Täällä erittäin ongelmallinen tapaus... Osaisko joku auttaa mut vauhtiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja niipu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaa ottaa huomioon että vähähiilihydraattinen ruokavalio ei tarkoita ketokarppaamista... Jättää turhat viljat, sokerin, enimmät perunat/bataatit/riisit pois ja korvaa ne kasviksilla. Syömisen epäsäännöllisyys on monilla myös ongelma jolloin annoskoot tulevat helposti isoiksi. 2-4h välein ruokaa suuhun. Joka aterialla annos proteiinia sekä kasviksia/hedelmiä/marjoja.

Kaikkea ei myöskään välttämättä kannata muuttaa kerralla, käy helposti niin että motivaatio ja energia loppuu kesken. Aloita vaikka yksi juttu kerrallaan. Ensin uni ja lepo kuntoon käytä siihen vaikka viikko tai 2, sen jälkeen vatsa ja ruokailu. Opettele ensin syömään sopiva määrä aterioita, kun se sujuu säädä ruoka-aineet kohdilleen ja sitten voi panostaa liikuntaan enemmän.

Lopuksi vielä kaikki on itsestä kiinni. Sitä voi jäädä joko sohvalla vetään suklaata ja itkeä paskaa oloa tai sitten lähteä vaikka vain kävely lenkille. Pari vuotta sitten päätin olla tuo jälkimmäinen ihminen, vaikka painon kanssa vielä tapellaan olen silti paremmassa kunnossa kuin koskaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kaloreita 1800-2000.Oon laskrnut kalorilaskuri.fi avulla.
Makroja en oo laskenu koska omalla kohallani on kyse loppuelämän ruokailutottumuksista ja tunnen itseni sen verran hyvin että grammapeli ei tule pidemmällä aikavälillä onnistumaan.

Ja oma viestini oli tsemppaukseksi ja rohkaisemaan muuttamaan ruokailutottumuksia.

Itselleni tärkeintä on hyvä olo ja jaksaminen.Paino tippuu siinä sivussa omalla tahdillaan.

Itselläniki on vielä paljo opettelua ruakailun suhteen mutta parempaan suuntaan kokoajan menossa :)

Puhuit, että paino on jämähtänyt paikoilleen, siksi minua olisi kiinnostanut ne makrot. Siitä olisi vähän pystynyt päätellä missä mättää, mutta jos itseltä tuntuu hyvältä niin sehän riittää. Liikunnan osuus laihduttamisessa on aika olematon. Oikealla ruokavaliolla laihdutetaan. Tähän sopii sanonta: you can't out exercise a bad diet.

Itse en ole nähnyt yhtään luotettavaa tutkimusta joka puhuisi laihduttamisesta joka onnistuu korkealla hiilihydraattimäärällä.

Kummasti ihmiset on laihtuneet jo ennen karppausbuumia, kun laihdutus tehtiin kaloreita "tasaisesti höyläämällä". Mutta niihin tutkimuksiin:

MMS: Error (n>800, vertaisarvioitu julkaisu)
MMS: Error (n>300, vhh voitti niukasti välimerellisen jossa hiilihydraatteja on normaali määrä, ero ei merkittävä)
Hyvä kooste sisältäen linkkejä mm. meta-analyyseihin: The truth about carbs - Live Well - NHS Choices

Kaikissa tutkimuksissa olennaista on, että laihduttaminen on kyllä onnistunut niillä "korkeilla" hh-määrilläkin.

Varmasti pystyy JOS on vielä terve. Vaikeampaa se on silti ja vaatii suurempaa itsekuria. Diabeetikoiden laihdutus sen sijaan hiilareilla onkin sitten ihan eri asia tai jos on muuten jo insuliiniresistenssi päällä. Toki hiilareiden syönti voi toisille sopia paremmin(tai niitä sietää paremmin) , mutta kyllä jotain on pielessä jos ihmiset kokoajan laihduttavat ja olemme aina vain lihavampia. En nyt jaksa tähän hätään lukea jokaista noista tutkimuksista, mutta epäilisin, että sieltä löytyy varmasti muutama jonka olen jo lukenut. Osassa tutkimuksia on pidetty jo korkeitakin hiilarilukemia(yli 100gramma) ja en tätä ainakaan pidä hirveästi enää karppauksena. Toki siellä on voitu kiinnittää huomiota hiilareiden laatuun. Kuten jo sanoin lihavuus on korkealla tasolla ja joku tässä mättää. Samaan aikaan kun nämä rasvattomat suositukset on otettu käyttöön on lihavuus vaan noussut jatkuvasti, eikä loppua näy.

En liikkunut aijemmin oikeestaan ollenkaan mutta nyt ku alotin salin ja uinnin niin tuli tuo stoppi.Tosin vaa'alla paino juminu.Mutta vaatteet selkeästi löystyny :)

Niin ja sitä kalorilaskuria en käytä päivittäin.Välillä vaan että pysyy tuon ruuan kans oikea suunta :)

Toivottavasti pääset tavoitteeseesi!
Täältä kyllä on löytyny itellekki paljo apuja omaan elämään niin ruuan ku liikkumisenki puolesta :)

Puhuit, että paino on jämähtänyt paikoilleen, siksi minua olisi kiinnostanut ne makrot.

Ja anna kun arvaan, olisit ehdottanut karppausta? Se on hyvä, että sopii sinulle ja siskollesi. Ja sopii epäilemättä monelle muullekin. Se ei vain ole se ainoa oikea ratkaisu, saati ensimmäinen, kun välimuotokin kokeilematta aiheen aloittajalla.

Siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että yleensä ruokavalioremontti kannattaa aloittaa siivoamalla pois ylimääräiset turhat varsinkin (sokeri)hiilarit. Mutta eivät hiilarit mikään seuraava saatanasta ole, päinvastoin hyvä energianlähde varsinkin paljon liikkuvalle. Ja rajansa on myös siinä, miten paljon kannattaa proteiinia syödä, ja runsasrasvainen ruokavalio ei sekään ole suinkaan kaikille se paras vaihtoehto. Ja hyviä kaloreita on kuitenkin riittävästi saatava.

Dieetillä minäkin vähensin kalorimäärää hiilareista. Ja niiden vähentämisestä yleisestikin aloitin ruokavalioremontin jo sitä aiemmin siirtymällä proteiinipainotteisempaan syömiseen. Mutta sitten taas nykyisellään vaiheessa ylläpito, ja kulutus melkoinen, proteiinia en voinut, rasvaa en halunnut lisätä. Lisäsin siis hyviä hiilareita. Ja kuten tuosta mun avatarkuvasta huomaa, eivät ne hiilarit läskiksi ole kertyneet. Enkä jaksa uskoa, että nyt mikään ainutlaatuinen poikkeus tässä asiassa olisin. Kyse on kokonaisuudesta ja kohtuudesta.

Mites uni ja vatsantoiminta? Jos nukut liian vähän niin se nostaa kropan stressitasoa, lisää syömistä ja alentaa kulutusta siitähän kasvava vatsa tykkää eikä palautumista tapahdu. Kilpparin vajaatoiminnassa usein voi ruuansulatus heikentyä (vatsahappojen vähyys, haima ei eritä entsyymejä ohut suoleen pilkkomana ravintoa) ja sitä kautta tulla puutostiloja vaikka niitä ei itse huomasikaan. Kramppaamiset usein johtuvat liian vähäisestä suolasta, nesteistä sekä alhaisesta magnessiumin määrästä.

Magnessiumin kanssa kannattaa olla huolellinen ja jättää oksidit hyllylle, niistä tulee lähinnä ripuli. Sitraatti, kelaatti, glysinaatti etc toimivat paremmin ja jos hifistelee niin voi ottaa kahta eri laatua nopeuttaakseen imeytymistä. Kannattaa myös nauttia viimeisen aterian kanssa illalla eikä vetää tyhjään vatsaan. Ja maitohappobakteerit mukaan.

Itse olen voinut paremmin kun lopetin ketokarppaamisen ja hiilarimäärä pyörii siinä 100g +-20g hujakoilla. Liiat hiilarit tuovat sitten muut pullukalle tyypilliset ongelmat... Jos treenaa pari kertaa päivässä niin joku bataatti/peruna/riisi annos treenin jälkeisellä aterialla on hyvä ajatus niin jaksaa toiset treenit.

Mitä noihin liikkumis kipuihin tulee niin kipeämmäksi tulee ellei liiku. Jos ei muuta niin ulos kävelemään. Lihaskivutkin useimmiten hellittävän parin viikon kuluessa jos liikkumista jatkaa säännöllisesti.

Saattaisitko mahdollisesti purra öisin? Voi olla yksi syy niska/kasvo/silmä oireisiin tai sitten ei..

Kiitos neuvoista :) Mun unirytmi voisi olla parempikin, nukun öisin 9tuntia mutta se ei tunnu riittävän, syy voi kyllä olla ruokavaliossakin. Menen nukkumaan aivan liian myöhään, ehkä joskus 12-1 aikaan yöllä nukahdan, aamulla yhdeksältä suurinpiirtein herään mutta voisin nukkua myöhempäänkin, lasten takia vähän pakko nousta :)

Jos totta puhutaan mä vähän kuin paloin loppuun syksyllä/alkutalvesta ja oon nyt "hermolomalla", joten stressiä on ollut ja välillä masennusta ja elämä pistänyt pikkusen ahdistamaan kaikenlaisista syistä... Mun aamukortisoli arvot olit nyt muutama viikko sitten 830, lääkärin mielestä se oli ok, mutta mun korviin se kuulosti korkealle kun se yläraja taitaa olla 900. Mutta nyt viimesen kuukauden aikana on olo kohentunut siihen että tekis mieli jo tehdä jotain kun kerran jo jaksaakin henkisesti ja fyysisesti. Mä en pysty olemaan kyllä tekemättä mitään, jos vaan yhtään olotila sitä kestää, mun luonteiselle elohiirelle oli aika rankkaa olla "masentunut" oli outoa kun ei henkisesti jaksanutkaan... No joo tämä nyt menee jo ihan ohi aiheen.

Tänään olo on ollut energisempi, kun oon säännöllisesti syönyt ja vähentänyt sokeria ja hiilaria :) Kiinnittänyt huomiota siihen että syön jotain sellasta mikä pitää nälkää ja on terveellistä. Ja oon juonut ja juonut ja juonut... vettä

Mun maha toimii ihan hyvin... Ei ole ollut onneksi sen kanssa ongelmia.

Ja itseasiassa, mä oon nyt menossa teettää purukiskot itelleni hammaslääkäriin. Kysyin viimeksi hampilääkäriltä että näkyykö se jotenkin mun hampaissa että purisin hampaita yhteen, niin kyllä siellä kuulemma näkyy että vähän hampaat olisi hioutunut yhteen ja suositteli kokeilemaan noita kiskoja.
Fysioterapeutin ja osteopaatin mukaan mun selkäranka on hyvin "elastinen" :D Ja ylitaipuvainen. Tuossa lisänä on vielä lievä mutka lapojen välissä ja olkapäät eri tasoilla. Että jee... Tuonkin takia pitäs yrittää hommata hyvä lihaskunto keskivartaloon, että pysysin kasassa.

Mulla oli vaikeuksia aijemmin saada unta.
Nukkumaan menin juurikin aina yli puolenyön ja pyörin sängyssä useita tunteja ennen nukahtamista mutta nykysin uni tulee aika nopeasti sänkyyn mentyä ja väsyttääki jo kympin jälkeen ihan kivasti ku on vähä liikkunu.
Aamuisin oli tosi vaikea herätä mutta nyt oon virkeä ja aamulla kerkeän syödä kotona aamiaisenki rauhassa ku pääsen sängystä ylös ajoissa.

Oon huomannu että itselleni ei vaalea vehnä sovi.
Pasta oli entinen superherkku mutta nyt siitä tulee vaan huono ja väsynyt olo.

Ruis ja ohra menee kohtuudella ja tummaa riisiä joskus.

En ennen ois voinu uskoa kuin paljo ruokavaliolla voi olla vaikutusta yleiseen olotilaan mutta uskottava se on :)

Ja anna kun arvaan, olisit ehdottanut karppausta? Se on hyvä, että sopii sinulle ja siskollesi. Ja sopii epäilemättä monelle muullekin. Se ei vain ole se ainoa oikea ratkaisu, saati ensimmäinen, kun välimuotokin kokeilematta aiheen aloittajalla.

Siinä mielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, että yleensä ruokavalioremontti kannattaa aloittaa siivoamalla pois ylimääräiset turhat varsinkin (sokeri)hiilarit. Mutta eivät hiilarit mikään seuraava saatanasta ole, päinvastoin hyvä energianlähde varsinkin paljon liikkuvalle. Ja rajansa on myös siinä, miten paljon kannattaa proteiinia syödä, ja runsasrasvainen ruokavalio ei sekään ole suinkaan kaikille se paras vaihtoehto. Ja hyviä kaloreita on kuitenkin riittävästi saatava.

Dieetillä minäkin vähensin kalorimäärää hiilareista. Ja niiden vähentämisestä yleisestikin aloitin ruokavalioremontin jo sitä aiemmin siirtymällä proteiinipainotteisempaan syömiseen. Mutta sitten taas nykyisellään vaiheessa ylläpito, ja kulutus melkoinen, proteiinia en voinut, rasvaa en halunnut lisätä. Lisäsin siis hyviä hiilareita. Ja kuten tuosta mun avatarkuvasta huomaa, eivät ne hiilarit läskiksi ole kertyneet. Enkä jaksa uskoa, että nyt mikään ainutlaatuinen poikkeus tässä asiassa olisin. Kyse on kokonaisuudesta ja kohtuudesta.

Niin aika moni syö mielestään hyvin kun syövät kevyt-tuotteita, maustettua jugurttia, kevyempää juustoa tms. Ne kevyt leimaa kantavat ovat omiaan aiheuttamaan lihavuutta. Eivät pidä nälkää ja pitää olla kokoajan syömässä jotain.

En tiedä mikä on mielestäsi karppauksen määritelmä. Mielestäni se on kuitenkin aika lavea ja tyylisuuntia on aika monta. Mielestäni karppaukseksi voi kutsua kaikkea alle 100 hiilarigramman menevää. Tärkeintä on unohtaa juurikin mainitsemani kevyt-tuotteet ja muut einekset. Syödä oikeaa ruokaa. Tosin median ja varsinkin iltalehdetien kirjoittelut saavat toiset pitämään karppausta demonisoituna. Oman kokemukseni mukaan sitä on aina arvostelemassa ne jotka ei siitä edes hirveästi tiedä(ei enkä tarkoita sinua tai ketään muutakaan tässä keskustelussa). Hyvänä esimerkkinä nämä heitot, että karppaus on vain pekonia ja voita. Sillä myydään varmaan lehtiä, mutta ei sillä monipuolisen karppauksen kanssa ole mitään tekemistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli vaikeuksia aijemmin saada unta.
Nukkumaan menin juurikin aina yli puolenyön ja pyörin sängyssä useita tunteja ennen nukahtamista mutta nykysin uni tulee aika nopeasti sänkyyn mentyä ja väsyttääki jo kympin jälkeen ihan kivasti ku on vähä liikkunu.
Aamuisin oli tosi vaikea herätä mutta nyt oon virkeä ja aamulla kerkeän syödä kotona aamiaisenki rauhassa ku pääsen sängystä ylös ajoissa.

Oon huomannu että itselleni ei vaalea vehnä sovi.
Pasta oli entinen superherkku mutta nyt siitä tulee vaan huono ja väsynyt olo.

Ruis ja ohra menee kohtuudella ja tummaa riisiä joskus.

En ennen ois voinu uskoa kuin paljo ruokavaliolla voi olla vaikutusta yleiseen olotilaan mutta uskottava se on :)

Kuulostaa tutulta, miksiköhän tuo ylipaino vaikuttaa unirytmiin? Mullakin oli unettomuuskausi joskus joulukuun lopussa ja voi että se oli hirveetä :D Ei vaan saanu nukahdettua vaikka miten päin olis ollut ja mitä tehnyt... Puuh.

Mutta asiasta ihan toiseen, kun on tässä tullut luettua paljon kilpirauhasesta ja siihen liittyvistä asioista, niin muistelen sellaista että joillain henkilöillä on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta vhh-dietin jälkeen ja tuo ruokavalio on juoduttu lopettamaan.

Törmäsin sitten tämmöseen blogiin:

Missä kirjoittaja kirjoittaa mm näin:

Jos kuulut johonkin seuraavista ryhmistä, kehotan olemaan erityisen varovainen VHH:n kanssa:

Olet kroonisesti stressaantunut tai uupunut.

Suvussasi esiintyy kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Harrastat oikeaa liikuntaa eikä mitään hipsuttelua.

Rasvaprosenttisi on alhainen.

Kärsit mistä tahansa mielenterveysongelmasta.

Kärsit mielialojen ailahteluista, ärtyneisyydestä, keskittymishäiriöistä tai masennuksesta.

Ja koko kattava kirjoitus: Highway to Health: Varoitus VHH:n vaaroista: kilpirauhasongelmat

Että ehkä mä taidan sitten hyvällä omallatunnolla syödä niitä hiilareitakin :D mutta tosin turhakkeet pois, mitä oikeasti mun ruokavaliossa riittää! Mut yks loppuun palaminen riitti mulle, eikä enää toista kiitos... Joten tässäkin projektissa pitäs jaksaa edetä hitaasti mutta varmasti :)

Oon joskus ennenkin teininä laihduttanut sen 20kg ja pysyvän painonpudotuksen salaisuus on kyllä siinäkin, että muuttaa pikku hiljaa sitä ruokavaliota ja omia tottumuksia parempaan päin. Jos sitä alkaa heti samana päivänä juoksemaan maratooneja ja syömään pelkkiä porkkanoita... Niin ei tule hyvä tulos :D Siihen väsyy ennen kuin se edes ehtii alkaakkaan. Mutta pieniin muutoksiin sitä tottuu ajan kanssa, kunhan muistaa vaan toteuttaa niitä :)

Ainoa vaan, että tuolla viitataan monessa kohtaan kitukarppaukseen. Se ei ole suositeltavaa kenellekään. Liian pienillä energiamäärillä toteutettuna ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön. Järki pitää olla päässä. Ja eipä se kirjoittajakaan mainitse sitä alarajaa hiilareilla.

Pakko vastata tähän vaikkei mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa olekkaan.

Itse oon reilusti ylipainoinen.
Viime toukokuussa painoa oli 160cm kropassa 120kg ja päässä naksahti.

Tein täydellisen ruokaremontin.
Vaalea vilja pois ja kasvikset tilalle.Lisää lihaa,kalaa,munia,raejuustoa jne ja ateriarytmi niin että kolmen tunnin välein syönti niin ei kerkeä tulla se nälkä jonka johdosta ennen söin ku hevonen ja kaikkea paskaa.

Kunnollinen aamiainen eli puuro veteen keitettynä,raejuustoa ja ruisleipää kalkkunalla tms plus vaihdoin levitteet avokadoon.

Lämmin lounas,välipaloiksi banaania ja rahkaa tai munia ja lämmin päivällinen.Iltapalaksi vielä tonnikalaa ja kasviksia tai vastaavaa.

Tänään vaaka näyttää 103kg ja 40kg ois vielä pudotettavaa.

Alotin pari kuukautta sitten salilla käymisen sekä uinnin ja vesijuoksun.

Paino on nyt juminu reilun kuukauden mutta en jaksa stressata koska vaatteet löystyy ja jaksaminen on totaalisen eti luokkaa ku entisessä elämässäni.

Otin aluksi personal trainerin mutta nopeasti jumppapohjanen saliohjelma muuttui täältä metsästettyyn "Koko kroppa kerralla by Arc" ohjelmaan ja sillä oon nyt sitten veivannu menemään.

Tuntuu hyvältä!

Itse vielä vuosi sitten käytin liikkumaan lähtemisen tekosyynä leikattua polveani.
En muka voinu tehdä mitään ku jalka ei kestä.
Mutta kestäähän se :)

Ei muuta ku rohkeasti muuttamaan ruokavalio paremmaksi ja tsemppiä! :)

Ps. Tänään syön laskiaispullan koska vaimo leipoo (ennen olisin syöny 5 vähintään).Kaikesta ei tarvi luopua mutta kohtuu mukana herkutteluiss.

Piti vielä tähän vastata, että kuulostaa hyvältä :) Ja pääasia että sinulla on hyvä olo ja että vaatteet pienenee ja henkinen olo kohenee, se on sen merkki että laihdut vielä varmasti lisää :)
Ja kiitos kannustuksesta, eiköhän tämä tästä ala sujumaan, pikku hiljaa :)

Voin kyllä yrittää etsiäkin vastausta mut mites vatsa? Tehdäänkö niitä liikkeitä joka ikinen päivä vai vaan yhden kaksi kertaa viikossa? Onko tuossa eroa? Varsinkin jos se ongelma alue on maha!

Jottain päivitystä voisin tänne kertoa, et jos jollain joskus samaa ongelmaa niin sais ehkä jotain apua... Mulla siis nähtiin verikokeissa nyt että kalsiumtasot on hieman liian korkeat! Eli ehkä epäilyksen alla on lisäkilpirauhasten häikkä... Ja tässä jotain oireita:

Tauti todetaan useimmiten sattumalta ja potilas on yleensä oireeton. Mikäli oireita esiintyy, ne johtuvat hyperkalsemiasta. Oireita voivat olla mm. väsymys, heikotus, lisääntynyt unen tarve, ummetus, masentuneisuus, muistihäiriöt, lihas- ja luustokivut, vatsakivut ja verenpaineen nousu. Vaikea hyperkalsemia voi aiheuttaa myös osteoporoosin, munuaiskiviä tai haimatulehduksen. Hyperkalsemian oireet ovat niin epäspesifejä, että kalsiumtaso tulisi tarkastaa herkästi näistä oireista kärsiviltä. Seerumin kalsium tulee mitata mm. muistihäiriö- ja masennuspotilailta ja usein se tutkitaan myös verenpainetaudin alkuselvittelyiden yhteydessä. Primaarinen hyperparatyreoosi on alidiagnosoitu sairaus, ja seerumin kalsium on hinnaltaan halpa peruslaboratoriotutkimus, joka tulisi mitata nykyistä useammin. Hoitamaton hyperparatyreoosi lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin. Lisäkilpirauhaset säätelevät elimistön kalsiumtasapainoa

Itellä ongelmana on siis lihasten outo väsyminen, kipeytyminen ja nyt onkin sitten jo puutumista jaloissa, mihin ei saa oikein selkoa mistä johtuu. Mutta tuosta heittelevästä kalsiumtasosta luultavamminkin.

Ja tuohon liittyen on mulla verenpaineissa alapaineet koholla, ennen oon ollut aika matalapaineinen 110/60 ja nyt 130-150/80-95, että jee... Kyllä tympäsee. Lääkärin määräys oli jättää nyt kokonaan d-vitamiini pois ja parin kuukauden päästä mitataan d-vitamiinin määrä että mihin se on laskenut ja pysyykö normaalini ilman lisäravinteita, se kun vauhdittaa sitä kalsiumin imeytymistä...

Nyt pitäs alkaa seuraamaan verenpaineita, kyllä ketuttaa jos ei ala luonnostaan laskee ja joutuu alkaa syömään lääkkeitä... On kyllä välillä kieltämättä ollut tunnetta esimerkiksi punnertaessa että pää räjähtää, mutta kai se muutenkin on normaalia vähän heikkokuntoisempana...

Tuloksiakin on tullut, nesteitä lähtenyt kehosta ihan järkyttävästi... Selkäkahvat pienentynyt ja ehkä ryhtikin jo vähän paremman näkönen. Kiloista en kyllä tiedä paljon lähtenyt, ehkä 3-4kg tai siltä se ainakin peilistä näyttää :D

Mutta toivottavasti sitä sais nuo muutkin ongelmat kuntoon niin voisi alkaa treenaa kunnolla :)

kalciumia saa maidosta /laktoosittomasta maitojuomasta

Ite käytän rasvattomia vaihtoehtoja tosta maitojuomasta.

Mulla menee ittellä pelkästä juustosta maha ihan plörinäksi ja hirveä löysyys ja pierutus iskee.

Punnertaminen on hyvä treeni. Parempia tuloksia saa punnertamalla. Ainakin se on varmaa :)

Jottain päivitystä voisin tänne kertoa, et jos jollain joskus samaa ongelmaa niin sais ehkä jotain apua... Mulla siis nähtiin verikokeissa nyt että kalsiumtasot on hieman liian korkeat! Eli ehkä epäilyksen alla on lisäkilpirauhasten häikkä... Ja tässä jotain oireita:

Tauti todetaan useimmiten sattumalta ja potilas on yleensä oireeton. Mikäli oireita esiintyy, ne johtuvat hyperkalsemiasta. Oireita voivat olla mm. väsymys, heikotus, lisääntynyt unen tarve, ummetus, masentuneisuus, muistihäiriöt, lihas- ja luustokivut, vatsakivut ja verenpaineen nousu. Vaikea hyperkalsemia voi aiheuttaa myös osteoporoosin, munuaiskiviä tai haimatulehduksen. Hyperkalsemian oireet ovat niin epäspesifejä, että kalsiumtaso tulisi tarkastaa herkästi näistä oireista kärsiviltä. Seerumin kalsium tulee mitata mm. muistihäiriö- ja masennuspotilailta ja usein se tutkitaan myös verenpainetaudin alkuselvittelyiden yhteydessä. Primaarinen hyperparatyreoosi on alidiagnosoitu sairaus, ja seerumin kalsium on hinnaltaan halpa peruslaboratoriotutkimus, joka tulisi mitata nykyistä useammin. Hoitamaton hyperparatyreoosi lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin. Lisäkilpirauhaset säätelevät elimistön kalsiumtasapainoa

Itellä ongelmana on siis lihasten outo väsyminen, kipeytyminen ja nyt onkin sitten jo puutumista jaloissa, mihin ei saa oikein selkoa mistä johtuu. Mutta tuosta heittelevästä kalsiumtasosta luultavamminkin.

Ja tuohon liittyen on mulla verenpaineissa alapaineet koholla, ennen oon ollut aika matalapaineinen 110/60 ja nyt 130-150/80-95, että jee... Kyllä tympäsee. Lääkärin määräys oli jättää nyt kokonaan d-vitamiini pois ja parin kuukauden päästä mitataan d-vitamiinin määrä että mihin se on laskenut ja pysyykö normaalini ilman lisäravinteita, se kun vauhdittaa sitä kalsiumin imeytymistä...

Nyt pitäs alkaa seuraamaan verenpaineita, kyllä ketuttaa jos ei ala luonnostaan laskee ja joutuu alkaa syömään lääkkeitä... On kyllä välillä kieltämättä ollut tunnetta esimerkiksi punnertaessa että pää räjähtää, mutta kai se muutenkin on normaalia vähän heikkokuntoisempana...

Tuloksiakin on tullut, nesteitä lähtenyt kehosta ihan järkyttävästi... Selkäkahvat pienentynyt ja ehkä ryhtikin jo vähän paremman näkönen. Kiloista en kyllä tiedä paljon lähtenyt, ehkä 3-4kg tai siltä se ainakin peilistä näyttää :D

Mutta toivottavasti sitä sais nuo muutkin ongelmat kuntoon niin voisi alkaa treenaa kunnolla :)

Siis käski jättää d-vitamiinin pois. Eikö sitä mitattu ennen tätä kehotusta jättää se pois?

Ei mitattu, ilmeisesti tuo kalsiumin koholla olo kertoo jotain d-vitamiinin saannista? Mut se jo parin kk päästä mitataan onko pysynyt normaalina ilman lisäravinteita... Nyt syön sitten pelkkää omegaa, se kun helpottaa mulla levotonta oloa... Puutumiset on nyt onneks helpottanut aika hyvin :) se ei kovin siistiä ole...

Toivottavasti sun tilanne selkiytyy, mutta hyvä että lääkärisi poissulkee muut sairaudet oireiden aiheuttajana. Kirjoitit, että sait kilpirauhaslääkityksen marraskuussa, 4kk on todella lyhyt aika vajiksen kanssa. Itsellä meni vuosi hoitotasapainon ja hyvän olon löytämisessä. Paljonko sun T4v ja TSH on nyt? Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa itsessään alapaineen nousua, mulla kävi niin ja vaiva korjautui pikkuhiljaa, kun lääkitys saatiin kohdilleen ja paineet palasivat takaisin matalalle tasolle takaisin.

Zone-sarja -42%
Juu en uskalla kirjoitella mitään neuvoja itse tähän.

Parempi ehkä antaa ammattilaisten (esim lääkäri) antaa ensin omat arvionsa tilanteestasi, niipu.

KYSY siltä lääkäriltä että mikä on vikana, ja mitä pitää tehdä. Ei sitä meille tarvitse kertoa pakkotoistoon, mutta jos näitä ongelmia on ollut niin on pakko kysyä että mitä niille voi tehdä, vai mitä?

Itseltänikin meni nilkan nivelside, lievästi kuitenkin. Olin aluksi ihan ihmeissään että mites tässä nyt näin kävi kun otettiin kaiken maailman röntgen kuvia siitä (ilmeisesti varmistettiin ettei ole mitään luu siruja yms murtumia siellä)

Kyllähän se lääkäri sitten kakisti lopulta että mitä minä saan tehdä liikunnallisesti, ja mikä on paranemis aikataulu yms... Sain lähetteen fysioterapeutille ja menin sinne, fysioterapeutti oli ystävällinen ja antoi minulle kotiharjoitteita nilkan kuntouttamiseen, koska ei ollut kliinistä tarvetta fysioterapialle hänen mukaansa. (harjoitteet auttavat nilkan ja tasapainon parantamiseen, ettei nilkka muljahda uudestaan, sitten pitää paranemisen jälkeen tehdä jalan lihaksiston vahvistamista lisää)

Kyllä sen verran voin neuvoa antaa että potilaan Suomessakin täytyy MYÖS pitää omia puoliaan.

Jos se lääkäri ei osaa, tai ei vain viitsi auttaa sinua kunnolla, niin ota toinen mielipide toiselta lääkäriltä (säilytä testipaprut yms muut paperit jos mahdollista) :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom