Taas kiertäjäkalvosimesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jazam
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
38
Olen kyllä yrittänyt etsiä tietoa täältä pakkikseltakin ja muualta aiheesta, mutta kysyisin nyt kumminkin, että mitä suosittelisitte kun vasemmassa olkapäässä kietäjäkalvosin (ainakin olettaisin sen olevan kyseessä) on tullut suht yhtäkkiä kipeäksi. Onhan tuon kanssa ollut ongelmia ennenkin tiettyjen liikkeiden kanssa, mutta kipu on tuntunut vain liikettä tehdessä ja siitä on selvitty ihan sen kyseisen liikkeen lopettamisella. Esim. dippi.

Tuo kipu juurtaa todennäkösesti jonnekkin niille ajoille, kun harrastin telinevoimistelua, sillä muistan vielä silloin tehneeni dippejä vaikka kuinka, mutta sitten jossain vaiheessa molemmat olkapääni rasittuivat liikaa (ei dipeistä) ja muidenkin vammojen takia lajin harrastaminen loppui n.1,5 v sitten, jonka jälkeen aloin aktiivisen saliharrastamisen. Kipu lähti ja luulin sen olleen vain rasitusperäistä ja väliaikaista, mutta vasen olkapää on oikkuillut aina vähän väliä edellä mainitulla tavalla ja tullut nyt sitten vielä enemmänkin kipeäksi, eikä rinta/olkapäätreeni onnistu :(

Oikeassa olkapäässä ei oo mitään häikkää ollu koko saliharrastuksen aikana ja ajattelin, että onko mahdollista, että vasemapaan olisi jäänyt joku pysyvä vamma joskus? Lääkäriin olen kyllä menossa, mutta valitettavasti siihen menee muutama viikko ennen kuin se on mahdollista, joten kysyisin kanssa voiko muuten yläkroppaa treenata, jos ei tunnu kipua vai voiko esim. selkätreeni rasittaa olpäätä "huomaamatta"? Entä voiko noille kiertäjäkalvosimille tehdä noita kuntoutusliikkeitä vaikka niissä olisi jokin vamma, vai pitäisikö odottaa mahdollista paranemista?

Jokatapauksessa rinnan ja olkapäiden treenaaminen unohtuu nyt ainakin muutamaksi viikoksi :curs:

Niin ja heitetään nyt vielä ehkä se kaikkein tärkein kysymys, eli osaatteko suositella mihin kannattaisi mennä lääkäriin. Paikka on pääkaupunkiseutu.
Yksityiselle olisin menossa, että kuvauttamaankin pääsisi suht. nopeasti.

Ei huvittaisi taas kerran mennä johonkin "ei-joo en tiedä, lepää puolivuotta ja tule takaisin, kun et ole kumminkaan vielä toipunut silloin"-tohtorille, joita on tullut nähtyä tässä urheiluvammojen täyteisessä nuoruudessa muutama :hyper:

Jazam sanoi:
Lääkäriin olen kyllä menossa, mutta valitettavasti siihen menee muutama viikko ennen kuin se on mahdollista, joten kysyisin kanssa voiko muuten yläkroppaa treenata, jos ei tunnu kipua vai voiko esim. selkätreeni rasittaa olpäätä "huomaamatta"? Entä voiko noille kiertäjäkalvosimille tehdä noita kuntoutusliikkeitä vaikka niissä olisi jokin vamma, vai pitäisikö odottaa mahdollista paranemista?

Jokatapauksessa rinnan ja olkapäiden treenaaminen unohtuu nyt ainakin muutamaksi viikoksi :curs:

Mun tietääkseni selkätreenissä olkapäät kyllä rasittuvat, etenkin takalohkot. Ja omakohtaista kokemusta on tästä sen verran että varmaan semmoiset puoli vuotta sitten en pystynyt tekemään esim. alataljaa venytyksellä koska olkapäissä tuntui pistävää kipua, samoin ylätalja kapealla kahvalla sekä jotkut muutekin liikkeet ja kaikki nämä vaivat hävinnyt sen jälkeen kun olen ruvennut säännöllisesti lämmittelemään olkapäät kaikissa treeneissä missä vaan olkapäitä käytetään. kevyillä 20 toiston sarjoilla kiertäjäkalvosinliikettä :)

Mehiläisestä löytyy pätevä urheiluklinikka, vai onko huonoja kokemuksia sieltäkin? Jos vakuutuksesi vain kattaa käynnin tai raha ei muuten ole esteenä niin suosittelen. Tuolta kannattaa hakea "kuntouta näillä antamillani ohjeilla puoli vuotta ja tule takaisin jos ei toimi"-neuvoa.

Willie sanoi:
Jos vakuutuksesi vain kattaa käynnin tai raha ei muuten ole esteenä niin suosittelen.
No eipä se nyt mitään tähtitieteellisiä summia maksa. Vastaanottokäynti esim. Karilalle Mehiläisessä on 55 euroa, jonka jälkeen olet huomattavasti viisaampi asian suhteen. Mahdollinen leikkauskaan tuskin maksaa muutamaa sataa euroa enempää. Mikä tahansa urheiluun tai rasitukseen liittyvä vamma ikinä tuleekaan, niin 55 euroa huippuasiantuntijan palveluista on pientä sen rinnalla, että menet normaaliin arvauskeskukseen pelkästään kuullaksesi vastauksen: "joo se on kipee, älä käy 3 kuukauteen salilla."

Juu, vastaanottokäynti on kyllä hintansa väärti ja sen maksaa mielellään omasta pussistaankin. Leikkauksista ja tähystyksistä ei ole parempaa tietoa kun en ole puukon alle kertaakaan joutunut ja niitä lähinnä ajattelinkin vakuutuksesta puhuessani. Selviääkö noista todella muutamalla satasella?Onko palstalla muuten ollut threadia eri yksityisten urheilulääkärien hinta/laatu-suhteesta, eli missä palstalaiset ovat kokeneet saavansa rahoilleen vastinetta?

Tomi sanoi:
Mahdollinen leikkauskaan tuskin maksaa muutamaa sataa euroa enempää. "

En kyllä mehiläisen hinnoista tiedä, mutta ODL:lla polven tähystysleikkaus maksaa n. 1500 euroa ja samoissa hinnoissa oli muillakin yksityisillä ainakin mitä vajaa vuosi sitten kattelin. En muista paljonko kelan korvause tuosta olisi. Polven tähystysleikkaus on vielä niin yksinkertainen operaatio, että tuskimpa sitä halvemmalla kovin helposti pääsee.

urkki sanoi:
En kyllä mehiläisen hinnoista tiedä, mutta ODL:lla polven tähystysleikkaus maksaa n. 1500 euroa
Nukutus vai paikallispuudutus? Nukutus tuo aina sen 1000 euroa hintaan lisää... Ainahan on mahdollisuus pyytää diagnoosi kirjallisena yksityiseltä ja marssia sen kanssa sitten julkiselle vinkumaan. :)

Kiitti neuvoista.

Tohon kun lisää kuvaukset, niin hintaa tulee jo kyllä ihan kunnioitettava summa, mutta ei se nyt tarkoita, että jätettäisiin käymättä. Tiedän kyllä suuripiirtein mahdollisten toimenpiteiden hintoja, mutta hyvää lääkäriä vaan kyselin.

Toi olkapää ei nyt kuitenkaan ole niin hirveän kipeä, sattuu vain rintaa ja olkapäätä tehdessä sekä tietyssä asennossa, kun pitää kättä. Eli jos nostan käden vaakatasoon kuten vipunostossa ja sitten koukistan käden 90 asteen kulmaan kyynärpäästä ja alan kiertämään kämmentä ylöspäin kyynärpään pysyessä paikoillaan, niin tuntuu pientä kipua... Ajattelin siis nyt kuukauden pitää taukoa rinnan ja olkapäiden reenaamisesta, tehä pari kertaa viikossa noita kiertäjäkalvosinliikkeitä ja käydä vaikka uimassa silloin tällöin, kun senhän pitäisi olla hyväksi olkapäille? Selkää ja käsiä aion tehdä, kun niiden tekeminen ei satu, mutta jos pientä kipua tuntuu, niin ten sitten vaan jalkoja :D Katon sit kuukauden päästä jops rupeaisin pienillä painoilla tekemään ja jos onnistuu, niin hinkkaan niillä toisen kuukauden ja sit vois palata tavalliseen reeniin, vähän muuttaen liikkeitä, eli ne pois jotka on pahoja olkapäille.

Lääkärissä käyn kyllä heti kun kerkeen/pääsen.

Kyllä toi kuvailemasi vaiva kiertäjäkalvosimen tulehdukselta vaikuttaisi, tai ainakin vaivat on samat mitä mulle silloin kun tollasen diagnoosin sain. Siihen hätään ortopedi neuvoi vähentämään rasitusta reilusti, olin silloin 3-4 viikkoa piossa salilta ja sitten senjälkeen aloitin varovasti ja ei mitään punnerrussarjoja loppuun asti. Kiertäjäkalvosin lämmittelyt mukaan rintatreeniin. Dipit ja kaikki punnerrukset ja ylätalja niskantakaa pois. Penkissä ei leveätä otetta. Näillä oon saanut vaivat pysymään poissa.

Niin ja kaverilta sain hyvät neuvot. Buranaa viikko kuurina, 3 x 600mg päivässä, kolmesti päivässä 15 minuuttia jääpussia ja sitten orudis/feldene tai jotain muita näitä geelejä aina sen jäähoidon jälkeen, tälleen sen sai nopeesti rauhottumaan kun oli kipeimmillään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olkapääkeskus

Itse menisin Mehiläiseen (ei kannata säästellä kun on omasta terveydestä kyse).www.mehiläinen.fi ja www.kirurgipvelu.com, käy kattoos noi sivut :) .
Siel on tietoo mm. olkapään anatomisata , hoidoista, leikkauksista jne.
Olkapään magneettikuvaus maksaa kai yhtä paljon suunnilleen kuin tähystys/leikkaus ja tieto mitä saat voipi olla ns.päin p:tä. (Jos mun olkapään oireilu jatkuu yli pari kk. meen suoraan tähystykseen ja saavat sit leikata samalla jos tarvetta on). Mut ekaks sun pitää mennä hyvälle ortopedille
mielellään sellaselle joka on erikoistunu olkapäävammoihin (hesassa on ainaki yks ja se on heinäkuun lomalla).

sorry... tää näppis on perseestä www.osoitteet

snowball sanoi:
Itse menisin Mehiläiseen (ei kannata säästellä kun on omasta terveydestä kyse).www.mehiläinen.fi ja www.kirurgipvelu.com, käy kattoos noi sivut :) .
Siel on tietoo mm. olkapään anatomisata , hoidoista, leikkauksista jne.
Olkapään magneettikuvaus maksaa kai yhtä paljon suunnilleen kuin tähystys/leikkaus ja tieto mitä saat voipi olla ns.päin p:tä. (Jos mun olkapään oireilu jatkuu yli pari kk. meen suoraan tähystykseen ja saavat sit leikata samalla jos tarvetta on). Mut ekaks sun pitää mennä hyvälle ortopedille
mielellään sellaselle joka on erikoistunu olkapäävammoihin (hesassa on ainaki yks ja se on heinäkuun lomalla).

www.kirurgipalvelu.fi ja www.mehilainen.fi

Itsellä oli samanlainen vaiva, eli oikea olkapää vihloi lähes kaikissa olkapääliikkeissä ja penkissä erityisesti (yli)leveällä otteella. Itse lopetin kokonaan ylileveän penkin tekemisen, lisäksi pidin 2 viikkoa taukoa kovemmasta penkkitreenistä, tein kuitenkin kevyesti penkkiä tuona aikana.
Enää ei olkapää vaivaa, koska aloitin tekemään kunnon lämmittelyt ennen treeniä, usein juuri paljon kiertäjäkalvosimia. Teen myös kerran 2-4 viikossa treenin lopussa kiertäjäkalvosimia(sisäkiertoja, ulkokiertoja ja vipunostoja) toistoalue 10-30. Painoa ei varmaan kannata laittaa yli viittä kiloa. Kiertäjäkalvosimia voit tehdä myös kotona esim. jollain jumppakuminauhalla, vaikka 100 toiston sarjoja.
Treenata voit mun mielestä selkää ja jalkoja ihan normaalisti, mutta jos teet ylätaljaa niin kannattaa varmaan vähän lämmitellä niitä kiertäjäkalvosimia. Mielestäni voit treenata penkkiäkin, kunhan teet sen kevyesti.

No penkin ja muut punnerrusliikkeet jätän kyllä väliin vähäksi aikaa. Noita kuntoutusliikkeitä oon just himassa tehny jne. tuntuu, että pikkuhiljaa alkaa paranemaan... Kun toi kipu alko tossa juhannuksen tienoilla. Kapeaa penkkiä tehdessä ei tunnu kyllä mitään, joten sen palautan ohjelmaan varmaan vähän aikaisemmin, mutta otan nyt tuon kanssa rennosti, ettei vaan mene pahemmaksi tuo olkapää.

Kuulostaa suht samalta vaivalta mikä mulla oli tossa lopputalvesta. Tehdessäni dippeijä alko oikeanpuolen olkapäässä sattuu. Lopetin sitten siihen reenin. Seuraavalla viikolla päätin tehdä dippei taas kun ei enää missään tuntunu. No sitten sattu oikee perk*leesti. Siinä sitten olkapää tosi kipeenä kotii lepäämään. Sit kun ei näkyny paranemisen merkkeijä (joku pari kolme päivää kulunu) niin terveyskeskukseen. Sielä paskaa palvelua ja ei löytäny magneettikuvauksella mitään rustorepeytymii tai vastaavaa ja sanoi et salilta taukoa (ylläri) ja vihjas että kyseessä ehkä kiertäjäkalvosin. No sitten pidin sellasta pientä taukoa tehden kiertäjäkalvosin reeenii vähän himas. Vähän kapeeta penkkii tein siinä jossain vaiheessa (se ei sattunu, kuten itsekki totesit ylempänä). Oliskohan ollu joku 3vk-4vk pois salilta ja sit pysty menee jo tekemäänki jotain työntöliikeitä ym. Dipit kumminkin unohdan kokonaan, enkä tee niitä enää ikinä (ainakaan painotettuja). Tälläset tarinat tänään.

Suositut

Back
Ylös Bottom