Sykkeestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä olen nyt ton sykemittarin kanssa häslänny kun oon nyt alkanut juoksemaan lenkkejä. Siis ihan tavallista hölkkää, ei mitään intervalleja tms.
Ongelmana on se, että sykkeeni on normaalilla juoksutahdilla aivan uskomattoman korkea n. 170-182 :confused:

Eikä tää nyt johdu siitä että mulla ois tosi huono kunto.
Harrastan punttausta ja nyrkkeilyä aktiivisesti. Viime syksynä juoksin koulun cooperissa ~2700..sillon en kyllä varmaan ollut edes parempi kuntonen kuin nyt (sama ongelma oli muistaakseni silloinkin). Pystyn juokseen ihan hyvällä tahdilla sellaset 7-8km ilman ongelmia.. Omasta mielestäni olen aika puhtaasti sprintteri tyyppiä ja jos juoksisin kilpaa niin matkat ois 100-200
Ihmetyttää vaan kun kävin tänään vetäsemässä aamulenkin (5km) aikaa meni noin 33min, lopussa vedin sellasia nopeita vetoja ja sitten kävelin jonkin matkaa. Kuitenkin ihmeellisintä on se että keskisyke oli 194 (?) Ilman noita vetojakin se keskisyke on jotain 170-175..
Ja mittarin pitäs olla kunnossa ja kalibroinnin myös..

Kummassa on nyt vikaa miehessä vai mittarissa :lol2:

Kato otat ihan rauhallisesti hölkkää sillee verkkasta tahtia...Eikä 170 nyt NIIN Hirveän uskomattoman kauhean hirveän kamalan korkea kuin mount everest ole...

:kippis1: :kippis1: :kippis1:

Ei kummassakaan. Toisilla sykkeet nousee, vaikka kunto olis hyvä. Strangerkin muistaa erään kestävyysurheilua aikoinaan harrastaneen kaverin, jolla keskisyke saattoi lähes 2 tuntia kestäneen HELPON harjoituksen aikana olla yli 190! Maksimisyke testattaessa oli noin 210 joten sekään ei selitä kaikkea.:eek:

Asia selvä, mietin vain ihan sen takia kun eikös ne "oikeat" sykealueet eri ikäisille ole määritelty..siis peruskuntoa kasvattavan juoksun tulis olla muistaakseni jossain 140-160 maastossa, ja jollain 180 harjoitellessa harjoitetaan jotain vauhtikestävyyttä jne? Jos mun pitäs tolla peruskunto alueella liikkua niin se ois jo tosi matelua.. :)

Korkea leposyke?

Mun leposykkeeni on n.70-80. Onko normaalia? Olen hyväkuntoinen, harrastan futista ja punttausta, pystyn helposti juoksemaan 5km alle 30 min. Eikö "normaalit" leposykkeet ole siinä 50 paikkeilla? :confused:

Originally posted by Ville
Asia selvä, mietin vain ihan sen takia kun eikös ne "oikeat" sykealueet eri ikäisille ole määritelty..siis peruskuntoa kasvattavan juoksun tulis olla muistaakseni jossain 140-160 maastossa, ja jollain 180 harjoitellessa harjoitetaan jotain vauhtikestävyyttä jne? Jos mun pitäs tolla peruskunto alueella liikkua niin se ois jo tosi matelua.. :)

Ei nuo rajat ole kiinteitä, vaan ne lasketaan joka tyypille erikseen. Yleensä treeniohjeissa puhutaan prosenteista, eli vaikka 70-80% maksimisykkeestä.

Mullaki leposyke on joku +-80 ja tosi helposti sen saa tonne satasen hujakoille.

Ihan kauhuissani oon katellu, kun vielä pikku penskana oli joku alle 60 munki lepopulssi ja kevyt hölkkäkään ei nostanu sitä paljo satasta korkeemmaksi.

Jos jotain hyvää pitää keksiä, ni verenpaineet sentää on hyvät :D

(yläpaine alle 120 levossa ja alapaine alle 70)

Re: Korkea leposyke?

Originally posted by Lars
Mun leposykkeeni on n.70-80. Onko normaalia? Olen hyväkuntoinen, harrastan futista ja punttausta, pystyn helposti juoksemaan 5km alle 30 min. Eikö "normaalit" leposykkeet ole siinä 50 paikkeilla? :confused:

Kyllähän tuo vähän epänormaalilta kuulostaa. Itse en ole missään huippukunnossa (vielä) ja leposyke on n. 55. Ylikunto nostaa leposykettä. Onko ollut siihen viittaavia oireita?

Edit: Miten te mittaatte noita pulssejanne? Oikeaoppisestihan se tehdään aamulla puolikoomassa levitoiden suprajohtavien magneettien päällä ja peiteltynä kolmisilmäisen eunukin kutomalla silkkisellä pussilakanalla, joka on täytetty uhanalaisista sumbanpikkuhaukkapöllöistä revityillä höyhenillä. Tässä istuessa leposyke on varmaan kymmenen pykälää korkeampi.

Tuli ainakin asianmukaisesti leposyke mitattua kun olin sairaalassa n.3kk sitten ja heräsin siihen kun hoitajatäti istui vieressä mittaamassa leposykettä, eli aika tarkka pitäisi olla. Sen jälkeen olen mittaillut sykettäni aina silloin tällöin ja samoja lukemia olen saanut.
Sykkeeni nousee helposti, esim. kun nousen rappuset kotona rauhallisesti kävellen syke voi olla 130:ssä asti.
Hiukan huolestuttaa tuo kun tuskin on kyse ylikunnosta; en ole kunnolla edes aloittanut salilla käymistä, lähinnä kotona nostelen, ja jalkapalloakin tulee treenattua vaan 2-3 krt/vko. :confused:

Yksilöllistä. Tavallisimmin leposyke on välillä 50-85, näin kertovat ainakin netin eri sivustot aiheesta. Kestävyysliikunta tietenkin laskee sitä (30->). En huolestuisi noista mainitsemistanne lepo- tai harjoittelusykkeistä, mikäli olo tuntuu kuitenkin hyvältä, ts. sydän ei tunnu käyvän ylikierroksilla, pompottavan ylivilkkaasti jne. Ja mittaustilanteen aiheuttama "jännitys", runsas kahvinjuonti, tupakointi sun muut jutut saattavat nostaa sykettä helpostikin monella pykälällä. Don't worry siis! :) Mutta anyway - aerobinen kunniaan! :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä voisi sanoa yhdistelmästä matala leposyke (47 istuessa, keskellä päivää mitattuna), normaalihko alapaine (~80) ja sikakorkea yläpaine (~150-160). Hyväkuntoinen pumppu mutta kalkkeutuneet (joustamattomat) verisuonet?

Leposyke on vähän yllättävänkin matala koska en pidä itseäni minään huippukuntoisena. Mutta kai sitten aerobinen kunto on ihan ok kun pyöräilen melko paljon ja salitreenitkin teen useasti supersetaten niin että syke on koholla koko ajan.

Mulla kanssa pulssi pomppaa tosi korkealle helposti, pyörä-HIITiä vedettyäni Polari vilkutti viivaa jossain 220 jälkeen. Epäilen kyllä että kyseessä oli mittaushäiriö, mutta joka tapauksessa ei tarvi kuin nousta portaat niin pulssi alkaa hakkaamaan tosi nopeasti.

1995 vuonna mitat 183 cm/66 kg. Cooper vauhti 3250 m. Hyvä, mutten loistava kuntoinen.

Leposyke tuolloin 32. kyllä 32. Leposyke nyt n. 55 tässä toimistolla istuessa. juuri mitattu. 183 cm / 92 kg.

Joo itseasiassa oikea harjoitussyke löytyy seuraavasti:

1) mitataan max syke esim. sykemittarilla intervalli, mäkijuoksu tms harjoitus jolla syke saadaan tappiin

2) lasketaan harjoitussykkeet
- normaali kevyt harjoitus 65-75 % max sykkeestä
- kova harjoitus 85 % max sykkeestä

3) hidastetaan vauhtia lenkillä - vaikuttaa kehitykseen paljon paremmin kuin jatkuva 85 % - 90 % harjoittelu

Itsellä leposyke alimmillaan 38, tosin painoa silloin 20 kg vähemmän ja Cooper yli 4000 m - nyt leposyke n 48-54

Joskus aamulla oon mittaillu muutaman kerran, et oma leposyke on 60. Painoa se sama 60 ja pituutta 168,5. Pyöräilen sillon, ku huvittaa. Punttitreeni ja judotreenit on nyt kesällä katkolla, mutta pyöräiltyä tulee sitäkin enemmän. Äiti on ainaki huomautellu, et muutama vuos sitte tää lapsi nosti hirveen mekkalan, jos piti tehdä jotain liikunnallista, leposyke oli silloin siin 90 paikkeilla. Vaikkei mun leposyke olekaan siinä 50 paikkeilla kuten joillain täällä näkyy olevan, tommonen kehitys on ainaki omalla kohdalla toistaiseksi ylpeyden aihe. Parin vuoden päästä tulee varmaan taas semmonen olo, et toi pitää saada vähän laskemaan. Sit vaan juoksemaan, jotta sydänlihas kehittyis.

Olen kanssa vähän ihmetelly tuota asiaa. Mulla leposyke +-50 ja aika kevyestikin urheillessakin pysyy tuolla 170-190 paikkeilla ja pysähdyttyä laskee aika hitaasti. Mielestäni kuntoni on kuitenkin melko hyvä ja en juurikaan hengästy tuossa vauhdissa..

Originally posted by Ville

KLIP KLIP...
Ongelmana on se, että sykkeeni on normaalilla juoksutahdilla aivan uskomattoman korkea n. 170-182 :confused:

Eikä tää nyt johdu siitä että mulla ois tosi huono kunto.
Harrastan punttausta ja nyrkkeilyä aktiivisesti. Viime syksynä juoksin koulun cooperissa ~2700..

KLIP KLIP...

Samat olivat minullakin mietteet joskus lukioaikoina. Kävin salilla ja nyrkkeilin kilpaa. Suorituskyky oli kyllä kohdallaan, mutta kun sykemittari oli hommattuna ihmettelin, kun normaali lenkillä syke oli 172-185 ilman sen suurempia ponnisteluita.

Matka oli yleensä 13 km ja aikaa meni 1h.

Pidin mittaria huonona/valehtelevana, mutta kyllä se oikein näytti. Ilmeisesti vauhti oli vain liian kova. Lenkit eivät kohentaneet kuntoa tai parantaneet palautumiskykyä, vaan lähinnä kuluttivat voimia.

Aloin lenkkeilemään tähän "mateluvaihtiin" sykkeellä 145-160 ja peruskunto kyllä lähti nousuun.

Nyrkkeilijälle kuitenkin tärkeämpää on intervallityyppinen suorituskyky - tätä harjoitellaan lajiharjoituksissa. Palautumiskyvyn ja yleensä pohjakunnon kohennukseen löysä juoksentelu kuitenkin on hyvää harjoitusta.

Oma ohjeeni olisikin: älä ole :david: vetämällä itseäsi piippuun lenkillä. Juoksu/peruskuntoharjoittelu on vain pohjan luomista itse lajireeniin. Reeneissä niitä tehoja sitten voi ottaa/otetaan irti.

(Saatan olla värässä, ja sinulla vain on luonostaan korkea syke rasituksessa; suuri osa ihmisistä tosin olettaan näin ja reenaa liian kovaa tarkoitukseen nähden.)

Nuo sykkeet ovat hyvinkin yksilöllisiä kuten ilmi on jo tullutkin.

Itselläni leposyke on tätä nykyä tuolla 45 korvilla kun on tullut juostua jonkin verran ja kunto sitä kautta parantunut.

Myös minulla juostessa syke tahtoi olla tuolla 180 pinnassa vaikken omasta mielestäni huonossa kunnossa ollutkaan (cooper vähän alle 3 000). Ja tämä oli löysällä lenkillä. Aloin kuitenkin juosta niin hiljaa, että syke pysyi alle 160. Tästä sitten pikkuhiljaa nopeus kasvoi ja syke pysyi silti samana. Tuota 160 pidetään yleisesti miehillä rajana jolloin elimistö ei pääse hapoille. Toki tuokin on yksilöllistä.

Tuolla 160-165 sykkeellä jaksaa juosta kyllä tuntitolkulla. Viikonloppuna latasin 15km asfaltilla aikaan 1h 29min 70- luvun Karhuilla.

Originally posted by Taha
Mitä parempi kunto, sitä alhaisempi leposyke ja sitä nopeammin se nousee ja pysyy korkealla.

Tämän mukaan mulla olisi huono kunto. Mielestäni kyllä mulla on hyvä kunto vaikka leposyke onkin korkea; koulussa liikunnassa aina kärkijoukossa oli laji mikä tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom