Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkas monta kertaa käytte uimassa viikossa? Uimahalli missä käyn, menee kiinni kesäksi. Onko kellään muulla edessä tällainen tilanne ? Pitääkö tässä nyt nöyrtyä järveen :wtf:

Morjens Pakkotoiston kasvatit. Ensimmäistä kertaa kirjoittelen.

Kirjoitan nyt lähinnä tavoitteita, että voin myöhemmin katsoa mitä itselleni olen lupaillut.

En ole elämässäni paljoa urheillut (nyt ehkä 3 vuotta käynyt salilla, lenkillä, vapaasukellustreeneissä jne). Laskuvarjojääkärien fyysiset pääsin läpi aika pitkälle tahdon voimalla. Uintitestien jälkeen meinasin kaatua suihkussa kun meinas jalat pettää. Silti meni vielä se 10 kilometrin hiihto kunnialla.

Nyt on tarkoituksena päästä sukelluskurssille. Ljk jäi siis psykologisista testeistä kiinni. En vieläkään tiedä kaatuiko haastatteluihin vai paperitesteihin. Pari vuotta sitten meni solisluu poikki, joten en saanut vuosi sitten lähes yhtäkään punnerrusta. Treenasin viime kesän juoksua 4 kertaa viikossa, kuntopiiriä 4 kertaa viikossa ja pari kertaa uintia. Kiinalainen vyöhyketerapia auttoi aikahyvin palautumiseen kun oli paikat hyvin jumissa. Talvella juoksin vähän väliä ja kävin salilla. Kuukausi ennen testejä juoksin pitkiä rääkkejä, pari coopperia (paras tulos 2850) ja kuntopiiriä. Testeissä kun vedetään täysillä lopppuun asti, ja kaverit kattoo vieressä, tulokset nousevat huimasti. Ihminen pystyy suurempaan kun uskoisi. Eli mun neuvo olisi: älä pelkää kulkevasi hitaasti, mutta varmista ettet pysähdy, tarkoittaa siis; treenaa sopivasti (fiilistele), mutta älä riko itseäsi. Tässä on vielä runsaasti aikaa.

Viime testeissä (ljk) oli kaikenmaailman urheilijoita, ketkä tippu. Sit oli peruskuntoisia joilla oli sisua päästä testeistä läpi. Useilla kaatuu sairauden takia. Itsekin luulin, että olin kipeenä, koska pelko ennen testejä tuottaa sellaisen tunteen. Ei kannata ottaa pikkuflunssaa liian vakasti.

Ensi viikolla testaan cooper tulokseni, juoksen 15km lenkin, käyn kerran uimassa ja käyn 4 kertaa salilla. Tämän jälkeen luon ohjelman; joka luultavasti on suurinpiirtein:

(minun treeniviikkoni saattaa olla 10 päiväinen, ei siis viikonpäivien mukaan)

Pv1: Kuntosali: juoksumatto (12min), rinta,hauis
pv2: Kuntosali: juoksumatto, jalkatreeni, vatsat
pv3: Palauttava juoksu tai uinti
pv4: Kuntosali: juoksumatto, olkapäät, ojentajat, vastsat
pv5: Kuntosali: juoksumatto, selkä
pv6: Rentoutumispäivä (uimahallissa sukeltelua?)
pv7: Juoksulenkki (esim 6km) + kuntopiiri
pv8...

omasta harjoittelusta..

Olen yrittänyt jaksottaa harjoitteluani siten, että talvella kun päätin hakevani sukeltajaksi ja aloitin aktiivisen harjoittelun testejä silmälläpitäen, loin peruskuntoa uinnissa, sukelluksessa pikkuhiljaa lähemmäksi testien aikarajoja. Talvi ja kevät menivät harjoittelun kannalta siis "löysemmin", myös aerobista juoksua tein lähinnä ylläpitävässä muodossa. Päätin että kova harjoittelu alkaa vasta sitten kun pystyn tosiaan uimaan vauhdilla sen 1000m, vetämään vähintään 15 puhdasta leukaa ja sukeltamaan 50m.

Heinäkuun alkupuolella saavutin nämä omat tavoitteeni, ongelmia oli lähinnä apnoelajien harjoittelussa sillä kaveria ei miltei koskaan löytynyt valvojaksi. Ensimmäistä kertaa kun sitten kokeilin rajoja altaassa sukeltamalla niin 50m meni rikki ihan hyvällä fiiliksellä. Nyt olen jättänyt salitreenejä vähemmälle ja ottanut repun mukaan lenkeille. Pyrin uimaan 4 krt viikossa, joista 1-2 kertaa sukelluspainoitteinen. Lenkkiä vedän siten että 3-4 krt viikkoon, joista 2 repun kanssa. Toinen pidempi 10km ja toinen lyhyempi 3-6km kovavauhtinen. Kiloja on nyt repussa 6, aloitin viidellä ja lisään kilon kahden viikon välein 10 kg asti. Salilla teen viikossa nyt keskimäärin 3 treeniä, leukoja tosin miltei päivittäin kotona tangolla.

Lokakuuhun mennessä suurimmat haasteet harjoittelussa tulee näillä näkymin olemaan riipunnassa, sillä reippaasti yli 90kg elopainolla saa tosiaan purra hammasta että 16(maksimi tällä hetkellä) leuan jälkeen jaksaa puristaa tankoa vielä 20-30 sekuntia. Myös 4m poiminnan suhteen on pientä epävarmuutta, sillä lähialtaaseen ei kiekkoja saa pohjaan laittaa. Joutuu siis tekemään pelkästään tekniikka/mielikuvaharjoittelua pumppaamalla pohjaan ja pintaan.

Vaikeaa on ikänsä joukkuelajia harrastaneelle ja tänä vuonna lopettaneelle ollut välillä yksintreenaaminen, mutta kehitys varsinkin voima ja vesipuolella on ollut niin selvästi nähtävissä että se on antanut motivaatiota jatkaa. Nyt kun valintakokeet ovat jo noinkin lähellä niin uskon ja toivon, että moti ei tästä enää ainakaan putoa. Myös kavereiden houkutteluille kaljalle täytyy välillä vaan sanoa ei, joka on myös ollut joskus heikko kohtani.:kippis1: Tsemppiä kaikille treeneihin ja kertokaa ihmeessä omasta tekemisestänne jos vaan millään jaksatte! Myös kurssin käyneiden kirjotteluita on aina ollut kiva lukea...:D

Ps. tänään lähti hakupaperit postissa upinniemeen...

Olen yrittänyt jaksottaa harjoitteluani siten, että talvella kun päätin hakevani sukeltajaksi ja aloitin aktiivisen harjoittelun testejä silmälläpitäen, loin peruskuntoa uinnissa, sukelluksessa pikkuhiljaa lähemmäksi testien aikarajoja. Talvi ja kevät menivät harjoittelun kannalta siis "löysemmin", myös aerobista juoksua tein lähinnä ylläpitävässä muodossa. Päätin että kova harjoittelu alkaa vasta sitten kun pystyn tosiaan uimaan vauhdilla sen 1000m, vetämään vähintään 15 puhdasta leukaa ja sukeltamaan 50m.

Heinäkuun alkupuolella saavutin nämä omat tavoitteeni, ongelmia oli lähinnä apnoelajien harjoittelussa sillä kaveria ei miltei koskaan löytynyt valvojaksi. Ensimmäistä kertaa kun sitten kokeilin rajoja altaassa sukeltamalla niin 50m meni rikki ihan hyvällä fiiliksellä. Nyt olen jättänyt salitreenejä vähemmälle ja ottanut repun mukaan lenkeille. Pyrin uimaan 4 krt viikossa, joista 1-2 kertaa sukelluspainoitteinen. Lenkkiä vedän siten että 3-4 krt viikkoon, joista 2 repun kanssa. Toinen pidempi 10km ja toinen lyhyempi 3-6km kovavauhtinen. Kiloja on nyt repussa 6, aloitin viidellä ja lisään kilon kahden viikon välein 10 kg asti. Salilla teen viikossa nyt keskimäärin 3 treeniä, leukoja tosin miltei päivittäin kotona tangolla.

Lokakuuhun mennessä suurimmat haasteet harjoittelussa tulee näillä näkymin olemaan riipunnassa, sillä reippaasti yli 90kg elopainolla saa tosiaan purra hammasta että 16(maksimi tällä hetkellä) leuan jälkeen jaksaa puristaa tankoa vielä 20-30 sekuntia. Myös 4m poiminnan suhteen on pientä epävarmuutta, sillä lähialtaaseen ei kiekkoja saa pohjaan laittaa. Joutuu siis tekemään pelkästään tekniikka/mielikuvaharjoittelua pumppaamalla pohjaan ja pintaan.

Vaikeaa on ikänsä joukkuelajia harrastaneelle ja tänä vuonna lopettaneelle ollut välillä yksintreenaaminen, mutta kehitys varsinkin voima ja vesipuolella on ollut niin selvästi nähtävissä että se on antanut motivaatiota jatkaa. Nyt kun valintakokeet ovat jo noinkin lähellä niin uskon ja toivon, että moti ei tästä enää ainakaan putoa. Myös kavereiden houkutteluille kaljalle täytyy välillä vaan sanoa ei, joka on myös ollut joskus heikko kohtani.:kippis1: Tsemppiä kaikille treeneihin ja kertokaa ihmeessä omasta tekemisestänne jos vaan millään jaksatte! Myös kurssin käyneiden kirjotteluita on aina ollut kiva lukea...:D

Ps. tänään lähti hakupaperit postissa upinniemeen...

Itse en ole juossut repun kanssa juuri ollenkaan koska huomasin jotain 3 viikkoo sitten että 10,5km lenkki aivan järkyttävän mäkisessä maastossa meni 58min ja aikaakin meni hukkaan koska hihna katkes repusta että ei se 15km aivan järkyttävän paha ole. Mitenkäs noita apnoe lajeja ootte harjotellu ? Vedättekö aina sukellukset lähes loppuun asti ja sitten vain kehitytte vai ?

Hei täältä hurjat respectit kaikille jotka ovat tonne palvelukseen päässeet! Kyllä ootte ihmeäijiä, täytyy sanoa! :worship:

Oon 14v poika, ja jos kaikki menee hyvin nii hakisin tonne taistelusukeltaja kursille.uin pari kertaa viikossa ja käyn lenkillä keran viikossa.cooper 2800m,perusväline uinti 1000m menee 15 minuttiin,pituus sukellus 40m.leukoja 11ja samalla riipunta90sek. En ota vielä noita treenejä hirvee vakavasti koska aikaa on vielä tonne.mut sanookaapas onko toi ihan hullu "haave" näin nuori ku oon.

Oon 14v poika, ja jos kaikki menee hyvin nii hakisin tonne taistelusukeltaja kursille.uin pari kertaa viikossa ja käyn lenkillä keran viikossa.cooper 2800m,perusväline uinti 1000m menee 15 minuttiin,pituus sukellus 40m.leukoja 11ja samalla riipunta90sek. En ota vielä noita treenejä hirvee vakavasti koska aikaa on vielä tonne.mut sanookaapas onko toi ihan hullu "haave" näin nuori ku oon.

Höpö höpö, ei todellakaan ole. Haaveethan on tarkoitettu toteutettavaksi. Mutta kuten itsekin sanoit niin aikaa on vielä paljon ja ei sun vielä kannata ainakaan harjoittelua muuttaa pelkästään noihin kokeisiin tähtääväksi, liikuntaa vaan eri muodoissa paljon niin hyvä tulee =)

:
Höpö höpö, ei todellakaan ole. Haaveethan on tarkoitettu toteutettavaksi. Mutta kuten itsekin sanoit niin aikaa on vielä paljon ja ei sun vielä kannata ainakaan harjoittelua muuttaa pelkästään noihin kokeisiin tähtääväksi, liikuntaa vaan eri muodoissa paljon niin hyvä tulee =)
Kiitoksia tsempaavasta vastauksesta :D

2009 tammikuussa alkavaan raivaajasukeltajakoulutukseen oli pidennetty hakuaikaa 14.9 asti. Onko hakijoita liian vähän vai mistä johtuu?

minkälaisilla tuloksilla porukka on tulossa tämän vuoden lokakuussa oleviin testeihin?
minkälaista matkaa jaksatte juosta cooperin?
pituussukellusennätys?
miten menee nuo testien fyysiset lajit(penkki vatsat leuat)?
ja muutenvaan että millä fiiliksillä ollaan liikkeellä :D ite oon lähettäny paperit upinniemeen jo jokin aika sitten,kutsua odotellaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom