Syväkyykky Smithissä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
38
Minua on alkanut mietityttää tuo kun jo pidemmän aikaa sitten vaihdoin kyykyn vapaista painoista Smith-koneeseen. Mietityttää liikkeen oikea suoritustekniikka. Voiko smithissä huijata syväkyykyssä edes ja miten se tapahtuu? Joskus tuntuu että viimeisimmissä toistoissa kiemurtelen suurinpiirtein koko kropalla itseni ylös. Kuitenkin liike rasittaa aina vain jalkoja eikä esim. selässä tunnu mitään. Onko tuosta jotakin haittaa? Teen liikettä yleensäkin samalla tavalla kuin normaalia kyykkyä, en siis seiso tangon edessä (kuten tässä: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMSquat.html) vaan sen alla ja se lepää tuossa lapaluiden päällä. Ja onhan normaalia, että smithissä painoja voi laittaa enemmän kuin vapaassa kyykyssä?

- On normaalia, että voi laittaa enemmän painoa verrattuna tangolla tehtyyn kyykkyyn.
- Jos kiemurtelet, on erittäin suuri vaara satuttaa polvet tai etenkin selkä!
- Sama ilmiö viittaa siihen, että tukilihaksisto on heikko tai ainakin liian heikko - korjattavissa ahkeralla keskikropan treenillä ja vaikkapa etukyykyillä ja esim tekemällä pystypunnerrukset seisten jne. Tämän ei tarvitse sulkea pois smith-kyykkyjä, mutta tee mielummin vähemmällä painolla ja lopeta sarja ennen kuin alat kiemurtelemaan. Painoa lisää sitten kun keskikroppa kestää sen.

Kysytäänpä samasta aiheesta: mitä mieltä olette Smith-kyykystä sillä tyylillä, jota nainen ketjun aloittaneen viestin linkissä tekee? Itse olen tavallisen kyykyn lisäksi tehnyt Smithiä pitäen jalkoja ehkä vielä askeleen mitan kauempana edessä kuin tuossa liikkuvassa kuvassa. Jos tankoa ei olisi, kaatuisin taaksepäin. Painoa on tällä tyylillä kolmanneksen vähemmän kuin normaalikyykyssä.

Olen uskotellut itselleni, että jalat edessä tyylillä painopiste siirtyy enemmän reisiin.

Näin minä ainakin olen aina tehnyt. Jalat aika edessä ja näin se rasitus tulee jaloille aikasten mukavasti. Eikä se Smith ole helppo tehdä jos on aina tehnyt vapaalla tangolla. Yks kaveri joutui pudottamaan kyykkypainoja 20kg kun vaihtoi liikkeen smithissä tehtävään----> käy enemmän jaloille jos teke oikein ja pystyy puristamaan loppuun asti. Toisaalta jos ei tee oikein...siinä voi kiemurrella ihan miten lystää :hyper:

Eki88 sanoi:
entäs etukyykky smithissä? onko kukaan tehny/onko hyvä liike?
nykyisessä ohjelmassa teen etukyykyn smithissä. Tuntuu paremmata tehä se siinä, kun vapailla painoilla tuntuu tasapaino pettävän. Tekniikastahan se on kiinni mutta mieluummin teen smithissä.
joten ihan hyvä liike on. Tekemään vaan.. :whip:

Etukyykky smithissa on hyvä liike etureisille varsinkin jos on vaikeuksia pitää tanko tuossa olkapäillä.
Joka tapauksessa en missään tapauksessa suosittelisi jättämään normaalia etukyykkyä sen takia kokonaan tekemättä. Se kun sattuu olemaan keskikropan "pidolle" about paras mahdollinen liike (kyseisestä ominaisuudesta kun pitää huolen, voi taatusti vielä kiittää itseään myöhemmin) ja samalla mitä parhain etureisien kiusaamiseen.
Kyseisessä liikkeessä pitää vain malttaa aloittaa kevyellä painolla, keskittyä kropan mahd.pystysuoraan asentoon ja täyteen liikerataan. Ennen kaikkea ei kannata yrittää liian pitkiä sarjoja vaan jättää se yli 8 tai 10 toiston sarjat muihin liikkeisiin jos sellaisia tekee.

Tosta eka postauksen kuvasta. Jos polvet kestää niin ok, mutta polvelle tuleva kuorma (olikohan "shearing" oikea termi) on isohko kun noi jalat laittaa tuonne tosi eteen. Itsellä tuntuu polvissa ikävältä, kun reisiluu pyrkii liikkumaan eteenpäin ja tavallaan työntämään polvinivelestä "yli". Ihan sama tilanne tulee muuten prässissä kun laittaa jalat liian eteen.

imo: etukyykky smithissä on saatanasta. Jos jalat on tarpeeksi edessä, selkä kestää mutta polvet soi. Lisäksi tuossa jalat-edessä -tyylissä on liian helppo nojata tankoa vastaan jolloin keskikeho pääsee helpommalla (mikä on ihan ok, jos haluaa keskittää etureiskoille yksinomaan mutta mä en tykkää kun tykkään että etukyykky on nimenomaan torson stabiilisuusliike).

Jos taas jalat on takempana, tangon fiksattu liikerata pakottaa perseen liian taakse ja taittamaan lantiosta liikaa jolloin ala-asennossa liike on joku outo jullen ja etukyykyn sekoitus, ja alaselkä soi.

Itselläni taas smith-kyykky jalat todella edessä (polvi ei mene juurikaan kantapään yli missään vaiheessa) on ainoa liike, jolla saan rasitettua kunnolla etureidet, ja jota polvet kestävät. Vaivana on (lienee) nuoruus vuosien ärtynyt Osgood-Schlatter. Kyykkäyskin onnistuu siis vain "voimannosto" tyyliin, eli jalat leveällä ja persaus takana, mikä ottaa taas enemmän takaosastolle kuin reisiin. Etukyykky, askelkyykky, jalkaprässi (paitsi, jos se jalkalevy on tosi iso), jalkojen ojennukset yms. eivät onnistu ollenkaan :(

Mutta tämä nyt on vain minun tapaus; varmasti löytyy ihmisiä, joille vastaava liike ei sovi yhtään, mutta esim. etukyykky sujuu ongelmitta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom