Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos peksu vastauksesta.

Olen kerran viikossa roikotellut itseäni tangossa muun reenaamisen lisäksi. Onko muilla mielipiteitä, kuin puristusvoimaa kannattaa reenata ?

Toivottavasti tanko on edes karhennettu..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon itekki juossu kyllä aika paljon nyt ja sit uinu. Oon yrittäny reenata uinnin tekniikkaa vähän taloudellisemmaks nyt vielä nii en ehkä ihan joka kerta olis tajuttomana siellä allaskaudella :D Salilla käyntiä oon jättäny pikkusen vähemmälle. Ja joo, mullakin on sukelluksissa vielä paljon harjoteltavaa..

Ite oon ainaki kehitelly sellsen leuanveto/puristusvoima harjotuksen, että aluksi roikut kädet suorana tangossa 10sekunttia sitten vedät ylös ja pidät leukaa tangon yläpuolella toiset 10sekunttia sit taas alas ja 10sekunttia ja takas ylös jne. Tulokset mulla noussu ton ansiosta suht paljon. Kannattaa kokeilla :)

Juu itellä olis tarkotuksena hakea seuraavana vuonna tuonne.

On tässä tullut mietiskeltyä et lasketaanko cooper ja apnoetesti valintakokeen pisteisiin vai saako niistä vain ns. suoritusmerkinnän?

13v...

Elikkäs taistelusukeltajakurssista olisin kiinnostunut, mutta ikää mittarissa vasta 13.

Mitäs luulette, onko minun ihan turha haaveilla kurssista vai onko potentiaalia?

Cooperissa menee 2560, hengenpidätyksessä ("apnossa"?) menee 2:01:87, uintia en ole suuremmin mitannut mutta kesällä joka päivä uin kun järvi lähellä.

Ja noitahan voi vielä kehittää, 6v aikaa..

Mutta oon aika "hujoppi" eli n.175cm ja 45 kg :( Kipeästi tarvitsisin massankehitys/lihotus vinkkejä.. (Liekö sama asia, en nyt ole näitä termejä oppinut:D)

Ja pyydän anteeksi lapselliselta näyttävää tekstiä, en voi mitään.

Hyvältä näyttää!

Elikkäs taistelusukeltajakurssista olisin kiinnostunut, mutta ikää mittarissa vasta 13.

Mitäs luulette, onko minun ihan turha haaveilla kurssista vai onko potentiaalia?

Cooperissa menee 2560, hengenpidätyksessä ("apnossa"?) menee 2:01:87, uintia en ole suuremmin mitannut mutta kesällä joka päivä uin kun järvi lähellä.

Ja noitahan voi vielä kehittää, 6v aikaa..

Mutta oon aika "hujoppi" eli n.175cm ja 45 kg :( Kipeästi tarvitsisin massankehitys/lihotus vinkkejä.. (Liekö sama asia, en nyt ole näitä termejä oppinut:D)

Ja pyydän anteeksi lapselliselta näyttävää tekstiä, en voi mitään.

Tervehdys! Kuten itsekin sanoit, sulla on vielä se n. 6 vuotta aikaa treenailla ja kasvaa. On hienoa, että olet kiinnostunut sukeltajakurssista ja miettinyt asiaa jo ilmeisesti jonkin verran. Kuusi vuotta on pitkä aika ja hyvällä (tervejärkisellä) treenillä sekä normaalilla kotiruolla kasvat varmasti riittävästi. Eli turhaan hätäilet painosi takia :)

Reippaasti vaan monipuolista harjoittelua, ei pelkästään intin takia vaan ihan oman hyvinvointisikin vuoksi! Nuo tulokset, mitä olit laittanut, näyttävät varsin hyviltä ja ihan takuulla sinussa on potentiaalia sukeltajaksi. Hiljaa hyvä tulee, kyllä se siitä ;)

Kiitos rohkaisusta:)
Itsekkin ajattelin että jos alkaa säännöllisesti treenaamaan niin pärjää kyllä monessa muussakin asiassa kuin intissä.

Ja hoikkuudesta on kylläkin myös hyötyä, leukoja menee 16 ja punnerruksia 45.

Eipä mitään :) Eikä sukeltajan tarvi olla mikään testosonni.
Hyvä kestävyys, tasapainoinen lihaksisto ja terve pää ovat sen sijaan tärkeitä
ominaisuuksia.

Tsemppiä treeneihin!

Osaako ketään sukeltajakurssin käynyt neuvoa miten pystyisi parhaiten valmistautumaan koulutukseen? Mitä treenata altaalla? Millaista lenkkiä? Pitääkö paikkaansa että suurin osa keskeytyksistä johtuu terveydellisistä syistä? Jos näin niin mikä olisi paras keino ehkäistä loukkaantumisia kurssilla? Entäpä sukeltajien alokaskausi, onko minkälaista extraa muihin verrattuna?

Nyt kun on talvi tullut tänne eteläänkin...

Rupesi kiinnostamaan, että minkälaisia tehtäviä taistelusukeltajilla on talvella. Tiedustelu ja tuhoaminen saaristossa sukset jalassa vai jotain muuta?

Millaisia harjoituksia on muut vetänyt noita etsintäosioita (4m ja 6m) varten? Mä en ole muuta keksinyt kuin sukeltelu altaan pohjassa.

Myös "poiminta" on haasteellinen. En millään saa yhteen poimintaa kuluvaa aikaa alle 9 sek. Onko ehdotuksia?
Jos tekee kaksi poimintaa hengittämättä välissä, niin aikaa saa juuri alle 9 sek/poiminta. Toisaalta kuinka monesti kannattaa hengittää 10 kerran aikana..

Taistelusukeltajathan peruskoulutuskaudella käy aivan samat jutut kuin normi rivi sotilaat, mutta allaskoulutus on talvella ja ekan tasokokeen jälkeen alkaa paineilma ja ulkosukellukset ja sitten viimeisenä on vuorossa happilaite. Käytännössä aamulenkit talvella vedetään suksilla ja lumettomana ainana juosten. Miksi sun pitäis saada yksi poiminta alle 9 sek? Jos vedät esim joka poiminnan 10sec niin saisit silti 2 pojoa lajista. Ja kyllä jokaisen hakijan pitäisi se 120 sec noin pystyä pidättämään henkeä eli ei sitä happea vedellä koko aikaa. Joku joka koulutuksen on käynyt voi vastata tarkemmin, vastasin vain sillä tietämyksellä mitä olen siitä dokumentista saanut..

Poimintaan liittyen: Ei kannata kikkailla sen hengenpidätyksen kanssa vaan yksinkertaisesti ottaa joka kerta kerran happea, kun tuo levyn pintaan. Miksi olla hengittämättä, kun pitää joka tapauksessa pitää tulla vedenpinnan yläpuolelle, jotta 1) saa sen levyn pistettyä reunalle ja 2) saat nostettua itteäs mahdollisimman korkealle vedenpinnan yläpuolelle -> saat itsellesi lisää vauhtia pohjaan sukeltamiseen.
Omasta mielestä poiminta on teknisesti kaikista vaikein noista sukelluslajeista, joten siinä kannattaa myös panostaa siihen että opettelee sitä sukeltamista pohjaan ja takasin.

Monelta meinasitte pojat mennä Upinniemeen maanantaina? Ite oon joskus yhen jälkeen mestoilla. Alkaa kyllä pikkuhiljaa jänskättämään aikalailla ku viikon päästä tähän aikaan on jo täys tohina päällä :D

Olikos sampit tänään espoossa areenalla testailemassa coopperia? huomasin kouluttajalla mustan sukeltajakurssin paidan ja vihreän mehutonkan :)

Oh, onpa hyvä ketju, piti oikeen rekisteröityä :D

Mitens kurssilla jo olleilla tai sinne treenaavilla on tuo veden alla ilman laseja puuhaaminen sujunut? Itsellä kun ottaa lasit pois, jotenkin uloshengitys vaikeentuu ja alkaa ahdistaa, ja näkö on aivan surkea. Sehän on hyvä kun omat sormensa erottaa! Itse olen kilpauimari, en ole koskaan oikeen ilman laseja joutunut siellä olemaan.

Toiseksi ainakin täällä hallissa on vedessä niin paljon klooria että nuo simmut vetää heti ärtyneiksi. Punaiset ja kirvelee. Mites tuo upinniemen vesi, onko mikä puhdistusjärjestelmä? Kloorin taso millainen?

Itse yritän tuonne 2012 satsiin, pääsytestit ollu mielessä jo pari vuotta :)

Tuo silmien ärsyyntyminen on kyllä aika yksillöllistä. Itsellä ei silmät hallivedesta ärsyynny, mutta joillekin tuntuu olevan aivan mahdotonta olla vedessä ilman uimalaseja. Ja ei siellä vedessä voi kovin tarkasti nähdä ilman laseja, mutta hahmot kyllä erottaa.Tohon sun ongelmaan ei oikeen auta muu ku totuttelu, eli ui vaikka uintitreenien päätteeksi jonkun matkaa ilman uimalaseja, ja totuttele pikku hiljaa, Kun silmät kerran tottuu tohon veteen, niin kyllä se siitä.

Jep, oon aina välillä uinukkin, yrittäny totutella. Se riippuu paljon hallistakin, että kuinka paljon ärsyttää.

Varsinkin sitä yrittäny harjotella, mitä itse kurssillakin vedetään, eli maskin, snorkkelin ja räpylöitten laittoa veden alla. Kaikki menee ihan ok, mutta kun pitäis maski vielä tyhjentää vedestä puhaltamalla siihen.. Sehän pitäis suun kautta puhaltaa että menee tarpeeks iso ilmamassa maskiin.
Kuitenkin, kun nostat kasvot ylös vedessä niin nenään menee vettä. Esim. selkäuinnin liu'ussa pitää puhaltaa kokoajan nenän kautta ulos.
Pitäis jotenkin toi saada toimimaan.

Kilpauimareille opetetaan aina että uidessa otetaan happi sisään suun kautta ja nenän kautta ulos. Ilman laseja se on hankalaa, kun nenästä ilma ohjautuu suoraan silmille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom