubin maski missä on kohtuu pieni ilmatila joten tyhjennyskin on helpompaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisiko joku kertoa kuinka harjoittaa tuota lautapotku-uintia tai kuinka harjoittelette? Oon meinaan hemmetin huono siinä vaikken nyt ookkaan menemäs tonne :D (mieles kyllä kävi kun olin 10 vuotias :D:D)
Meinaan meen varmaan 1km/h tolla potkutyylillä :D

No niin, nyt on sitten treenaaminen taistelusukeltajaksi aloitettu. Lähtökunto on aika surkea, en jaksanut uida kuin noin 250m yhteen putkeen, jonka jälkeen piti hakea vauhtia saunan puolelta. Tekniikkakin on varmaan aika surkea, kun alkaa voimat loppumaan niin ei meinaa saada kunnolla happea. Kesäkuussa alkaa kuulemma tekniikka uimakoulu, sinne vois melkein mennä, vaikka onkin suhteellisen hintavaa (80e / 10 kertaa, paljon opiskelijalle).

Ajattelin näin aluksi vedellä 2x n. 1h uintia (sisältää saunat yms) ja 2x 40min sali + 20min uintia viikkoon, tuosta sitten kasvattelen määrää mikäli näen tarpeelliseksi.
Lihaskunto on suhteellisen hyvä, mutta aerobinen on suhteellisen perseestä (ylipainoa niin ei kauheesti jaksa juosta). Punnerrukset, selät ja vatsat menee tällä hetkellä kiitettävään luokkaan armeijan kuntoluokkien mukaan, mutta esim leukoja ei mene tällä hetkellä yhtään. Pitänee vedellä tässä edellä mainitulla ohjelmalla muutama kuukausi ja sitten testata kokeen lajit läpi.

Itselläni tarkoitus siis hakea tohon 2012 erään ihan sopimusotilaaksi, kun tuo velvollisuus tuli jo suoritettua. Soittelin tuonne sukeltajakoululle ja kyselin tuosta "nuhteettomasta taustasta", sieltä vastanneen henkilön mukaan pienet rikkomukset saatetaan katsoa läpi sormien. (monia varmaan tämä kiinnostaa)

edit. Kenelläkään kokemusta/ideoita ton leuanvedon treenaamiseen kun lähtötaso on tosiaan se nolla.

edit. Kenelläkään kokemusta/ideoita ton leuanvedon treenaamiseen kun lähtötaso on tosiaan se nolla.
Kannattaa alottaa vetää ns. negatiivisia leukoja, eli hyppäät sinne ylös ja laskeudut mahd. hitaasti alas. Varmaan auttais kans jonkin verran että vetelisit ylätaljassa kun siinä ei tarvii omaa painoa laittaa kokonaan.

Toi on muute outo asia, joskus en pystyny vetää yhtää leukaa ja sit yhtäkkii seuraavana päivänä vedin 4 putkeen, ja heti sitä seuraavana 5... Yrität vaikka joka päivä vetää leuan ihan sama vaikka et onnistuisi siinä, sen tekniika jne löytää sit joskus tai sitten teet niinku twenty pullups -challenges neuvotaa et laskeudut niinku sielt tangost alaspäi nii hiljaa ku pystyt...

Jeps, siis viimeksi koitin intissä ja sitä ennen vain muutaman kerran. Treenasin ennen kampin motivuksella ja siellä oli sellanen leuanvetolaite jossa sai laitettua vastusta niin että sai esim 80kg painolla vedettyä leukoja. Pitää koittaa noita negatiivisia leukoja ja tota ylätaljaa. Ois mulla tollanen stonga himassakin, mutta ei meinaa noi seinät oikein kestää kun tuo on sellanen ovenkarmiin menevä ruuviton versio.

Lähtötaso tosiaan on mulla se n. 2300 cooper, n. 50 vatsaa, n.50 punnerrusta, 80 selkää sekä uimataito jonku 250-400m putkeen. Kävin tänään salilla testaamassa leukoja sekä tuota penkkipunnerrusta, penkissä meni 24x 50kg mikä on kai ihan ok, mutta ylätaljassa meni hikisesti 10x 65 ja mulla on kuitenkin painoa reilu sata kiloa, joten aika surkeaa.

On muuten aika helkkarin paljon parempi fiilis, nyt kun taas pääsee treenaamaan muutaman kuukauden tauon jälkeen. :puntti:

Joo, pitää koittaa tuotakin ohjelmaa.

Tänään piti käydä testailemassa noita eri uintityyleja, taino lähinnä rintauintia, mutta eihän se oikein sujunut, kun aina tähän asti uinit vaparia. Taidan odotella tohon tekniikkakurssiin asti, ettei tule opeteltua väärää tekniikkaa, joka on sitten vaikeampi korjata kuin opetella alusta.

Tietääkös kukaan mistä tuon haasteen jatko-osan "taistelusukeltajat siviilissä" saisi? Ei vaan meinaa mistään löytyä, haasteen poistetut kohtaukset sen sijaan sattu silmään...

"Yks näistä on laitettu oikein" :dance:

Tänään piti käydä testailemassa noita eri uintityyleja, taino lähinnä rintauintia, mutta eihän se oikein sujunut, kun aina tähän asti uinit vaparia. Taidan odotella tohon tekniikkakurssiin asti, ettei tule opeteltua väärää tekniikkaa, joka on sitten vaikeampi korjata kuin opetella alusta.
Kyllä se vaparin uiminen siellä kurssilla tärkein kuulemma on että siihen kannattaa panostaa. Ja en jättäis kyllä uintia kokonaan väliin ennen tekniikka kurssia, ihan vaan sen takia että tottuu olemaa siellä vedessä. Jos kaipaat jotain treeni ohjelmaa ihan vaan tota varten, niin ite tykkäsin tosta US navy seals treeni ohjelmasta, en nyt ehdi millän kaivelemaan sitä linkkiä tähän mutta kyllähä googlettamalla varmaan löytyy. :) Itellänikin tavoitteena päästä tohon 2011 raivaajasukeltaja kurssille joten hyviä treenejä vaan :)

Siis, meinasin että uin tekniikkakurssille asti pelkkää vaparia, enkä ala opettelemaan rintaa itsekseni. :) Toi Navy Seals ohjelma ollut itselläkin mielessä, mutta taidan kuitenkin parannella peruskuntoa ensin pari kuukautta pelkällä uinnilla / puntilla.

Joo joo, äh jotenki sain väärin ymmärrettyä että lopetat uimisen kokonaan ennen kurssia :D On toi Navy Seals kieltämättä ihan hyvä ohjelma vaikkakin meni itellä se vähän päin vittua kun tuli kaikenlaista muuta menoa aina tohon päälle ja ehti vaan osan tekemään. Myöskään puntti ei tahdo oikeen sopia noitten lihaskunto treenien kanssa yhteen esim: jos penkki päivänä tulee vedettyä n.500 tavallista punnerrusta niin ei varmasti kamalan isot raudat liiku salilla, ja toisinpäin :D

Jeps, itse varmaan kun tuon jossain kohtaa vetäsen läpi, niin jätän puntti / uimahalli kuukausikortin ostamatta ja teen pelkästään tuota, niin että käyn meressä uimassa. Tulee samalla mukavaa vaihtelua siihen altaan pohjaan. :)

Ootkos muuten millasessa kunnossa spaceace, kun olet jo 2011 erään hakemassa? Ootko koittanut vedellä noita testejä läpi vielä?

Unohdin muuten mainita, kun soitin sinne sukeltajakoululle ja tiedustelin sitä rikerekisteriä, niin tulin samalla kysyneeksi maksimi ikää kurssille. Sain vastaukseksi "no jotkut jaksaa juosta 3000 coopperissa vielä 40v ja jotkut ei ikinä" Eli, siis ainakin itse sain sellaisen kuvan, ettei ole mitään ikärajoituksia.

Jeps, itse varmaan kun tuon jossain kohtaa vetäsen läpi, niin jätän puntti / uimahalli kuukausikortin ostamatta ja teen pelkästään tuota, niin että käyn meressä uimassa. Tulee samalla mukavaa vaihtelua siihen altaan pohjaan. :)

Ootkos muuten millasessa kunnossa spaceace, kun olet jo 2011 erään hakemassa? Ootko koittanut vedellä noita testejä läpi vielä?

Unohdin muuten mainita, kun soitin sinne sukeltajakoululle ja tiedustelin sitä rikerekisteriä, niin tulin samalla kysyneeksi maksimi ikää kurssille. Sain vastaukseksi "no jotkut jaksaa juosta 3000 coopperissa vielä 40v ja jotkut ei ikinä" Eli, siis ainakin itse sain sellaisen kuvan, ettei ole mitään ikärajoituksia.
Aika kova sälli saat olla jos meinaat meressä vetästä, RESPECT! En oikeestaan vielä kaikkia testejä kokeillut mutta kyllä coopperi oli tossa viime kesänä se 3100 kevyellä reenillä. Nyt on talvella (vähän) jääny liikaa tota juoksua väliin mutta fudis pelaajana kyllä aika nopeasti tulee toiki puoli hoidettua että juosta jaksaa. Leukoja menee se n.20 päivästä riippuen, penkissä menee kevyesti 30 kertaa 50kg, ja noi vatsat menee myös täysillä pisteillä. Pituussukellus oli viimeksi se 50m eli täydet pisteet. Luulen että noissa sukelluslajeissa oon suht vahvoilla kun on tullu kuitenkin aikoinaan sukelleltua ja vedettyä räpylä uintia(nykyään laitesukellusta enimmäkseen). Apnoe ollut parhaimmillaan 2.30min, mutta nyt varmaankin hikisesti 2min. Uinti on valitettavasti ollut se mun heikoin osa alue.. mutta nyt pitää alkaa varsinkin kesällä kun stadikka aukee niin vetelemässä kaverin (pyritään molemmat kimpassa sukkiin) kanssa oikeen kunnon uinti lenkkejä joka päivä, nyt käyn uimassa n.3 kertaa vain viikossa. Itelle kyllä jotenkin tuntuu että toi raivaaja ois vähän kiintoisampi, koska kuitenkin tullu laitesukellusta vedettyä ja noi syvyydet hieman kiinnostaa +intin laitteet, ei kuitenkaan tuu olemaan varaa enään kurssin jälkeen sukellella rebreatherilla. :D Joo, ei sinne varmaan mitää sen kummempaa ikärajaa ole?! kunhan paikat ja kondis kestää :)

Niin siis kuten sanoin rakentelen tässä peruskunnon kuntoon, ennenkuin vetäsen tuon navy seals ohjelman läpi, eli se on sillon keskikesällä. Eihän siellä hullukaan tähän aikaan vuodesta ui ilman varusteita. :P

Sullahan näyttää olevan jo nyt aika hyvin hommat hanskassa, ja vielä on se puol vuotta aikaa.

Tuo ikä juttu oli lähinnä sille jollekkin joka jossain kohtaa sanoi että harmittaa kun ei sillon "nuorena" hakenut, kun ikää on nyt 28. En vaan jaksanut etsiä kyseistä postia, kun en ole ihan varma oliko edes tältä foorumilta..

Joo tajusin että teet sen vasta kesällä, mutta silti.. huhhuh mulle tulis TOSI kylmä :D pakko kyllä myöntää että toi avovedessä uinti voi olla kyllä tosi hyödyllistä, ainakin siltä kantilta että kuitenkin joutuu aika paljon kylmää tuolla kurssilla kärsimään :S. Kyllähän tää homma nyt suht hyvin lapasessa varmaankin on, mut kuitenkin, aika kova pelko perseessä että noi on kaikki testit 1pv aikana ja pitäis jaksaa vetää kunnolla loppuun saakka, ei varmaankaan tuu enää niin kovia tuloksia itse paikan päällä. Ja vielä kuumottelee se että jos kipeeks tulis ni ois kyllä paska juttu, itelläni ollu kuitenkin rasitus astma ja flunssa kestää sen takia aina vitun pitkään ja siihen liittyvä yskä sitäkin kauemmin... Ei onneks lääkäri kertonut intin papereissa mun pyynnöstä tota astma juttua koska muuten ois varmaa kosahtanu koko homma siihen.

Itekki oon hakemassa 2012 erään ja treenit ihan hyvässä vauhdissa. Ajattelin kans käydä jonkun uintitekniikka kurssin tossa kesällä, jos aikaa on. Rintauintia oon tähän asti vedelly, kun se nyt tuntuu parhaiten luonnistuvan. :P

Tietääkö joku kuinka tarkat kuulovaatimukset tonne sukkiin on? Itellä vähän alentumaa korkeilla äänillä esim. Heinäsirkan sirinää en kuule. Puhealue toki ihan normaali ja A -paperit. Terkkari ajatteli, että sukellukseen vaikuttas, mutta ei se voi vaikuttaa kun alentumaa vain. Lääkäri taas ei maininnut mitään. Ei luulis haittaavan, mutta tiedä sitten. :/ Harmittas kyllä vähän, jos jää kuulosta kii. Oon yrittäny sähköpostilla kysellä, mutta ei tuo maili suostu lähettämään viestiä tonne. Pitäs soitella ja kysellä varmaan.

Joo tajusin että teet sen vasta kesällä, mutta silti.. huhhuh mulle tulis TOSI kylmä :D pakko kyllä myöntää että toi avovedessä uinti voi olla kyllä tosi hyödyllistä, ainakin siltä kantilta että kuitenkin joutuu aika paljon kylmää tuolla kurssilla kärsimään :S. Kyllähän tää homma nyt suht hyvin lapasessa varmaankin on, mut kuitenkin, aika kova pelko perseessä että noi on kaikki testit 1pv aikana ja pitäis jaksaa vetää kunnolla loppuun saakka, ei varmaankaan tuu enää niin kovia tuloksia itse paikan päällä. Ja vielä kuumottelee se että jos kipeeks tulis ni ois kyllä paska juttu, itelläni ollu kuitenkin rasitus astma ja flunssa kestää sen takia aina vitun pitkään ja siihen liittyvä yskä sitäkin kauemmin... Ei onneks lääkäri kertonut intin papereissa mun pyynnöstä tota astma juttua koska muuten ois varmaa kosahtanu koko homma siihen.

Muistaakseni viimeksi kun kävin niin se oli vain vähän vilpoista keskikesällä... Kylmää kyllä tullaan varmasti kestämään, mikäli sinne asti päästään. :) Eikös tollanen rasitusastma ole aika vaarallinen jos vaikka hengästyt kun sukellat ja alat saada astma oireita? Mutta jos lääkäri on sen papereista pois jättänyt, niin varmaan aika lievää sorttia teikäläisellä.

Itsellä ainakin tavotteena saada kaikki lajit vähintään kiitettävän rajalle yksittäissuorituksina, niin ei sitten haittaa jos meneekin vähän huonommin kokeissa. Keskimääräinen fyysisten raja on mil.fi mukaan 30 pistettä ja maksimi pisteet 50, niin siinä on kuitenkin varaa saada jostain lajeista vaikka sen 1p.

Itekki oon hakemassa 2012 erään ja treenit ihan hyvässä vauhdissa. Ajattelin kans käydä jonkun uintitekniikka kurssin tossa kesällä, jos aikaa on. Rintauintia oon tähän asti vedelly, kun se nyt tuntuu parhaiten luonnistuvan. :P

Tietääkö joku kuinka tarkat kuulovaatimukset tonne sukkiin on? Itellä vähän alentumaa korkeilla äänillä esim. Heinäsirkan sirinää en kuule. Puhealue toki ihan normaali ja A -paperit. Terkkari ajatteli, että sukellukseen vaikuttas, mutta ei se voi vaikuttaa kun alentumaa vain. Lääkäri taas ei maininnut mitään. Ei luulis haittaavan, mutta tiedä sitten. :/ Harmittas kyllä vähän, jos jää kuulosta kii. Oon yrittäny sähköpostilla kysellä, mutta ei tuo maili suostu lähettämään viestiä tonne. Pitäs soitella ja kysellä varmaan.

Kysymällähän tuo selviää. Itekkin koitin eka laittaa mailia, mutta ilmeisesti toi osoite ei ole enää käytössä. Ihan mielellään ne tuntui niihin kysymyksiin vastaamaan puhelimenkin välityksellä. :)

Pyöriikös täällä ketään kuka sopimusotilaaksi hakemassa / on / on ollut sopparina tuolla?

Morjensta!

Itelläki on tarkotus pyrkiä 2012 taistelusukeltajiin.
Tässä hiljalleen oon reenaillu jo parisenki vuotta sukki motivaattorina.
Salin yhteydessä on tullu käytyä jonkuverran uimassa ja vapaasukeltelemassa.
Juoksukunnon kohottamisessa on itellä se suurin työ. Coopperissa tällähetkellä joku 2700-2800 kunto mutta mielellää vetäis sen jonnekki 3200. Siihe vaan saa tehä ihan hommia, ku oon kuitenki 190 pitkä ja elopainoaki 88 kiloa nii se askel ei lennä ihan samallalailla ku pienillä kavereilla. :D
Lihaskuntotestit pitäs suorittaa täysillä pisteillä ja uintitestit 3-4 pisteen luokkaa, täysiin pisteisiin vaatii jo melkee et on kilpauimari. Sukellustesteistä pitäis saada aika vähäisellä harjottelulla maksimi pisteet. Varmaan tälläki hetkellä saisin jo.

Ei muutaku kovaa reeniä. Testeihin kuitenki vielä aikaa puoltoista vuotta. Säännöllisellä harjottelulla pystytään vielä tekeen ihmeitä. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom