Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Puoli vuotta on lyhyt aika, mutta jos teet hyvät ohjelmat ni voihan siinä mahkut olla. Ei noista uimaseuroista ole näissä jutuissa paljon mihinkään. Voihan ne uinnista jotain tietää, mutta kun pitää yhdistää monta eri asiaa ni metsään menee ja lujaa.

Pulinat pois ja harjoittelemaan!

Kuinka monta kertaa viikossa alan käymään uimassa ja mitä aikarajoja olisi syytä vahtia että saavuttaisin tavoitteen ?

Ja joku mainitsi että pitäisi soittaa Upinniemeen että saisi tarkemmat harjoitteluohjeet ? Mitähän ohjeita sieltä saa ? Kannattaisko mun ostaa nyt jo räpylät ja snorkkeli ja alkaa painamaan niillä ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite käyn 5x viikossa salilla, voima pohjaista treeniä kesään asti. Sitten aloitan sen navy seal ohjelman kestävyyttä ajatellen. 3x viikossa uppopalloa ja 3x viikossa uintia plus lenkkejä. Lenkit on nyt vähän jäänyt kun lonkka huutaa leipää ja lääkärikään ei tuntunut tietävän vittuakaan. Apnoe kävelyt aloitin vasta viikko sitten, heti kun niistä kuulin.

Cooper = n. 3000m
Sukellusta = n. 35-40m
Leukoja 23kpl
penkki 50kg vain noin 15 kertaa
Apnoe maalla = 2.55min

Siinä nuo perus jutut multa.

Ja tuosta apnoe kävelystä sen verran että ei kannata katsella lyhytypylväitä =) Laskekaa askel parit, eli laskette joka toisen askeleen. Siitä on hyvä seurata edistystä askel märään noustessa. Itse olen kävellyt 52 askelta, laskin vain oikean jalan askeleet.
Ja kun tulee se todella tukala ole ja tuntuu että on pakko lopettaa hengen pidätys niin se ei ole lähelläkään omaa maksimiasi =) Sen todella tukalan olon jälkeen tulee vielä hyvä olo kun keho huomaa että hiilidioksiidi meinaa loppua. Se on sisusta ja tahdosta kiinni.

Puoli vuotta on lyhyt aika, mutta jos teet hyvät ohjelmat ni voihan siinä mahkut olla. Ei noista uimaseuroista ole näissä jutuissa paljon mihinkään. Voihan ne uinnista jotain tietää, mutta kun pitää yhdistää monta eri asiaa ni metsään menee ja lujaa.

Pulinat pois ja harjoittelemaan!
Noh noh. En menis sanomaan että uimaseurat ei osaa noita muita asioita yhdistää mitenkään.
Jos katsoo montako prosenttia viimesen 10 vuoden aikana palvelleista taistelusukeltajista on entisiä uimareita niin näkee selvästi pienen trendin.
En tiedä paljonko sinulla on kokemusta uinin harjoittelusta uimaseurassa, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että niistä asioista joita taistelusukeltajissa vaaditaan vain juoksu on se jota täytyy enemmän harjoitella.

Noh noh. En menis sanomaan että uimaseurat ei osaa noita muita asioita yhdistää mitenkään.
Jos katsoo montako prosenttia viimesen 10 vuoden aikana palvelleista taistelusukeltajista on entisiä uimareita niin näkee selvästi pienen trendin.
En tiedä paljonko sinulla on kokemusta uinin harjoittelusta uimaseurassa, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että niistä asioista joita taistelusukeltajissa vaaditaan vain juoksu on se jota täytyy enemmän harjoitella.

Funky pystytkö vähän jeesaamaan mua ? Onkohan mulla mahkuja parantaa uintia paljonkin ennen SukKin testejä jos käyn vaikka 4 kertaa viikossa uimahallilla ?

Ite käyn 5x viikossa salilla, voima pohjaista treeniä kesään asti. Sitten aloitan sen navy seal ohjelman kestävyyttä ajatellen. 3x viikossa uppopalloa ja 3x viikossa uintia plus lenkkejä. Lenkit on nyt vähän jäänyt kun lonkka huutaa leipää ja lääkärikään ei tuntunut tietävän vittuakaan. Apnoe kävelyt aloitin vasta viikko sitten, heti kun niistä kuulin.

Cooper = n. 3000m
Sukellusta = n. 35-40m
Leukoja 23kpl
penkki 50kg vain noin 15 kertaa
Apnoe maalla = 2.55min

Sulla on oltava tuo uinti tekniikka päin vittua , jos meneee vain 40m tolla kunnolla. Tai sitten sulla ei pää kestä. olen tod,huono kuntoinen ja menee 75m kevyesti.

Sulla on oltava tuo uinti tekniikka päin vittua , jos meneee vain 40m tolla kunnolla. Tai sitten sulla ei pää kestä. olen tod,huono kuntoinen ja menee 75m kevyesti.

Niimpä, niimpä =) No ensinnäkin uin koko naama maski päässä tuon 40m ja todellakin, potkut eivät vielä oikein luonnistu, vauhti töppää lähes kokonaan joten teen kaiken työn käsillä. Ja pää ei välttämättä kestäkkään, vielä pitää totutella siihen tukalaan oloon ja sen ohi pääsemiseen.

Funky pystytkö vähän jeesaamaan mua ? Onkohan mulla mahkuja parantaa uintia paljonkin ennen SukKin testejä jos käyn vaikka 4 kertaa viikossa uimahallilla ?
Tiedän tapauksen joka kuuden kuukauden kovalla treenillä sai nostettua uintitaitoaan/kuntoaan siihen tasolle että sai melkein täydet kaikista kohdista. Hän ei ollut kovin hyvä uimari ennen tuota rupeamaa, mutta teki määrätietoisesti töitä.
Muistaakseni tuolla uinti ketjussa oli muutama ihan hyvä ohjelma, joita kannattaa soveltaa omaan treeniin.

Osaako kukaan sanoa, minkälainen olisi juoksukunnon oltava että kannattaa lähteä testeihin ? Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa sanotaan että coopperissa riittää jos pystyy vetämään sen tasan 3000. Ja jos juoksee 15km ilman painoja johonkin 1h 15min niin paljon menis tuolla testeissä painojen kera... hmm...

Hei voisiko joku "tulkata" nuo pääsykoe lajit, siis kun mulle ei sano oikein mitään esim. 4m poiminta, niin mitä sieltä poimitaan ja miten, siis 1 kerrallaan vai....? Ja 6m etsintä ja 4m etsintä? Perusväline uinti tarkoittanee siis ihan vain uintia? Potkut on selkee (tosin aikaan vaikuttaa onko 25m vai 50m rata) ja lihaskunto testit ymmärrän kanssa.
Tai löytyykö tarkemmat suoritusohjeet jostain?

Kiitos tästä. Ihan mielenkiinnosta kyselen, en ole hakemassa mutta täytyy joskus tehdä nuo vesitestit että näkee miten itellä menis.
edit. Onkohan noissa etsinnöissä miten laajalla alueella kohteet? Ja minkäkokoisista on kyse? 5x5cm metallilevy? Lienee vaikeampia havaita kuin tavalliset sukellusrenkaat kuitenkin.

Metallilevyt näkee jotenkuten uima-altaassa, mutta 6m pöntöstä ne saa etsiä ihan käsikopelolla. Asiaa helpottaa kuitenkin se, että levyt on pohjalla siistissä järjestyksessä.

Uimarata on 25m ja potkuissa katotaan tosi tarkkaan, että kädet pysyvät potkulaudassa kiinni myös käännöksissä.

Onko joku soittanut tonne sukeltajakurssille ja saanut niitä harjoitteluohjeita? Itse soitin sinne talvella ja sillon ne sano, että puolustusvoimien sivuille ois tulossa, mutta eipä oo kuulunu n. 4 kuukauteen :D

mites jätkien treenit? ootteko ahkerasti polskinu ja juossu ? nämä jotka nyt ens tammikuuhun pyrkii.

Ite tässä kovasti koittanu treenailla. Tässä nyt jotain tästä viikosta
Maanantaina: sukeltamassa merellä
Tiistai: rinta,ojentaja, olkapää,jalat
Keskiviikko: Selkä hauis jalat
Torstai: Reppujuoksu (7,5kg) 6km

Perjantaina sitten salille taas vetää vähä penkkiä ja ojentajia ja tietenki leukoja plussana.
Lauantaina sukeltamaan ja sunnuntaina salille tekee kevyesti jalkoja ja selkää.

Ens viikosta sitten lähinnä uintia ja juoksua.

Mites, onko se niin että on taistelusukeltaja koulutus joka toinen vuosi ja raivaaja joka toinen? Näin luin mielestäni jonkun aikaa sitten.

Jos näin on niin kumpi koulutus tammikuussa 09 alkaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom