Syvät vatsalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Disabled
  • Aloitettu Aloitettu
uusio sanoi:
Ootko kokeillu tota juttuu, toimiiko? Muitten kokemuksia kyseisestä?

Mä yritin tuota testaa joskus salitreenin päätteeksi, mutta en sitten oikein tajunnut että pitikö siinä pidättää hengitystä tuon koko sarjan ajan? Normaalisti saan hyvin pidätettyä hengistystä, mutta tuossa maha sisään asennossa kun yritin treenin lopuksi pidättää hengistystä niin se oli ihan täyttä tuskaa ja kun lopulta päästin lihakset löysäksi niin sisäänhengityksestä kuuluva ääni kuulosti jotenki siltä miltä lavuaarin tyhjeneminen.

Siis pitääkö tossa pidättää hengitystä koko liikkeen ajan vai ei? Jos tuo lopulta pitäisi kestää 2min tuo liike niin jotenki tuntuu et ei onnistu :)
Mutta mulla onkin ihan paskat vatsalihakset.

huh huh... olen ottanut kesätavoitteeksi treenata syvät vatsat hyvään kuntoon, mutta se treeni on täyttä kidutusta. Eikä tuloksiakaan näy niin nopeasti kuin toivoisi.

Voi olla, että Willow koitti jo tätä selittääkin, mutta yks hyvä liike on ns. staattinen pito, eli mene lattialle päinmakuulle ja nosta itsesi varpaiden ja kyynärpäitten varaan.

just tuota olen tehnyt, mutta en oikein kykene hengittämään tuossa asennossa (?). Tietty myös kyykyssä tms. painan vatsan litteäksi, jolloin syvien vatsojen pitäisi treenautua...

ljm sanoi:
Mä yritin tuota testaa joskus salitreenin päätteeksi, mutta en sitten oikein tajunnut että pitikö siinä pidättää hengitystä tuon koko sarjan ajan? Normaalisti saan hyvin pidätettyä hengistystä, mutta tuossa maha sisään asennossa kun yritin treenin lopuksi pidättää hengistystä niin se oli ihan täyttä tuskaa ja kun lopulta päästin lihakset löysäksi niin sisäänhengityksestä kuuluva ääni kuulosti jotenki siltä miltä lavuaarin tyhjeneminen.

Siis pitääkö tossa pidättää hengitystä koko liikkeen ajan vai ei? Jos tuo lopulta pitäisi kestää 2min tuo liike niin jotenki tuntuu et ei onnistu :)
Mutta mulla onkin ihan paskat vatsalihakset.

Itse pidän hengitystä mahd. kauan. Kun on pakko haukata happea, otan vaan ihan pienen suullisen jne. Eli "pikkuhengitystä" vatsa sisäänvedettynä.

abine sanoi:
No mitäs sä sitte suosittele, jos ei tuata vaikka tee?

No voimapyörähän ottaa vähän joka puolelle, sitten tietenkin esim. se että otat toiseen käteen käsipainon ja heilut sivulta toiselle jne.. Onhan noita erilaisia vartalonkierto_laitteitakin, mutta niihin en ole pahemmin koskenut..

Yleensä vatsatreenit koostuu mulla vain Voimapyörästä ja/tai jalannostoista penkillä. Ottaa ihan hyvin koko päkkiin nuo. Etukyykky on sitten mulla "pääliike" jalkatreenissä ja tuohan iskee kyljet/vatsat ihan palasiks kun tekee kunnolla, syvältä ja pitkää sarjaa :whip: Että harvemmin alan erikseen mitään kiertoja tms. tekemään

Noissa syvien vatsojen harjoitteissa on myös tarkoitus oppia hengittämään normaalisti jännityksen aikana.

Fitness-lehdessä oli artikkeli joltain OMT-fysioterapeutilta ja syviä voi ja kannattaisi tämän mukaan aktivoida joka päivä 5-10min verran. Itse oon nyt tehnyt tuota varsinaisen treenin lisäksi.

Varsinaisessa treenissä teen noita jännityksiä maaten tai istualleen, tosin mun ohjelmassa ne on vaan 5s. mittasia, 1-2kertaa viikossa.

Nike sanoi:
Fitness-lehdessä oli artikkeli joltain OMT-fysioterapeutilta ja syviä voi ja kannattaisi tämän mukaan aktivoida joka päivä 5-10min verran. Itse oon nyt tehnyt tuota varsinaisen treenin lisäksi.

Tuonhan voi tehdä esimerkiksi käymässä vessassa. Jos on vatsa kovalla, niin vatsalihakset saavat kyytiä.
Minä olen edelleen erittäin skeptinen niiden syvien vatsalihasten erilliseen "aktivoimiseen" siellä salilla. Siinä jalkakyykyssä esimerkiksi ne kyllä aktivoituvat ihan automaattisesti, kun keskivartalo pidetään jäykkänä. Happea vatsaan ja jännitys, se on siinä.
Mistä muuten tietää, että syvien vatsalihasten treenaus tuottaa tulosta?

Tahvo Tohveli sanoi:

Ei sitä huomaakkaan, jos on liian korkeat rasvat.
Itse olen huomannut juuri tuon edellämainitun vatsan pömpötyksen katoamisen ja hengittäessä vatsa ei tule ulospäin, vaan hengitys tapahtuu enemmän "rintakehän sisällä".
En minäkään tosin ole hirveästi syviä vatsoja vääntänyt, eniten taitaa saada kyytiä sjmv:ssä ja joskus saatan tehdä voimapyörää, jos siltä tuntuu.

Tahvo Tohveli sanoi:
Tuonhan voi tehdä esimerkiksi käymässä vessassa. Jos on vatsa kovalla, niin vatsalihakset saavat kyytiä.
Minä olen edelleen erittäin skeptinen niiden syvien vatsalihasten erilliseen "aktivoimiseen" siellä salilla. Siinä jalkakyykyssä esimerkiksi ne kyllä aktivoituvat ihan automaattisesti, kun keskivartalo pidetään jäykkänä. Happea vatsaan ja jännitys, se on siinä.

Mä toivon että vatsa ei enää "pömpöttäisi" ja selkä ei olisi enään kipeä tai tulisi kipeämmäksi.

Joillain noi syvät lihakset ei aktivoidu kunnolla tai juuri siinä oikeassa järjestyksessä, jolloin vammariski kasvaa.

Yksi kova sisempien vatsalihasten treenauskeino on Bruce Leen aikoinaan käyttämänä seinään istuminenen, mikä tosin treenasi myös muiden lihasten staattista kestävyyttä.

Liikeen suoritus: etsi itsellesi suora seinä ja laita selkäsi ja persuksesi sitä vasten. Laita nyt jalat 90^ kulmaan aivan kuin allasi olisi jakkara jolla istut, mutta alaspäin nojaamisen sijaan nojaa selällä ja perseellä seinää kaatumisen estämiseksi. Tähän Brucella oli tapana lisätä vielä käsien täysin suorassa pito ja pysyä tässä asennossa todella kauan (tunteja).

Tämä muokkasi hänen mukaansa todellahyvin sisempiä kehon lihaksia.

Toinen hyvä keino on juuri tuo voimapyörä.

Lisätäänpä liikelistaan tällainen, jonka fysioterapeutti opetti. Istu tuolille/sohvalle, laita kädet ristiin rinnan päälle eli käsillä toisen puolen olkapäästä kiinni. Selkä suoraksi ja vatsa sisään. Tästä asennosta sitten kallistutaan taaksepäin staattiseen pitoon. Ei tunnu erikoisemmin haittaavan vaikka jalat nousisivat hieman maasta kunhan ei selälleen kellahda.

Manala sanoi:
Tähän Brucella oli tapana lisätä vielä käsien täysin suorassa pito ja pysyä tässä asennossa todella kauan (tunteja).

Taitaa kyllä tavallisella taatelintallaajalla puutua jalat ihan ensimmäisenä jo siinä ensimmäisen kymmenminuuttisen kohdalla...

Mige sanoi:
Njoo kyllähän tuokin ottaa kun vaan sahaa ihan perkeleen monta toistoa ja puristaa kunnolla liikkeen loppuvaiheessa. Noita tulee tehtyä joskus ihan viimeistelyks, mut tosiaan vaatii aika monta toistoa ennen kuin alkaa ottamaan

Liike on hyvä kun sen tekee vaikka perus tangolla. Ja hallitusti!

Wildemar sanoi:
Taitaa kyllä tavallisella taatelintallaajalla puutua jalat ihan ensimmäisenä jo siinä ensimmäisen kymmenminuuttisen kohdalla...

...ja pää viimestään sen seuraavan kymmeminuuttisen kohdalla...

olisiko teillä ohjeita noiden syvien vatsojen tekoon esim. että kuinka monta toistoa ja sarjaa ja sit se että kuinka usein niitä tehdään??

tehkää raskaita liikkeitä keskivartalolle ja pyritte tietoisesti arkielämässä vetämään vatsaa sisään, ts. hyvä ryhti...jos on vatsa-ja alaselkä kunnossa niin se ei pömpötä.

aika hifistelyä mielestäni mutta jokainen tehkööt kuinka parhaaksi näkee...

Back
Ylös Bottom