Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sunnuntai
Reppujuoksu 12,5kg täysillä niin pitkälle ja kauan ku tahtoa riittää eli mehut pois täysin (enkaksi tuli 12,3km/60min)
Tässä hiukan karkea esimerkkiviikko omista reeneistä pääsykokeita ja kurssia varten. Painotan sanaa karkea, en millään viitsi kirjoittaa kaikkia toistomääriä & painoja tänne. Tätä settiä jatkui semmonen 7kk. Jokainen setviköön itse noit apnoeharjoituksia, ovat aiak yksilöllisiä, kuten reenit yleensäkin. Ei kannata tehdä persääs vaan luoda oma. Kopiointi ei näissä jutuissa toimi .
Juoksua vedin peruskuntosykkeellä, intervalleja, repun kanssa, pitkiä lenkkejä (yli 20km) ja sitten noita "mehut pois" juoksuja.
Esimerkkiviikko:
Maanantai
Aamulenkki 45min syke 130-150
10:00-11:30 punttis vatsa, penkki, leukapyramidi 1-10-1 toistoa, kyykky
16:15 - 17:45 uinti 20min apnoe + 500m rintaa+selkää, 1000m vapaauinti, 600m lautauinti
Tiistai
10:00-11:30 punttis leuat 15kg lisäpainolla pyramidi 1-7 (tahi 8)-1, kulmasoutua käsipainoilla, ojentajat ranskalainen+ristitalja, alaselkä
17:00 - 18:30 reppujuoksu 12,5kg repulla keskisyke yli 175
Keskiviikko
10:00-11:30 punttis arnold punnerrus, viparit olkapäille, keskitetty hauiskääntö, kyykky
Uinti 20min apnoe, 1000m kevyttä rintaa, vaparia ja selkää + 600m lautauinti
Torstai
10:00-11:30 punttis leukoja 30cm hihnalla pyramidi 1-6-1, kyykky, etureidet, takareidet+pohkeet (melkoista juoksua eestaas)
Lenkki 10-15km syke 150-165
Perjantai
10:00-11:30 punttis leuat pyramidi 1-10-1, vipunostot rintalihaksille , vatsat lisäpainoilla + alavatsat
Uinti 30min apnoe, 2000m perusvälineuitni (räpylät, silmikko ja snorkkeli) täysillä, 500m kevyttä rintaa+selkää päälle
Launatai
Kevyt verryttely ja lämmittely + koko kehon perusteellinen venyttely
Sunnuntai
Reppujuoksu 12,5kg täysillä niin pitkälle ja kauan ku tahtoa riittää eli mehut pois täysin (enkaksi tuli 12,3km/60min)
Tässä hiukan karkea esimerkkiviikko omista reeneistä pääsykokeita ja kurssia varten. Painotan sanaa karkea, en millään viitsi kirjoittaa kaikkia toistomääriä & painoja tänne. Tätä settiä jatkui semmonen 7kk. Jokainen setviköön itse noit apnoeharjoituksia, ovat aiak yksilöllisiä, kuten reenit yleensäkin. Ei kannata tehdä persääs vaan luoda oma. Kopiointi ei näissä jutuissa toimi .
Juoksua vedin peruskuntosykkeellä, intervalleja, repun kanssa, pitkiä lenkkejä (yli 20km) ja sitten noita "mehut pois" juoksuja.
Esimerkkiviikko:
Maanantai
Aamulenkki 45min syke 130-150
10:00-11:30 punttis vatsa, penkki, leukapyramidi 1-10-1 toistoa, kyykky
16:15 - 17:45 uinti 20min apnoe + 500m rintaa+selkää, 1000m vapaauinti, 600m lautauinti
Tiistai
10:00-11:30 punttis leuat 15kg lisäpainolla pyramidi 1-7 (tahi 8)-1, kulmasoutua käsipainoilla, ojentajat ranskalainen+ristitalja, alaselkä
17:00 - 18:30 reppujuoksu 12,5kg repulla keskisyke yli 175
Keskiviikko
10:00-11:30 punttis arnold punnerrus, viparit olkapäille, keskitetty hauiskääntö, kyykky
Uinti 20min apnoe, 1000m kevyttä rintaa, vaparia ja selkää + 600m lautauinti
Torstai
10:00-11:30 punttis leukoja 30cm hihnalla pyramidi 1-6-1, kyykky, etureidet, takareidet+pohkeet (melkoista juoksua eestaas)
Lenkki 10-15km syke 150-165
Perjantai
10:00-11:30 punttis leuat pyramidi 1-10-1, vipunostot rintalihaksille , vatsat lisäpainoilla + alavatsat
Uinti 30min apnoe, 2000m perusvälineuitni (räpylät, silmikko ja snorkkeli) täysillä, 500m kevyttä rintaa+selkää päälle
Launatai
Kevyt verryttely ja lämmittely + koko kehon perusteellinen venyttely
Sunnuntai
Kova on ohjelma sulla ollu, mut niin se kyl täytyy ollakkin jos sisään mielii. Sulla varmaan vankka uintitausta kun noita allasreenejä kattoo? Ja tarkottaaks toi 600m lautapotku esim. 6*100m? Ja uinnit samaten putkeenko painelit vai minkälaisissa osissa ja tauoilla?
Kroppa ollut kyllä ton 7kk helvetin kovilla jos yhdellä lepopäivällä viikossa laitoit menemään! kestikö paikat?
Kesti kyllä, rakensin peruskuntoa n. 14-15kk ennen tuota. 600m lautauinti putkeen, 100m delfarilla, 100m vaparipotkua vuorotellen (hapottaa kivasti). Siloin tuli ja meni ne mitä meni. Molemmat nilkat meni moneksi viikoksi kun aloitin liian jäykillä räpylöillä. Juoksijan polvet tuli (kesti 6-7vko), jolloin ei voinut juosta lainkaan. Uin pelkästään tuolloin. Nuo nyt varmaanne pahimmat.
tuohon peruskuntoon kuuluu myösuintikunnon rakentaminen. Ei ollu tmitään kilpauintitaustaa tjs, mutta kohtuullinen uimari olen kyllä ollut aina. Muuten uinnit putkeen.
Ei siniä viikossa välttis sitä yhtäkään lepopäivää ole - noi viikot on aina erilaisia. Vedin yleensä 3vko nousujohteista ja sitten kevyt viikko päälle. Siinä on hyvä seurata kehitystä sitten myös. Palautuminen on aiak veitsenterällä tossa, yhdne huonot yöunet, niin tulee kramppeja altaassa ja show on siltä päivältä ohi.
Mikä oli peruskuntosi ennen kuin aloit treenaamaan sukkiin ? Paljonko juoksit, uit tai kävit salilla ?
Meikä ei osaa käyttää tätä forumia kunnolla, joten copypastean vaan näitä kyssäreitä tänne ;).
Kun alotiin peruskunnon rakentamisen, en ollut uinut juurikaan 15 vuoteen, ainakaan treenimielessä. Lenkkeilykin oli parhaimmillaan satunnaista. cooperissa meni tuolloin 2800. 2v myöhemmin 3290 sitten. Eli peruskunto ei alussa ollut järin hyvä. LIhaskunto oli kyllä hyvä. Penkki ja leuat oli haasteita mulle - reenasin sillä mentaliteetilla, että saan jokaisesta suoritteesta kiitettävän yksittäissuorituksena. 4m poiminnassa tämä ei onnistunut koskaan, hah.
Ukolla virtaa 5W-40nen ja 98 oktaaninen suonissa....koneita....ainoo, että lyijyä nekin tottelee....se jos mikä on haaskausta. Ja aina ne noissa intin propaganda videoissa, jaksaa toitottaa, että tuonne pääsee ihan normaali hyvä kuntonen, tietyn sisukkuuden omaava sälli. Ton 60min aikana kerkee monesti kelaan sitä kutsumusta...saati 7kk:den...hyi helvetti. Itestä ei olisi tuohon. Kova tahto on kaverilla
Niinnoh, se oli ihan asiallista toimintaa. Varsinkin kun sai hommat sujumaan kunnolla. Ravintohärdellit ja palautumiset kuntoon ni ilolla vääntää. Tosin tuo mehut pois juoksu oli aina vähän sellainen koettelmuksemn paikka. Välistä kyllä tuntui, että tuuttaa paskat housuun, haha!
Hankalinta varmaan ihmisillä on tuo kärsivällisyys rakentavaan treeniin, ettei vedä liian kovaa. Malttaa rakentaa sen peruskunnon ensin ja sitten keskittyy niihin varsinaisiin tavoitteisiin.
Älkää menkö tollasiin juokse monta erilaista lenkkiä viikossa hommaan. Tutkikaa ja lukekaa aiheesta. Pitää juosta matalalla sykkellä pitkään, intervalleja, lyhyitä & kovia lenkkejä. Tutkikaa ja lukekaa aiheesta, niin mä tein. Sellainen "minä itse" homma, tein kaikki ravintohärdllit, apnoeohjelmat, saliohjelmat, uintiohjlemat yms itse. Sitten kun saavuttaa jotain, niin se on sitäkin arvokkaampaa. Ei pääse kukaan sanomaan "ilman mua et olis saanut aikaan tota" haha! Enkä mä ainakaan tiedä ketään, joka edes osaisi tehdä järkevän ohjelman, jossa pitää uida, juosta, kehittää lihasvoimaa & kestävyyttä ja vielä apnoelajeja samaan aikaan. Siinä menee punttiksen PTllä sormi perseeseen;).
Rohkale mitä sanot, onkohan mulla mitään mahkuja päästä tonne ?
Lihaskunnoissa pärjään hyvin. Juoksussa mulla on ollut 3 viikon tauko sairastelun takia ja sitä ennen meni varmaan vähän yli 3000 coopperissa. Uintia sen verran olen harrastanut että pääsin n. kuukausi sitten, ennen sairasteluita 200m 3min 25s ja sukeltaa pystyin joku 37m. Onko siis tästä mitään järkeä lähteä yrittämään ?
Minkälainen tämä apnoe-kävely on? Jos joku viittisi kertoa että miten se tehdään?
No mikä ettei, jos aikaa on ja viitsit harjoitella. Kuten sanotaan, kaikki matkat ovat kävelymatkan päässä, jos on aikaa . Tietty ruodon tarvii kestää myös.
Yksi asia on varma: mitään et saa jos et yritä.
Juu näin näin olen itsekin miettinyt että ei voi onnistua jos ei edes yritä. Aikaa siis on ensi lokakuuhun asti.
Sitten tulee kyllä kiire - en tosin tiedä millä tasolla lihaskuntosi on. Allaslajeja sitten vaan reenaamaan ja repun kanssa juoksemaan. Varo polvias ;).
En suostu hyväksymään että tulee kiire :( .... Lihaskunto ei ikinä oo ollut ongelma, ei ole nytkään. Juoksunkin saan kyllä sujumaan. Riittääkö aika uimiseen ? Mikähän olisi hyvä mittari ton uimisen kanssa, että minkälaisia aikoja sun mielestä täytyis uida että olis järkevää lähteä koittamaan testeihin? Eihän tonne voi vaatia sentään sm-tason tai läheskään sm- tason uintitasoa.
Siis en lähde miltään osin lähellekään nollapohjista treenaan. Oon ollut vaan kipee viimeiset 3 viikkoa. Pitäisiköhän ottaa paikalliseen uimaseuraan yhteyttä ja kysyä apua ? Toisaalta multa toi uinti on aina onnistunut ja oon kehittynyt omin opein siinä aika hyvin. Luulisi että puolessa vuodessa saa uintikunnon niin hyväksi että voisi lähteä koittamaan testeihin ? Vai onko tämä vain surkeaa toivomista ? Kuinka nopeaan ylipäätään voi kehittyä ?