Sykemittarit turhia kalorien laskemiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nedved
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Testasin tänään kahdella samanlaisella iPhonella tunnin punttitreenin kalorikulutuksen Endomondoa käyttäen. Toisessa puhelimessa ohjelma laski kalorikulutuksen tietojeni mukaan ja toiseen olin parittanut Mio Link sykerannekkeen. Pelkkä ohjelma antoi kulutukseksi 480kcal ja sykerannekkeella oleva puhelin 490kcal.

Eilen tunnin pyörälenkillä tein saman testin ja puhelimet antoivat kulutukset 504kcal ja 505kcal. Mukana oli myös Polarin sykevyö ja siihen kuuluva kello joka antoi tulokseksi noin 400kcal, mutta tuo Polar meni nollille vähän väliä ja pomppi välillä miten sattuu. Nettitestien mukaan tuo Mio Link antaa yhtä tarkkaa ellei tarkempaa tietoa kuin parhaat sykevyötkin.

Eli ainakin omasta mielestäni sykevyöt ja rannekkeet ovat ihan turhia jos puhelimen ohjelma osaa laskea kalorikulutuksen noin tarkasti kohdalleen annettujen tietojen perusteella (sukupuoli, ikä, pituus, paino). Tietysti jos pitää vyötä sykealueen ilmoituksien takia niin siitä on varmasti jotain hyötyä, mutta kalorien laskuun vaikuttaa olevan turhia laitteita.

Suuntaa antaviahan nuo on. Ei se kännykän laskuri koskaan kykene tarkkaa kulutusta laskemaan; ei sillä että sykemittari pystyisi sen paremmin. Aika turhia IMO molemmat.

Jos oman punttireenin kulutusta haluaisin laskea, nappaisin jonkun treeniä kuvaavan keskiarvokulutuksen netistä, kertoisin sen käytetyllä ajalla ja lisäisin/vähentäisin siitä 100-200 kaloria riippuen kuinka kovan intensiteetin treeni oli kyseessä.

Mutta kukin toki tyylillään. :)

Voi olla sattumalta tarkka lukema sulle noilla sukupuoli, ikä, pituus, paino- statseilla, mutta mitäpä jos on huomattavasti keskivertoa enemmän lihasta? Kulutus lisääntyy rasituksessa. Ääriesimerkkinä 180cm/90kg/20%bf ja 180cm/90kg/8%bf, jälkimmäisellä kaverilla on varmasti kovempi kulutus. Jo lepokulutus voi jälkimmäisellä olla lähes tuplasti suurempi.

No tilastollisesti tommonen kahden kerran kokeilu ei vielä ole kelvollinen vertailu. Toista se vaikka 2 viikon ajan putkeen ja palaa asiaan.

Pitää vielä kokeilla Sports Trackerilla muutaman päivän ajan. Eipä sitä punttitreeniä tarvii montaa kertaa mitata että tietää oman kulutuksen, mutta pyörälenkeillä on ihan kätevä antaa ohjelman laskea kalorit kun lenkkien pituudet ja keskinopeudet vaihtelee melko paljon. Osaapahan sitten syödä ainakin kohtalaisen lähelle sitä oikeaa tavoitetta.

Tuli hankittua salikortti näin 12 vuoden "luovan tauon" jälkeen. Itse olen pohtinut noiden sykemittarien paikkansapitävyyttä kuntosaliharjoittelussa. Palloilulajeissa sykkeet menee paikoitellen 170 tienoilla ja kulutus jopa 1000 / 90min. Salilla olen testimielessä pitänyt mittaria noin 20 treenikertaa ja tuurilla saan sykkeen 140 tienoille, mutta sekin tipahtaa parissa minuutissa 60-70 vaiheille. Kulutuslukemat tuntuu olevan sen mukaiset eli max 480 / 90min. En oo mikään rauta-arska enkä virkkuukoukku eli ihan perus 99kg ehtoopuolen urheilija. Salilla yritän haastaa itseä painojen suhteen ja toistot 10-12. Lämppärinä kuntopyörää 15min. Loppupuristuksena vatsat. Tauot oon pitänyt siinä parissa minuutissa, koska nyppii se ajatus että sykeet tippuu niin alas ja tarkoitus on myös polttaa kaloreita. Pallopeleissä tuollainen tauko vastaa lätkän/kaukalopallon/salibandyn vaihtopenkillä pyörähdystä. Miten siis tuo kulutus voi olla noin pirun alhainen salilla? Voi olla mielikuvituksen tuotetta, mutta omasta mielestä jotain on poltettu jo kropastakin. Onko muilla samoja ongelmia sykkeen "ylläpidon" kanssa?

Mulla taas endomondo ja Suunto M2 antavat täysin eri luokkaa olevia kulutuslukemia. Endomondolla 450-500 ilman sykettä ja sykemittarilla vastaavasta lenkistä 250-300. Laskurini.fi taas antaa siltä väliltä. Enemmänkin endomondoa käytän reitti ja harjoituspäiväkirjana. Sykemittaria taas sykkeen seurantaan.

Leposyke on 50 ja alle, vaikka kunto todella huono. Muutenkin aikoinaan kun näitä kuntotestejä tehtiin, niin kovan rasituksen jälkeen alle minuutissa palannut lähtötilaan. Sama sykkeen nopea lasku on isälläni. Eli ergolla kuntotesti/sydän rasitustesti, jossa alkusyke oli noin 60 ja huippu nousi sinne 180 päälle ja verenpaineet 220/180. Lopetuksen jälkeen minuutin päästä mitattu pulssi alun noin 60 lukemissa.

Tuli hankittua salikortti näin 12 vuoden "luovan tauon" jälkeen. Itse olen pohtinut noiden sykemittarien paikkansapitävyyttä kuntosaliharjoittelussa. Palloilulajeissa sykkeet menee paikoitellen 170 tienoilla ja kulutus jopa 1000 / 90min. Salilla olen testimielessä pitänyt mittaria noin 20 treenikertaa ja tuurilla saan sykkeen 140 tienoille, mutta sekin tipahtaa parissa minuutissa 60-70 vaiheille. Kulutuslukemat tuntuu olevan sen mukaiset eli max 480 / 90min. En oo mikään rauta-arska enkä virkkuukoukku eli ihan perus 99kg ehtoopuolen urheilija. Salilla yritän haastaa itseä painojen suhteen ja toistot 10-12. Lämppärinä kuntopyörää 15min. Loppupuristuksena vatsat. Tauot oon pitänyt siinä parissa minuutissa, koska nyppii se ajatus että sykeet tippuu niin alas ja tarkoitus on myös polttaa kaloreita. Pallopeleissä tuollainen tauko vastaa lätkän/kaukalopallon/salibandyn vaihtopenkillä pyörähdystä. Miten siis tuo kulutus voi olla noin pirun alhainen salilla? Voi olla mielikuvituksen tuotetta, mutta omasta mielestä jotain on poltettu jo kropastakin. Onko muilla samoja ongelmia sykkeen "ylläpidon" kanssa?

Itselläni on tapana ajoittaa taukojen pituus sykemittarin avulla. Kun nostaa tarpeeksi pitkällä sarjalla rautaa tarpeeksi paljon, syke nousee ainakin itselläni helposti 140:n tienoille - joissain liikkeissä selvästi ylemmäksikin. Tuosta sitten odottelen joskus, että syke tippuu alle sadan tai joskus alle 110:n ja vedän seuraavan sarjan.

Odottelet ehkä liian kauan vetojen välissä kuntoosi verrattuna?

Mitä enemmän painoa (oli se sitten lihasta tai läskiä) sitä hurjempia kulutuksia Endomondo antaa ainakin oman kokemuksen perusteella. Kun ollaan suunnilleen normaalipainossa tulee samanlaisia lukemia kuin sykemittarista tai muilla laskureilla, paitsi jos kirjaa kohtalaisen alhaiset sykkeet myös (tämähän ei ole Endomondossa pakollista).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mä väittäisin lonkalta, ettet pysty vielä laittamaan itseäsi salilla riittävän koville. Reeniä vaan niin kyllä se siitä, sarjatauokojen pituuksia voisit kanssa vähän tarkistaa. Pari minuuttia on ihan tarpeettoman paljon, jos sarjat on niin kevyitä että maksimissaan 140 tienoille nousee hetkellisesti syke. En oikein tiedä mitä tarkoittaa "yritän haastaa itseä painojen kanssa", mutta se kuulostaa vähän siltä että kipurajalla lopetetaan :) Haasta itseäsi ainakin parissa sarjassa per treeni sen verran että yhtään ylimääräistä ei yksinkertaisesti tule vaikka miten yrittäisi.

Itsellä esimerkiksi viime yläkropan volyymitreenin lukemat näyttää 1h 45 min, keskisyke 140 ja poltettuja kaloreita puolitoista tuhatta. Tämä siis ihan vain osoituksena siitä, että kyllä siellä salillakin saa sykkeet nousemaan kun tekee reippaasti vaan.

Ainut treenin aikainen muuttuja kalorin kulutuksessa on syke. Ikä, paino ja sukupuoli ei vaihdu mihinkään. Mitä kovempi syke sen kovempi kulutus. Ja perinteisessä punttitreenissä syke pysyy matalalla pieniä piikkejä lukuunottamatta suorituksen aikana, vaikka kuinka haastaisi itseä. Joten kalorin kulutus on sitä myöten myös matalaa.

Ja perinteisessä punttitreenissä syke pysyy matalalla pieniä piikkejä lukuunottamatta suorituksen aikana, vaikka kuinka haastaisi itseä. Joten kalorin kulutus on sitä myöten myös matalaa.

Tätä voisi vähän perustella? En tiedä mitä tämä sun "perinteinen punttitreeni" pitää sisällään, mutta kyllä mulla ainakin vaikka kovan mave/kyykky/prässisarjan jälkeen pysyy syke suht ylhäällä jopa parikin minuuttia, jonka jälkeen voi sitten jo alkaa vääntää seuraavaa sarjaa. Pienemmissä liikkeissä saa sykkeen pysymään ylhäällä tekemällä niitä supersarjoina, eli vaikka hauista ojentajan lepotauolla ja toisinpäin.

Toki jos perinteinen punttitreeni on perinteistä sanan varsinaisessa merkityksessä, eli jokaisen sarjan välissä puhutaan 10 minuuttia äijien kanssa pillujuttuja, kuvailusi osuu ihan nappiin.

Ajattelin nostaa tämän ketjun ylös uudelleen, kun pikkuhiljaa alkaa noita 24/7 sykemittareita olemaan saatavilla niin paljon (lue: ostin Microsoft Bandin viime viikolla). Ne kun mittaavat kalorikulutuksen sekä treenin aikana tavallista tarkemmin että myös kulutuksen levossa ja yön aikana. Mietin, kuinka paljon bodarit itse asiassa näitä kulutuksia seuraavat ja tarkkailevat, kun kuitenkin tuntuvat syövän grammalleen kaikki ruokansa - ts. mistä he tietävät ruokansa laskea, jos todellinen kulutus vuorokaudessa on vain karkea laskennallinen eikä sykkeeseen, ikään, painoon ja pituuteen perustuva mittaustulos? Sykemittareita en ole kovasti nähnyt kuin kestävyysurheilijoilla.

Ajattelin nostaa tämän ketjun ylös uudelleen, kun pikkuhiljaa alkaa noita 24/7 sykemittareita olemaan saatavilla niin paljon (lue: ostin Microsoft Bandin viime viikolla). Ne kun mittaavat kalorikulutuksen sekä treenin aikana tavallista tarkemmin että myös kulutuksen levossa ja yön aikana. Mietin, kuinka paljon bodarit itse asiassa näitä kulutuksia seuraavat ja tarkkailevat, kun kuitenkin tuntuvat syövän grammalleen kaikki ruokansa - ts. mistä he tietävät ruokansa laskea, jos todellinen kulutus vuorokaudessa on vain karkea laskennallinen eikä sykkeeseen, ikään, painoon ja pituuteen perustuva mittaustulos? Sykemittareita en ole kovasti nähnyt kuin kestävyysurheilijoilla.

En ole bodari, mutta tuota ms:n bandia on tullut käytettyä reilu 3vk. Hauska laite, joskin hukkaa pulssin kovin helposti. Puntilla toimii varsin huonosti tuo laite. Fillarointiin ja nukkumisen seurantaan taasen tuo tuntuu olevan melkoisen jees.

Jalat ämpärissä odottelen huhuttua päivitystä minkä pitäisi tuoda paremmat analysointitoiminnot softaan.

En ole bodari, mutta tuota ms:n bandia on tullut käytettyä reilu 3vk. Hauska laite, joskin hukkaa pulssin kovin helposti. Puntilla toimii varsin huonosti tuo laite. Fillarointiin ja nukkumisen seurantaan taasen tuo tuntuu olevan melkoisen jees.

Jalat ämpärissä odottelen huhuttua päivitystä minkä pitäisi tuoda paremmat analysointitoiminnot softaan.

Totta. Ikävä kyllä hukkaa pulssin salilla helposti ja näyttää todennäköisesti levossa korkeampaa ja rasituksessa todellista alhaisempaa sykettä. Siitäkin huolimatta erinomainen trackeri - ja odotan minäkin päivitystä. Jos tästä todellakin olisi apua kalorikulutuksen ja elämänlaadun fyysisten osatekijöiden mittaamiseen.

Onko kukaan koittanut laittaa joskus vaikka vuorokaudeksi normaalia urheilusykemittaria rullaamaan? Vai pystyykö silleen edes tekemään? Ihan mielenkiinnosta vain mietin.

Onko kukaan koittanut laittaa joskus vaikka vuorokaudeksi normaalia urheilusykemittaria rullaamaan? Vai pystyykö silleen edes tekemään? Ihan mielenkiinnosta vain mietin.

Joskus pidin polarin sykevyötä vuorokauden putkeen päällä ja keräsin datan talteen. En usko, että supertarkasta mittarista on harrastelijalle paljon enemmän hyötyä verrattuna microsoft band:iin.

Sykevyöt pelaavat paremmin ankaran liikunnan aikana. Optiset sensorit kuten ms band toimivat kivasti keräämään dataa pitkältä ajaltaja jolloin voi seurata trendiä. Esim. nukkuuko paremmin/huonommin, miten leposyke käyttäytyy, miten syke muuttuu ajan kanssa kun tekee samaa verrokkitreeniä. Virhe samaa sensoria ja samaa treeniä tehdessä niin samankaltainen, että treenejä voi verrata hyvinkin toisiinsa vaikka data ei ole absoluuttisen tarkkaa.

Uskon, että nuo ms band tyyppiset (melkein) jatkuvasti sykettä ja aktiviteettia seuraavat laitteet yleistyvät ja paranevat nopealla tahdilla. Samoin softa, jolla voi analysoida ja ymmärtää kerättyä dataa toivottavasti paranee nopeasti.

Noista kaloreista niin ms band ainakin antaa kohtuu uskottavia lukemia. 3vk aikana mun kulutus on bandin mukaan vaihdellut about 2100kcal ja 4400kcal välillä. 2100kcal päivä oli puhdasta lepuutusta ja 4400kcal päivänä oli peruspunttitreeni yläkropalle ja 3h fillarilenkki.

Pitäisi varmaan mennä tuonne kilpailijaketjuihin kyselemään, millä nämä mestarit arvioivat kulutustaan... Ei minulla ainakaan ennen tätä Bandia ole ollut minkäänlaista käsitystä päivittäisestä kulutuksestani muuten kuin klassisella laskuarviolla - eikä se nytkään, vasta viikon käytön jälkeen - ole kovin selvä. Mutta suunta minulla ainakin on. Ei sillä omalta kannaltani ole niin väliäkään, kun tavoitteet ovat sangen maltilliset. Sen sijaan tosibodareiden kannalta voisi olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom