Sykkeestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Lars
Tämän mukaan mulla olisi huono kunto. Mielestäni kyllä mulla on hyvä kunto vaikka leposyke onkin korkea; koulussa liikunnassa aina kärkijoukossa oli laji mikä tahansa.

Tai sitten teil on vaan heikkotasonen koulu. :whip:

No ei sentäs. Kuten tuolla on todettu ni yksilöllistähän tuo on. Mulla pulssi on ~80 luokkaa ja mulla kyl on aika paska kunto. Tosin silti veikkaisin et parempi kuin monella kaverillani :thumbs:

Pulssiin vaikuttaa myös sydämmen koko.
Jos on esim. iso pumppus tilavuus eli isokokoinen sydän niin tottakai alhaisempi pulssi.Pienempi sydän joutuu tottakai takomaan useammin että sama verimäärä saadaan liikkeelle.
Enkä tarkoita isolla sydämellä mitään anaboli sydäntä, joka on iso ,mutta tilavuus pienentynyt, sydän lihaksen kasvusta.
Eikös sitä sanota että nyrkin koko on suurinpiirtein sydämen koko, eli isot nyrkit niin iso sydän ja toisinpäin.

"Eikös sitä sanota että nyrkin koko on suurinpiirtein sydämen koko, eli isot nyrkit niin iso sydän ja toisinpäin." .

Tohon nyt on pakko sanoa Bullshit.
Eli sun logiikan mukaan isonenäisellä on iso heppi..?

:kippis1:

Originally posted by Taha
Mitä parempi kunto, sitä alhaisempi leposyke ja sitä nopeammin se nousee ja pysyy korkealla.

Toi alhainen leposyke on varmasti jossain määrin verrannollinen hyvään kuntoon, mutta kuten AsteriX:kin mainitsi, myös sydämen koko vaikuttaa siihen. Oma leposykkeeni on 35, joka yleensä mainitaan huippukuntoisen tms. leposykkeeksi. No, kunto on varmaan hyvä, mutta en mä nyt mikään huippu ole kuitenkaan... :D Iso ja hyvä sydän siis, sure thing.

Mutta olen eri mieltä tosta parempi kunto = nopeampi sykkeen nousu ja kauemmin ylhäällä pysyminen. Eikös se mene juuri toisinpäin?! Mun on itse vaikea saada sykettäni nousemaan edes 160 asti, saatikka pysymään siellä pidemmän aikaa. Jos sykkeen haluan noinkin "ylös", saan tehdä todella töitä, ja yleensä lihakset menee noissa lukemissa melko nopeasti maitohapoille, hengästyttää jo todella kovasti jne, sitä ei siis jaksa kovin kauaa tehdä. Sama palautumisen kanssa, syke laskee nopeasti. Eikö se niin menekin, että mitä paremmassa kunnossa sydän on, sen nopeammin syke palautuu normaalitasolle...

Sitä paitsi täällä sanotaan, että ortostaattinen sykkeen seuranta antaisi paremman kuvan elimistön rasitustilasta kuin pelkkä leposykkeen mittaus.

Originally posted by Persikka

Mutta olen eri mieltä tosta parempi kunto = nopeampi sykkeen nousu ja kauemmin ylhäällä pysyminen. Eikös se mene juuri toisinpäin?! Mun on itse vaikea saada sykettäni nousemaan edes 160 asti, saatikka pysymään siellä pidemmän aikaa. Jos sykkeen haluan noinkin "ylös", saan tehdä todella töitä, ja yleensä lihakset menee noissa lukemissa melko nopeasti maitohapoille, hengästyttää jo todella kovasti jne, sitä ei siis jaksa kovin kauaa tehdä. Sama palautumisen kanssa, syke laskee nopeasti. Eikö se niin menekin, että mitä paremmassa kunnossa sydän on, sen nopeammin syke palautuu normaalitasolle...

Itse elän siinä käsityksessä, että kova kuntoisella ihmisellä syke nousee rasituksessa melko nopeasti korkealle (yksilöllistä kuinka korkealle). Ja vastaavasti laskee nopeasti lepotasolle kuten itsekin totesit. Eli syke reagoi nopeasti rasituksen muutokseen.

Tuon olen käytännössä huomannut sykemittarin kanssa lenkkeillessäni. Huonokuntoisempana huomasin mäen jälkeen, että syke nousi maksimiinsa vasta reilusti mäen harjan jälkeen. Nyt kun kuntoni on kohenutunut tulee tuo sykehuippu melkeinmpä mäen harjalla tai vähän sen jälkeen.

Kyllä Persikka taitaa olla oikeassa sykkeen nousun suhteen - hyväkuntoisella pysyy rasituksessakin suhteessa alhaalla ja esim. maksimisykkeen mittauksessa todella hyväkuntoiset joutuvat juoksemaan suht pitkään intervallia jotta syke saadaan maksimiin.

Originally posted by huuliharpisti
Mullaki nousee syke aina melkein 200 ku hakkaan tattiin iltasella. Eikä ainakaa oo harjottelun puutetta!

Okei... siinä tuli vähän turhan paljon informaatiota sun muista harrastuksista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom