Taistelukoirat

Mun mielestä tuo selättäminen pentuaikana on ok, koska niin se tapahtuu luonnossakin ja näin ollen se on normaalia. Mut sitten 6kk ja sen jälkeen (joillakin jo ennen) vois olla oppi jo sen verran perillä, ettei selättämistä tarvitse. Siitähän se loppujen lopuksi on kiinni, että oppiiko pentu tarpeeksi hyvin jollon enää "rangaistusta" ei tarvitse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä tuo selättäminen pentuaikana on ok, koska niin se tapahtuu luonnossakin ja näin ollen se on normaalia. Mut sitten 6kk ja sen jälkeen (joillakin jo ennen) vois olla oppi jo sen verran perillä, ettei selättämistä tarvitse. Siitähän se loppujen lopuksi on kiinni, että oppiiko pentu tarpeeksi hyvin jollon enää "rangaistusta" ei tarvitse.

Juu, kyse olikin siitä, että kyseinen kaveri joutui aikuisiällä (vaikka ikuinen lapsi onkin luonteeltaan..) uusien tilanteiden eteen, joissa vietit löi päälle 6-0. Lähinnä kyse siis näistä uusista kissoista perheessä, jotka on niin helppo mieltää rotiksi taikka muiksi saaliseläimiksi. Siinä tilanteessa ei-käskylle oltiin (ainakin puoli-)sokeita, ja loppujen lopuksi selätys huudolla tehostettuna ainoa keino. Tai oltaisiin samassa tilanteessa varmaan vieläkin..:rolleyes: Edellämainitun lisäksi kaveri oppi olemaan menemättä sohvalle, mikä oli aiemmin ollut kotona sallittua, siitä olin itsekin äimänä:eek: Siinä riitti pelkät sanalliset käskyt, mutta ah, kuinka monta kertaa käsky kävi ennen kuin meni perille:thumbs:

Koirista ja kurista..

Edelleen tiukan paikan tullen sovelletaan, tosin erittäin harvoin enää tulee sellaisia tilanteita, on opittu jättämään uusioperheen 2 muuta kissaa rauhaan sen oman vanhan tutun lisäksi. Alussa apuna myös kuonokoppa:D

Miten pitkään piditti tuota kuonokoppaa ja minkä ikäisellä koiralla...?Mietin tässä, että jos tyttö ei opi olemaan jahtaamatta noita katteja niin pitäisiköhän yrittää kuonokopalla. Nytten meillä on ekaks "EI" ja ohjataan omien lelujen pariin.. Jos ei auta niin sitten niskasta kiinni. Parannusta on hieman tapahtunut.. Jos vieressä seisotaan niin kisoille ei tehdä mitään, mutta auta armias kun selkä käännetään :curs: Kyllä toi jahtaaminen on vähentynyt ja tyttö selvästi tietää sen olevan kiellettyä :rolleyes: .. Jos sitten olisi niin korkea saalisvietti :confused:

Mä oon sitä mieltä, että koiraa ei pidä "väkisin" alkaa selättämällä alistaan. Ihmisen pitää itse muilla asioilla vahvistaa johtajuuttaan, että koira ITSE vapaaehtoisesti alistuu. Selätys minun mielestä rikkoo suhteen koiraan. Asiastahan voi olla monta mieltä, mutta itte en ala selättämään koiraani missään tilanteessa.

Koirista ja kurista..

Edelleen tiukan paikan tullen sovelletaan, tosin erittäin harvoin enää tulee sellaisia tilanteita, on opittu jättämään uusioperheen 2 muuta kissaa rauhaan sen oman vanhan tutun lisäksi. Alussa apuna myös kuonokoppa:D

Miten pitkään piditti tuota kuonokoppaa ja minkä ikäisellä koiralla...?Mietin tässä, että jos tyttö ei opi olemaan jahtaamatta noita katteja niin pitäisiköhän yrittää kuonokopalla. Nytten meillä on ekaks "EI" ja ohjataan omien lelujen pariin.. Jos ei auta niin sitten niskasta kiinni. Parannusta on hieman tapahtunut.. Jos vieressä seisotaan niin kisoille ei tehdä mitään, mutta auta armias kun selkä käännetään :curs: Kyllä toi jahtaaminen on vähentynyt ja tyttö selvästi tietää sen olevan kiellettyä :rolleyes: .. Jos sitten olisi niin korkea saalisvietti :confused:

Se saalistusvietti on ainakin meidän parsontytöllä aikamoinen.. Mitään aggressioita tilanteisiin ei ole ikinä liittynyt, mutta kun selvästi ollaan suuhun nappasemassa niin pakko silloin olla siitä kyse. Nyt se tuntuu olevan muuten vaan äärimmäisen kiinnostunut, voisi melkein sanoa että "rakastunut":D noihin kisuihin. Puolessa vuodessa päästiin niin pitkälle, ettei enää tarvita sitä kuonokoppaakaan (se oli lähinnä varmuuden vuoksi; todellisuudessa tilanteita, jolloin koiralla oli kuonis, ja se ryntäsi kissan päälle, tapahtui vain pari kertaa.. oltaisiin voit ottaa se käyttöön jo aiemmin..). Tosin kyse olikin lähinnä ensi alkuun viikonlopputapaamisista, eli jos samaa huushollia asutetaan, niin voi kait odottaa nopeampaa oppimista. Niin se kuonokoppahan ei sitä kattien jahtaamista lopeta, se on vaan kissojen turvaksi. Ja meidän oravantappajalla ikää 5v. Monta muutakin asiaa se on aikuisiällä oppinut kovapäisyydestään huolimatta - suhteen mukana myös koiralle uudet säännöt:D Esim. kotona maalla ei tassujen pyyhkimisellä ollut niin väliä, mutta nyt ei edes yritetä mennä pikkueteistä pitemmälle ilman lupaa;)

Mä oon sitä mieltä, että koiraa ei pidä "väkisin" alkaa selättämällä alistaan. Ihmisen pitää itse muilla asioilla vahvistaa johtajuuttaan, että koira ITSE vapaaehtoisesti alistuu. Selätys minun mielestä rikkoo suhteen koiraan. Asiastahan voi olla monta mieltä, mutta itte en ala selättämään koiraani missään tilanteessa.

Koiriahan on siis montaa rotua ja luontoa. Toisilla on myös vähän parempi hermorakenne kuin toisilla. Tilanteessa, jossa kainaloonmahtuva terrieri vetää matot rullalla "saaliseläimen" perässä, se ei kuuntele ei-käskyä, saati mitään muutakaan. (Myöhemmin tosin pelkkä ei riitti, muttei ensi alkuun.) Paras tapa mielestäni katkaista tilanne on napata koira kiinni ja seljälleen rauhottumaan. Vietin ottaessa vallan se on kuin pillastunut hevonen - ei näe ei kuule, eikä siinä ole hierarkiasta kyse lain. Esim. tilanteessa, jossa sama koira "vahingossa" nappaa lattialle pudonneen leivän/kinkun/whatever, niin pelkkä tiukahko "ei", saa sen pudottamaan esineen ja pyytämään anteeksi tosi nolona (sitä ei ole opetettu olemaan ottamatta ruokaa joka putoaa lattialle, ruokakiposta syömiseen kyllä annetaan erikseen lupa). Harvemmin näkee terrieriä, joka kieriskelee alistuneena rintaa myöten maassa, kuten olen eräiden palveluskoirarotuisten yksilöiden nähnyt tekevän.. Useammin näkee terriereitä, joilla ei ole alistumisesta tietoakaan.. Luulisin, että koira, jota ei ole lyöty, ja jonka asema perheessä on selvä (=alin), ei kyllä kärsi selättämisestä, jos tilanne sitä vaatii. Meillä on koirulin kanssa kemiat hyvin kunnossa:rock:

Liitteet

• sunnyn pulla.jpg
    sunnyn pulla.jpg
    63,3 KB · Katsottu: 675
alkuperäiseen kysymykseen vastaten Bullmastiffi, Bulldoggi, Napolinmastiffi, Dogo Argentino, Pitbullit,mutta ehkä kaikkein kovin on espnjanmastiffi. Sillä on samanlainen ruumiin rakenne kuin Bullmastiffilla,mutta se painaa 90-100kg. Sillä on kurkun ympärillä helvetisti nahkaa ja tilanteessa jossa toinen koira on päässyt kurkkuun kiinni niin se pystyy liikuttamaan päätään ja iskemään hampaansa toisen koiran niskaan. Kerran olen nähnyt livenä miten tämä koira riepotteli pitbullia joka oli käynnyt se kimppuun. Onneksi omistajat saivat koiransa kuriin ja koirat säästyivät suurimmilta vahingoilta.
Mutta omistajalla on aina vastuu pitää koiransa kurissa ja kouluttaa se kunnolla. Ja eiköhän sen koiran kovuus ole myös sen luonteesta kiinni.

Korjailen tässä sanomisiani, ennen kun tulee noottia:nolo:

Siis eihän ne kaukkarit tosiaan olekaan kovia, vaikka laumanvartijarotu onkin, vaan yrittää ratkaista tilanteen ennemmin karkottamalla haukunnallaan, joten haukku siis tosi herkässä. Jotenkin luulin, että ne ihan tappelis niitten susien kanssa:nolo:

Siis nyt kyllä olet käsittänyt väärin.. Itse kasvatan kyseisiä koiria ja tiedän 10 vuoden kokemuksella sanoa sen, että nimen omaan kaukkari on laumanvartijoista kaikkein aggresiivisin.
Kaukkari kyllä öisin pitää varoitus haukuntaa.. Mutta tosi tilanteessa jolloin uhka on todellinen ei koira anna mitään varoitusta ennen hyökkäystä.
Kaukkari on myös todella viekas koira.. Se makaa ääneti paikallaan kunnes uhka on niin lähellä, että se tietää ettei vihollinen enää pääse karkuun. Kun se tietää ettei uhka enää ehdi karkuun, niin se hyökkää vasta sitten. Eli kaukkarin tarkoitus ei suinkaan ole peloitella vaan eliminoida uhka, toisin kuin niin monet muut vartio-koirat. Kaukkari ei myöskään nimestään huolimatta ole paimenkoira. eikä kaukkarista pitäisi käyttää sellaista nimitystä, koska koira ei paimenna vaan nimenomaan vartijoi.. Englannissa ja jenkeissä kaukkrista käytetään nimitystä guardian, se on sotilas-termi johon AINA liittyy toiminnallisuus eli uhkan poisto, eliminointi.
Kyllä kaukkari on se koira joka nimen omaa tappaa sudet.
Jos luet aikaisemmasta kirjoituksestani linkin, niin pääset paremmin asiasta selville.. Aikaisemmassa linkissä kerrotaan mm. kaukasianpaimenkoirasta nimeltään Topus, joka elämänsä aikana tappoi yli kaksisataa sutta.

Itselläni on kaukkareiden lisäksi espanjan-mastiffi ja kyllä näistä pomo on kaukkari uroksemme.. On yhtä iso kuin espanjalainen mutta huomattavasti nopeampi ja räjähtävämpi..

Kaukkari Ei suinkaan ole koira joka vaan rähjää, muttei uskalla käyttää puru kalustoaan.. JOS JOKU NÄIN LUULEE NIIN MENEE PAHASTI METSÄÄN..
JA JOS JOKU EI USKO NIIN MEILLE VOI TULLA KOKEILEEN.. EN TOSIN SUOSITTELE, ENKÄ OTA ASIASTA MITÄÄN VASTUUTA.

Siis nyt kyllä olet käsittänyt väärin.. Itse kasvatan kyseisiä koiria ja tiedän 10 vuoden kokemuksella sanoa sen, että nimen omaan kaukkari on laumanvartijoista kaikkein aggresiivisin.
Kaukkari kyllä öisin pitää varoitus haukuntaa.. Mutta tosi tilanteessa jolloin uhka on todellinen ei koira anna mitään varoitusta ennen hyökkäystä.
Kaukkari on myös todella viekas koira.. Se makaa ääneti paikallaan kunnes uhka on niin lähellä, että se tietää ettei vihollinen enää pääse karkuun. Kun se tietää ettei uhka enää ehdi karkuun, niin se hyökkää vasta sitten. Eli kaukkarin tarkoitus ei suinkaan ole peloitella vaan eliminoida uhka, toisin kuin niin monet muut vartio-koirat. Kaukkari ei myöskään nimestään huolimatta ole paimenkoira. eikä kaukkarista pitäisi käyttää sellaista nimitystä, koska koira ei paimenna vaan nimenomaan vartijoi.. Englannissa ja jenkeissä kaukkrista käytetään nimitystä guardian, se on sotilas-termi johon AINA liittyy toiminnallisuus eli uhkan poisto, eliminointi.
Jos luet aikaisemmasta kirjoituksestani linkin, niin pääset paremmin asiasta selville.. Aikaisemmassa linkissä kerrotaan mm. kaukasianpaimenkoirasta nimeltään Topus, joka elämänsä aikana tappoi yli kaksisataa sutta.

Itselläni on kaukkareiden lisäksi espanjan-mastiffi ja kyllä näistä pomo on kaukkari uroksemme.. On yhtä iso kuin espanjalainen mutta huomattavasti nopeampi ja räjähtävämpi..

Kaukkari Ei suinkaan ole koira joka vaan rähjää, muttei uskalla käyttää puru kalustoaan.. JOS JOKU NÄIN LUULEE NIIN MENEE PAHASTI METSÄÄN..
JA JOS JOKU EI USKO NIIN MEILLE VOI TULLA KOKEILEEN.. EN TOSIN SUOSITTELE, ENKÄ OTA ASIASTA MITÄÄN VASTUUTA.

No niin, hienoa! Taas sitä näkee mitä paskaa netti on "asiantuntevasti" pullollaan!! Eli alunperin olinkin oikeassa, sitten löysin artikkelin joka väitti rotua pehmeäksi (ja joku täälläkin?), ja nimenomaan haukkuu heti kun rasahtaa ja näin yrittää "hämmentää" sutta käytöksellään!:eek: ..tana.. Eli loogisesti ois tosiaan sudet päässy viemään nin paljon lihaa kun sielu sietää. Heh. Kiitos sinulle:thumbs:

Taitaa teidän espanjalainen olla narttu tai keskenkasvuinen. Koska kaukari on yleensä 70-90kiloinen(säkä 65-75cm) ja espanjalainen 90-110(säkä 85-95cm) kiloinen,jopa 120 kiloinen.
Toiseksi kukaan kasvattaja ei sano,että saa tulla kokeilee ja kukaan järkevä ihminen ei anna koiransa tapella tai jopa kuolla sen seurauksena.

Onhan se nuinkin, mutta a) näinhän se tapahtuu luonnossakin, eli ylempiarvoinen lauman jäsen palauttaa kuria. b) jos koira jahtaa esim muita lemmikkejä ympäri taloa, niin pitää sille tehdä selväksi ettei se ole oikein. Jos näin ei tekisi, niin saattaa olla että saa rikkakihvelillä kerätä kissan palasia ympäri kämppää töistä palatessa. Siinä vaiheessa saattas käydä mielessä vähän muutkin keinot kuin pelkkä selättäminen :/

Alkupätkä kuullosti ihan "viisaalta" mutta onneksi lopussa totuus paljastui.. ;) ..no jokainen tyylillän, mutta nuo loppuhuudot olis voinu jättää pois.:thumbs:

Onhan se nuinkin, mutta a) näinhän se tapahtuu luonnossakin, eli ylempiarvoinen lauman jäsen palauttaa kuria. b) jos koira jahtaa esim muita lemmikkejä ympäri taloa, niin pitää sille tehdä selväksi ettei se ole oikein. Jos näin ei tekisi, niin saattaa olla että saa rikkakihvelillä kerätä kissan palasia ympäri kämppää töistä palatessa. Siinä vaiheessa saattas käydä mielessä vähän muutkin keinot kuin pelkkä selättäminen :/

Susilaumassa ei ikinä johtaja alista alempaansa "väkivaltaisesti" koska se hakee kunnioituksen ja johtajuuden muilla eleillä ja keinoilla.Miksi pitäisi selättää koira? Mitä se siitä oppii? Tuskin ainakaan kunnioitusta omistajaansa kohtaan.
No mutta tossa yksi näkökulma.. Alottelija itse vasta olen, joten en tästä asiasta osaa oikein olla vielä mitään mieltä :D

No niin, hienoa! Taas sitä näkee mitä paskaa netti on "asiantuntevasti" pullollaan!! Eli alunperin olinkin oikeassa, sitten löysin artikkelin joka väitti rotua pehmeäksi (ja joku täälläkin?), ja nimenomaan haukkuu heti kun rasahtaa ja näin yrittää "hämmentää" sutta käytöksellään!:eek: ..tana.. Eli loogisesti ois tosiaan sudet päässy viemään nin paljon lihaa kun sielu sietää. Heh. Kiitos sinulle:thumbs:

Mä olin se toinen paska.

"Pehmeä" koulutuksellisessa yhteydessä tarkoittaa vain sitä, että koira muistaa asiat, jotka on tehty sen kohdalla vasurilla tai päin honkia. Kova (esim monet terrierit) sietävät jonkin verran virheitä, ilman että peli olisi lopullisesti menetetty.
Pehmeäluonteisia laumanvartijoista ei sitten saakaan tekemälläkään. Niinkuin rotumääritelmässä sanotaan kaukasialaisesta; "timantinkova" lienee paras kuvaamaan luonteen lujuutta.

Yleisesti laumanvartijarodut oppivat kyllä asioita, mutta itsenäisen luonteensa takia ne eivät välttämättä oppimiaan asioita niin vain tee. Niihin "pehmeillä arvoilla" luotu lämmin luottamus takaavat oppien toteutumisen käytännössä. Niitä ei pidä alistaa, selättää tai kurittaa, sillä ne muistavat sen ja menettävät uskon kouluttajaan. Laumanvartijakoiraa koulutettaessa johdonmukaisuus ja lempeä määrätietoisuus ovat hyveitä
Kaukkari eritoten vaatii jämäkän, johdonmukaisen ja päättäväisen kouluttajan. Edellisen eivät ole synonyymejä kovalle ja alistavalle.

Mielenkiintosia nuo Susi1:n linkit. Koiratappelut on kyllä raakoja ja verisiä, siltikin niin mielenkiintoisia. Olivat ne sitten oikein tai väärin.

Susilaumassa ei ikinä johtaja alista alempaansa "väkivaltaisesti" koska se hakee kunnioituksen ja johtajuuden muilla eleillä ja keinoilla.Miksi pitäisi selättää koira? Mitä se siitä oppii? Tuskin ainakaan kunnioitusta omistajaansa kohtaan.
No mutta tossa yksi näkökulma.. Alottelija itse vasta olen, joten en tästä asiasta osaa oikein olla vielä mitään mieltä :D

Vaikka koiran omistaja onkin (toivottavasti) aina laumanjohtaja, on se myös koira isäntä (TAI EMÄNTÄ:D !!). Koira on kesytetty eläin, joten se tietää mitä eroa on koiralauman johtajalla ja isännällä. Eihän muuten olisi loogista että koiraa on mahdollista kouluttaa suojelemaan isäntäänsä. Koira- ja susilauman johtaja suojelee aina laumaansa ei toisinpäin. Ja jos johtaja on kykenemätön suojelemaan, on se pian entinen johtaja.

Mä olen ainakin yrittänyt muistaa, että koiraeläinten keskinäiset alistamiskeinot ovat käytettävissä ainoastaan sovelletusti.

Koirat alistuvat myös muutenkin kuin menemällä selälleen ja antamalla kaulansa tarjolle. Ne nuolevat alistuessaan itseään korkeammassa asemassa olevien koirien huulia tai kääntävät alistuvana katseensa pois. Viimeinen on myös rauhoittamiskeino, niinkuin omien huulien nuoleminenkin.

Jos opit eivät mene perille, tai jos koira ei tottele, ei se aina tarkoita sitä, etteikö se tietäisi paikkaansa laumassa. Voihan olla ettei koira yksinkertaisesti ole selvillä, mitä omistaja siltä haluaa. Tänne-sana voi koirasta tarkoittaa aivan muuta jos oppimistilanteessa kouluttaja on täydentänyt käskyä kädellään ja metsälenkillä kädessä onkin koko kämmenen peittävä rukkanen ja käsimerkkikin vähän sinnepäin.
Mielestäni tulisikin pyrkiä siihen koira tottelisi vain suulla annettuja käskyjä, eikä niihin sekotettaisi käsimerkkejä. Näin tulkinnanvara on pienempi, joskin oppimisnopeus voi olla hitaampi.
Käykääpä epäilevät väijymässä vaikka TOKO-kisoja. Koiranohjaajien kädet on kuin lukittuina kylkiin kiinni.

Toki koirat kokeilevat paikkaansa. Mun mielestä paras rankaisukeino silloin ja yleensäkin on eristäminen ja/tai huomiotta jättäminen. Susilauman jäsenellehän hylkääminen on pahinta mitä sille voi tapahtua. :itku:

VuhVuh!

Taitaa teidän espanjalainen olla narttu tai keskenkasvuinen. Koska kaukari on yleensä 70-90kiloinen(säkä 65-75cm) ja espanjalainen 90-110(säkä 85-95cm) kiloinen,jopa 120 kiloinen.
Toiseksi kukaan kasvattaja ei sano,että saa tulla kokeilee ja kukaan järkevä ihminen ei anna koiransa tapella tai jopa kuolla sen seurauksena.

Itse asiassa meidän espanjalainen on uros 4 vuotta vanha, säkä 86cm, painoa n.85kg.. jos paremmin tuntisit kyseisiä koiria tietäisit että harvoin espanjaliainen ylittää yli 90cm rajan.. Ja vielä harvemmin saavuttaa 120kg:n painon..
Ja noi sun kaukkaria koskevat tiedot on otettu vanhasta rotumääritelmästä..
Kaukkarin keskimitta on jotain 80cm paikkeilla.. Oma urokseni on täsmälleen espanjalaiseni kanssa samankokoinen. Espanjalainen toki on ehkä muutaman kilon painavampi. Kaukkarilla ei myöskään ole painossa eikä säkä korkeudessa ylärajaa.. Eli todella suuriakin yksilöitä löytyy..

Ymmärrän vallan mainiosti, sen että täällä jotku kellä on joku koira mitä on ennen pidetty ns. kinginä, potee nyt jonkin näköistä alemmuus-komplektia, kun on huomannut, ettei se oma koira olekkaan enää se kaikkien pelkäämä kingi... Ja sen johdosta tuntuvat puhuvan täyttä p#skaa, vaikkei tunnu asioista mitään tietävän..

En muuten ole amis, enkä mikään teini.. Ja sattumoisin minulla on tästä rodusta se reilun 10 vuoden kokemus.. Espanjalaisesta tosin vasta 4 vuotta..

Näin vinkkinä käyppäs sivulla 15 katsomassa linkki kaukkareista.. se ensimmäinen video ja siitä n. 1min ja 50s. kohdalla oleva kaukkari niin näet minkä kokoisia kaukkaritkin voivat olla..

Sitä paitsi koirien välisissä nahinoissa kaukkarin ja espanjalaisen välillä ei ole ratkaisevassa asemassa koko, vaan luonne ja nopeus..

Mutta sillä ei lopulta minulle ole niin suurta merkitystä, en kasvata kyseisiä koiria niiden taistelu-taitojen tai ns.kovuuden takia...

Edellisessä viestissäni se loppu-lause oli tarkoitettu vitsiksi.. Toisilla tietenkin voi olla huumorin tajukin menetetty egon mukana.. EN TODELLAKAAN KETÄÄN TIETEN TAHTOEN, JOTKA OVAT REHELLISELLÄ ASIALLA, LASKISI KOIRIENI HAMPAISIIN... VÄHÄN HUUMORIA HYVÄT IHMISET..:rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom