Täällä erittäin ongelmallinen tapaus... Osaisko joku auttaa mut vauhtiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja niipu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ongelmana mulla on nykyään kilpirauhasen vajaatoiminta johon aloitettiin lääkitys viime marraskuussa, lääkitys ei ole alkanut auttamaan painoon oikein mitenkään. Ehkä välillä enimmät nesteet lähtee ja mulla näkyy jopa vyötärö mutta siinä se sitten onkin... Olen kuin soiva rantapallo suurimmaksi osaksi, osittain kyllä omaakin syytä kun jo nyt ihan protestoidakseni saatan mätätä kaikkea extra hiilaripitoista... :jahas: Ei vaan enää kiinnosta välittää, kun tuntuu että vaikka päällään seisos niin sitä on tämmönen tankki. Painoa on 70-74kg(vaihtelee nesteitten takia?) ja pituutta 161cm :nolo: Joskus aikoinaan, ennen lasten syntymää painoin sen 55kg ja se paino pysyi huoletta... Mutta tuo kilpirauhanen kyllä turvottaa ihmistä niin että hermot menee ja vielä kun se teettää väsymystä ja kaikkia muita mukavia oireita niin ei oikein innosta...

Oon mallia pitkä selkä ja lyhyet jalat ja arvata saattaa, että kaikki rasva kertyy mahaan, jalat ja kädet ei ikinä ole olleet mitenkään läskit aina suht timmissä kunnossa... Eli tämmönen keskikehon rakentaja :(

Mä ensinnäkin haluaisin tämän mahan mahdollisimman pieneksi ja kiinteeksi!! Ja jalkoihin ja peppuun oikein kunnolla massaa!
Toinen ongelma mulla on se, että lihakset kipeytyy tosi nopeasti ja herkästi, luultavasti johtuu tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ei näin nopee kipeytyminen ole mulle ikinä ollut "normaalia". Eilen hypin huvikseni ulkona "loikkatreeniä", aivot ja kunto olis jaksanut enemmän, mutta jalat suorastaan kramppasi ja kipeytyi melkein heti.

Mulla mitattiin estrogeenitaso ja sekin on alarajan alapuolella (mikä aiheuttaa myös lihas ja nivelkipuja), eli tämmöstä mukavaa "hormonaalista ongelmaa" riittää kyllä, mikä vaikuttaa tosi paljon siihen mitä jaksaa ja mitä ei vaan kroppa jaksa vaikka pääkoppa jaksais. Ai niin, ja en ole mikään vanha mummo vaan ihan 25v. että en mä vielä haluaisi ehtoopuolella olla mutta ruumis tuntuu olevan.

Että miten ihmeessä tässä pääsis edes alkuun kun kroppa pistää vastaan, tiedän että ruokavaliolla se suurin muutos tapahtuu, mutta viimeksi kun yritin laihduttaa lähti tasan ne nesteet 4-5kg ja sen jälkeen painon lasku tyssäs vaikka tein mitä. Tuokin tyypillistä siis vajaatoiminnasta kärsivälle.

Ja onko jotain vinkkiä millä ihmeellä mä saisin noi lihakset kestämään enemmän ettei ne kramppaisi niin äkkiä? Syön normaalit monivitamiinit päivittäin + möllerin vahva omega 3, multa on mitattu useaan otteeseen kalsiumtasot ym. ja ne on ihan normaalit. Kolestroli 3,3. Puutoksista en kärsi ainakaan tietoisesti.

Ja ai niin, mulla on vielä karseet niska-hartiaongelmat mihin oon nyt tehnyt jumppaa ja se on jo helpottanut jonkin verran, mutta joskus huimaus on tosi voimakasta ja tätä on kärsitty jo kauan...

Oon nyt kotona heilunut kahvakuulan kanssa jo kuukaudenpäivät, välillä tullut joitain taukoja kun olotila laski niin huonoksi... Mutta nyt taas tehnyt sillä joka toinen päivä, aika yläkroppa ja keskivartalo painotteisia liikkeitä...

Nyt vaan oikeasti tuntuu sille että tekisin mitä vaan, että voisin olla taas normaali kokoinen... On aina ollut intohimo näihin lihastenkasvatusjuttuihin ym. Johtunee ehkä siitä, ettei lihaksen kasvu ole ollut ongelma. Meidän suvun naisilla varmaan vähän sukuvika matalat naishormoonit ja lihasten herkkä kasvu... Äiti näyttää sille kuin kävis salilla vaikka ei ole ikinä siellä käynytkään... Mistäköhän tuokin ilmiö johtuu? Nyt kun oon enemmän perehtynyt hormooneihin ja niiden toimintaan, niin loppupeleissähän tuokaan ei varmaan normaalia naiselle ole... ?

Oikeastaan nämä fitnesjutut olleet unelma ihan pikku kersasta saakka. Nyt mä haluaisin jo tehdä jotain enkä unelmoida. Tämä kilpparin vajaatoiminta ihan pysäytti mut todellisuuteen, ettei vanhuus tule yksin ja pakko sitä on jotain alkaa tekemään että pysys normaali mitoissa kun se ei enää niin helppoa olekaan.

Mun tämä tarina on niin pitkä, etten osannut mihinkään ketjuun lähtee kyselee, joten pahoittelut kun tein ehkä turhan aloituksen mut nyt mä kaipaisin jotain oikeita neuvoja ja vinkkejä! Ja kohtalontovereilta olis mukava kuulla jotain tsemppausta kans :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Painonpudotus ja lihaksenkasvatus on aina valtaosaksi ruokavaliosta kiinni, jos laittaisit tähän hiukan esimerkkiä ruokavaliostasi ja treeneistäsi, niin saisi hiukan kuvaa siintä millaisilla muutoksilla tavoitteita saataisiin oikeaan suuntaan.

No tuota... Ruokavalio on ihan päin peetä... Syön oikeastaan ihan mitä sattuu ja milloin sattuu. Aamupalan pyrin syömään useinkin, mutta joskus sekin jää väliin ja sittenhän siinä tapahtuu niin että illalla puntataan senkin edestä ruokaa tai se syöminen sitten painottuu iltapäivään ja iltaan. Aamupala saattaa mulla olla terveellisinä päivinä puuroa, siihen sokeria ja voita tai hilloa + monta kuppia kahvia. Epäterveellisinä päivinä se voi olla vaikka kaksi vehnäpaahtoleipää juustolla, kinkulla ja kurkulla, + jugurtti ja kahvia tulee juotua aamusin semmoset 3kuppia, tietenkin maidolla ja aika usein siihenkin lykkään sokeria. Mua oikeasti jo huvittaa kun tajuan millanen tämä mun ruokavalio on... :D Mutta tästähän se sitten lähtee, ihtensä julkisesta nöyryyttämisestä... :D

Sitten saatan iltapäivään asti syödä muutaman leivän tai jonkun leivoksen tai jotain muuta, millä saa täytettyä mahaa iltapäivään asti, kahvia menee kans tuona aikana jonkin verran, ehkä taas se 3kuppia?

Mä haluaisin syödä jo puolenpäivän maissa jo ensimmäisen lämpimän ruuan, mutta sitä ei vaan tule jostain syystä tehtyä, se jää periaatteessa välistä kokonaan enkä tiedä mitä tapahtuisi jos lisäisin sen nyt ruokavalioon... Koska viime keväänä kun alkoi tämä kilppari ongelma, niin siinä kävi niin, että kun aloin syödä terveellisesti monta kertaa päivässä, niin mun paino alkoi nousta. Tuohon lisäksi tein majotussiivoustyötä, mikä oli tosi raskasta ruumiillisesti, jatkuvaa portaiden hyppäämistä edestakasin ja lakanoiden repimistä peitoista ennätysvauhtia, juoksemista yleensäkin edestakasin 8h. Olin melkein joka päivän jälkeen ihan kuitti ja varmasti kulutinkin syömääni, niin silti mä lihoin 4kuukauden aikana 5kiloa!! Normaali "minä" olisi varmaan laihtunut tuona aikana sen 10kiloa, mutta ei, minä vaan lihoin...

Sitten iltapäiväksi teen kunnon ruuan, mikä on perus kotiruokaa, ja annoskoko voi olla välillä aika iso... Mulla on kausia, että on ihan sellainen pohjaton nälkä olo vaikka olisi just syönyt. Toisena hetkenä saattaa olla että ruokahaluja ei ole yhtään, menee alas ehkä yksi leipä ja muutama lasi vettä. Mutta noita ruokahaluttomia kausia on ollut harvemmin, enkä tiedä mistä ne johtuu mutta laitan tämän mun seilaavan ruokahalun myös hormoonien piikkiin...

Illalla sitten syön ehkä muutaman leivän... Ja liian usein jotain syön jotain herkkua siihen päälle... Ja saatan juoda illallakin pari kuppia kahvia :D Että sitä juon ilmeisesti ihan liikaa... Mutta itsestä tuntuu, että tämän vajaatoiminnan takia hidas aineenvaihdunta vaikeuttaa hommaa aika paljon, tai sille musta vaan tuntuu että kerään kaikki mahdolliset moskat kroppaani eikä kuona aineet tai mitkään lähde liikkeelle vaikka tekisin mitän, silti oon sellanen pöhöttynyt.
Mutta vähähiilihydraattista ruokavaliota kilpparivaivaisille suositellaan ja se oikeastaan huokuttelisi... Mut ei tiedä edes mistä alottaisi, kun ei tunnu tuloksia tulevan mitenkään, mitään sellasta mikä kannustas jatkamaan.

Joka toinen päivä on tuolla kahvakuulalla tehnyt jumppaa, välillä saattanut tulla ehkä viikon tauko. tuota jumppaa teen lähinnä tuon pahan niska ja hartiajumin takia, eli oon yrittänyt parantaa vatsalihasten kuntoa + siihen muita yläkropan liikkeitä. En mä tiedä onko tuossa joka toinenpäivä tekniikassa mitään järkeä, mutta huimausta se on onneksi helpottanut ja oikeastaan poistanut sen. Mutta edelleenkin on ajoittain puristava tunne päässä ja näön sumenemista. Oudosta leukasärystäkin oon kärsinyt jonkin aikaa... Mut ei nuo lääkärit sano niihin mitään...

Lenkillä en käy säännöllisesti, joskus kun tuntuu ettei pääse montaa sataametriä niin jo jalat kramppaa tai tuntuu että hengästyy tosi nopeasti.. Mut sitkeesti kumminkin pyrin lähtee, kun tulee tilaisuus, ei kestä muuten pää tätä vaivasuutta ja sitä toivoo että jokin kerta sitä vaan pystys menee kuin muutkin ihmiset :D

Vettäkin juon vaihtelevasti, joinain päivinä sen juonti jää kokonaan, etten juo kuin kahvia ja välillä taas juon sen 1-2litraa päivässä. Nyt oon yrittänyt tuon asian kanssa tsempata, pakko yrittää kaikki keinot että jos jokin vaan parantaa vointia :) Ettei kärsi jostain ihan jonkun typerän jutun takia... Tuossa mun syömässä multivita plussassa on kaikki hivenaineetkin mukana, joskus oon kyllä vetänyt ihan pelkkää magnesiumiakin tabletteina, mutta eikös se ole sama jos sen syö tuommoisen monivitamiinin mukana kuin söis sen erillisenä tablettina??

Onkohan jotain luontaistuotetta tai vastaavaa, millä voisi saada vähän vauhtia aineenvaihduntaan ja tähän pöhöttyneisyyteen??
Kaupassa oon nähnyt jotain vihreätee kapseleita, onko niistä mitään iloa?

Juo vettä ja syö säännöllisesti , paras konsti aineenvaihdunnan ja pöhöttyneisyyden hoitoon. Itseä turvottaa ainakin jos vedenjuonti jää liian vähälle. Unohda tuollaiset vihreätee/kofeiini tuotteet nesteenpoisto mielessä, sillä ongelma saattaa ratketa nimenomaan ruokailutottumuksia muuttamalla. Monissa monivitamiini valmisteissa magnesium on magnesiumoksidi muodossa joka on imeytyvyydeltään huonompi laatuista kuin magnesiumsitraatti (jota saa esim apteekista) ja saattaa aiheuttaa mahavaivoja. Muista myös syödä suolaa kohtuudella elektrolyyttitasapainon takia,hyviä suoloja eikä mielelllään kemiallisesti puhdistettuja ja loppuun saakka käsiteltyjä.

Varmaan kannattais muuttaa ruokailutottumuksia ja koventaa treeniä eikä syyttää omaa hormonitoimintaa kaikesta mahdollisesta. Kilpirauhasen vajaatoimintakin kun taitaa olla suurimmassa osassa tapauksista itse aiheutettua. "Tuntuu että hengästyn tosi helposti kun käyn lenkillä ja joudun lopettamaan..." "Jalat alkoivat kipeytymään kun treenasin niitä salilla...." "Syön sokeria ja hiilareita ihan helvetisti, mutta lihominen johtuu tosiaan vaan noista hormonijutskista..."

Varmaan kannattais muuttaa ruokailutottumuksia ja koventaa treeniä eikä syyttää omaa hormonitoimintaa kaikesta mahdollisesta. Kilpirauhasen vajaatoimintakin kun taitaa olla suurimmassa osassa tapauksista itse aiheutettua. "Tuntuu että hengästyn tosi helposti kun käyn lenkillä ja joudun lopettamaan..." "Jalat alkoivat kipeytymään kun treenasin niitä salilla...." "Syön sokeria ja hiilareita ihan helvetisti, mutta lihominen johtuu tosiaan vaan noista hormonijutskista..."
Samoja viboja sain itekkin. Nyt se ruokavalio kuntoon ensiksi niin kyllä se paino alkaa tippumaan. Turhaan mietit jotain nestepöhöä kun kropassa on paljon rasvaa mikä pitäisi polttaa pois. Siis syötkö nyt tyroksiinia ja millä annoksella jos kerran se kilpirauhasen vajaatoiminta todettu? Kyllä se vähän auttaa mutta ei todellakaan ole mikään oikotie onneen. Omalla kohalla se lähinnä piristää sen verran että pystyy treenaamaan. Ylimääräset herkut helvettiin ja rupeat tekemään kyykkyä ja maastavetoa ym, kunnon moninivelliikkeet polttavat huomattavasti enemmän kaloreita ja kasvattavat lihaksia mitkä polttavat lisää kaloreita.

Totta. En mäkään näe mitään järkeä siinä, että tilannetta jotenkin koittaisi lähteä paikkaamaan vaikka vihreää teetä juomalla, saati millään vitamiineilla, kun ei ne ihmeitä tee, (ihan pisara meressä), saati perimmäistä ongelmaa poista. Ja jossa hyvä on, että se on sentään tiedossa. Nyt sitten olisi vaan se kenties haastavampi juttu, eli lähteä tilannetta ratkomaan oikeasti.

Ja sitä helpottamaan suosittelisin, että teet muutoksia vähitellen, ja teet niistä konkreettisia tekoja tuon jotain, vähemmän, ehkä pitäis -linjan sijaan. Näitä konkreettisia alkusteppejä voisivat olla vaikka seuraavat säännöt näin alkuun:
- Juon joka päivä kolme litraa vettä
- Juon maksimissaan pannullisen kahvia päivässä
- En syö päivän pääaterialla pastaa, riisiä tai perunaa, vaan korvaan ne vihanneksilla ja kasviksilla
- Syön kalaa (se oikea Omegakolmosen lähde) vähintään kerran viikossa
- En herkuttele illalla

Näilläkin pääset jo alkuun, ja saattaapi olla, että heti olo jo kohenee ja energiaa riitää lenkillekin, ja herää motivaatio petrata hommaa enemmänkin.

Ruokavalio tosiaankin auttaa. Karppaus on todettu hyväksi kilpparin vajaatoiminnassa. Kannattaa tutustua karppaus.info sivustolla olevaan foorumiin missä juurikin puhutaan vajaatoiminnasta ja ruokavaliosta.

Edit: Tyydyttynyt rasva yleensäkin stimuloi kilpirauhasta ja auttaa sitä pelaamaan oikealla tavalla. Kookosöljy on sitten yksi parhaimmista. Sitä 30-50ml/vrk voi auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Totta. En mäkään näe mitään järkeä siinä, että tilannetta jotenkin koittaisi lähteä paikkaamaan vaikka vihreää teetä juomalla, saati millään vitamiineilla, kun ei ne ihmeitä tee, (ihan pisara meressä), saati perimmäistä ongelmaa poista. Ja jossa hyvä on, että se on sentään tiedossa. Nyt sitten olisi vaan se kenties haastavampi juttu, eli lähteä tilannetta ratkomaan oikeasti.

Ja sitä helpottamaan suosittelisin, että teet muutoksia vähitellen, ja teet niistä konkreettisia tekoja tuon jotain, vähemmän, ehkä pitäis -linjan sijaan. Näitä konkreettisia alkusteppejä voisivat olla vaikka seuraavat säännöt näin alkuun:
- Juon joka päivä kolme litraa vettä
- Juon maksimissaan pannullisen kahvia päivässä
- En syö päivän pääaterialla pastaa, riisiä tai perunaa, vaan korvaan ne vihanneksilla ja kasviksilla
- Syön kalaa (se oikea Omegakolmosen lähde) vähintään kerran viikossa
- En herkuttele illalla

Näilläkin pääset jo alkuun, ja saattaapi olla, että heti olo jo kohenee ja energiaa riitää lenkillekin, ja herää motivaatio petrata hommaa enemmänkin.

Kiitos, tämmöstä neuvoa mä kaipasin :)
Enkä mä oikeasti luule että mä joillain pillereillä laihtuisin, vaan ajattelin että jos jokin olis edes vähän auttanut ;)

Enkä pistä kaikkea hormoonien syyksi, mutta on se välillä kieltämättä kinkkistä kun aineenvaihdunta ei toimi normaalisti vaikka kuinka urheilisit.

Jos ajattelis, että alkaisin syömään niin että hiilareita olis mahdollisimman vähän, niin entäs vaikka kaurapuuro? Eikö noi puurot ole ihan jees? Kun ei muista enää mitään näistä jutuista...

Joskus aikoinaan söin tosiaan niin että mahdollisimman vähän hiilareita, vähän sianlihaa, käytin enimmäkseen nautaa ja suosin kanaa ja kalaa ja kasviksia mahdollisimman paljon joka aterialla tai laittoi edes leivän päälle ne kurkkuviipaleet jos ei muuta. Ja proteiinia tietty :)
Ja herkkupäivä oli kerran viikossa...
Mut ei se sillon hoikempanakaan paljoa vaatinut kun jo paino nousi..

Mutta ei sitä vajaatoimintaa kyllä itse saa aiheutettua millään :D Se kun vaatii tulehdustilan sinne rauhaseen, mikä siis kaikista yleisin syy vajaatoimintaan.

Marraskuussa näytti lukemat tsh 6 ja t4v 10,3 , eli selvä vajaatoiminta lääkärin mukaan... Ja tuolloin aloitettiin lääkitys, eli oon ehtinyt syömään tyroksiinia 4kk eli ei tässä ajassa vielä mitään ihmeitä voi tapahtua, paraneminen voi kestää vuodenkin. Ja annos on 1 ja 1/4tablettia tällä hetkellä... Ilmeisesti sitä vielä nostetaan tuosta, kun sen aika on...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Karppaus on todettu hyväksi kilpparin vajaatoiminnassa. Kannattaa tutustua karppaus.info sivustolla olevaan foorumiin missä juurikin puhutaan vajaatoiminnasta ja ruokavaliosta.

En epäile yhtään. Mutta erikoisruokavalio sekin. Joten ehkä helpompaa olisi aloittaa nykyisen ruokavalion siistimisestä, kohtuullistamisesta ja monipuolistamisesta. Ja jos se ei auta, niin sitten koklata muuta.

Kiitos, tämmöstä neuvoa mä kaipasin :)
Enkä mä oikeasti luule että mä joillain pillereillä laihtuisin, vaan ajattelin että jos jokin olis edes vähän auttanut ;)

Enkä pistä kaikkea hormoonien syyksi, mutta on se välillä kieltämättä kinkkistä kun aineenvaihdunta ei toimi normaalisti vaikka kuinka urheilisit.

Jos ajattelis, että alkaisin syömään niin että hiilareita olis mahdollisimman vähän, niin entäs vaikka kaurapuuro? Eikö noi puurot ole ihan jees? Kun ei muista enää mitään näistä jutuista...

Joskus aikoinaan söin tosiaan niin että mahdollisimman vähän hiilareita, vähän sianlihaa, käytin enimmäkseen nautaa ja suosin kanaa ja kalaa ja kasviksia mahdollisimman paljon joka aterialla tai laittoi edes leivän päälle ne kurkkuviipaleet jos ei muuta. Ja proteiinia tietty :)
Ja herkkupäivä oli kerran viikossa...
Mut ei se sillon hoikempanakaan paljoa vaatinut kun jo paino nousi..

Kiva jos jotain jeesiä! :)

Se mikä jokaiselle toimii hiilareiden määrän osalta juurikin esim. turvotusta ajatellen, on vähän sellainen, ettei auta kuin kokeilla. Mutta eivät hiilarit siis mitenkään kiellettyjä ole, niiden määrää vaan on hyvä monasti kohtuullistaa. Ja esim. aamullahan puuro on oikein hyvä vaihtoehto.

Sitten taas päivällä juurikin tuhti hiilariannos helposti väsyttää ja turvottaa, ja siihen mielestäni helppo ratkaisu on korvata ja keventää hiilareiden määrää kaikella vihreällä. Salaatteihin kannattaa ehdottomasti lisätä myös siemeniä ja pähkinöitä, niin saat silläkin tavalla niitä ruokaisammaksi, ja ennenkaikkea takaat hyvien rasvojen saantia. Unohtamatta sitä, että siinä salaatissa on kuitenkin vähemmän kaloreita verrattuna esim. pastaan. Mä aloitin oman ruokavalioremontin viime keväänä juurikin tuolla tavalla, eli asia kerrallaan, ja konkreettisia päätöksiä sen 'vähemmän jotain' sijaan, enkä voi kuin suositella. :)

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja kun todettiin, se motivoi nimenomaan pitämään huolta omasta kropasta. Liikunta on mulla ehdoton keino pitää kroppa käynnissä, jos en liiku, niin lihakset menee jumiin ja kroppa menee horrostilaan. Kuulostaa, että yleiskuntosi on huono, osaltaan se on vajiksen syytä, osaltaan jotain muuta. Ala lenkkeillä säännöllisesti, jotta saat peruskuntoa ylös. Esim. 3-4 kertaa viikossa vaikka ihan nopeaa kävelyä niin, että syke nousee 60-75% maksimisykkeestä. Lihaskuntotreeniä voit tehdä jaksamisen mukaan, sitten enemmän ja tavoitteellisemmin, kun saat kilppariarvot edes lähelle viitearvoja.

Opettele syömään kunnollisia aterioita, ei leipää joka aterialla!! Ihan ok, esim. syödä aamulla kaksi leipäpalaa ja kasviksia, vähärasvaista leikkettä. Lounaaksi 150g lihaa/kanaa/kalaa ja paljon kasviksia, vähän perunaa/riisiä, välipalaksi rahkaa, hedelmä tai marjoja, pieni määrä pähkinää. Päivällinen sama kun lounas eikä mitään leipää jos syöt aterialla jotain muuta hillarinlähdettä. Iltapalaa voi varioida sen mukaan, onko treeni takana vai onko ollut sohva selässä koko illan.

Hiilareista sen verran, että vajis tekee väsymystä ja nopeat hiilarit piristää -hetkellisesti, jonka jälkeen väsymys on kahta kauempaa. Hiilarit on sinänsä ok, kunhan ne ovat hyvälaatuisia ja suhteessa kulutukseen. Jos liikut miten sattuu, vähän ja epäsäännöllisesti, niin eipä niitä hiilareita paljoa tarvitse silloin, joku 150-200 grammaa riittää painoa pudottavalle naiselle. Eli karsi ruokavaliosta sokeri, höttöhiilarit eli vaalea leipä, pastan voi myös jättää pois, samoin sokeriset juomat, kaikki makeat pullat, karkit ja muu moska. Hyviä hiilarin lähteitä on mm. täysjyvätuotteet, kasvikset ja hedelmät kohtuudella, samoin riisi kohtuudella. Korvaa hiilareita proteiinilla, se pitää nälkää. Pari viipaletta kurkkua ei kata kasvisten tarvetta...pitäisi mennä puoli kiloa kasviksia/marjoja/hedelmiä päivässä. Kunnollisesta ruuasta saa myös hyvää ja nautittavaa, ei tarvi olla mikään ruokavalionatsi.

Voit merkata syömisiä kiloklubi.fi.lle, sieltä saat osviittaa makroista. esim. rasvaa 30%/25-30% proteiinia/40-45 %hiilaria on sopiva suhde dieetille.

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja kun todettiin, se motivoi nimenomaan pitämään huolta omasta kropasta. Liikunta on mulla ehdoton keino pitää kroppa käynnissä, jos en liiku, niin lihakset menee jumiin ja kroppa menee horrostilaan. Kuulostaa, että yleiskuntosi on huono, osaltaan se on vajiksen syytä, osaltaan jotain muuta. Ala lenkkeillä säännöllisesti, jotta saat peruskuntoa ylös. Esim. 3-4 kertaa viikossa vaikka ihan nopeaa kävelyä niin, että syke nousee 60-75% maksimisykkeestä. Lihaskuntotreeniä voit tehdä jaksamisen mukaan, sitten enemmän ja tavoitteellisemmin, kun saat kilppariarvot edes lähelle viitearvoja.

Jep, sama on mulla, sitä menee niin kankeaks kuin olla ja voi jos ei tee mitään! Se ero tässä varmaan entiseen terveeseen minään olikin, että pysyi vetreänä vaikkei aina ihmeemmin mitään tehnytkään. Mutta nyt se kroppa on alkanut suorastaan vaatia, että pitää tehdä jotain, muuten käy niin työkyvyttömäksi kuin olla ja voi. Tunnen ihteni suorastaan mummoksi välillä... :jahas:

eiköhän tämä tästä lähde sujumaan :)

150-200 grammaa hiilaria on aika paljon mielestäni. Siskoni ottaa maksimissaan 50g/päivä. Tosin ihmiset on erilaisia ja kaikille ei sovi kaikki. Myöskään viljat ei välttämättä sovi, mutta sehän nyt on ihan itse kokeiltavaksi. Itse söisin niin, että rasvaa on 50-70% riippuen vähän aktiivisuudesta.

150-200 grammaa hiilaria on aika paljon mielestäni. Siskoni ottaa maksimissaan 50g/päivä. Tosin ihmiset on erilaisia ja kaikille ei sovi kaikki. Myöskään viljat ei välttämättä sovi, mutta sehän nyt on ihan itse kokeiltavaksi. Itse söisin niin, että rasvaa on 50-70% riippuen vähän aktiivisuudesta.

Huoh. Ensinnäkin, mihin tämä perustuu? Oisko sulla tieteellisiä tutkimuksia tmv. lähteitä. Itse olen ERITTÄIN skeptinen paleo-karppaus-gluteeniton ym. muotiruokavalioiden jne. suhteen. Tieteellinen näyttö niistä on surkeaa. Toiseksi, en ymmärrä, että miksi syömisestä pitää tehdä niin helvetin vaikeaa, ja noudattaa jotain todella rajoitettua ruokavaliota ilman kunnon perusteita. Lisäksi en suosittelisi vetämään rasvaa kaksin käsin, kun paino on ap:lla ongelma.

Lisäksi, kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, ja ap haluaa pudottaa painoa, joten omahoidon tavoitteena on saada aineenvaihdunta toimimaan tehokkaasti eli mahdollisimman suurilla kaloreilla hidas painonpudotus eikä nopea painonpudotus pienillä kaloreilla-> vaurioitunut aineenvaihdunta sekoaa entisestään. Toki hiilarirajoitus on tehokas keino hallita painoa, mutta kannattaa miettiä onko 50grammaa liian vähän. Itse en menisi missään olosuhteissa alle 100 gramman hiilareiden kanssa.

Huoh. Ensinnäkin, mihin tämä perustuu? Oisko sulla tieteellisiä tutkimuksia tmv. lähteitä. Itse olen ERITTÄIN skeptinen paleo-karppaus-gluteeniton ym. muotiruokavalioiden jne. suhteen. Tieteellinen näyttö niistä on surkeaa. Toiseksi, en ymmärrä, että miksi syömisestä pitää tehdä niin helvetin vaikeaa, ja noudattaa jotain todella rajoitettua ruokavaliota ilman kunnon perusteita. Lisäksi en suosittelisi vetämään rasvaa kaksin käsin, kun paino on ap:lla ongelma.

Lisäksi, kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, ja ap haluaa pudottaa painoa, joten omahoidon tavoitteena on saada aineenvaihdunta toimimaan tehokkaasti eli mahdollisimman suurilla kaloreilla hidas painonpudotus eikä nopea painonpudotus pienillä kaloreilla-> vaurioitunut aineenvaihdunta sekoaa entisestään. Toki hiilarirajoitus on tehokas keino hallita painoa, mutta kannattaa miettiä onko 50grammaa liian vähän. Itse en menisi missään olosuhteissa alle 100 gramman hiilareiden kanssa.

Kyllähän niitä tutkimuksia löytyy jos viitsii etsiä, mutta mitä hyötyä niitä on tähän laittaa jos asenne on jo tuo. Itse en ole nähnyt yhtään luotettavaa tutkimusta joka puhuisi laihduttamisesta joka onnistuu korkealla hiilihydraattimäärällä. Mainitset, että hiilarirajoitus on tehokas keino hallita painoa, mutta miksi 50 grammaa hiilaria on liian vähän? Perustuuko tämä johonkin tutkimukseen? Kuten sanoin siskoni syö 50 grammaa hiilaria. Hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja on karppauksella laihtunut ja saanut aineenvaihdunnan pelaamaan.

Laihduttaminen korkeilla hiilihydraateilla on aika vaikeaa. Kun nautit paljon hiilihydraatteja nousee insuliinitaso korkeaksi. Kun insuliini sitten laskee jyrkästi on sinulla taas kova nälkä ja on taas vedettävä niitä hiilareita. Tästähän herkuttelu ja ylensyönti monilla johtuu. Runsas insuliini myös kerää rasvaa kroppaan ja estää laihtumisen.

Leipä nostaa muuten verensokeria lähes yhtä tehokkaasti kuin puhdas sokeri. Jokainen voi tämän testata ihan itse. Verensokerimittari maksaa 10-15€. Siitä sitten vaan kokeilemaan miten verensokerit heiluu.

Tässä hyvä video joka kannattaa katsoa jos ei karppausta ymmärrä:
http://youtu.be/GC1vMBRFiwE

Riippuu varmaan onko tuo kilpirauhasen vajaatoiminta paisuttanut miten paljon, että jos mulla olis enemmänkin ylipainoa eikä ne liikahtaisi minnekään ilman erikoisempia ruokavalioita, niin kokeilisin tuota vhh-karppausta. Eilen hoksasin että mun estrogeenin puute(aiheuttaa tahatonta laihtumista) on tainnut pitää ne älyttömät kilokertymät kurissa. Oon kuullut että moni nainen joka kärsii tästä vaivasta on lihonut huoletta 20-30kg. Itelle tuo itse vajaatoiminta on tuonut n.10kg tietoisesti, muu paino onkin sitten raskauksien jäljiltä...

Tänään alotin sitten aamun juomalla vähän reilummin vettä, puuroa ja valion soppaa, ja kahvia :D
Ajattelin, että voisin nyt alkaa kiinnittää enemmän huomiota vedenjuontiin, hiilareihin ja sokeriin, noi jälkimmäiset on ne paheet joita oon ihan tahallaankin syönyt liikaa... :/ Ja tietysti rytmittää syömisiä, enkä puputtais leipää pitkin päivää :D

Pakko vastata tähän vaikkei mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa olekkaan.

Itse oon reilusti ylipainoinen.
Viime toukokuussa painoa oli 160cm kropassa 120kg ja päässä naksahti.

Tein täydellisen ruokaremontin.
Vaalea vilja pois ja kasvikset tilalle.Lisää lihaa,kalaa,munia,raejuustoa jne ja ateriarytmi niin että kolmen tunnin välein syönti niin ei kerkeä tulla se nälkä jonka johdosta ennen söin ku hevonen ja kaikkea paskaa.

Kunnollinen aamiainen eli puuro veteen keitettynä,raejuustoa ja ruisleipää kalkkunalla tms plus vaihdoin levitteet avokadoon.

Lämmin lounas,välipaloiksi banaania ja rahkaa tai munia ja lämmin päivällinen.Iltapalaksi vielä tonnikalaa ja kasviksia tai vastaavaa.

Tänään vaaka näyttää 103kg ja 40kg ois vielä pudotettavaa.

Alotin pari kuukautta sitten salilla käymisen sekä uinnin ja vesijuoksun.

Paino on nyt juminu reilun kuukauden mutta en jaksa stressata koska vaatteet löystyy ja jaksaminen on totaalisen eti luokkaa ku entisessä elämässäni.

Otin aluksi personal trainerin mutta nopeasti jumppapohjanen saliohjelma muuttui täältä metsästettyyn "Koko kroppa kerralla by Arc" ohjelmaan ja sillä oon nyt sitten veivannu menemään.

Tuntuu hyvältä!

Itse vielä vuosi sitten käytin liikkumaan lähtemisen tekosyynä leikattua polveani.
En muka voinu tehdä mitään ku jalka ei kestä.
Mutta kestäähän se :)

Ei muuta ku rohkeasti muuttamaan ruokavalio paremmaksi ja tsemppiä! :)

Ps. Tänään syön laskiaispullan koska vaimo leipoo (ennen olisin syöny 5 vähintään).Kaikesta ei tarvi luopua mutta kohtuu mukana herkutteluiss.

Zone-sarja -42%
Pakko vastata tähän vaikkei mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa olekkaan.

Itse oon reilusti ylipainoinen.
Viime toukokuussa painoa oli 160cm kropassa 120kg ja päässä naksahti.

Tein täydellisen ruokaremontin.
Vaalea vilja pois ja kasvikset tilalle.Lisää lihaa,kalaa,munia,raejuustoa jne ja ateriarytmi niin että kolmen tunnin välein syönti niin ei kerkeä tulla se nälkä jonka johdosta ennen söin ku hevonen ja kaikkea paskaa.

Kunnollinen aamiainen eli puuro veteen keitettynä,raejuustoa ja ruisleipää kalkkunalla tms plus vaihdoin levitteet avokadoon.

Lämmin lounas,välipaloiksi banaania ja rahkaa tai munia ja lämmin päivällinen.Iltapalaksi vielä tonnikalaa ja kasviksia tai vastaavaa.

Tänään vaaka näyttää 103kg ja 40kg ois vielä pudotettavaa.

Alotin pari kuukautta sitten salilla käymisen sekä uinnin ja vesijuoksun.

Paino on nyt juminu reilun kuukauden mutta en jaksa stressata koska vaatteet löystyy ja jaksaminen on totaalisen eti luokkaa ku entisessä elämässäni.

Otin aluksi personal trainerin mutta nopeasti jumppapohjanen saliohjelma muuttui täältä metsästettyyn "Koko kroppa kerralla by Arc" ohjelmaan ja sillä oon nyt sitten veivannu menemään.

Tuntuu hyvältä!

Itse vielä vuosi sitten käytin liikkumaan lähtemisen tekosyynä leikattua polveani.
En muka voinu tehdä mitään ku jalka ei kestä.
Mutta kestäähän se :)

Ei muuta ku rohkeasti muuttamaan ruokavalio paremmaksi ja tsemppiä! :)

Ps. Tänään syön laskiaispullan koska vaimo leipoo (ennen olisin syöny 5 vähintään).Kaikesta ei tarvi luopua mutta kohtuu mukana herkutteluiss.

Millaiset sulla on päivän ruokamakrot? Jos laitat vaikka parin päivän kalorit, rasva, proteiini, hiilarin määrät, niin katotaan sitten.

Mites uni ja vatsantoiminta? Jos nukut liian vähän niin se nostaa kropan stressitasoa, lisää syömistä ja alentaa kulutusta siitähän kasvava vatsa tykkää eikä palautumista tapahdu. Kilpparin vajaatoiminnassa usein voi ruuansulatus heikentyä (vatsahappojen vähyys, haima ei eritä entsyymejä ohut suoleen pilkkomana ravintoa) ja sitä kautta tulla puutostiloja vaikka niitä ei itse huomasikaan. Kramppaamiset usein johtuvat liian vähäisestä suolasta, nesteistä sekä alhaisesta magnessiumin määrästä.

Magnessiumin kanssa kannattaa olla huolellinen ja jättää oksidit hyllylle, niistä tulee lähinnä ripuli. Sitraatti, kelaatti, glysinaatti etc toimivat paremmin ja jos hifistelee niin voi ottaa kahta eri laatua nopeuttaakseen imeytymistä. Kannattaa myös nauttia viimeisen aterian kanssa illalla eikä vetää tyhjään vatsaan. Ja maitohappobakteerit mukaan.

Itse olen voinut paremmin kun lopetin ketokarppaamisen ja hiilarimäärä pyörii siinä 100g +-20g hujakoilla. Liiat hiilarit tuovat sitten muut pullukalle tyypilliset ongelmat... Jos treenaa pari kertaa päivässä niin joku bataatti/peruna/riisi annos treenin jälkeisellä aterialla on hyvä ajatus niin jaksaa toiset treenit.

Mitä noihin liikkumis kipuihin tulee niin kipeämmäksi tulee ellei liiku. Jos ei muuta niin ulos kävelemään. Lihaskivutkin useimmiten hellittävän parin viikon kuluessa jos liikkumista jatkaa säännöllisesti.

Saattaisitko mahdollisesti purra öisin? Voi olla yksi syy niska/kasvo/silmä oireisiin tai sitten ei..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom