Sykemittarit turhia kalorien laskemiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nedved
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on ollut nyt Polarin M400 kuukauden päivät käytössä, kädessä yötä päivää ja reeneissä sykevyö vielä päällä. Tuossa on aktiivisuusmittari eli mittaa askeleet ja kiihtyvyyttä(?), ja laskee kalorikulutusta koko ajan. Tuntuu aika tarkalta, totaalirötväyspäivänä kulutus 2000 ja reenipäivä 2600-2800.

On muutenkin kyllä hintansa väärti kun on vielä sisäinen GPS... Lenkeillä saa vauhdin ilman mitään lenkkarit kiinnitettäviä mokkuloita.

Pitäisi varmaan mennä tuonne kilpailijaketjuihin kyselemään, millä nämä mestarit arvioivat kulutustaan... Ei minulla ainakaan ennen tätä Bandia ole ollut minkäänlaista käsitystä päivittäisestä kulutuksestani muuten kuin klassisella laskuarviolla - eikä se nytkään, vasta viikon käytön jälkeen - ole kovin selvä. Mutta suunta minulla ainakin on. Ei sillä omalta kannaltani ole niin väliäkään, kun tavoitteet ovat sangen maltilliset. Sen sijaan tosibodareiden kannalta voisi olla.
:rolleyes:

Mutta kysymykseen rohkenisin heittää, että ei taida kehonrakentajilla olla intressiä todella tarkasti mitata kaloreita mittarilla, enemmänkin luotetaan peilikuvaan ja puntariin kuin lineaariseen kalorien kasvatukseen mittarin perusteella. Kaikkea vaan ei aina voi bodauksessa laskea, tai siitä ei ole hyötyä/ se ei ole kannattavaa. Tätä samaa on mun mielestä osa sanonutkin.
Jos hyvän vastauksen haluaa, kysyy/etsii tietoa joltain Ben Pakulskilta tai Utti Hietalalta, nuo lienee tuotakin miettineet. :D En ainakaan yllättyisi jos olisivat.

edit: Ja niin siis monet bodarithan ei osaa edes tarkkaa sanoa paljonko syövät, jolloinka tuskin edes ovat kiinnostuneita kulutuksen laskemisesta kun ruokamääriäkään eivät tarkkaile. Ainakin ymmärtääkseni nyyssis, wilenius ja heinänen.

Itselläni on tapana ajoittaa taukojen pituus sykemittarin avulla. Kun nostaa tarpeeksi pitkällä sarjalla rautaa tarpeeksi paljon, syke nousee ainakin itselläni helposti 140:n tienoille - joissain liikkeissä selvästi ylemmäksikin. Tuosta sitten odottelen joskus, että syke tippuu alle sadan tai joskus alle 110:n ja vedän seuraavan sarjan.

Odottelet ehkä liian kauan vetojen välissä kuntoosi verrattuna?

Lihaksen palautumisella sarjojen välillä ja sykkeellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, tosin jos anaerobien kestävyys on todella heikko syke määrää tahdin.

kauas microsoftin ranneekkeessa kestää akku?

Lyhin akunkesto on mulla ollut illasta iltaan(24h). Tuolla ajalla oli 1 nukuttu yö, yksi 1.5h punttitreeni, ja 3h fillarilenkki gps päällä. Jos ei käytä gps:aa niin menee yleensä 2pv latausten välissä. Mulla on muut paitsi kalenteri notifikaatiot ruuvattu pois päältä.

Pitäisi varmaan mennä tuonne kilpailijaketjuihin kyselemään, millä nämä mestarit arvioivat kulutustaan... Ei minulla ainakaan ennen tätä Bandia ole ollut minkäänlaista käsitystä päivittäisestä kulutuksestani muuten kuin klassisella laskuarviolla - eikä se nytkään, vasta viikon käytön jälkeen - ole kovin selvä. Mutta suunta minulla ainakin on. Ei sillä omalta kannaltani ole niin väliäkään, kun tavoitteet ovat sangen maltilliset. Sen sijaan tosibodareiden kannalta voisi olla.

Se on hienoa, että kyseessä on asiasta innostunut nuori mies, mutta jos jollain kalorisykemittarilla tms. yrität hommaa viedä eteenpäin niin kyllä siinä ollaan silloin menoss kovaa vauhtia ei mihinkään tai korkeintaan perse edellä puuhun.

Ei sitä kulutusta millään mittarilla tai laskukaavalla edes yritetä määrittää, vaan mitä syödään ja paljonko tulee aivan täysin kokemuksen sekä yrityksen ja sitä seuraavan tuloksen perusteella. Eli ensin sen kokemuksen perusteella laitetaan ruokamäärä ja makrot JOLLEKIN TASOLLE... jos kokemusta ei ole niin tässä kohtaa voi vielä SUUNTAA ANTAVANA jotakin kalorilaskurimallia käyttää, mutta ei siitä tarvi yhtään sen vaikeampaa tehdä eli ei tarvetta yrittää mitään kalorin tai gramman tarkkaa tulosta saada, vaan riittää ihan hyvin EDES JOTENKIN SINNE PÄIN ARVIO.

Sen jälkeen sitä ruokavaliosuunnitelmaa lähdetään "grammantarkkaan" toteuttamaan ja katsotaan mitä tapahtuu... toisin sanoen sitten suunnitelmia muokataan saavutetun TULOKSEN perusteella ja heitetään vesilintua niillä alkuperäisillä laskelmilla. Jatkossa se millä pelataan ja minkä mukaan suunnitelmia muokataan on MUUTOS... ei se mitä ne arvot sitten grammalleen ovat.

Jos tarkoitus on esim. massakautta pitää ja painoa nostaa, mutta se ei jollakin ruokamäärällä nouse, niin sitten sitten lisätään... aivan sama mitä mittarit sanoo tai laskurit on asiasta mieltä. Jos sitten nousee niin hyvä, jatketaan sillä. Jos ei nouse vieläkään niin lisätään lisää. Ja edelleen aivan se ja sama mitä mittarit sanoo. Ainoat "mittarit" millä on väliä ovat vaaka, mittanauha ja peili.

Pointti oli, että ensin vaan lähdetään liikkeelle joltakin järkevältä tasolta ja sen jälkeen muokataan vain ja ainoastaan sen perusteella mitä TODELLA tapahtuu. Sykemittarilla et tee yhtään mitään koska päivittäinen kulutus vaihtelee kuitenkin eikä se sinun lihasmassakaan ole päivä päivältä tai joka päivä kasvamassa, vaan tekemistä mitataan aina PITEMMÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ... ei sillä mitä tapahtuu juuri tänään tai huomenna.

Älä siis takerru määriin ja numeroihin, vaan siihen mitä sillä määrällä tapahtuu. Sillä ei ole mitään väliä syötkö 200g vai 300g vai 1000g hiilaria päivässä... vain sillä on väliä mitä SINUN kropallesi sillä kyseisellä hiilarimäärällä tapahtuu...

Kiitos, Markku! Minua ei nyt oikein voi pitää enää nuorena, eikä niin innostuneenakaan - tätä harrastuksenomaista punttitreeniä olen tehnyt 28 vuotta ihan tuolla tunteella ilman sen ihmeempiä tavoitteita kuin hyvä olo ja kunnossa oleva vartalo ja mieli.

Sen, minkä olen kuitenkin lukevinani sinunkin vastauksestasi, on järjestelmällisyys ja pitkä aikaväli. Se ei tarkoita gramman päälle, mutta edes sinnepäin. Sitä sykemittarin käyttöäkin mietin lähinnä kulutustrendien antajana. Minusta on kuitenkin jännää, että edes siihen ei tällä tasolla sittenkään olla menossa, vaan vaikka lähes kaikki bodauksessa mitataan, kulutuksen mittauksella ei ole niin väliä. Toisaalta eipä tuo keho aina niin tunnu lukuihin taipuvan. :)

Kiitos, Markku! Minua ei nyt oikein voi pitää enää nuorena, eikä niin innostuneenakaan - tätä harrastuksenomaista punttitreeniä olen tehnyt 28 vuotta ihan tuolla tunteella ilman sen ihmeempiä tavoitteita kuin hyvä olo ja kunnossa oleva vartalo ja mieli.

Niinhän minä sanoin... innostunut nuori mies ;)

Sen, minkä olen kuitenkin lukevinani sinunkin vastauksestasi, on järjestelmällisyys ja pitkä aikaväli. Se ei tarkoita gramman päälle, mutta edes sinnepäin. Sitä sykemittarin käyttöäkin mietin lähinnä kulutustrendien antajana. Minusta on kuitenkin jännää, että edes siihen ei tällä tasolla sittenkään olla menossa, vaan vaikka lähes kaikki bodauksessa mitataan, kulutuksen mittauksella ei ole niin väliä. Toisaalta eipä tuo keho aina niin tunnu lukuihin taipuvan.

Ne juuri... järjestelmällisyys ja pitkäjänteisyys. Nämä kaksi kun toteutuu, niin siinä saa paljon muuta vähemmän tärkeää nippelipippeliä mennä metsään ja silti homma toimii ihan hyvin. Sen kun saisi useammalla harrastajalle taottua päähän, että unohtaa turhan pilkunviilamisen ja pistää suuret linjat kuntoon, niin homma toimisi paljon paremmin.

Juuri siitä syystä "lähes kaikki mitataan" jotta tietää mitä tekee, että sitä voi sitten sen saavutetun tuloksen perusteella muokata haluttuun suuntaan. Muokkaaminen on ihan mahdotonta, jos ei tiedä miten hommat tällä hetkellä tekee. Kun siinä on kartalla, niin muokkaaminen on loppupeleissä hyvin helppoa. Ja se menee juuri siinä järjestyksessä, että "alemmalla tasolla" mitataan ja lasketaan enemmän... ja mitä edistyneempi ja samalla myös rutinoituneempi tapaus on kyseessä, niin sitä enemmän voi mennä sillä kuuluisalla perstuntumalla.

Ja asia todella on tasan niin, että melko pitkälle laskennalla pääsee, mutta ei kehon toiminta silti mitään matematiikkaa ole... vaan joskus 1 + 1 = 3.
Ääriesimerkkinä siitä, että laskukoneen voi työntää perseeseen oli kerran sellainen valmennettava (nainen), että hänelle ei voinut laittaa ruokavalioon kokonaista banaania kerralla, koska siitä alkoi hänellä paino nousta ihan älytöntä tahtia. Melkein kilon viikossa minkä ei pitäisi olla edes mahdollista, mutta kun oli... ja sitä nousua jatkui 4 viikkoa, koska itsekin lähinnä ihmettelin, että mitä helvettiä täällä tapahtuu. Sitten otettiin banaani pois... nousu pysähtyi. Ja pysyi pysähdyksissä. Sitten sitä ruokavalion hh-määrä lähdettiin rakentamaan 5g viikossa... eli yhden riisikakun verran. Ja kun sen niin teki, niin paino ei räjähtänyt nousuun. Hän oli siis ollut liian pienellä energiamäärällä ja liian pienellä hh määrällä niin kauan, että minkäännäköistä entsyymitoimintaa ei hiilarien käsittelyyn kropassa ollut. Siihen kun lisättiin vähän muutakin hormonaalista häikkää (kilpirauhanen ja estrogeeni), niin matemaattinen lopputulos oli, että +25g hiilaria päivässä = lähes kilo läskiä viikossa. Surullinen tarina, mutta totta :(

Tarvisin apua Sports tracker smart -sykevyön kanssa, jonka otin mukaan tänään lesmillsin bodystep-tunnille. :) Tämä oli siis ihan eka kertani sykevyön kanssa treenaamisessa niin tarvisin hiukan neuvoja ja apua :D itse tunneilla oon käynyt nyt säännöllisesti jotain 2 vuotta suunnilleen.

http://aijaa.com/DvxXpz

Tossa on siis kuvaaja, jossa punaisella näkyy mun syke ja valkoisella kulutus tunnin aikana. Bodystep alkaa siis jostain ~5 minuutin kohdalta ja kestää 60 minuuttia, joista viimeiset 10 minuuttia on lihashuoltoa (eri kyykkyjä, vatsoja tms) ja sitten loppuvenyttelyä.
Mua ihmetyttää tossa kuvaajassa toi keskiosan käyrä, missä syke pysyy samana/hiljalleen laskee (aikavälillä 0:20-1:00), vaikka siinä ihan lopussa on sellainen sykehuippu-kappale ennen lihaskuntoa. Onko toi anturi mitannut kokoajan mun sykettä vai onkohan se voinut jotenkin kadottaa mun sykkeen?

Toiseksi kummastuttaa toi kulutus tunnilla. Se väittää mun kuluttaneen about 1600 kaloria siellä :D tiedän, että ne on suuntaa-antavia, mutta voiko toi olla mahdollista? olen kyllä aika pitkä ja kookas sekä jäntevä (175cm) ja hieman normaalipainoa pyöreämpi, mutta en mitenkään merkittävästi.

jotenkin vaan oudoksuttaa tosi paljon, antakaa selkoa pliis!

Ja mulla on siis melko nopeasti kiihtyvä syke, normisyke on noin 50-60 (70-80 jos olen julkisella paikalla :D) ja sitten levossa noin 40.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oman yli 35 vuoden kokemuksen mukaan kamppailutreenit ja kuntopiirit ovat sykkeen nousun kannalta aivan eri tasoa kuin lihaskasvuun tai voiman lisäykseen tähtäävä harjoittelu. Kun kovempia nyrkkeilytreenejä saatetaan mennä 80-90% syketasolla yli puoli tuntia, ja kuntopiirissä vaihtelu lienee useimmin 75-95 % välillä, punttitreenillä ei mennä lähellekään tällaista syketasoa. Käsittääkseni se ei ole tarpeenkaan, koska anaerobista työtä tehdään. Aikanaan maitohappotestejä tehdessä havaittiin, että melkein kaikilla syke nousee ensin yli 80 % tasolle, mutta kun rasitus jatkuu kovana, syke putoaa alle 70 % tasolle ja pysyy siellä, vaikka työtä jatketaan hapoilla. Siis puntilla tehtävät pitkät sarjatkaan eivät todennäköisesti nosta sykettä ihan tappiin. Lyhyet kyykky, mave, rive sarjat saattavat nostaa sykkeen korkeammalle, mutta lyhyeksi aikaa,

Luulin, että kaikki ovat sitä mieltä, ettei punttitreeni ole mitään kaloreiden kulutusta. Sen sijaan erilaiset jumpat, kuntopiirit, painimiset ja kovat juoksemiset, hiihdot, soudut ja pyöräilyt nostavat sykkeen pitkäksi aikaa korkealle ja siis ilmeisesti kuluttavat kaloreita enemmän.

Painonhallinta tapahtuu kuitenkin joka tapauksessa ruokapöydässä.

Kyllähän punttitreeni kuluttaa paljonkin energiaa, mutta ei niinkään itse treenin aikana vaan vasta sen jälkeen. Sykiksen käyttö salitreenin kulutuksen mittaamiseen sen sijaan on yhtä tyhjän kanssa.

Pitää kuitenkin muistaa, että sykkeeseen vaikuttavat muutkin asiat kuin pelkkä hapenkulutus. Tämä korostuu varsinkin matalilla sykkeillä liikuttaessa, jolloin syke ei välttämättä ole kovin luotettava energiankulutuksen mittari. Samoin pitäisi olla tiedossa maksimisyke sekä maksimaalinen hapenkulutus. Oletetaan vaikka kahdella liikkujalla olevan sama maksimisyke 190. Toinen on kovatasoinen kestävyysurheilija ja toinen käy kerran kuussa pelaamassa sulkapalloa. Jos molemmat juoksevat vauhdilla, jossa syke on 170 on heillä varmasti melko mittava ero vauhdissa (esim 10km/h vs 18km/h) ja energiankulutuksessa.

Maksimisykkeen voi helposti arvioida tai testata, mutta maksimaalista hapenottokykyä ei noihin mittareihin voi kovin usein edes (kai) asettaa.

Viimeksi muokattu:
Tarvisin apua Sports tracker smart -sykevyön kanssa, jonka otin mukaan tänään lesmillsin bodystep-tunnille. :) Tämä oli siis ihan eka kertani sykevyön kanssa treenaamisessa niin tarvisin hiukan neuvoja ja apua.
Onko toi anturi mitannut kokoajan mun sykettä vai onkohan se voinut jotenkin kadottaa mun sykkeen?
On kadottanut sykkeen.
Mulla ei Sports Trackerin bluetooth vön kanssa enää tuota käynyt mutta Polarin ja Suunnon muilla vehkeillä kyllä, ja usein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom