täysin vääränlainen treeni?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
semmosta asiaa kyselisin ku oon treenannu lähes 3 vuotta jo silleen että treenaan 2-3 kertaa viikossa koko kropan? eli MA:koko kroppa,KE:koko kroppa,PE:koko kroppa. meneekö metsään koko treeni?

semmosta asiaa kyselisin ku oon treenannu lähes 3 vuotta jo silleen että treenaan 2-3 kertaa viikossa koko kropan? eli MA:koko kroppa,KE:koko kroppa,PE:koko kroppa. meneekö metsään koko treeni?

Ei mene,mutta kolmen vuotta kun oot tehny ni pieni muutos vois tehä vaa hyvää

Treeni on toimivaa jos sillä kehittyy. Ei toimivaa jos ei kehity. Eri juttuja kokeilemalla oppii mitkä jutut toimivat ja mitkä ei ja ei voi arvostella tai tyrmätä eri treeniasioita etukäteen jos ei ole omakohtaista kokemusta toimivuudesta.

Miltä on kehitys näyttänyt? Onko tullut tulosta? Oletko kehittynyt mieleiseesi suuntaan? Jos ei ole tapahtunut haluttua tulosta, niin sitten asialla pitää tehdä jotain ja muuttaa palapelin osasia ja kokeilla taas, josko toinen yhdistelmä toimisi.

Mä en ole itse koskaan tajunnut miten joku voi palautua tollasesta kroppa 3 kertaa viikossa läpi treenistä??? Varsinkin jos oot nuorempi kaveri tai sulla on muuten vaan nopea aineenvaihdunta niin suosittelisin vähän treeniä kerralla ja mahdollisimman vähän sarjoja, mutta nekin sitten sitäkin kovempaa.
Esim:
Ma: Rinta + hauis, Rinta max. 8 sarjaa ja hauis max. 6 sarjaa.
Ke: Selkä + vatsat, Selkä max. 8-10 sarjaa.
Pe: Olkapäät + ojentajat, Olkapäät max. 6-8 sarjaa ja ojentajat max. 6-8 sarjaa.
Ma: Jalat, max. 12 sarjaa + pohkeet.

Oon itse tehnyt n. esim. rinta treeniin neljää erilaista liikettä, joista 2 ekaa raskaita punnerrus liikkeitä ja loput 2 liikettä hifistelyä ja pumppaamista. Hyvä lämpö alle ja pari sarjaa per liike.
Tietenkin niistä parista varsinkin punnerrusliikkeestä on pakko saada kaikki tehot irti, jotta homma toimii eli niin sanotusti peräsuoli puolimetriä ulkona...
Kaikki treenit pitäis vielä mahtua aika kevyesti tuntiin paitsi jalat :whip:
Jotenkin tuntuu, että ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä mitä on kovaa treenaminen :urjo:

Mä en ole itse koskaan tajunnut miten joku voi palautua tollasesta kroppa 3 kertaa viikossa läpi treenistä???

Aika usein mainittu, että mitä enemmän totutetaan kroppaa useammin treenaamiseen, niin kyllä se keho tottuu siihen. Toki jos vetää lihakset kerran viikkoon rikkihajallekatkipoikkiihanloppuunsaakkamitäikiniävoikuvitella, niin voihan se olla, että ei kerkeä palautua. Esim. lihaskivutkin lakkaavat/vähenevät jo aika tehokaasti sillä, että rasitetaan lihasta useammin tietyllä aikajaksolla, mutta ei viedä sitä edellämainittuun tilaan. Toki kaikille ei sovi kaikki, joten jos ei toimi, niin sitten ei kannata välttämättä hakata päätä tiiliseinään vaan etsiä itselle se toimiva juttu.

no mun mielestä mulla on tapahtunu kehitystä ja hyvin. eikä oo lihakset kipeenä kun muistaa venytellä.. oon 16-vuotias. mut täytyy miettii jaksottamista jos se ois parempi vaihtoehto kropalle. mun mielestä kroppa kestää tommostakin treeniä mut en tiedä mitä todellisuudessa sit on.

Itse olen huomannut että kaikista parhaiten kehityn juuri tuolla koko kroppa kolme kertaa viikossa menetelmällä.
Siinä on mielestäni moniakin hyviä puolia. Ensinnäkin lihashan kasvaa keskimäärin 36-48 tuntia treenin jälkeen. Voi olla kipeä pidempäänkin, mutta kehitys tapahtuu ymmärtääkseni tuona aikana. On siis (mielestäni) järjetöntä pitää aina viikon tauko lihasryhmän välillä. (Tuota kasvu aikaa voi käsittääkseni pidentää nostamalla mm. testosteronitasoja, mutta se on sitten ihan oma juttunsa)
Toiseksi, jos yksi treeni sattuu jostain syystä jäämään väliin, ei hätää, sillä tulee kuitenkin treenattua ainakin kaksi kertaa viikon aikana. Ei siis synny monen viikon taukoja yhdelle lihasryhmälle vain yhden treenin skippaamisen takia.

Nimi. 200kg, tuollaisen ohjelman salaisuus on se, että tehdään sen verran kevyemmin, että jaksaa treenata 3 kertaa viikossa. Homma siis pidetään niin kevyeneä, että lihakset ovat tuskin kipeät seuraavanakaan päivänä. Ainakin itse kehityn näin huomattavasti paremmin, kuin jos vetää kerran viikossa yhden lihasryhmän ihan piippuun. Painot siis pysyvät hiukka kevyempinä, joten sarjat saa tehtyä puhtaammin ja riski vammaantumiselle pienenee.
Jos haluaa egoilla salin kovimmilla painoilla niin 1-jakoinen ei ole paras vaihtoehto :D

Tärkeää tälläisissa ohjelmissa on progressiivisuus. Älä junnaa samojen painojen kanssa, vaan nosta aina kun pystyt. Ja jos tuntuu siltä, että ei vielä saa laitettua lisää painoa, niin tee yksi sarja lisää. Tai yksi toisto jokaiseen sarjaan. Vaihtele toistomääriä etc.
Monipuolisuus on tärkeää, sekä painossa, toistoissa, sarjoissa että liikkeissä.

Kannattaa lukea HST ja Arnolds golden six threadit.

Over and out :david:.
wall of text crits you for 5000

Eli siis, in conclusion, mielestäni tollanen 1 - jakoinen on paljn parempi kuin esim 3 jakoinen.
Moni ammattibodari lienee toista mieltä, mutta se mikä toimii ammati keharin kehossa, tuskin toimii minulla (tai testoboosterilla)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Painot siis pysyvät hiukka kevyempinä, joten sarjat saa tehtyä puhtaammin ja riski vammaantumiselle pienenee.

Muuten samaa mieltä, mutta parempi puhua pienemmästä volyymistä per treenikerta.

Painojen ei välttämättä tarvitse olla sen pienempiä kuin monijakoisessakaan, mutta sarjoja on oltava vähemmän per treenikerta. 1- tai 2-jakoinen on oikein tehtynä usein rankempi ohjelma kuin joku 4-5 jakoinen ja 1- tai 2-jakoisella pystyt itseasiassa nostamaan enemmän raskaampaa rautaa viikkotasolla. Monijakoisessa tulee lihasryhmälle toki monta sarjaa, mutta lopussa hermosto on niin lopussa, että joudut vitkuttamaan ihan jotain lelupainoja.

Esimerkki:

Oma ohjelmani on tällä hetkellä Bill Starrin 5*5 single factor jossa mm. etukyykkään kolmesti viikossa. Kahdella noista treenikerroista pyramidi päätyy tällä hetkellä yli 90% 1 RM nostoihin. Kyykkysarjoja tulee viikossa 15.

Jos tekisin tuota monijakoisella, niin en taatusti kyykkäisi jalkapäivänä 15 sarjaa ja tekisi vielä kahta noista sarjoista tuolla 90% painolla. Kyykyssä nuo kovat sarjat ehkä tulisivat muutaman kevyemmän kyykyn ohella, mutta sen jälkeen homma menisikin pikkuhiljaa eristäviin liikkeisiin ja pienempiin kuormiin. Koko treenin kuormitus jäisi viikkotasolla itseasiassa pienemmäksi.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom